Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Mycket tragiskt du sabbar för alla andra.

Hur sabbar jag för alla andra om jag får fråga?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@Petterk: Hon hade inget ICA-kort och hon föredrog kontanter för att hon tyckte att hon hade bättre koll på pengarna så. Med uttagen följde det med hur mycket som togs ut samt hur mycket hon hade kvar på kontot. Jag hjälpte henne med detta i åtta års tid.

Jag köpte ett moderkort, CPU och RAM-minnen av en Sweclockare för nåt år sen och skulle träffa honom i Solna norr om Stockholm (bor själv söder om Stockholm) för att genomföra köpet. När jag skulle swisha betalningen blev jag nekad av banken, för att jag hade nått min Swish gräns. Jag kunde då inte ändra Swishgränsen med mitt mobila Bank-ID, utan jag var tvungen att vänta tills jag kom hem och det gick då bara att ändra med bankdosan. Hur som helst så var jag tvungen att traska iväg med säljaren en lång bit till närmsta Bankomat för att kunna betala komponenterna med kontanter. Jag har dessutom nyligen sålt komponenter till två Sweclockare som hade liknande problem att de hade för lite kvar till deras Swishgräns så de behövde komplettera köpet med kontanter.

Många hemtjänster tvingar dig, hos andra är det frivilligt. Det kostar liksom inget med ett kundkort och brukaren får bonusen och allt det.

Att Swish har veckobaserade köpgränser bör man ha observerat när man skaffade tjänsten.

Sen har du såklart banköverföring, Paypal och Payson också som du kan köra direkt från telefonen. I framtiden också lösningar som kör med e-kronan.

Permalänk
Inaktiv

Nja, tycker dagens internetbanker fortfarande är för primitiva och röriga för att helt kunna ersätta kontanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt eller hur? Finansinspektionen beviljar tillståndet för att få bedriva bankverksamhet i Sverige. Lite förvånad över att en medlem som varit med så länge är så ignorant. Läs på lite och lär

https://www.finansliv.se/artikel/de-nya-bankbyggarna/

https://digital.di.se/artikel/klarna-blir-bank-vi-ska-omforma...

https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/bank--eller-finansier...

Du behöver inte något banktillstånd i Sverige! Det räcker fint med ett i EU/EES!

Danske Bank, Bank Norwegian och Santander är exempel på banker utan banktillstånd i Sverige. Där gäller danska respektive norska insättningsgarantin. Nordea omfattas av den finska sedan de flyttade!

https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/
https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/bank--eller-finansier...

Skrivet av Finansinspektionen:

För företag inom EES

Verksamhet från filial i Sverige får börja drivas två månader från det att FI har mottagit en underrättelse från hemlandsmyndigheten (eller dessförinnan om FI medger det). Företaget ska underrätta FI när det påbörjar sin verksamhet i Sverige.

Verksamhet genom annan gränsöverskridande verksamhet får börja drivas så snart FI mottagit en anmälan från hemlandsmyndigheten.

Larvinlägg från dig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@skog1s: Försöker du dig på ironi? Bankomat har flaggat för att kostnaderna ökar, lagen ändras så det ger bankerna mer ansvar. Sen hur bankerna driver in kostnaden för Bankomats tjänster är en annan fråga. Eventuella avgifter bestämmer inte Bankomat om och banker kan göra olika. För 20 år sedan var det standard med avgift om du använde en konkurrents bankomat, och bankomater är för den delen inte ända sättet att ta ut kontanter längre.

Försöker mig på ironi

Bankomat (?) vad är det ? Själv tar jag ut cash från systembolaget

Skrivet av Petterk:

Många hemtjänster tvingar dig, hos andra är det frivilligt. Det kostar liksom inget med ett kundkort och brukaren får bonusen och allt det.

Att Swish har veckobaserade köpgränser bör man ha observerat när man skaffade tjänsten.

Sen har du såklart banköverföring, Paypal och Payson också som du kan köra direkt från telefonen. I framtiden också lösningar som kör med e-kronan.

Men snälla förklara det för Agda 76 år.
Du får det att låta så enkelt, i en perfekt värld.
Men vi lever inte i Alice i underlandet!

Och att du är arrogant och näst intill otrevlig i din text... gör inte allt bättre

Felstavning & radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du behöver inte något banktillstånd i Sverige! Det räcker fint med ett i EU/EES!

Danske Bank, Bank Norwegian och Santander är exempel på banker utan banktillstånd i Sverige. Där gäller danska respektive norska insättningsgarantin. Nordea omfattas av den finska sedan de flyttade!

https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/
https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/bank--eller-finansier...

Larvinlägg från dig här.

Bankerna behöver ha ett tillstånd i Sverige för att få bedriva bankverksamhet. Jag ger dig rätt att tillståndet inte måste komma från Sverige. Du får vara tydligare i din text. Dock så anser jag att du har en otrevlig ton i ditt sätt att uttrycka dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hurrai:

well, det känns som att du har haft problem med banken efter dina påhopp.
så jag säger bara oddsen att man blir fryst av banken, det händer som du säger om man inte har rent mjöl i påsen.
det är typ <1% som använder bankomat idag, så klart det ska ha en avgift, dem är inte direkt gratis att ha aktiverade.

Oddsen är låg att du krockar varje gång du kör bil, men ändå kanske så har du bilbälte på dig. Eller att chansen att bli påkörd när man går över ett övergångsställe är rätt låg. Föraren ska ju faktiskt kunna stanna vid varje tänkbart hinder. Slutar du titta efter bilar innan du går över?

Jag har inga problem med banken, men ser man hur det har varit rent historiskt så ska man akta sig för ge en part för mycket makt. Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Sverige har ju varit tryggt i flera hundra år, så jag kan förstå att man tror att saker och ting aldrig kan hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Därför har jag ett backupkort i en annan bank. Har Ica-banken vanligtvis och skulle deras system paja helt har jag ett remembercard med 15 000kr kredit redo. Detta är även skönt att ha utomlands så pengar alltid finns.

Har haft kortet sedan 2012 typisch och det är aldrig använt.

Så istället för att ta ut en rimlig summa i nödfall (som du senare kan spendera om du inte känner behovet av en extra trygghet) betalar du en årsavgift i 7+ år utan att ens utnyttjat tjänsten en enda gång?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Förnödenheter vi behöver vid kris kommer inte fram om inte betalsystemet är uppe så att leverantörerna kan få betalt. Tänk på att så mycket av det som är i handeln är från utlandet, och kan inte importören/distributören/grossisten få betalt kan inte heller de beställa hem varorna. Generatorer och tillfälliga nät går att sätta upp om bara det är problemet. Och en större störning kommer kanske drabba hela landet till att börja med, men sedan kommer åtminstone delar av näten upp igen, och då kanske man får förflytta sig till ett annat område ett tag, som har fungerande infrastruktur.

Även elektroniska pengar är till viss del uppbackade av Riksbanken, då Riksbanken även ger ut elektroniska pengar. E-kronan är dessutom verklighet innan vi ser någon betydande minskning från dagens ganska låga kontantnivå/användning.

Det är ett väldigt specifikt problem, och du kunde troligen inte installera något annat program heller vid det laget. BankID och Swish har alltid haft samma krav, så du körde möjligen en utdaterad version av bankid som såklart så småningom skulle sluta fungera.

Konspirationsteorier om hur banksektorn bedrivs betalar inte för Bankomat ABs verksamhet. De får såklart välja, gör tjänsten dyrare överlag så det blir dyrare för dig att betala just räkningar, eller inför en separat avgift för kontantuttag. Tyvärr går det inte att göra så mycket åt att kontanthanteringen blir dyrare.

De elektroniska pengarna via RIX är inte tillgänglig för privatpersoner och där är endast kontanter som är centralbankspengar som är tillgängliga för allmänheten. Att lagstifta om kontanterna tror jag är tyvärr för sent för det är kunderna som överger kontanter. Det ser man att majoriteten av transaktionerna sker via digitala betaltjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Försöker mig på ironi http://www.sympato.ch/smileys/Wall.gif

Bankomat (?) vad är det ? Själv tar jag ut cash från systembolaget

Men snälla förklara det för Agda 76 år.
Du får det att låta så enkelt, i en perfekt värld.
Men vi lever inte i Alice i underlandet!

