3 år av mitt liv bortslösade på högskola

Permalänk

3 år av mitt liv bortslösade på högskola

Jag inser nu, efter att ha tagit ut ett kandidatexamen hur menlös och värdelös hela min akademiska utbildning är. Jag gick ett program med enbart tvärvetenskapliga ämnen utan praktik.
Jag vet inte varför och hur i hela fridens namn jag inte vaknade upp tidigare, hur jag inte insåg att programmet gav mig nada kompetens. Jag var så dum och naiv och trodde det skulle vara: Akademisk utbildning= Jobb. Vi hade ju ingen praktik och aldrig någonting som kunde förbereda oss inför arbetslivet inom de området vi studerade. Det är ju enbart läsa böcker och tenta av dem.

Jag inser nu att jag kanske har slösat bort 3 år.
Jag var helt fixerad vid att avsluta det jag påbörjat.

Nu velar jag mellan att läsa in matematik 4 och fysik 1-2 för att komma in på någon ingenjörsutbildning. Allt som allt skulle det nog ta mig ca 4-5 år att bli färdig ingenjör.

Alternativet är att gå en yrkesutbildning relaterad till mitt område.

Några här som varit i samma sits eller som kan ge mig tips? All sorts tips mottas gärna!

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för utbildning du har läst? Högskolor är självklart inget fel, jag gick själv i en högskola och har idag ett jobb som jag trivs jättebra med och tjänar gott om pengar. Under mina snart 5 år sedan examen så har jag upptäckt att det finns betydligt många fler jobb att söka än vad jag trodde när jag gick ur högskolan. Så kan ju även vara fallet för dig.

Kommuner exempelvis har mängder med olika sorters miljöarbeten. Det kan vara som miljöskyddsinspektör, miljöfrågor inom Vatten och avlopp, miljöfrågor inom stadsplanering osv. Har du en god personlighet och håller hoppet uppe ska du se att ett jobb snart ligger i dina händer. Men var gärna lite mer specifik om du vill ha mer anpassade tips

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar något inom ditt direkta område så försök ta dig in på ett företag som har sådana positioner. Sedan börja jobba dig mot att få ansvar inom dom områdena. På så vis kan du ganska snart nå ett jobb inom det du vill.

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte läsa lite pedagogik och bli lärare. Det krävs ju inte ett universitet för att innehålla tekniska ämnen. Ett exempel är ju Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga tekniska högskolan. De är ju inte universitet, utan "bara" högskolor. Utbildning är ju aldrig slöseri med tid upplever jag efter att ha fått lite perspektiv. Själva kunskapen blir ju gammal, men det är metodiken man lär sig och kan analysera data.

Permalänk

@Zachtionman:

Tack så mycket för svar!

Jag har sökt all sort arbete som snuddar minsta lilla vid det jag läst både kommunalt arbete och bemanningsföretag osv men jag har ju ingen som helst kompetens. Vem vill ha någon som studerat ett ämne enbart teoretiskt?

Permalänk

Även konsultbolag söker folk inom miljöområdet.
Kolla hos Sweco, ÅF, WSP t,ex. Vet inte exakt vad du har läst men ett exempel:
https://www.sweco.se/karriar/lediga-jobb/junior-miljokonsult-...

Även tekniska utbildningar saknar många gånger praktik och utbildning i praktiska verktyg. Att du har läst 3 år visar att du har ett intresse av ämnet vilket många gånger är viktigare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Väldigt få högskoleutbildningar som du lär dig ett yrke på. Du lär dig att lära dig. Och att analysera o producera rapporter och presentationer. För det är det de flesta gör i slutändan. Rena arbetare lägger vi ut på låglöneländer idag.

Du har inte slösar bort tre år. Du har bara inte insett allt du lärt dig än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@anon2110: Chalmers och KTH är två av det lärosäten som lämnar ut flest tekniska forskarexamina i Sverige. Dom är även de två högst internationellt stående lärsosätena i Sverige och extremt dåliga val till någon som inte är intresserad av matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AuroraBorealis:

Jag inser nu, efter att ha tagit ut ett kandidatexamen hur menlös och värdelös hela min akademiska utbildning är. Jag gick ett program inriktad på miljö i en högskola i Sverige. Alltså ingen universitet, därav innehöll den inget tekniskt utan nästan enbart tvärvetenskapliga ämnen.
Jag vet inte varför och hur i hela fridens namn jag inte vaknade upp tidigare, hur jag inte insåg att programmet gav mig nada kompetens. Jag var så dum och naiv och trodde det skulle vara: Akademisk utbildning=Jobbsök inom miljöområdet= Jobb. Vi hade ju ingen praktik och aldrig någonting som kunde förbereda oss inför arbetslivet inom de området vi studerade. Det är ju enbart läsa böcker och tenta av dem.

Jag inser nu att jag har slösat bort 3 år av mitt liv helt och totalt.
Jag var helt fixerad vid att avsluta det jag påbörjat.
När jag påbörjade programmet var jag nära 30 och velade mellan att gå ett tekniskt basår och ansöka till någon ingenjörsutbildning och mellan denna högskoleprogram då. Jag har ganska svårt för matematik men det går, jag behöver bara dubbla tiden det tar för andra att lära mig och det är väldigt motigt men det går. Jag var dock så trött på komvux och ville så gärna få in foten i en högskola efter flera år på komvux. Detta gav mig illusionen om att "komma någon vart". Den illusionen sprack nu, dock för sent.

Nu velar jag mellan att läsa in matematik 4 och fysik 1-2 för att komma in på någon ingenjörsutbildning. Allt som allt skulle det nog ta mig ca 4-5 år att bli färdig ingenjör. Jag är över 30 nu.

Alternativet är att gå en yrkesutbildning relaterad till mitt område.

Jag vet inte ut eller in och vet inte vem jag ska vända mig till för vägledning:(

Några här som varit i samma sits eller som kan ge mig tips? All sorts tips mottas gärna!

Hej! Trafikverket skriker efter folk och har många jobb på järnvägen! Bra framtidsjobb dessutom. Järnväg byggs alltid. Ettårig YH utbildning är det som krävs! Kolla in deras video! https://youtu.be/-Q_9RSMBh9A

Permalänk
Inaktiv

Börja jobba på Ica så du får in lite pengar iallafall till pensionen.

Kolla sen om du hittar några yrken du gillar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av difi:

@darkshippo: Chalmers och KTH är två av det lärosäten som lämnar ut flest tekniska forskarexamina i Sverige. Dom är även de två högst internationellt stående lärsosätena i Sverige och extremt dåliga val till någon som inte är intresserad av matematik.

Jo, det var det jag tänkte förmedla till TS att man inte ska tro att en teknisk högskola är sämre än ett universitet.

Permalänk
Avstängd

Du får 27.5k om du kör budbil. Bara att söka medans du kommer fram till vad du vill göra.

Permalänk
Medlem

Verkligheten är ju tyvärr så att om du gått utbildning så är du ändå långt ifrån garanterad jobb. Det gäller även ingenjörsutbildningar.
I många fall är det främst erfarenhet som räknas, om du med enbart utbildning står mot andra med lång erfarenhet är chansen liten att du får jobbet.

Som någon annan nämnde kan metodiken och sättet att tänka osv vara till nytta även för andra arbeten.
Sen märker man skillnad på folk som gått högre utbildning och de som inte gjort det, svårt att peka på något specifikt men har man kontakt med många olika (med och utan utbildning) så märker man det rätt tydligt.

Yrkesutbildningar är oftast en snabbare och rakare väg till jobb, helt klart är det så. De har dessutom kortare startsträcka innan de är inne i jobbet ordentligt.
Högre utbildningar inom rätt områden kan däremot ge större karriärmöjligheter och ofta (men inte alltid) högre lön.

Det är rätt vanligt att de som gått utbildning jobbar med något som inte ligger särskilt nära det de utbildat sig till.
En bekant är utbildad kemiingenjör, jobbade under titeln kvalitetsingenjör men arbetade rent praktiskt med att vara mekaniker för mätutrustning..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon2110: Nja jag är inte intresserad av läraryrket :/

edit: ja absolut, tekniska högskolor så som kth och chalmers håller jag helt isär från andra högskolor! Har fått någon bild om att man är mer "lyckad" om man gått en tekniskhögskola=ingenjör därav mina funderingar angående basår och ingenjörsutbildning. Sen kan man nog stå där utan jobb efter ingenjörsutbildning också:/

Permalänk

@Accipiter46: Tack! Ja jag har sökt i de företagen också! Det var då jag insåg att jag inte alls har den kompetens dem söker. Det är i så fall folk från yrkeshögskolor som har den kompetensen dem kräver från att vara nyexaminerade, vad jag förstått

Permalänk
Inaktiv

@AuroraBorealis: Jag är själv utbildad till Elektroingenjör, men jobbar som eldriftledare. Nyttjar inte direkt mina kunskaper inom programmering. Men själva analysdelen använder jag i mitt yrke.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Kan du inte läsa lite pedagogik och bli lärare. Det krävs ju inte ett universitet för att innehålla tekniska ämnen. Ett exempel är ju Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga tekniska högskolan. De är ju inte universitet, utan "bara" högskolor. Utbildning är ju aldrig slöseri med tid upplever jag efter att ha fått lite perspektiv. Själva kunskapen blir ju gammal, men det är metodiken man lär sig och kan analysera data.

