Backlight bleed "asus rog swift pg279q" "Retur policy" "webhallen"

Permalänk
Medlem

Backlight bleed "asus rog swift pg279q" "Retur policy" "webhallen"

Tjenare jag köpte asus rog swift pg279q

skulle ni reklamera denna skärmen ?
jag köpte den som fyndvara på webhallen.. som "klass 1" vara bruten förpackning

jag vill få en ny skärm men måste jag betala extra då ?
eller vad är det som gäller ?

jag känner att dom borde ha kollat skärmen om det är en fynd vara men detta är ju en helt trasig skärm..
vad drar ni gränsen för backlight bleeding ?

>>> KLASS 1 <<<

Dold text

MVH Dr9

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Sänk ljusstyrkan och sitt inte i kolsvart rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Sänk ljusstyrkan och sitt inte i kolsvart rum.

Skickades från m.sweclockers.com

allt är på fabriks inställningar
brightness 60%
contrast 50%

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Med IPS är det alltid en chansning, tyvärr är den troligen returnerad av samma anledning men BLB i sig är något man får räkna med.
Just 165Hz panelerna på pg279q verkar vara extra benägna att ha det, på det så har problemet varit stort nog att Asus själva kommenterat det och nu bara säljer kollade skärmar i USA (vilket gör att man undrar om Europa fick korta strået och fler med BLB).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Doctor9: Jag har brightness på 0 och de är fortfarande för ljusa på kvällarna

Permalänk
Medlem

60 dagars öppet köp, lämna tillbaka den. Mycket pengar på något du lär störa dig på i längden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

allt är på fabriks inställningar
brightness 60%
contrast 50%

Det innebär att den lyser en bra bit över 250cd/m2 och det är på tok för högt i ett mörk rum. Du bör ligga på 80cd/m2 eller ännu lägre om du sitter i ett kolsvart rum.

Kika här för info ang ljusstyrka.
https://sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-kval...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kameran gör väl att det ser ut att vara mer än det är på riktigt?
Men det där är inget ovanligt, det är alltså inte en trasig skärm, det är bara dåliga paneler. Andra märken har samma problem eftersom de använder samma panel.

LG har ju börjat släppa modeller med sina egna IPS paneler, vad jag sett är det inte lika mycket BLB på dessa paneler.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här skärm av Inet i veckan och de bli retur på den. Trycker man lite på ramen på panelen så försvinner blb. Så de är ju ren lathet eller slapphet i kontrollerna på dessa. Provade även en Samsung 27 va panel å den hade flera döda pixlar så börja bli lite trött på skärmar just nu 😁

Permalänk
Bildexpert 📺

@Doctor9: Som skrivet: sänk ljusstyrkan, du kör den som om den skulle stå på ett ljust kontor. Du bör nog gå ned till 5 eller lägre på Brightness-reglaget, definitivt under 10.

Artikeln om ämnet (och skräckbilderna) här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Annars är de där ljusa hörnen tämligen typiska för den här skärmen tyvärr. Men det blir inte alls lika uppenbart om du reglerar ljusstyrkan rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Med IPS är det alltid en chansning, tyvärr är den troligen returnerad av samma anledning men BLB i sig är något man får räkna med.
Just 165Hz panelerna på pg279q verkar vara extra benägna att ha det, på det så har problemet varit stort nog att Asus själva kommenterat det och nu bara säljer kollade skärmar i USA (vilket gör att man undrar om Europa fick korta strået och fler med BLB).

Skickades från m.sweclockers.com

Edit
https://youtube.com/watch?v=mje_fmayu0k

tack mycket bra video och förklaring

Skrivet av Trokder:

@Doctor9: Jag har brightness på 0 och de är fortfarande för ljusa på kvällarna

jag håller inte riktigt med. efter som att jag tycker att vissa hörn blir för mörka i spel t.ex

Skrivet av hakd:

60 dagars öppet köp, lämna tillbaka den. Mycket pengar på något du lär störa dig på i längden.

jo blev så

Skrivet av Kablash:

Kameran gör väl att det ser ut att vara mer än det är på riktigt?
Men det där är inget ovanligt, det är alltså inte en trasig skärm, det är bara dåliga paneler. Andra märken har samma problem eftersom de använder samma panel.

nää bilden är väldigt lik verkligheten.
men jag skall kolla på andra skärmar nu

Skrivet av Laxpudding:

@Doctor9: Som skrivet: sänk ljusstyrkan, du kör den som om den skulle stå på ett ljust kontor. Du bör nog gå ned till 5 eller lägre på Brightness-reglaget, definitivt under 10.