Hemtjänsten ger dig instruktioner om hur du ansöker om ICA-kort om det behövs. I värsta fall får din gode man eller förvaltare ordna det hela. Det andra gäller den som frivilligt använder Swish och åker runt och köper datordelar...

De flesta butiker tillåter att man tar ut några hundralappar extra. Tar du ut ett par hundra varje gång du går till kassan så blir det snart många tusenlappar i plånboken. Systembolaget kan du ta ut upp till 500 kr på, i mån av kontanter. Tycker själv allt detta gör tillgången till kontanter väldigt stor, och bättre än på 90-talet.

Skrivet av anon2110:

Bankerna behöver ha ett tillstånd i Sverige för att få bedriva bankverksamhet. Jag ger dig rätt att tillståndet inte måste komma från Sverige. Du får vara tydligare i din text. Dock så anser jag att du har en otrevlig ton i ditt sätt att uttrycka dig.

Det är ju du som är onödigt otrevlig, jag skrev bokstavligen "bara i valfritt EU-land" i inlägget du citerade och svarade på, senare i ett annat inlägg skrev jag också EES för att vara tydlig om att det gäller hela EES-området, inte bara EU. Pratade också om insättningsgaranti och det får såklart bara verksamheter med tillstånd.

Bankerna behöver inte tillstånd i Sverige och för att jag vet att de inte behöver det kallar du mig ignorant och tycker jag ska veta hut. Den som inte levt under en sten bör åtminstone känna till att Danske Bank och Nordea inte är direkt under svensk tillsyn och saknar svenskt banktillstånd, eller bör vara ödmjuk nog att inte bara anta saker.

Revolut och N26 har självklart inga tillstånd i Sverige heller, de har heller ingen filial i Sverige, där har myndigheterna meddelat FI att tillstånd finns bara och de har inte behövt gjort någon anmälan ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och att du är arrogant och näst intill otrevlig i din text... gör inte allt bättre

Texten du kommenterade har inga känsloyttringar, den var kort och saklig.

Det var den för att det ska vara enkelt att läsa och inte krångliga till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du behöver inte något banktillstånd i Sverige! Det räcker fint med ett i EU/EES!

Danske Bank, Bank Norwegian och Santander är exempel på banker utan banktillstånd i Sverige. Där gäller danska respektive norska insättningsgarantin. Nordea omfattas av den finska sedan de flyttade!

https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/
https://www.fi.se/sv/bank/sok-tillstand/bank--eller-finansier...

Larvinlägg från dig här.

Här har du eliten bland bankerna. där får inte vem som helst vara med och det är de som finns där som bestämmer
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stibor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Hemtjänsten ger dig instruktioner om hur du ansöker om ICA-kort om det behövs. I värsta fall får din gode man eller förvaltare ordna det hela. Det andra gäller den som frivilligt använder Swish och åker runt och köper datordelar...

De flesta butiker tillåter att man tar ut några hundralappar extra. Tar du ut ett par hundra varje gång du går till kassan så blir det snart många tusenlappar i plånboken. Systembolaget kan du ta ut upp till 500 kr på, i mån av kontanter. Tycker själv allt detta gör tillgången till kontanter väldigt stor, och bättre än på 90-talet.

Det är ju du som är onödigt otrevlig, jag skrev bokstavligen "bara i valfritt EU-land" i inlägget du citerade och svarade på, senare i ett annat inlägg skrev jag också EES för att vara tydlig om att det gäller hela EES-området, inte bara EU. Pratade också om insättningsgaranti och det får såklart bara verksamheter med tillstånd.

Bankerna behöver inte tillstånd i Sverige och för att jag vet att de inte behöver det kallar du mig ignorant och tycker jag ska veta hut. Den som inte levt under en sten bör åtminstone känna till att Danske Bank och Nordea inte är direkt under svensk tillsyn och saknar svenskt banktillstånd, eller bör vara ödmjuk nog att inte bara anta saker.

Revolut och N26 har självklart inga tillstånd i Sverige heller, de har heller ingen filial i Sverige, där har myndigheterna meddelat FI att tillstånd finns bara och de har inte behövt gjort någon anmälan ens.

Om du uppfattade mig som otrevlig så ber jag om ursäkt. Nog triggade jag till och det är som du säger. Det är ju solklart att det räcker med tillstånd i EU/EES. Det är inte för därför London förlorar sin status som finansiell högborg när de lämnar EU. Då gäller ju inte tillståndet som utfärdats i Storbrittanien i EU.

Jag läste i en rapport om e-kronan (rapport 1) och där tas det upp att en väg istället för e-kronan var att via lagstiftningen trycka på att affärsbankerna skulle tillgodose kontanterna och inte få ta betalt för vad den faktiska kostnaden för kontanthanteringen skulle kosta.

Permalänk
Medlem

Är alltid bra att ha kontanter om andra betalalternativ inte fungerar, såsom kortet är trasigt, kortläsaren är trasig, du har inte Swish, din mobil är död, du har nått din Swish gräns etc.

Förstår att vissa tjänster såsom kollektivtrafik mm inte vill hantera kontanter och det är jag helt OK med, dock ser jag helst att vi har kvar kontakter och inte straffar folk(med extra avgifter) för att de gör det smarta valet att använda kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Om du uppfattade mig som otrevlig så ber jag om ursäkt. Nog triggade jag till och det är som du säger. Det är ju solklart att det räcker med tillstånd i EU/EES. Det är inte för därför London förlorar sin status som finansiell högborg när de lämnar EU. Då gäller ju inte tillståndet som utfärdats i Storbrittanien i EU.

Jag läste i en rapport om e-kronan (rapport 1) och där tas det upp att en väg istället för e-kronan var att via lagstiftningen trycka på att affärsbankerna skulle tillgodose kontanterna och inte få ta betalt för vad den faktiska kostnaden för kontanthanteringen skulle kosta.

De stora spelarna har redan tillstånd i flera länder när det gäller Storbritannien, men Revolut som är lite mindre och relativt nystartade flyttar t.ex. sin verksamhet från Storbritannien till Litauen, på pappret då om det inte kommer till något avtal som omfattar t.ex. banksektorn. De har ännu inte flyttat över kunderna till Litauen så vitt jag sett, men de har beviljats banktillstånd där.

Har bara skummat igenom de två rapporterna om e-kronan. Beslut måste tas i Riksdagen för att de ska kunna gå vidare är väl min uppfattning, och att det vore dags för att ge Riksbanken uppdraget.

Det kommer inte komma några politiska beslut som tvingar bankerna att stå för kostnaden och inte kunna ta ut avgifter, det är ingen som riktigt vill gå in och detaljstyra till den nivån, kommer troligen en ny lag som tvingar de att utöka verksamheten kring kontanter däremot, men det är ju just det som ökar kostnaden. Verksamhet utan filial i Sverige kommer ju inte omfattas av lagarna hur som helst, men de har inte så många kunder heller, verksamheter som omfattas kommer däremot behöva försäkra sig om att alla har god tillgång till uttag av kontanter eller insättning av dagskassa, och meningen med lagen är väl att det ska bli fler ställen som hanterar kontanter. Bankerna – de större åtminstone – kommer behöva ingå i avtal om serviceboxar och dylikt som de idag kanske lämpat över på en konkurrent de inte har avtal med. Sen vet jag inte om det hjälper så mycket, då folk inte verkar ha koll på att det finns möjlighet för t.ex. föreningar att få tillgång till serviceboxar som finns i nästan hela landet, till rabatterat pris och använder istället tjänster som inte är lämpliga för att sätta in pengarna.

Lagen som kanske kommer läggas fram snart (som omfattar ändringar av betaltjänstlagen, i enlighet med utredningen "Tryggad tillgång till kontanter") omfattar bara Danske Bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank och Swedbank eftersom de har ett stort inlåningskrav för att man ska omfattas. Det kommer tvinga dessa banker att ta ansvaret för kontanter i samhället, så det är mer eller mindre vad kontantupprorsfolket vill ha. Det handlar däremot om uttag och dagskasseinsättningar, så det kommer inte direkt bromsa upp avvecklingen av kontanterna, så nog är det dags att inte bara spåna om e-kronan utan börja bygga något också. E-kronan är ju inte bara ett kontantmedelsalternativ utan beroende på hur det implementeras också ett alternativ till kortbetalningar och kanske andra betaltjänster. Även om det nog är med affärsbankspengar vi kommer köpa e-kronor är det ett intressant koncept.

Permalänk
Medlem

Ni som tycket att ni klarar er utan kontanter....vänta tills strömmen går och lycka till då...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Ni som tycket att ni klarar er utan kontanter....vänta tills strömmen går och lycka till då...

Har du provat att gå ut och shoppa under ett strömavbrott? Kassasystem, prismärkning, larm, belysning, hela butiken är beroende av el, även för kontanta betalningar. Så de stänger, lycka till själv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du provat att gå ut och shoppa under ett strömavbrott? Kassasystem, prismärkning, larm, belysning, hela butiken är beroende av el, även för kontanta betalningar. Så de stänger, lycka till själv.

Och kan de få dit och få igång reservkraft så kan du förmodligen köra kassasystem och terminal för kortbetalningar i vilket fall som helst. Kortbetalningar och kassasystem skulle du kunna köra över satellit-internet t.o.m. Sen kommer man ju bli hänvisad till närmsta butik som har elström hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Ni som tycket att ni klarar er utan kontanter....vänta tills strömmen går och lycka till då...

När den dagen kommer så kommer inte kontanter vara av nåt värde längre.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Bankerna betalar 10miljarder om året på kontanthantering. Vad dom inte berättar i samma mening är att dom tjänar 220miljarder i kortavgifter. Klart banker vill ha ett kontantlöst samhälle.
Hur länge till tror ni swish kommer vara gratis.. kostar redan för företag.. inom kort så kostar det säkert någon krona eller 2. Bankomat var en service och och ska ej kosta något tycker jag.
I
Illa nog att man ska betala 40kr eller mer för varje räkning som ska betalas. Hyran är den enda enligt lag dom inte fick ta ut avgift på.
Det finns inga regler för banker.. dom gör precis som dom vill och regeringen oavsett vem som regerar dansar efter deras pipa

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Bankerna betalar 10miljarder om året på kontanthantering. Vad dom inte berättar i samma mening är att dom tjänar 220miljarder i kortavgifter.

Vilka banker är med i denna sammanställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Oddsen är låg att du krockar varje gång du kör bil, men ändå kanske så har du bilbälte på dig. Eller att chansen att bli påkörd när man går över ett övergångsställe är rätt låg. Föraren ska ju faktiskt kunna stanna vid varje tänkbart hinder. Slutar du titta efter bilar innan du går över?

Jag har inga problem med banken, men ser man hur det har varit rent historiskt så ska man akta sig för ge en part för mycket makt. Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Sverige har ju varit tryggt i flera hundra år, så jag kan förstå att man tror att saker och ting aldrig kan hända.

det är härligt att du har hittat meningen med livet med påhopp och meningslösa kommentarer på ett forum.
en dag kommer en kossa fallandes från månen när du skriver ett inlägg.
hoppas du finner ett sätt att ta tag i problemen som du har och inte sprider negativitet i onödan till vanliga människor som har anpassat sig i samhället. att förändringen om bankomater & mynt i olika ören och (läsk på back?) bland annat har försvunnit.

Du kanske ska börja blogga, så att likasinnade kan läsa vad du har på hjärtat och eventuellt får makten på fall.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jag hoppas staten går in och tar över alla banker samt inför kontanter ordentligt i sammhället igen. Då slipper vi dom giriga bankerna som enbart vill tjäna pengar på oss och vi blir säkrare och stadigare mot angrepp och kriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Ni som tycket att ni klarar er utan kontanter....vänta tills strömmen går och lycka till då...

Till dig också, eftersom dina kontanter inte får användas i butiker utan möjlighet att registrera köpet.

Den här invändningen grundar sig på myten om att kontanter "alltid kan användas" vilket alltså inte är fallet. Tiden där kontanter alltid var tillgängliga som betalningsmedel är sedan länge borta. Det säger jag som en person som alltid har kontanter tillgängliga och som dessutom har diverse praktisk hårdvaluta sparad (och buren för den delen). Men att kontanter skulle vara lösningen på det sårbara samhället är en gammal myt. Sedan finns det många goda anledningar att använda kontanter, men då får man kanske också vara beredd på att betala ett något högre pris för kontanthanteringen eftersom de flesta inte vill använda kontanter. Det här är ju inget som illuminati/swedbank/majestic 12/Görans närlivs/"staten" eller någon annan aktör har hittat på, det är kunderna själva som vill slippa kontanter, av ett flertal orsaker.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hurrai:

det är härligt att du har hittat meningen med livet med påhopp och meningslösa kommentarer på ett forum.
en dag kommer en kossa fallandes från månen när du skriver ett inlägg.
hoppas du finner ett sätt att ta tag i problemen som du har och inte sprider negativitet i onödan till vanliga människor som har anpassat sig i samhället. att förändringen om bankomater & mynt i olika ören och (läsk på back?) bland annat har försvunnit.

