Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge för 7-8k

Hej! Är behov av en ny dator då min gamla acerburk från 2012 totalt har havererat.
Jag är student, så budgeten är begränsad men kan tänka mig att lägga runt 7-8k för en ny burk och ytterligare 2-3k för en skärm. Har inget problem att köpa begagnat om någon tycker det låter som ett bättre alternativ. Hade dock varit en rolig upplevelse att bygga en själv då jag aldrig tidigare gjort det, och guider etc finns ju här på forumet.

Det jag använder datorn till är främst Dota 2 och WoW, men har även som krav att dubbelskärm ska vara möjligt då jag sysslar med en del trading och poker och två skärmar helt enkelt underlättar en del.
Budgeten är relativt tajt, så jag förstår att det inte blir något monster, jag kräver inte att den ska kunna köra de allra nyaste spelen på max grafik. Men att kunna köra Dota och WoW på en relativ hög grafik med hög FPS borde vara möjligt då jag förstått det som att de spelen ej är särskilt krävande. Har även en hårddisk (vanlig på 1TB) från min gamla dator som jag kan förflytta till den nya, men hade behövt en SSD.

Värt att tillägga är att jag inte är någon höjdare på hårdvara, så en liten förklaring till varför vissa saker fungerar bra ihop hade varit till stor hjälp

Tack!

Permalänk
Medlem

Sedan köper du ett 1070 för ca 2k begagnat, Windows köper man från ebay/tradera för ca 50-100kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Det är tight att få ihop en dator med den budgeten. Här kommer ett förslag som ligger lite över. Dock inget windows eller skärm med här.
Jag hade försökt avvara några tusenlappar till. Sträck dig till 12k så blir det betydligt bättre, känns som sweetspot pris/prestanda ligger där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

https://komponentkoll.se/bild/yzLhE.png
Sedan köper du ett 1070 för ca 2k begagnat, Windows köper man från ebay/tradera för ca 50-100kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av trikomannen:

Det är tight att få ihop en dator med den budgeten. Här kommer ett förslag som ligger lite över. Dock inget windows eller skärm med här.
Jag hade försökt avvara några tusenlappar till. Sträck dig till 12k så blir det betydligt bättre, känns som sweetspot pris/prestanda ligger där.
https://komponentkoll.se/bild/rykKb.png

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Tack för era svar

Jag har som "maxbudget" att inte lägga mer än 10k på själva datorn men hade gärna kommit runt 8k. Skärm kan jag köpa i ett senare skede så det är inget som är akut just nu.

En fråga till er båda, finns det en anledning att en har valt att köra på en intel processor och en valt en AMD?

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/ImozV/

Blev nästan exakt 8000kr.

En 9400F processor är utmärkt i de flesta spel, snabb för sitt pris och drar lite ström. Fläkt medföljer.
B360 moderkort passar utmärkt till en i5 9400F då den inte kan överklockas.
Dock så får man se till att det är BIOS Version F14 installerat för att det ska stödja i5 9400F.
Detta borde netonnet kunna hjälpa till att fixa hos sin support. Annars får man köpa ett dyrare Z390 kort.
16GB ramminne i dual channel config i 2666MHz, precis vad i5:an behöver.
Ett GTX 1660ti som är snabbt och drar lite ström. Fungerar utmärkt till de spel du nämnt, och en mängd andra.
En 240GB SSD för windows installation gör den snabb och du sätter i din 1TB disk i för lagring av större program.
Ett 500W evga räcker utmärkt till denna strömsnåla dator, (kör även min Ryzen 2700 4GHz + RTX2060 strix oc med detta aggregat och det fungerar perfekt)

Chassit kan man välja efter smak och pris, men tog ett som var fint har dock ingen erfarenhet av detta chassi men som sagt det är personligt hur man vill ha chassit.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av blomstin:

Hej! Tack för era svar

Jag har som "maxbudget" att inte lägga mer än 10k på själva datorn men hade gärna kommit runt 8k. Skärm kan jag köpa i ett senare skede så det är inget som är akut just nu.

En fråga till er båda, finns det en anledning att en har valt att köra på en intel processor och en valt en AMD?

Ryzen har fler trådar, mer prisvärd. Du kan även byta till nästa generations ryzen utan att byta moderkort om så önskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://komponentkoll.se/bygg/ImozV/

Blev nästan exakt 8000kr.

En 9400F processor är utmärkt i de flesta spel, snabb för sitt pris och drar lite ström. Fläkt medföljer.
B360 moderkort passar utmärkt till en i5 9400F då den inte kan överklockas.
Dock så får man se till att det är BIOS Version F14 installerat för att det ska stödja i5 9400F.
Detta borde netonnet kunna hjälpa till att fixa hos sin support. Annars får man köpa ett dyrare Z390 kort.
16GB ramminne i dual channel config i 2666MHz, precis vad i5:an behöver.
Ett GTX 1660ti som är snabbt och drar lite ström. Fungerar utmärkt till de spel du nämnt, och en mängd andra.
En 240GB SSD för windows installation gör den snabb och du sätter i din 1TB disk i för lagring av större program.
Ett 500W evga räcker utmärkt till denna strömsnåla dator, (kör även min Ryzen 2700 4GHz + RTX2060 strix oc med detta aggregat och det fungerar perfekt)

Chassit kan man välja efter smak och pris, men tog ett som var fint har dock ingen erfarenhet av detta chassi men som sagt det är personligt hur man vill ha chassit.

