Permalänk
Medlem

Startar inte utan viss misshandel..

Hej.
Min dator har uppfört sitt udda senaste tiden. med att skiten inte startar alls till att den går igång i korta cykler om 1 sekund..

Om den inte startar alls brukar det funka om man drar ur sladden några sekunder och sen provar igen..

Men det mer irriterande problemet är när datorn startar, men fläktarna, grafikkortet och diverse lampor startar och stängs av i pulsar/blinkningar. 1 sek på,1 sek av, 1 sek på osv osv..
En lätt spark på chassit fixade det, men känns ju inte som det är en lösning jag vill fortsätta med om det händer igen..

Några synpunkter på vad som kan orsaka detta? börjar nån komponent ge sig?

Permalänk
Medlem

@Niphilim:
Kan vara döende nätagg, prova med ett annat om du har möjlighet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Troligen är det en kondensator i nätagget som håller på att ge upp

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Troligen är det en kondensator i nätagget som håller på att ge upp

...eller en lödning till nån krets på moderkortet. Är dock vanligare på bärbara än stationära.

Förr var det även kondingar på moderkortet som gav upp, men det är inte vanligt numera.

Permalänk
Medlem

får beställa ett nytt nätagg och se om det hjälper.. en av dom få komponenterna som hängt med i fler år än den borde antar jag...

Permalänk
Medlem

@SAFA: moderkortet är hyffsat nytt.. nån månad bara.. å andra sidan var paketet söndermosat i postmords vanliga stil.. så det låter ju inte helt otroligt ändå... provar nytt nätagg.. annars får jag väl byta ut moderkortet.. det hade problem med temperaturerna första tiden innan jag köpte ny cpukylare.. amds stock-kylare kanske ser flashig ut, men kyler gör den fan inte... krashade pga hög mobo temperaturer flera ggr under spelande med äldre grafikmotorer... gw2 etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niphilim:

@SAFA: moderkortet är hyffsat nytt.. nån månad bara.. å andra sidan var paketet söndermosat i postmords vanliga stil.. så det låter ju inte helt otroligt ändå... provar nytt nätagg.. annars får jag väl byta ut moderkortet.. det hade problem med temperaturerna första tiden innan jag köpte ny cpukylare.. amds stock-kylare kanske ser flashig ut, men kyler gör den fan inte... krashade pga hög mobo temperaturer flera ggr under spelande med äldre grafikmotorer... gw2 etc

det är garanterat nätagget, jag var så slö att jag använde sista krämen från min nätagg förut.
jag stänger alltid av datorn och slår ifrån switchen (strömbrytare) på grendosan till datorn/skärmarna då jag inte vill att skit ska vara strömförande.

men när nätagget började krångla så fick jag tillslut alltid ha strömmen på till datorn trots att datorn inte var på för att kunna starta datorn.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W