Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Tillgängligheten är en stor förbättring. Den går i standby efter som standard 15 sekunder, drar man på sig den igen är man igång på några sekunder. Drog på den och körde lite Beat Saber innan jobbet i morse, det hade definitivt inte hänt med ett PC headset.

För att jämföra med mig med en Rift så går det åt mycket tid innan man ens är inne i spelet. Dator ska startas, loggas in, Rift + mjukvara ska starta, i mitt fall måste Steam igång och så måste även spelet startas. Går åt ganska mycket tid innan man är igång och på morgonen är tiden i regel ganska begränsad. Men värd det.

Vore kul om exempelvis Pavlov VR eller något liknande kunde dyka upp. Bara tanken på lokala drabbningar mellan Quest-användare får mig att sträcka mig efter plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Fan, tror det får bli ett köp. Beat Saber och Pavlov VR läggs det redan en hel del VR tid på.

Jag tackar för länken, plånbok tackar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

How To Play SteamVR Games Like Skyrim VR On Oculus Quest
https://uploadvr.com/how-to-steamvr-oculus-quest/

Funkar redan, men har sina nackdelar. Kan tänkas bli bättre med lite utveckling.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som har fått era?
Funkar det bra med glasögon?
Har ni testat några "hacks"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

How To Play SteamVR Games Like Skyrim VR On Oculus Quest
https://uploadvr.com/how-to-steamvr-oculus-quest/

Funkar redan, men har sina nackdelar. Kan tänkas bli bättre med lite utveckling.

Coolt!

Det känns ju som att kontroll-bekymren inte borde vara omöjliga att lösa, lite mer problem med lagg och stream-kvalitet. Det såg riktigt häftigt ut att kunna vandra runt så där.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

How To Play SteamVR Games Like Skyrim VR On Oculus Quest
https://uploadvr.com/how-to-steamvr-oculus-quest/

Funkar redan, men har sina nackdelar. Kan tänkas bli bättre med lite utveckling.

Det där.... Är ju typ precis i stil med jag vill se. Visst, tidigt stöd men också en precis lanserad produkt. Riktigt intressant att se hur det utvecklas vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Vad tycker ni som har fått era?
Funkar det bra med glasögon?
Har ni testat några "hacks"?

Använder ej glasögon, men det följer med en spacer för glasögon så det ska inte vara några konstigheter.

Komforten är fortfarande lite sisådär. Jag vet att man i teorin ska lätta på översta kardborren och få baksidan långt ner på huvet, sen dra åt toppen och ha sidorna ganska löst. I praktiken får jag inte till det och får lätt VR face. Kanske kräver mer tester, eller så är det en fråga om skallform. Såg någon som moddade på en Vive Deluxe Audio Strap komplett med hörlurar, kanske hade varit något.

I övrigt är det en stor vinst med att den är tillgänglig, på standby och bara dra på sig och vara igång på nolltid. Nya Guardiansystemet är mycket bättre. Trådlöst är mycket bättre. Upplösning och linser är tydligt förbättrade (nej, SDEn är inte borta än), mura är i stort sett borta jämfört med original-Rift. I mer avancerade spel märker man tydligt de grafiska kompromisserna, dock tycker jag ändå känslan av VR finns där.

En sak jag tänker testa nån gång är att köra vanliga spel i 3D via Virtual Desktop. Här är en sida med patcher för att köra vanliga spel i SBS 3D: http://helixmod.blogspot.com/2013/10/game-list-automatically-...
Sitta/ligga i soffan och köra nåt PC-spel i 3D på ”bioduk” låter i teorin intressant. Trine ska se coolt ut, diorama-stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Komforten är fortfarande lite sisådär. Jag vet att man i teorin ska lätta på översta kardborren och få baksidan långt ner på huvet, sen dra åt toppen och ha sidorna ganska löst. I praktiken får jag inte till det och får lätt VR face. Kanske kräver mer tester, eller så är det en fråga om skallform.

Jag har ganska stort huvud så jag är lite orolig för den biten. Kanske kan man köpa något specialstrap om det inte passar alls.

Permalänk

@ppr74: Funkar väldigt bra med glasögon, mycket bättre än med Vive eller original Oculus. Tycker dock att den är lite väl framtung och fick värk i ansiktet direkt. Testade fästa en liten vikt bak på fästet för att få viktbalans och det hjälpte direkt.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Såg någon som moddade på en Vive Deluxe Audio Strap komplett med hörlurar, kanske hade varit något.

Var såg du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Var såg du det?

Kan inte hitta det nu men det var på reddit, kanske togs inlägget bort.

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/brwalm/using_my...

Edit: här är en, om det nu var samma: https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/bsqhqg/my_versi...

Permalänk
Medlem

ALVR för att strömma SteamVR till Quest

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick min igår och är supernöjd. Trots att man vet att det är 3D och man kan föreställa sig hur det kommer att vara så blev i alla fall jag helt blown away.

Skrivet av FredrikBengtsson:

@ppr74: Funkar väldigt bra med glasögon, mycket bättre än med Vive eller original Oculus. Tycker dock att den är lite väl framtung och fick värk i ansiktet direkt. Testade fästa en liten vikt bak på fästet för att få viktbalans och det hjälpte direkt.

Håller med om att det fungerar bra med glasögon. Men jag funderar på att testa utan och se hur mycket jobbigare för ögonen. Vill ju ha större FOV. Tyckte jag fick till huvudfästet ganska bra, men jag ska testa att fästa en tung powerbank bak. Kanske blir perfekt då.

Permalänk
Medlem

Testade ALVR nu. Fungerade betydligt bättre än vad jag trodde. Ska finputsa lite på inställningarna bara för optimal upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Testade ALVR nu. Fungerade betydligt bättre än vad jag trodde. Ska finputsa lite på inställningarna bara för optimal upplevelse.

Ethernet in i routern eller funkar det med trådlöst på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Testade ALVR nu. Fungerade betydligt bättre än vad jag trodde. Ska finputsa lite på inställningarna bara för optimal upplevelse.

Blir det mycket inputlag?

Permalänk
Medlem

@Swennis: Nej, varken i headset eller kontroller. Kan vara att jag är okänslig för sådant.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Körde trådlöst på båda. 5GHz. Asus N53 i datorn och Asus AC66U router.

Permalänk

HTC Vive Deluxe audio strap på Oculus Quest

Testade fästa på ett deluxe audio strap för Htc Vive på min Quest för att få bättre komfort. Var förvånansvärt enkelt och räckte med en tur till Clas Ohlson för att köpa lite kardborreband. Följde den här guiden på Youtube
Kompletterade med buntband för att det verkligen skulle sitta bra och skrev ut en ögla på min 3D-printer, men där skulle man nog också kunna köra buntband egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Testade fästa på ett deluxe audio strap för Htc Vive på min Quest för att få bättre komfort. Var förvånansvärt enkelt och räckte med en tur till Clas Ohlson för att köpa lite kardborreband. Följde den här guiden på Youtube
Kompletterade med buntband för att det verkligen skulle sitta bra och skrev ut en ögla på min 3D-printer, men där skulle man nog också kunna köra buntband egentligen.

https://i.imgur.com/iS4NC5E.jpg

Ser bra ut, men funkar det bra också?

Permalänk

@Halldin: Ja hittills har det funkat fint, sitter bättre på huvudet än fästet som följde med + bättre ljud. Jag vet inte om jag skulle rekommendera folk att lägga 1000 spänn på det, men jag hade ett Vive som samlade damm så tänkte det kunde vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En sak jag tänker testa nån gång är att köra vanliga spel i 3D via Virtual Desktop. Här är en sida med patcher för att köra vanliga spel i SBS 3D: http://helixmod.blogspot.com/2013/10/game-list-automatically-...
Sitta/ligga i soffan och köra nåt PC-spel i 3D på ”bioduk” låter i teorin intressant. Trine ska se coolt ut, diorama-stil.

Har testat Virtual Desktop lite nu. Generellt så är bildkvalitén bra och det känns fullt rimligt att köra vanliga spel via det på "bioduk". YouTube-videos med lite bättre bildkvalitet upplevs som åtminstone bra 720p-material om inte bättre. Det är för övrigt avsevärt bättre än gratisprogrammet Bigscreen.

SBS 3D tycker jag dock inte är någon bra upplevelse. För det första har nVidia sedan i mars dumpat stödet för 3Dvision så man får installera äldre drivrutiner för att få verktyget i citatet ovan att funka. Startade upp Diablo 3 i Anaglyph-3D men startar man sedan Virtual Desktop så slår den om till vanligt läge. Trine som har inbyggt stöd för SBS går att få att funka, typ, men det är svårt att ställa in stereo och konvergens så att det känns helt bekvämt och naturligt.

Har försökt experimentera med Reshade och Depth3D men det går inte direkt smidigt...

Permalänk
Medlem

Reshade och Depth3D fick jag till sist att fungera.

1. Tanka Reshade här: https://reshade.me/
2. Tanka Depth3D här: https://github.com/BlueSkyDefender/Depth3D
3. Starta Reshade, välj ett kompatibelt spel och därefter API (D3D9,11 eller OpenGL).
4. I samma mapp som spelet som valdes skapas automatiskt en reshade-shaders/Shaders mapp, ta och från Depth3D-mappen kopiera Shaders/Experimental/SuperDepth3D_2.0.1_VR.fx (möjligt att även SuperDepth3D.fx fungerar) in i denna.
5. Starta programmet, tryck på Home-tangenten för att få upp interfacet.
6. Välj in SuperDepth-shadern.
7. Jag behövde även i interfacet manuellt kopiera DepthMap och även välja in Extended Depth map (under fliken längst till höger, "DX11") för att få någon Depth map, kanske varierar beroende på spel.
8. Kör Virtual Desktop eller något annat med stöd för SBS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Testade ALVR nu. Fungerade betydligt bättre än vad jag trodde. Ska finputsa lite på inställningarna bara för optimal upplevelse.

Hittat några bra inställningar?
För att få en bildkvalité som kan mäta sig med kabel-VR verkar det som att man skulle behöva ligga på runt 50-80 Mbps bitrate och 150% upplösning, men min uppkoppling är inte i närheten av att klara det (5GHz kanske 5 meter bort).

Runt 20 Mbps och 100% upplösning verkar latenser och tracking vara bekväm, men grafiken blir rätt grynig.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Har aldrig testat kabel-VR, men har svårt att tro att detta kan nå upp till den nivån. För mig är 30 Mbps och 150% (~65-70ms) helt okej.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om SideQuest https://github.com/the-expanse/SideQuest/releases
Väldigt smidigt sätt för att sideloada in Androidappar.

Går exempelvis att lägga in Netflix (inte VR-versionen utan Androidversionen som stödjer offline content), QuakeVR, Steam Link, Dolphin Emulator, etc. Och custom Beat Saber-låtar.

Permalänk
Medlem

Tvinga fram högre upplösning:

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Testade fästa en liten vikt bak på fästet för att få viktbalans och det hjälpte direkt.

Ja, lite vikt på baksidan gjorde det bekvämare att bära glasögonen. Jag satte dit ett litet batteripaket som kan kopplas in när det behövs.