Både Chalmers och KTH är universitet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chalmers_tekniska_h%C3%B6gskola
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungliga_Tekniska_h%C3%B6gskola...

Permalänk
Skrivet av anon2110:

@AuroraBorealis: Jag är själv utbildad till Elektroingenjör, men jobbar som eldriftledare. Nyttjar inte direkt mina kunskaper inom programmering. Men själva analysdelen använder jag i mitt yrke.

Jag gjorde en edit i mitt första citatsvar till dig ovan.

Elektroingenjör, ja det borde inte vara svårt att få jobb som ingenjör då man kan tillämpa de man lärt sig på flera olika områden kan jag tänka mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jo, det var det jag tänkte förmedla till TS att man inte ska tro att en teknisk högskola är sämre än ett universitet.

Både Chalmers och KTH har dock universitetsstatus trots att de heter "Högskola".

https://www.uka.se/fakta-om-hogskolan/universitet-och-hogskol...

Permalänk

@anon298854: @cider123:

Ja som tur är har jag ett jobb men vill ju gärna jobba i ett företag där jag kan tillämpa iaf en del av de jag läst mig till i högskolan.

Jag känner bara att jag kanske kommer slösa tid på att komma in i de arbetsvärlden och sedan ångra att jag inte utbildade mig vidare :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jo, det var det jag tänkte förmedla till TS att man inte ska tro att en teknisk högskola är sämre än ett universitet.

Chalmers fick universitetsstatus 1937 och KTH 1927, de har dock behållt högskola i namnen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pensionsmyndigheten:

67 år – lagen om anställningsskydd

Förändringar framåt
År 2020 höjs åldern för LAS till 68 års ålder. Är du född 1953 har du då rätt att vara kvar på jobbet till 68 års ålder enligt lagen om anställningsskydd.
År 2023 höjs åldern för LAS till 69 års ålder. Är du född 1955 eller senare har du då rätt att vara kvar på jobbet till 69 års ålder enligt lagen om anställningsskydd.

(skrämmer mig lite, vad blir det... 80 år när jag går i pension? Aaaaaaaanyway)

Två synvinklar.

1.Din utbildning är alltid mer än ingen/lägre utbildning, du kanske inte märker det än - men i det långa loppet så kan/bör det öppna vägar.

2. Låt säga att du går all in, du läser en 5årig utbildning som intresserar dig och tar dig dit du vill vara. Då är du runt 40år. Give or take.

Då har du enligt citatet minst 29 år på dig att arbeta med ett jobb / en bransch som du vill vara i samt har utbildning till.

Finns galet många 25åringar som har åldersnojja om att de är "för gamla" för att det ska vara värt det. Som om inte redan i ditt fall, 30 år skulle vara värt det?

Follow your heart, glöm siffror och tid. Om du har råd/möjlighet att göra något du faktiskt önskar - gör då det.

Lycka till!

Edit:

Skrivet av AuroraBorealis:

Jag känner bara att jag kanske kommer slösa tid på att komma in i de arbetsvärlden och sedan ångra att jag inte utbildade mig vidare :/

Seems you have your answer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AuroraBorealis:

@Accipiter46: Tack! Ja jag har sökt i de företagen också! Det var då jag insåg att jag inte alls har den kompetens dem söker. Det är i så fall folk från yrkeshögskolor som har den kompetensen dem kräver från att vara nyexaminerade, vad jag förstått

Chefer har inte alltid koll på vad folk jobbar med, dom tar in folk som kan sälja sig själv. Det finns många som tjänar multum som inte sitter och gör eller kan någonting vissa har gått utbildning andra inte. På andra sidan kan det finns extremt kompetenta personer/arbetsmyror som håller ihop företag och inte tjänar någonting

Permalänk
Medlem

När du har en kandidatexamen så har du garanterat fått två saker som du inte haft annars: 1) studieteknik, 2) bevis på att du klarar av att avsluta ett projekt. För att gå vidare i akademin behöver du 1 och 2, för yrkeslivet i första hand 2 (men också 1 för de flesta yrken). Anställare tittar främst på 2, inte så mycket på innehållet i det du gjorde utan mer om du kunde jobba mot ett mål och nå det. Från det perspektivet så gjorde du rätt som var "helt fixerad vid att avsluta det [du] påbörjat".

Som andra redan sagt, när man är nyexad så underskattar man i regel vad man faktiskt kan och vet. Så jag tror inte du kan lita på din egen känsla av att vara oförberedd på yrkeslivet. Om du i första hand oroar dig för att inte kunna tillräckligt för att bli anställd så kan du bortse från den oron. Du kan mer än du tror.

Sen är väl frågan vad du egentligen vill göra i ditt liv, som du bör fundera på innan du eventuellt går vidare med mer utbildning. Vill du bara bli mer anställbar och få ett jobb, eller är det att du egentligen inte är intresserad av miljö?