Artikeln om ämnet (och skräckbilderna) här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Annars är de där ljusa hörnen tämligen typiska för den här skärmen tyvärr. Men det blir inte alls lika uppenbart om du reglerar ljusstyrkan rätt.

jag kan faktiskt inte hålla med om vad du skriver, visst du har rätt absolut, men jag vill ha en ljus skärm. Jag gillar att kunna se klart och tydligt, man kan väl tycka

men lägger man ut ca 7000;- på en skärm så kan man tycka att man ska kunna ha valet att kunna höja lite ljus

______________________________

jag lämnade tillbaka skärmen till webhallen dom ville inte byta ut skärmen.
för att få byta ut skärmen så vart jag tvungen att tillägga 1234;-

är detta verkligen okej ?`
jag köpte skärmen på fyndvara klass 1

"Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör. "

men jag menade på om detta var en returnerad vara så skall den gå igenom en kontroll
och därmed då skall jag få en ny skärm.. efter som att den är "trasig" eller ett inte okej skick

sedan så åkte jag till inet och frågade dom vad dom tyckte om skärmen och visade samma bild som jag lade upp här på denna tråden.
och han sa att detta vart inte okej att skärmen var mycket defekt så jag köpte en ny skärm där till fullpris ist..

https://www.webhallen.com/se/product/242687-ASUS-ROG-Swift-PG...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

@Doctor9: Bra att det hjälpte, kollade lite snabbt på webhallen och även andra ÅF och många verkar ha "fyndvaror" på just PG279Q, troligen pga liknande saker.
Bara webhallen verkar ha närmare 40 st i olika skick av PG279Q, det är rätt illa, motsvarande TN version PG278QR är två fyndvaror, gissningsvis folk som ogillar den lilla colorbanding som är eller som sett att NetonNet hade samma skärm ett par hundra billigare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Doctor9:

jag kan faktiskt inte hålla med om vad du skriver, visst du har rätt absolut, men jag vill ha en ljus skärm. Jag gillar att kunna se klart och tydligt, man kan väl tycka

men lägger man ut ca 7000;- på en skärm så kan man tycka att man ska kunna ha valet att kunna höja lite ljus

Det handlar om att förstå hur produkter fungerar, vad som skiljer dem åt och anpassa sin förväntan efter detta. Kör du en skärm i 250 nits i ett mörkt rum så får du konsekvenser av detta. Ögontrötthet, huvudvärk och illamående är vanliga symptom. Andra märker inget alls.

Och framför allt kan inte många skärmar göra bra ifrån sig oavsett när du använder skärmen på det sätt du gör. Du får samma problem med 250 nits i det rummet oavsett vilken teknik du väljer. Likt att du har väldigt mycket ljus i det som är svart på skärmen. Då blir svart i skärmen ljusare än omgivningen och då syns problemet mot hörn och kanter tydligare. Sänker du belysningen i skärmen – eller ökar belysningen i rummet kommer dina ögon att anpassa sig och då lyser det inte längre om skärmens hörn lika tydligt.

Med annan teknik och andra produkter som exempelvis TN och VA riskerar du samma, men också andra problem jämfört med IPS/AHVA-panelerna hos PG279Q m.fl. Du kanske inte får just dessa typiska hörn, men får istället blekare färger och sämre kontrast mot hörnen.

Här är skillnaden återigen individuellt: det handlar om vad du stör dig på och inte stör dig på. Men kör du skärmar på ett sådant sätt att du framhäver de problem skärmen har, då får du också se till att välja en skärm med det problem du kan acceptera.

Permalänk
Medlem

Felet är ju ändå slarvig tillverkning. Om skärmen klarar 300 hittepåenheter ljusstyrka ska den fungera vid 300 hittepåenheter ljusstyrka, utan visuella defekter. Det är tragiskt att bildskärmsbranschen är så rutten att de flesta skärmar är mer eller mindre defekta, nästan oavsett prisklass. Jag hade lätt betalat 50 procent extra för att få en skärm som är garanterat helt fri (testad/manuellt kollad i produktion, och med fulla garantier fel från tillverkare med utbytesprodukt utan strul) från BLB och döda/felaktiga pixlar.

Jag klarar inte av skärmar med dålig ljusstyrka. Jag vill ha mycket ljus, annars blir kontrast och färgmättnad svårt lidande, plus att många skärmar börjar flimra (dock inte den jag har just nu).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyklonen:

Felet är ju ändå slarvig tillverkning. Om skärmen klarar 300 hittepåenheter ljusstyrka ska den fungera vid 300 hittepåenheter ljusstyrka, utan visuella defekter.

Alla skärmar har visuella defekter. Så det handlar om att välja de defekter du kan leva med.

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag menar: skärmbranschen är rutten som inte kan fixa sin produktion. Ok, det skulle driva upp priserna rejält, men det får det vara värt i stället för att det är ett lotteri, knappt ens med nån vinnare, i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert 📺

@cyklonen: Ja, det driver upp priserna och man får vad man betalar för. Det går att bygga IPS:er som är jämna och uniforma. Finns en hel kategori yrkesskärmar som bygger på IPS-paneler därför att de är de mest felfria. Men det kostar att bygga dem felfria.

På samma sätt kan brister hos exempelvis VA-paneler byggas bort. Men det kostar också.

Och för de priser som konsument- och spelskärmarna kostar kan man inte bygga bort alla problem. Det har inte med en rutten branch att göra. Det handlar om väldigt få är beredda att betala för vad det kostar att bygga en felfri skärm. Därför måste köparen välja de skavanker denne stör sig allra minst på.