Du kanske ska börja blogga, så att likasinnade kan läsa vad du har på hjärtat och eventuellt får makten på fall.

Bara glimten i ögat. Kanske får tagga ned på ironin. Du har inte greppat konceptet privata bankpengar och centralbankspengar. Det är skillnad. Sen förstår jag inte det positiva med utvecklingen. Dina transaktioner blir registrerade och föremål för analys. Jag ser inget positivt i den mening för oss privatpersoner. Jag kanske är gammal och levt tillräckligt länge för att se ett samhälle före år 2000. Den personliga integriteten är mer inskränkt idag än vad det var för 20 år sen. Men jag rekommenderar George Orwells 1984.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-funkar-kinas-sociala-kr...

Jag hoppas att det inte händer här i Sverige, men vem vet vad som händer i framtiden. Historiskt där staten också ha varit ansvarig för penningsystemet så har det slutat i katastrof. Konceptet med att centralbanken inte lyder direkt under riksdagen är för att Riksdagen inte ska kunna få för sig att dubbla penningmängden över en natt.

Läsk på back har definitivt inte försvunnit. Faktum är ju att glasflaskorna är ju bättre än moderniteten plast.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vi står inför en stundande elransonering när man stänger av ytterligare kärnkraftverk så kommer e-tjänster få problem med tillförlitligheten. Ja, givetvis har banker etc reservkraft (från diesel dvs bra för co2 utsläppen) men handlarnas kassor kommer inte ha reservkraft.

Sen har vi kartläggningsaspekten. Inga system är 100% så att andra personer (eller för den delen en fascistisk regering, höger eller vänster) får utmärkta möjligheter att kartlägga personers rörelser.

Samtidigt kommer det vara en mycket bra möjlighet för bankerna att kunna sälja dessa uppgifter för riktad reklam. Med mobilen kopplad till swish och triangulering så får ni mess när ni närmar er köpcentrum med reklam där ni brukar handla för att få er att handla mer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

När det kommer till kartläggning så är det absolut ett problem i dagsläget och det kommer bara bli värre.

Något som ofta(st) glöms bort är att registren kan röjas utan att det finns någon illvilja bakom och det ser jag som ett av de största hoten. Säkerhetsbuggar, okunnighet (Transportstyrelsen), tidspress, bristande rutiner, mänskliga faktorn och andra orsaker kan röja mycket hemlig information. Vi har sett allt detta hända de senaste 20 åren. Jag tror att de två sidorna "bankerna är onda och styrs av illuminati och vill spåra varje steg" och "jag tror inte på att bankerna är onda utan bara vill oss väl" mycket väl kan enas här och tillsammans få en bättre förståelse för de problem som finns. För alla är medvetna om att misstag sker.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Bankerna kan gott stå för bankomaterna utan att belasta kunderna med extra avgifter. Vi betalar redan massor med pengar, dels i form av årsavgifter för innehav av konto, dels nollränta på tex lönekonton.

/ B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bill50x:

Bankerna kan gott stå för bankomaterna utan att belasta kunderna med extra avgifter. Vi betalar redan massor med pengar, dels i form av årsavgifter för innehav av konto, dels nollränta på tex lönekonton.

/ B

Då får du en sned konkurrens mellan inhemska vs utländska banker som slipper betala för sånt. Som sagt, det rimligaste vore om bankerna tog betalt för de tjänster som faktiskt kostar betydande summor att leverera och istället slopar avgiften på tjänster där kostnaden för 1 eller 100 kunder är som motsvarande antal droppar kiss i valfritt hav.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Går givetvis att köra autogiro också, men det är inte jag som tvingar äldre till den lösningen utan deras egna kommun, där jag inte är kommunpolitiker.