Jag tror inte att börja om på en ingenjörsutbildning är effektivt om det inte är så att du helt vill byta inriktning. Hittar du en kort programmeringsutbildning t.ex. så är du en miljövetare som kan programmera, då har du redan en edge. Korta, intensivare utbildningar är nog bättre än grundutbildningar om man redan har en kandidat, just pga studietekniken och diverse annat som du inte behöver lära dig igen.

Högskola vs universitet är inte alls viktigt i sammanhanget.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

@D.:

Tack för svaret!

Ja exakt så resonerade jag angående yrkesskola vs högskola. Att jag skulle ha fler och roligare möjligheter som akademisk utbildad. Jag hade som ung fått den sneda bilden att det är någon enorm bedrift att ha akademisk utbildning. Att man är mer "lyckad" då.
Jag insåg inte hur illa det var med min högskola och mitt program jämfört med tekniska högskolor och tex Uppsalas universitet osv men det är en annan fråga.

Som du också beskriver, ens utbildning är ej värt ett öre när arbetsgivaren hellre vill ha erfarenhet och kompetens. Vilket akademisk utbildning ej förbereder en för... det är så surt :/.
Man får kanske börja som städare på de företag man vill avancera inom

Permalänk
Skrivet av AuroraBorealis:

@Accipiter46: Tack! Ja jag har sökt i de företagen också! Det var då jag insåg att jag inte alls har den kompetens dem söker. Det är i så fall folk från yrkeshögskolor som har den kompetensen dem kräver från att vara nyexaminerade, vad jag förstått

För att använda GIS och så? Jag jobbar inte själv inom miljöområdet.

Har du testat något av de verktyg de söker privat? Många gånger går det att få tag på studentlicenser eller varianter för att få en känsla för programmen. Kan du visa upp något du jobbat med privat på en intervju är det värt mycket.
Du har fått kunskapen från utbildningen, resten är "bara" vilket verktyg som ska användas för att utföra jobbet. Självklart förenklat men om du vill fortsätta inom området har du absolut nytta av din utbildning.

Jag har hört mycket bra om YH-utbildningar iofs, men har svårt att se att det ska vara ett krav.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

@lappen81: Det låter riktigt jävla dystert det där :(. Jag kan föreställa mig att det är så inom många sektorer. Ja någon bra säljare verkar jag ej vara än, men det är ju ens Cv och ens kontakter som talar för en och det är ganska tunt hos mig med både och.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

För att använda GIS och så? Jag jobbar inte själv inom miljöområdet.

Har du testat något av de verktyg de söker privat? Många gånger går det att få tag på studentlicenser eller varianter för att få en känsla för programmen. Kan du visa upp något du jobbat med privat på en intervju är det värt mycket.
Du har fått kunskapen från utbildningen, resten är "bara" vilket verktyg som ska användas för att utföra jobbet. Självklart förenklat men om du vill fortsätta inom området har du absolut nytta av din utbildning.

Jag har hört mycket bra om YH-utbildningar iofs, men har svårt att se att det ska vara ett krav.

Nja vi fick bara baskunskaper inom Gis. Jag tror inte jag skulle kunna fixa ett projekt med Gis tyvärr. Inte utan någon djupare kunskap. Kanske något att satsa på?

Permalänk
Medlem

Universitet och Högskola är samma sak. Skillnaden är att Universitet kan handleda på forskarnivå, d.v.s. de har personal som kan handleda exempelvis doktorander. Skolor med universitetsstatus har i regel högre bistånd, d.v.s. mer pengar. Men kvaliteten kan vara den samma.

Däremot kan en skola kalla sig universitet eller högskola och inte nödvändigtvis vara en sådan. Och då utfärdar dom inte heller högskolepoäng.

Din utbildning är inte bortkastad. Miljö är nästan garanterat en eftertraktad inriktning hos framtidens ingenjörer. Du är ung! Är du sugen på att plugga nått annat så gör det. Eller det det du studerat nu en chans.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan du inte läsa lite pedagogik och bli lärare. Det krävs ju inte ett universitet för att innehålla tekniska ämnen. Ett exempel är ju Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga tekniska högskolan. De är ju inte universitet, utan "bara" högskolor. Utbildning är ju aldrig slöseri med tid upplever jag efter att ha fått lite perspektiv. Själva kunskapen blir ju gammal, men det är metodiken man lär sig och kan analysera data.

Nu vet jag att det inte 100% on topic men både KTH och CTH är Universitet, de är bara en fråga om forskningsgrenar som skolan har möjlighet att ge forskarutbildning med examen (dvs lic eller doktor etc, allt över Master, Magister och Yrkesexamen) det har dock som jag antar din poäng är inte att göra med kvalité på skola utan just om skolan bedriver forskning i flera områden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood