Teknikstund: Välj rätt bildskärmskabel för Displayport och HDMI

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Välj rätt bildskärmskabel för Displayport och HDMI

Tack vare certifiering kan du välja rätt Displayport- och HDMI-kabel som fungerar med den bildsignal du tänkt köra. SweClockers guidar till vad som gäller när du väljer bildskärmskabel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra skit! Fick själv problem med 1440p/165hz/g-sync och var tvungen att byta ut medföljande kabel.

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Jag känner mig träffad, haha

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Kan du länka några rekommendationer på displayport kablar? Tack för bra läsning!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Höh, varför skulle en del kablar vara feltillverkade? Missförstånd av standard eller är det något som pin 20 är tänkt att vara till?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, noterar några typos i video som "brandbredd" och att tabellen för HDMI-bandbredd av någon, alldeles fantastisk anledning visar att 3840x2160 vid 120 Hz kräver 33 Gbps. Vilket är märkligt eftersom HDMI-tabellen är duplicerad från DP-tabellen och det enda som ändrats manuellt är färgen. Jag skyller på ett Single Event Upset från någon närliggande supernova.

Ändrade tabellen i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Höh, varför skulle en del kablar vara feltillverkade? Missförstånd av standard eller är det något som pin 20 är tänkt att vara till?

Det är både och: pin 20 har ett syfte men vissa kabeltillverkare har missat vad det syftet är. Pin 20 är till för att strömförsörja adaptrar som kopplas till grafikkortet eller skärmen. Vem som helst som har lite elkunskap inser då att det är en dålig idé att koppla ihop de pinnarna i en kabel eftersom man då kopplar ihop två potentiellt strömförande pinnar, men en del tillverkare har gjort det ändå.

Permalänk
Medlem

"Den kanske gör dig styvare" fan vad jag asgarvade

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@Kakann: Hur tedde sig dina problem? Jag får ibland snabba svarta flashar, bråkdels sekund, med min Asus PG279Q som jag kör i 144Hz och Gsync aktivt.

Permalänk
Medlem

Ketchupen och toapapperet verkar lite random

Är det en referens till något som jag missat?

Permalänk

Lista ut total bandbredd?

Hur listar man ut hur mycket bandbredd man behöver? Har en 2016 lg oled 55" in i datorn i ett "Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL" där jag kan köra 4k HDR 60Hz perfekt, även 1080 120Hz perfekt, men drar jag på 1080 120Hz OCH >HDR< så blir det konstiga artefakter överallt med färgerna liggandes lite omlott, är skitfult.
Kan detta vara:
1 - att kabeln inte kan pressa tillräckligt mycket info?
2 - hudmi på skärmen inte kan skicka ut nog info?
3 - grafikkortet inte kan ta in nog mycket info?
4 - skärmen bara inte klarar av 1080120Hz hdr.
5 - något annat.
Någon som vet, eller vet hur man tar reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neumanix:

@Kakann: Hur tedde sig dina problem? Jag får ibland snabba svarta flashar, bråkdels sekund, med min Asus PG279Q som jag kör i 144Hz och Gsync aktivt.

Det var, hur ska jag säga, som att bilden ibland flimrade lite i vissa mörkare områden. Svårt att förklara...

Permalänk
Medlem

Kör det säkra före det osäkra; köp 2-3-4 olika kablar på samma gång och sedan returnera de du inte vill behålla. #Distansköpslagen ftw.

Permalänk
Medlem

@DolphinRage: 1080p@120Hz + HDR kräver ca. 8.24 Gbit/s enligt denna tabell, medan 4K@60Hz + HDR kräver ca. 15.68 Gbit/s. Dessa siffror är med overhead borträknat, så gränsen för HDMI 2.0 ligger då på 14.4 Gbit/s.

Vad vi får fram från detta är alltså att det inte är möjligt att köra 4K@60Hz + HDR över HDMI 2.0 med full färgdata, så du använder i så fall antingen 4:2:2 eller 4:2:0-komprimering. Om du kör 4:2:0-komprimering så halveras bandbredden som krävs, vilket gör att bandbredden skulle vara aningen lägre än för 1080p@120Hz + HDR med full färgdata.

Så i teorin skulle det kunna vara kabeln som ligger precis på gränsen. Du kan testa att köra 4K@60Hz utan HDR men med 4:4:4-färg (brukar heta HDMI Ultra HD Deep Color på LG-apparater), om det fungerar så är det garanterat inte bandbredden över kabeln som är problemet.

Min gissning är att problemet antingen beror på någon mjukvaruinställning, eller att stödet för just 1080p@120Hz + HDR är buggigt i TV. Att en TV från 2016 ens har stöd för 1080p@120Hz är sällsynt, så det kan hända att LG inte tänkt att man ska använda HDR i det läget.

Permalänk

Bra initiativ att göra denna kabelguide! Det är lätt att glömma dessa riktlinjer annars. Och det var riktigt matnyttigt art lära sig om pinne 20!

Ett område där kabeldjungeln är en mardröm är Thunderbolt 3, där en 40Gbps-kabel över 0,5m måste uppfylla flera stycken jobbiga villkor, och där vissa tillverkare lovar mer än dom kan hålla. Efter mycket läsning gav jag upp och nöjde mig med 0,5m till min razer core (med ett gtx1070) eftersom jag inte ville lägga uppåt en tusing på en 1m/2m TB3-kabel som "kanske" funkar i 40Gbps

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

"Den kanske gör dig styvare" fan vad jag asgarvade

+1 på den

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Bra klipp, men hade hoppats på att aktiva-kablar och förstärkning/skarvning skulle förklaras lite.
Är det bara att det kostar mer för att förstärka signalen, eller finns det andra för-/nack-delar?

Permalänk
Medlem

@perost: Ah, tack för svaret

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

5m DP UHD @ 60Hz

Kör själv UHD @60Hz över en 4 år gammal 200:- 5m DP-kabel.
Men det kräver rätt prylar i båda ändarna.

Har denna skärm:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613828
Och detta grafikkort:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329357

Minns inte modellen på kabeln, nåt Deltako-skit.

Körde tidigare med Philips första stora 40" UHD-skärm, och grafik direkt från moderkort / AMD CPU,
då funkade det bara i 30Hz med 5m kabeln.

Uppgraderade till den nyare 43" skärmen ovan, då funkade det i 60 Hz, men med avbrott då och då.

Och när jag gick över till grafikkortet ovan, så blev det till slut stabilt i 60Hz.

Så med tillräckligt känslig ingång i skärmen, och ett grafikkort som levererar en tillräckligt stark signal, och med söderläge, och inga närliggande bondgårdar, så kan man tumma rejält på den där 3m gränsen.

1 meters DP-kablarna som följde med skärmarna funkade alltid 100% i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Väldigt uppskattad artikel! Rent generellt är Sweclockers en guldgruva av information om man vill lära sig om datorer och teknik.

Jag är själv inne på att kanske köpa en Asus PG279Q skärm, och det står faktiskt inte på varken återförsäljarnas hemsida eller på asus egen hemsida vilken typ av DP-kabel som tillkommer. Det står dock att anslutningen är 1.2 men det spelar väl ingen roll? 1.4. ska väl funka även om anslutningen är 1.2? På Asus hemsida skriver dom "DisplayPort: 2560x1440(up to 165Hz)" under notes så man får väl anta att det är en 1.4 kabel?.... -.-

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Väldigt uppskattad artikel! Rent generellt är Sweclockers en guldgruva av information om man vill lära sig om datorer och teknik.

Jag är själv inne på att kanske köpa en Asus PG279Q skärm, och det står faktiskt inte på varken återförsäljarnas hemsida eller på asus egen hemsida vilken typ av DP-kabel som tillkommer. Det står dock att anslutningen är 1.2 men det spelar väl ingen roll? 1.4. ska väl funka även om anslutningen är 1.2? På Asus hemsida skriver dom "DisplayPort: 2560x1440(up to 165Hz)" under notes så man får väl anta att det är en 1.4 kabel?.... -.-

Du får förmodligen med korrekt kabel till skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

@Joklass: Kolla på videon till artikeln och lyssna på vad Thomas säger i början

Permalänk

Synd att de inte kan använda någon märkning som är lätt att först. Istället för "Ultra high speed" eller liknande så skulle de kunna namnge 32 Gbit, 18 Gbit osv. Samt gärna med en förklarande bild kring vilka upplösningar den då klarar i vilka hz.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Borix:

Bra klipp, men hade hoppats på att aktiva-kablar och förstärkning/skarvning skulle förklaras lite.
Är det bara att det kostar mer för att förstärka signalen, eller finns det andra för-/nack-delar?

Aktiva kablar, förlängare etc. Försöker i grund och botten göra samma sak som en vanlig kabel: få över signalen intakt. Så egentligen inget som skiljer sig i princip.

Det finns lite olika sätt att göra det på och det kostar främst i att det kostar. Det vill säga blir dyrare. En väl konstruerad produkt ska inte ge någon skillnad mot en passiv, vanlig kabel. En del aktiva kablar bygger på signal-eq (brukar fungera sådär) och andra bygger på någon form av aktiv omvandling till annan signal och medium, till exempel fiberoptisk överföring eller över Cat5/6-kablage i olika former.

Passiva skarvkontakter brukar degradera signalen ganska betydande. Men om målet inte är annat än 1080p/60 gör det förstås inget så länge som maximal bandbredd är över 5 Gbps. Men förstås problem ifall du vill köra 4K/60 och din kablar efter skarvning inte får över mer än just 5 Gbps.

Ju mer avancerad lösning man väljer, desto mer distanserar du dig från kabel-principen och desto mer måste man tolka hur just den produkten fungerar. Med aktiva lösningar får man räkna med att dessa i sin tur har en maximal bandbredd baserat på kretsarna den aktiva lösningen använder. Så lusläsning av produktinformation är ofta nödvändigt. Många produkter når inte mer än runt 10 Gbps, vilket då ger 4K/30 som högsta hastighet

Det kan också tillkomma problem som hur EDID hanteras, särskilt över Cat-kablage eller väldigt långa fiberlösningar där det inte går att överför DDC-kanalen. De bättre lösningarna har en funktion som låter sändaren kopplas mot sink (displyen etc), så att source (källan, grafikkort etc.) får samma EDID som om den vore ansluten direkt mot sink. Enklare produkter har inte sådana funktioner utan identifierar sig på egen hand mot source.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joklass:

Jag är själv inne på att kanske köpa en Asus PG279Q skärm, och det står faktiskt inte på varken återförsäljarnas hemsida eller på asus egen hemsida vilken typ av DP-kabel som tillkommer.

Det följer med en kabel som klarar den bandbredd som skärmen använder, ca 20 Gbps. Problemen kommer när man behöver byta kabel pga av annan kontakt (ofta en mDP i en bärbar speldator) eller önskar annan längd. Då är det en certifierad kabel som gäller, DP8K. Eller om det är svårt att finna: leta efter tillverkare som talar klarspråk och berättar vilken bandbredd kabeln orkar med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perost:

@DolphinRage: 1080p@120Hz + HDR kräver ca. 8.24 Gbit/s enligt denna tabell, medan 4K@60Hz + HDR kräver ca. 15.68 Gbit/s. Dessa siffror är med overhead borträknat, så gränsen för HDMI 2.0 ligger då på 14.4 Gbit/s.

Vad vi får fram från detta är alltså att det inte är möjligt att köra 4K@60Hz + HDR över HDMI 2.0 med full färgdata, så du använder i så fall antingen 4:2:2 eller 4:2:0-komprimering. Om du kör 4:2:0-komprimering så halveras bandbredden som krävs, vilket gör att bandbredden skulle vara aningen lägre än för 1080p@120Hz + HDR med full färgdata.

Så i teorin skulle det kunna vara kabeln som ligger precis på gränsen. Du kan testa att köra 4K@60Hz utan HDR men med 4:4:4-färg (brukar heta HDMI Ultra HD Deep Color på LG-apparater), om det fungerar så är det garanterat inte bandbredden över kabeln som är problemet.

Min gissning är att problemet antingen beror på någon mjukvaruinställning, eller att stödet för just 1080p@120Hz + HDR är buggigt i TV. Att en TV från 2016 ens har stöd för 1080p@120Hz är sällsynt, så det kan hända att LG inte tänkt att man ska använda HDR i det läget.

Ska man köra 4k hdr så bör man för enkelhetens skull undvika hdmi och använda DP i stället så man har ett "system" som har förutsättningar att fungera utan att färginformationen måste reduceras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man köra 4k hdr så bör man för enkelhetens skull undvika hdmi och använda DP i stället så man har ett "system" som har förutsättningar att fungera utan att färginformationen måste reduceras.

Ja, men lycka till att hitta en TV med DP.

Permalänk
Bildexpert 📺

...och skärmar med DP som klarar mer än 18 Gbps har fram till ganska nyligen handlat om G-Sync-modeller med ca 20 Gbps. 18 Gbps har länge varit de facto gräns för bandbredd. Först med nya spelskärmar under 2018 började man kliva över den gränsen.

Permalänk
Medlem

Har själv en HDMI-kabel, köpt på Clas Ohlson. Det är den enda, jag upprepar *den enda* 5m långa HDMI-kabeln som klarar 4k i 60Hz från datorn och som går att få tag på här i Finland (CO har butiker här). Och den "klarar" det ibland, men ibland så börjar den blinka till med svart skärm eller få random vita pixlar. Fixas genom att ta ut och koppla in kabeln igen, och så funkar det ett par dagar igen.

Nästa steg är att försöka med något från Amazon. Kan man lita på att om butiken påstår "Premium High Speed" så är det faktiskt det?

Edit:
Går efter det som exempelscannas i artikeln, Deltaco (kan tänka mig att åka till Stockholm för att hämta kabeln... känns sjukt).
Deltaco Premium saknar "High-speed" i namnet. Vad betyder då det? Skärmningen Wifi/BT känns viktig, då jag har BT precis bredvid kabeln som behöver all range den kan få.

Edit2:
Nähä, nån som har produkten svarar att den varken har QR-kod eller klarar 18Gbit (trots att produktbilden i sökresultaten har QR-kod). Så vad gör man sen då? Rekommendationer?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajp_anton:

Nähä, nån som har produkten svarar att den varken har QR-kod eller klarar 18Gbit (trots att produktbilden i sökresultaten har QR-kod). Så vad gör man sen då? Rekommendationer?

Varit i kontakt med Deltaco om just detta. Informationen hos @webhallen är felaktig. Någon har klippt och klistrat produktinformationen från de kortare kablarna. Upptäckte det själv när jag skulle köpa kabeln jag använder i videon. De långa kablarna är inte Premium Certifierade. QR-kod och Hologram saknas på förpackningarna.

Finns inte QR-kod och Hologram som kan verifieras så är kabelns alltså inte Premium High Speed-certifierad. Kabeln kan dock fortfarande fungera utan problem. Jag har till exempel fått Deltacos passiva High Speed-kabel 10 meter att fungera med 18 Gbps vid flera tillfällen.

Du kan fortfarande ha problem beroende på vad som sitter i vardera änden av kabeln, samt vad som sker på vägen. Men kabelns tillverkning ska garantera 18 Gbps under normala omständigheter för Premium High Speed.