Zotac Geforce GTX 1650 med låg profil hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Zotac Geforce GTX 1650 med låg profil hittar ut på webben

Arkitekturen Turing har genom Geforce GTX 1600-serien letat sig ned till en relativt strömsnål nivå. Nu avslöjar bilder en kommande lågprofils-modell av Geforce GTX 1650, signerad Zotac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där kom den super …..

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

2000:-

890:- vore närmare min verklighet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nvidias priser är ju totalt vridna!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@pa1983: Nyfiken. Varför behöver du single slot?

Permalänk
Medlem

Är väll ända vettiga dom kan göra för att det ska finnas någon anledning att köpa detta kort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

@pa1983: Nyfiken. Varför behöver du single slot?

Får att mina platser är alltid fulla.

Kör två OS på en dator samtidigt så dedikerad hårdvara per OS (nätverk, grafik, ljud, usb etc) och jag har max 6 platser varav enbart 5 kan användas just nu då jag har två grafikkort, ett dual slot och ett singel slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Nvidias priser är ju totalt vridna!

Nvridia 🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Nvidias priser är ju totalt vridna!

Nvidia The Way It's Meant To Be Played

Permalänk
Medlem

Skulle passa bra i ngt liknande detta chassi 7 liters chassi.

https://www.overclockers.co.uk/lazer3d-cg7-cravo-slim-tower-c...

Jag hoppas det kommer ngt liknande kort för NAVI.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

2000:-

890:- vore närmare min verklighet.

Priset nämns ju inte i artikeln, hur vet du att det blir 2000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får nog se detta kortserie som nischat för ratio i Watt/Prestanda. Köpte ett Asus GTX 1650 som jag tryckte in i en två år gammal Dell och kan nu spela de moderna spel med ok upplevelse. För mig var 1750 kr en bra deal eftersom jag ville ju ha så mycket prestanda som möjligt som kunde drivas av det veka PSU i Dellburken.

För mitt fall var GTX 1650 ett riktigt bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Fixa fwl
Permalänk
Medlem

@Burks: 1650 säljs för 1800-2200 kr idag, lär ju inte gå under 1800 kronor om vi ska säga så

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

@Burks: 1650 säljs för 1800-2200 kr idag, lär ju inte gå under 1800 kronor om vi ska säga så

1749 kr för Zotac enligt Prisjakt. 50 kr är också pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

1749 kr för Zotac enligt Prisjakt. 50 kr är också pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju ett vanligt 1650. Lågprofils korten har i alla fall när jag köpt dom (GTX 750 och GTX 1050) varit några hundralappar dyrare än det billigaste kortet av samma modell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Nvridia 🤪

Skickades från m.sweclockers.com

haha typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nvidia The Way It's Meant To Be Played

Ja exakt! jag kör alltid Nvidia! men jag tycker att priserna är för höga! kolla ett 1660TI vs 2060 RTX skiljer ju typ inte så mycket!
ett 1660TI borde ligga mellan 2500-2900kr max! men ligger på 4000 ett Asus rog strix!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men det är ju ett vanligt 1650. Lågprofils korten har i alla fall när jag köpt dom (GTX 750 och GTX 1050) varit några hundralappar dyrare än det billigaste kortet av samma modell.

Det är ett GTX. Mitt Asus är också GTX som jag köpte för samma pris. Som jag fattar är mitt lågprofil, har en trång låda och det får plats, kortet är kort men tar upp två PCI platser.

https://www.komplett.se/product/1127791/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man inte verkligen måste ha lågprofilskort så känns det vettigare att köpa "Mini-ITX varianten" där man istället för 2st 40mm fläktar har en ensam lite större fläkt istället.

Ett sånt här kort tar ändå upp två kortplatser.
Så det är bara meningsfullt om man har ett 1U chassi som fortfarande tar kortplatser.

Jag tycker 40mm fläktar är en svår storlek. Antingen är de högljudda eller så flyttar de så lite luft att de knappt är meningsfulla över passiv kylning.

60mm är det minsta som jag har hittat vettiga fläktar.
I någon äldre dator har jag haft 60mm fläktar som är låg ljudnivå, hög kvalitet, kullagrade och flyttar tillräckligt med luft för att det ska vara meningsfullt att ha fläkt.
(Naturligtvis sämre luftflöde än 80mm och större fläktar. Men åtminstone bättre luftflöde/ljudnivå än 40mm fläktar).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lefty44:

Det är ett GTX. Mitt Asus är också GTX som jag köpte för samma pris. Som jag fattar är mitt lågprofil, har en trång låda och det får plats, kortet är kort men tar upp två PCI platser.

https://www.komplett.se/product/1127791/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Lågprofil = halva höjden. Inte längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

Det är ett GTX. Mitt Asus är också GTX som jag köpte för samma pris. Som jag fattar är mitt lågprofil, har en trång låda och det får plats, kortet är kort men tar upp två PCI platser.

https://www.komplett.se/product/1127791/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade en bild som visar skillnaden, ditt kort är inte lågprofil utan bara lite kortare än vanligtvis. Det nedre på bilden är lågprofil det övre är vanligt.

Är vanligt att man använder lågprofils kort i datorer liknande denna

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

Det är ett GTX. Mitt Asus är också GTX som jag köpte för samma pris. Som jag fattar är mitt lågprofil, har en trång låda och det får plats, kortet är kort men tar upp två PCI platser.

https://www.komplett.se/product/1127791/datorutrustning/dator...

Det kortet i din länk är inte lågprofil. Det är kort, men inte lågprofil.
Se bild från artikeln:

"en panel för montering i expansionsplatser av halvhöjdstyp ska ingå"
Då kan alltså byta ut 'bakplåten' mot en som är kortare så kortet bara tar upp halva höjden.

Säg om du har ett 42U Rack och vill trycka in 35-40 servers i racket plus ha utrymme för någon switch och patchpanel och någonting. Du kan du bara ha 1U chassin och då blir du begränsad till såna här lågprofilskort och 40mm chassi fläktar.
Kan du istället ha 2U chassin eller högre blir du inte lika begränsad och om du inte har några 1U servers så behöver du ofta inte ha lika djupa rack.

Eller om du har fristående chassi som inte är rackmonterat så har du inte heller de här begränsningarna.
Det är rätt fint att kunna ha chassi fläktar som är större än 40mm...

Permalänk
Medlem

Ok, ja då stämmer det att mitt är GTX, men kort. Tack för klargörandet. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

Ok, ja då stämmer det att mitt är GTX, men kort. Tack för klargörandet. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Okej så du trodde jag menade att ditt 1650 var ett sämre kort bara för jag skrev "vanligt 1650"? Med vanligt menade jag vanlig formfaktor inte att det skulle vara någon sämre version.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ah, check! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nvidia The Way It's Meant To Be Played

The Way It's Meant To Be Paid*

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Så om de nu kan göra det så litet borde de fixa ett passivt också. Zotac brukar ju vara duktiga på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

The Way It's Meant To Be Paid*

Var egentligen ironisk 😂😂
Menade ju tvärtom,alltså något i den stilen du skrev 😁

Permalänk
Keeper of Traditions

Ett passivt kylt kort hade varit trevligare... Är GT 1030 det bästa man kan få idag, om man vill ha passivt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.