Hej och tack för ditt svar
Din build verkar optimal för mina behov, har kollat upp lite benchmark med 9400F tillsammans med GTX 1660ti och både WoW och Dota verkar kunnas köra i högsta setting! Jag undrar lite om moderkortet, är det värt att kanske lägga 500kr till för att få ett bättre kort? Vilket hade du isåfall valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomstin:

Hej och tack för ditt svar
Din build verkar optimal för mina behov, har kollat upp lite benchmark med 9400F tillsammans med GTX 1660ti och både WoW och Dota verkar kunnas köra i högsta setting! Jag undrar lite om moderkortet, är det värt att kanske lägga 500kr till för att få ett bättre kort? Vilket hade du isåfall valt?

Jag skulle säga att det är värt att lägga lite extra pengar på ett bra moderkort t.ex.

För att då kan du i framtiden uppgradera din cpu till en bättre utan att behöva uppgradera ditt moderkort också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@blomstin: Det moderkort som Dundaj har länkat till är nog helt ok!. Jag har modellen över detta själv till en i5 9600k och är väldigt nöjd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@blomstin: Det moderkort som Dundaj har länkat till är nog helt ok!. Jag har modellen över detta själv till en i5 9600k och är väldigt nöjd.

Hej! Sorry att jag bumpar tråden lite men tänkte det är lika bra att fråga här igen
Jag har nu bestämt mig att beställa datorn som du rekommenderade. Men har en liten fundering, tror du det är värt att vänta tills AMD släpper sina nya processorer den 7/7 för att se om man kan få mer prestanda för samma peng? Och en till fråga, är en PCU-kylare overkill i denna relativt enkla dator?

Mvh Blomstin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@blomstin: Nu när det är så nära release för AMD så skulle jag nog invänta och se vad AMD har att erbjuda.

En cpu-kylare behövs ej egentligen, men om det blir en varm sommar är det ju aldrig en nackdel att köpa en lite större än orginal

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@blomstin: Nu när det är så nära release för AMD så skulle jag nog invänta och se vad AMD har att erbjuda.

En cpu-kylare behövs ej egentligen, men om det blir en varm sommar är det ju aldrig en nackdel att köpa en lite större än orginal

Det va det svaret jag trodde jag skulle få men inte ville få! Det är en lång månad utan en dator.. men frågan är om jag ens kommer köra en AMD processor till de spelen jag tänker spela. Känner du att det är värt?
Då är en CPU kylare overkill alltså, om det blir en varm sommar får det bli en sån!
Tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@blomstin: Man ska inte alltid lyssna på vad andra säger
Vill du ha en dator nu, köper du en dator nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@blomstin: Man ska inte alltid lyssna på vad andra säger
Vill du ha en dator nu, köper du en dator nu.

Hej! Har nu lagt ner alla produkter i respektive kundvagn på hemsidorna när det slog mig, medföljer alla sladdar och liknande till komponenterna? Är det något annat som är bra att ha hemma? I och med att detta är mitt första bygge så är jag lite novisch. Men kanske några speciella skruvmejslar man ska ha eller liknande?

Mvh, Blomstin

Permalänk
Medlem

Vad var det för komponenter och chassi på den gamla datorn? Skulle kunna använda chassi kanske?

Vad gäller Intel eller AMD så är det idag ingen skillnad i dom allra flesta spelen, dock så vet jag att WoW kan vara ett av dom spelen där du gärna har Intel då Intel fortfarande har bättre prestanda per kärna, och även om den skillnaden inte syns i dom flesta spelen så gör det det i WoW när det händer mycket eftersom spelet är gammalt och inte (någon får gärna uppdatera mig om detta inte stämmer längre) har bra stöd för många kärnor, samtidigt som det är väldigt cpu-krävande. En så högt klockad Intel skulle jag sikta på, kanske kan du överklocka själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vad var det för komponenter och chassi på den gamla datorn? Skulle kunna använda chassi kanske?

Vad gäller Intel eller AMD så är det idag ingen skillnad i dom allra flesta spelen, dock så vet jag att WoW kan vara ett av dom spelen där du gärna har Intel då Intel fortfarande har bättre prestanda per kärna, och även om den skillnaden inte syns i dom flesta spelen så gör det det i WoW när det händer mycket eftersom spelet är gammalt och inte (någon får gärna uppdatera mig om detta inte stämmer längre) har bra stöd för många kärnor, samtidigt som det är väldigt cpu-krävande. En så högt klockad Intel skulle jag sikta på, kanske kan du överklocka själv?

Hej! Tack för ditt svar
Lägger gärna 499kr på ett nytt chassi för att få den "nya-dator-känslan". Blir exakt den korgen CucaCola länkade men med ett svart chassi istället! Har försökt jämföra olika delar i olika benchmarks och kommit fram till att intel är bäst p.g.a. den anledningen du pratar om också, att den fungerar bättre för wow.

Mvh, Blomstin

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack alla för er hjälp med mitt datorbyggande Allting är beställt och lägger upp en liten uppföljning när allt har kommit på plats. Tack CubaCola för att du har svarat på mina dumma frågor och hjälpt mig bygga min dator! All kärlek till er!

Mvh, Blomstin

Permalänk
Medlem

@blomstin: hoppas du blir nöjd!
Kablar som behövs ska följa med dock, brukar vara 2st ssd-kablar till hårddisken med moderkortet, och strömsladd följer med psu:n.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz