Fel persons telefon tillbaka efter reparation

Permalänk

Fel persons telefon tillbaka efter reparation

Tjipp Sweclockers!

För lite över en vecka sedan skickade jag in min telefon för reparation genom ett försäkringsbolag och idag var det äntligen dags att hämta ut den igen.

Med självrisken betald och paket under armen så var det dags att packa upp min telefon med dess skinande nya skärm.

Jag märkte snart att den skimrade i lite fel färg, och var av helt annan modell... Jaja, så länge det är en uppgradering tänker jag och slår på den.

Inte nog med att det är en nedgradering utan den är dessutom smock full med den tidigare användarens personliga bilder, Facebook inloggning, sim-kort och kontakter.

Service centret har nu hört av sig och vill ha tillbaka den..

Har medvetet låtit bli att nämna vilka dessa företag är och undrar, är detta vanligt?

Borde man hänga ut dom i media? Ska man stryka ett streck över det och bara skicka tillbaka eller ska man vara ond och kräva ”ersättning” för problemet?

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaks telefonen och gå vidare i livet.. folk kan göra misstag.

Permalänk
Medlem

Det är väl tråkigt men om du kan skicka tillbaka den och få rätt telefon skickad till dig snabbt ser jag inte att det är läge att hänga ut någon direkt..

Permalänk
Medlem

Jag känner egentligen inte att du lidit allt för mycket. Absolut surt att faktiskt inte ha fått telefonen när du trodde att du skulle få den!

Den som däremot har lidit (utan att veta om det) är ju personen vars telefonen blev skickad till dig. Nu lär inte det företaget berätta för den personen så du skulle väl i så fall kunna berätta för honom / henne så får den personen ta ställning.

Jag håller åtminstone tummarna att din telefonen levereras snart i alla fall! =D

Permalänk
Medlem

Lol, när den första tanken är "How can I be an absolute cunt about this"

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock se det som mer kränkande för den andra personen vars telefon du fått och om någon annan fått din telefon med privata saker i då detta är ganska allvarligt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Lol, när den första tanken är "How can I be an absolute cunt about this"

Han kan ju få sina 15 minutes of fame.
Peaka tidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Företaget är skyldiga att själva rapportera detta som en GDPR incident . Hade jag varit den personen som äger telefonen hade jag självklart vilja veta att någon annan har haft tillgång till mina personuppgifter m.m.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Broder Truck:

Lol, när den första tanken är "How can I be an absolute cunt about this"

Haha, gav mig ett bra skratt Jo, det blir ju tyvärr ofta så att döma av trådar som startas här på Sweclockers åtminstone.

TS: Någon har råkat sätta fel adresslapp på fel låda helt enkelt. Skicka tillbaka den och se till att du får din telefon. Om de inte lyckas rätta till felet - ja då först kan du kanske be om kompensation. Men i det här skedet blir det ju lite väl *offerkofta* över hela grejen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Undra om det är någon annan person som fått din mobil då?

Permalänk
Medlem

Ajaj

Detta är en otroligt stor tabbe, framförallt med all ny EU reglering kring persondata.
Att man får en annan mobil än den man skickade är dock inte ovanligt, vissa företag skriver i sina klausuler att likvärdig (samma modell och skick) kan skickas tillbaka dig istället för just den du skickat in.

Dock ska de då vara fabriksåterställda, alternativt att de tagit backup från din gamla och läst in i den "nya".

---
Tycker väl framförallt personen som ägen telefonen ska få ersättning, inte nödvändigtvis du dock

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är anledningen till att man alltid bör rensa bort sin data från enheter man lämnar in på reparation.

Nu kan det i och för sig vara så att telefonen som den andra personen skickade in hade ett fel som gjorde det omöjligt att radera telefonens data. Men personen i fråga hade alltså inte ens en låskod aktiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag känner egentligen inte att du lidit allt för mycket. Absolut surt att faktiskt inte ha fått telefonen när du trodde att du skulle få den!

Den som däremot har lidit (utan att veta om det) är ju personen vars telefonen blev skickad till dig. Nu lär inte det företaget berätta för den personen så du skulle väl i så fall kunna berätta för honom / henne så får den personen ta ställning.

Jag håller åtminstone tummarna att din telefonen levereras snart i alla fall! =D

Just på grund av detta tycker jag OP borde lägga en lapp i lådan och berätta för den riktiga ägaren hur det har gått till, så får den vars privatliv har blivit kränkt göra den åtgärd den tycker behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag skulle dock se det som mer kränkande för den andra personen vars telefon du fått och om någon annan fått din telefon med privata saker i då detta är ganska allvarligt.

Håller med. Det måste finnas lagar kring det? GDPR? Massa personlig data som skickats till någon obehörig här.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Tack för alla svar!

Ja, alla kan göra fel men din mobiltelefon innehåller sannolikt mer privata saker än något annat du äger, inkl ditt hem eller bil. Det är därför för mig Väldigt viktigt att detta följs upp och inte avskrivs som ett enkelt ”misstag”. Det är bara ”lätt” hänt om du nonchalerar det.

Jag var nog lite klumpig och snabb när jag startade tråden. Givetvis så har jag inte lidit nämnvärt av det hela utan jag tänker mer på hur en verksamhet ska kunna få komma undan med vad som i min mening är ganska allvarlig vårdslöshet med personers egendom men framförallt information som nybildade nationella och europeiska lagar syftar till att förbättra säkerheten kring.

Jag kontaktade företaget per telefon och löste snabbt mitt eget ärende där det ingick att skicka tillbaka den felaktigt levererade telefonen inom senast 10 dagar.

De verkade väldigt nöjda med att jag var ytterst medgörlig strax innan jag ställde frågan om hur de skulle gå tillväga med att kontakta ägaren av den felaktigt utskickade telefonen för att informera om vad som skett, därefter var de inte fullt lika nöjda.

Jag meddelade dem om att jag hade som krav att de skulle kontakta ägaren på egen hand och att jag skulle följa upp med ägaren inom två veckor för att säkerställa att all information har nått fram, därefter skulle denna själv få välja om de ville gå vidare med ärendet.

Åter igen, tack för Konstruktiva svar och för er övriga, jag klär inte i offerkofta, det är inte min färg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gjort exakt samma sak!
Dvs krävt att dom talar om för personen vad som hänt och efter en viss tid tagit kontakt med den personen (om man hittat email/etc) själv för att kolla så detta skett.

MEN jag hade även krävt att få reda på om min telefon hade skickats ut till nån annan och hur/om dom anmält allt denna GDPR incident.

Om jag ej hittat email/etc (troligen även om jag hittat email/etc med) till ägaren hade jag lagt i en lapp i lådan med tex email/etc till ägaren med uppmaning att ta kontakt med mig.
Men hade nog även tagit ett kort med telefonen av denna lapp med för det är ju långtifrån säkert att en lapp kommer att komma fram till ägaren.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

En privatperson kan ju även tipsa/anmäla detta själv med.
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-priv...

Letade runt lite men hittade inget om hur man kan se/begära ut en gdpr anmälan men det ska vara en offentlig handling.
Men det enda jag hitttade är hur man gör för att begära ut gdpr data från företag/osv dvs inte själva anmälan om gdpr överträdelse/incident men det ska ju gå nånstans då det står på datainspektionens sida.
Om någon begär ut uppgifterna gör vi en sekretessprövning för att bedöma om uppgifterna ska vara sekretessbelagda eller inte. Vi beslutar sedan om uppgifterna kan lämnas ut, i sin helhet eller delvis

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Sötast

Dagens tips: Rensa alltid mobilen innan ni lämnar in den.

Har en vän som jobbat i servicecenter, dina bilder blir dagens skämt och går hela laget runt, är bilderna speciellt bra så sparas de