NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

Mycket intressant trÄd att lÀsa. Intresset börjar smyga pÄ och medvetenheten om var planeterna befinner sig pÄ stjÀrnhimlen börjar sitta. Riktigt bra kvÀllar (kalla) hÀnder det att man sitter och tittar upp pÄ oÀndligheten. Har lÀst och tittat pÄ lite olika teleskop men aldrig slagit till just med tanke pÄ att det gÄr Ät lite bÀttre utrustning för att "se" bra. Njuter dock av alla bilder som finns Àven de i den hÀr trÄden som Àr enastÄende. Följer trÄden med spÀnning och vÀntar Àven pÄ dom första bilderna av mÄnen.....i fÀrg.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Tack, bra att veta. Det jag undrar mest Àr om ADCn mest bara Àr effektiv för objekt vÀldigt nÀra horisonten (nÀrmare Àn 20 grader), och i stort sett onödig för objekt högre Àn, sÀg, 30 grader, eller om den fortfarande ger synbara resultat Àven för höga altituder.

Den ger mest effekt pĂ„ lĂ„ga objekt och fungerar som du sĂ€ger. Över 30 grader börjar effekten bli liten med ADC. Optiska axeln förskjuts oxĂ„, vĂ€l vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„. Snabb optik kan dĂ€rför behöva kompletteras med komakorrektor. Jag sjĂ€lv har ett f8 8" teleskop som jag fotar planeter med.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dubbelpost

dubbelpost
Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

VÀldigt intressant Àmne detta med rymden, man fÄr lite eller vÀldigt mycket perspektiv pÄ livet!
En frÄga till er som har teleskop eller liknande, hur bra Àr bilden genom att endast titta med blotta ögat eller mÄste man ha en bra kamera/dator som kan processa bilden till vad ni lÀgger upp hÀr tex? Vissa bilder Àr ju helt otroliga och man vill springa och köpa ett teleskop med detsamma men jag misstÀnker att det inte Àr bara?

Kikade lite pÄ detta paketet frÄn astrosweden
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.10298/sky-wat...

Vad skulle man behöva mer eller Àr det ett dumt paket att börja med ?

Mvh

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

PermalÀnk
Medlem ★
●

TyvÀrr krÀvs det rÀtt stora (och dÀrmed bÄde dyra och tunga) teleskop för att se mer Àn diffusa flÀckar i grÄskala nÀr det gÀller nebulosor och galaxer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jiimpan:

Vad skulle man behöva mer eller Àr det ett dumt paket att börja med ?

Astrofoto Àr nÄgot av den mest tekniskt avancerade fotografering man kan hÄlla pÄ med. Jag föreslÄr att du tar kontakt med en amatörastronomiförening i din nÀrhet, dÀr kan du sÀkert fÄ bra med tips och kanske prova pÄ att anvÀnda teleskop innan du köper ett eget.

Med det sagt sÄ ser det ut som ett mycket kompetent "nybörjarpaket" (med autoguider och laserkollimator!) som dock har sin inlÀrningskurva. I kunniga hÀnder kan det producera otroligt fina bilder. Det finns enklare & billigare typer av astrofoto man kan börja med, tex vidvinkelfotografering pÄ stativ. Det finns gott om litteratur att google fram om detta.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad skulle man börja med om man bara vill titta utan kamera och dator? NÄgon form av mittimellan kikare och teleskop? För att se lite mer detaljerat pÄ tex mÄnen mm.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jiimpan:

Vad skulle man börja med om man bara vill titta utan kamera och dator? NÄgon form av mittimellan kikare och teleskop? För att se lite mer detaljerat pÄ tex mÄnen mm.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Kikare Àr oftast bÀsta insteget dÄ du inte kastar ut lika mycket pengar, tror en del kikare nÀmnts tidigare i trÄden
Sedan kan jag Àven rekommendera att ladda ner en app i stil med Star Chart (den jag kör, men finns andra) Google Play - Star Chart
jag kör betalversionen men Àven gratis versionen ger (gav iaf förut) en bra start för att identifiera saker, hitta saker att försöka titta pÄ, planera nÀr saker Äker förbi etc. och klart.se molnkarta Àr guld med ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ferrat:

Kikare Àr oftast bÀsta insteget dÄ du inte kastar ut lika mycket pengar, tror en del kikare nÀmnts tidigare i trÄden
Sedan kan jag Àven rekommendera att ladda ner en app i stil med Star Chart (den jag kör, men finns andra) Google Play - Star Chart
jag kör betalversionen men Àven gratis versionen ger (gav iaf förut) en bra start för att identifiera saker, hitta saker att försöka titta pÄ, planera nÀr saker Äker förbi etc. och klart.se molnkarta Àr guld med ;P

Tack för info,Ska ladda hem direkt! Skulle det fungera med en tubkikare tex 20-60x80 Àr det vÀrt att investera i eller Àr det bortkastat!?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jiimpan:

Vad skulle man börja med om man bara vill titta utan kamera och dator? NÄgon form av mittimellan kikare och teleskop? För att se lite mer detaljerat pÄ tex mÄnen mm.

Det bÀsta Àr nog att ta kontakt med en lokal amatörastronomiförening, dÄ kan du ofta fÄ prova pÄ saker utan att behöva köpa dem. Annars nÄr man lÄngt med en vanlig fÀltkikare, sÀrskilt om du kan montera den pÄ stativ, det gör jÀttestor skillnad. Vidvinkelastrofoto förenklas enormt av en mörk himmel, dÄ kan man med enkla medel fÄ fantastiska himmelsbilder. En mindre refraktor (linsteleskop) funkar bra för mÄnen och planeterna. Du behöver stativ, men kan klara dig med ett enklare. Det finns ocksÄ smÄ robotiserade maksutov-teleskop som Àr enkla att anvÀnda. I kombination med billiga webcam-liknande kameror kan man (video)fota mÄnen och planeterna. Inte lika fint som @stoffe_83, men ÀndÄ rÀtt bra. Kolla bland de enklare nybörjarpaketen hos astrosweden.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag skulle sÀga att om du inte bor utanför tÀtbebyggelse i glesbygd, sÄ skulle jag rekommendera att första inköp blir en bil! Jag som bor i stadsbebyggelse kan knappt se ens starka stjÀrnor pÄ natten. Jag skulle behöva köra nÄgra mil utanför stan för att fÄ nÄt som ens liknar en mörk natthimmel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
●

Nu pÄ tisdag den 25/6 fÄr ni stÀlla vÀckarklockan tidigt, för att mellan 05:00-05:30 svensk tid kommer LightSail 2, byggd av vÀlgörenhetsorganisationen Planetary Society, att skjutas upp i omloppsbana kring Jorden med hjÀlp av SpaceX Falcon Heavy. LightSail Àr ett projekt vars syfte Àr att driva framÄt utvecklingen av solsegel, som kanske kan revolutionera rymdresor i framtiden.

HÀr Àr en video som visar hur LightSail 2 Àr uppbyggd och Àr tÀnkt att fungera:

HÀr Àr den installerad och klar i lastutrymmet av Falcon Heavy:

HÀr Àr ocksÄ lite bakgrundshistoria bakom solsegel, frÄn dröm till verklighet:

Jag Àr sÄ spÀnd! Hoppas allt gÄr bra.

PermalÀnk
●
Skrivet av Andromeda:

Har astronomi bÄde som hobby och som jobb

Jobbar som mjukvaruutvecklare för vÀrldens största teleskop som just nu designas/konstrueras - ELT (Extremely Large Telescope):
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/12/eso1225a-640x360.jpg

Kommer ha first light 2024.

HÀr Àr en bild pÄ nÀr jag besökte byggplatsen (Chile, ute i öknen pÄ 3000 meters höjd) i Oktober förra Äret:
https://alltwincat.com/wp-content/uploads/2019/05/2018-10-21_Armazones_5432_Group-on-future-Dome-Wall.jpg

Det kommer att bli stort.

Besök gÀrna min programmeringsblogg dÀr jag skriver en hel del
www.alltwincat.com
www.nineplanets.se <-- Min astronomi-hemsida

SÄg det hÀr inlÀgget nu, jÀklar vad hÀftigt! Jag hÄller just nu pÄ att lÀsa om teleskop och de Àr riktigt hÀftiga saker, fastÀn principen Àr vÀldigt simpel. Vilken typ av teleskop kommer ELT att bli? Kommer den mÀta synligt ljus eller annan typ av strÄlning? Kan du berÀtta lite mer om dina arbetsuppgifter, eller Àr det hemligt?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har detta:
https://m.astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.8343/sky-wa...

Har adapter till Canon EFS eller vad det heter.
Samt min 1300D.
Men har inte lyckats ta nÄgra bra bilder alls.
Har ett 55-250 sÄ jag vet inte om man skulle försöka montera kameran direkt pÄ stativet?

Alla tips om instÀllningar pÄ kameran mottages varmt!
Jupiter lyser sÄ klart nu, Saturnus pÄ gÄng med mera.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av SirMacke:

Har detta:
https://m.astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.8343/sky-wa...

Har adapter till Canon EFS eller vad det heter.
Samt min 1300D.
Men har inte lyckats ta nÄgra bra bilder alls.
Har ett 55-250 sÄ jag vet inte om man skulle försöka montera kameran direkt pÄ stativet?

Alla tips om instÀllningar pÄ kameran mottages varmt!
Jupiter lyser sÄ klart nu, Saturnus pÄ gÄng med mera.

Kan du alltsÄ koppla kameran sÄ att du kan anvÀnda teleskopet som objektiv? Du kan ju börja med att fota saker som stÄr still (lÄngt bort) pÄ marken. Viktigt att hitta fokus, inte alltid helt lÀtt. Sen kan du fortsÀtta försöka med mÄnen, lÀttare Àn planeterna. 750 mm brÀnnvidd Àr egentligen i kortaste laget för planeterna (de Àr smÄ!) men ger Ä andra sidan brett synfÀlt, bra för t.ex. Plejaderna elller Orionnebulosan.

Med det altazimutala stativet Àr det knepigt att ta lÀngre exponeringar av nebulosor osv eftersom du lÀtt fÄr fÀltrotation. För mÄnen/planeterna spelar det ingen roll eftersom du har korta exponeringar. Men det kan spela roll om du försöker stacka en serie med bilder, om bilden roterar under tiden. HÀr Àr lite tips om planetfoto:
http://soggyastronomer.com/how-to-photograph-the-gas-giants-j...
https://astrobackyard.com/how-to-photograph-planets/

PermalÀnk
●
Skrivet av Automatoaster:

Nu pÄ tisdag den 25/6 fÄr ni stÀlla vÀckarklockan tidigt, för att mellan 05:00-05:30 svensk tid kommer LightSail 2, byggd av vÀlgörenhetsorganisationen Planetary Society, att skjutas upp i omloppsbana kring Jorden med hjÀlp av SpaceX Falcon Heavy. LightSail Àr ett projekt vars syfte Àr att driva framÄt utvecklingen av solsegel, som kanske kan revolutionera rymdresor i framtiden.

HÀr Àr en video som visar hur LightSail 2 Àr uppbyggd och Àr tÀnkt att fungera:
https://www.youtube.com/watch?v=-OmGvycgNCg

HÀr Àr den installerad och klar i lastutrymmet av Falcon Heavy:
https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/spacecraft/2019/20190619_prox-1-lightsail-on-fh.png

HÀr Àr ocksÄ lite bakgrundshistoria bakom solsegel, frÄn dröm till verklighet:
https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/charts-diagrams/2019/20190611_history-of-solar-sailing-ls2.png

Jag Àr sÄ spÀnd! Hoppas allt gÄr bra.

Uppskjutningen har blivit försenad nÄgra timmar, men nu Àr det dags! HÀr kan ni se den:

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Automatoaster:

Uppskjutningen har blivit försenad nÄgra timmar, men nu Àr det dags! HÀr kan ni se den:
https://www.youtube.com/watch?v=WxH4CAlhtiQ

HÀrligt, stort tack för lÀnken! Det hÀr ska bli intressant!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem ★
●

Knappa 3 min 30 sekunder kvar nu!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo ★
●
Skrivet av Icte:

Knappa 3 min 30 sekunder kvar nu!

Lyckade klicka pÄ Videoknappen och möttes av 0:00 och en raket som tÀndes! =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | KontaktformulÀret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

PermalÀnk
Medlem ★
●

TrÄkigt att center core missade men förstÄeligt! NÀsta gÄng bör det gÄ mycket bÀttre

Sidebooster landningarna - top notch som alltid!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●

Gick ju bra, frÄnsett center core!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

TyvÀrr klarade inte Center core landningen pÄ prÄmen. Annars ser det bra ut.
Det hade troligen varit mer vÀrdefullt om center core klarat sig men att sidoraketerna gÄtt förlorade, men det Àr bara mitt egna antagande.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

PermalÀnk
Proffsmoddare ★
●
Skrivet av emilakered:

Gick ju bra, frÄnsett center core!

De sÄg ju ut att klara skeppet i alla fall. SÄ det Àr ju positivt. Det lÀr ju ska kosta lite det ocksÄ.

SÄ sjukt ballt dock att se de andra landa. KÀnns som att de har fÄtt rÀtt bra sÀkerhet pÄ det momentet just nu.

Visa signatur

[Project]
WING X99

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av emilakered:

Gick ju bra, frÄnsett center core!

Yep, men med all data de samlade in nu sÄ bör nÀsta landning av center core gÄ Ànnu bÀttre! De verkar ju ha mer eller mindre nailat landningarna av side-boosters nu för tiden!

Skrivet av AmpRC:

TyvÀrr klarade inte Center core landningen pÄ prÄmen. Annars ser det bra ut.
Det hade troligen varit mer vÀrdefullt om center core klarat sig men att sidoraketerna gÄtt förlorade, men det Àr bara mitt egna antagande.

Förhoppningvis gÄr det fortfarande att anvÀnda center core, verkade inte som att den exploderade utan bara landade i vattnet istÀllet för pÄ Of Course I Still Love You.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag tror att de testade med minimal brÀnslemÀngd och fler motorer, men att marginalerna var pÄ fel sida den hÀr gÄngen.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Icte:

Förhoppningvis gÄr det fortfarande att anvÀnda center core, verkade inte som att den exploderade utan bara landade i vattnet istÀllet för pÄ Of Course I Still Love You.

Du missade eldklotet, alltsÄ?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Du missade eldklotet, alltsÄ?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Det sÄg inte ut som att det exploderade, utan verkade vara frÄn sjÀlva bromsningen. NÄja, fÄr se vad SpaceX kommer att berÀtta om det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
●

Nu har Prox-1, som innehÄller LightSail 2, slÀppts frÄn Falcon Heavy. NÀsta skede i Lightsail-projektet Àr om 1 vecka. DÄ har förhoppningsvis alla andra dussintals satelliter som slÀppts under samma uppskjutning hunnit sprida sig tillrÀckligt mycket. LightSail 2 kommer dÄ att separeras frÄn Prox-1 och veckla ut sitt segel.

PermalÀnk
●
Skrivet av Icte:

Det sÄg inte ut som att det exploderade, utan verkade vara frÄn sjÀlva bromsningen. NÄja, fÄr se vad SpaceX kommer att berÀtta om det!

Jag tyckte ocksÄ att det sÄg ut som att den landade i vattnet. Det var lite svÄrt att se frÄn den synvinkeln.

Skrivet av cyklonen:

Jag tror att de testade med minimal brÀnslemÀngd och fler motorer, men att marginalerna var pÄ fel sida den hÀr gÄngen.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

SÄ kanske det var, fast jag tyckte att kommentatorerna sa innan att de hade vÀntat sig en klurig uppskjutning, p.g.a. den extra tunga lasten. En tyngre last krÀver vÀl en brantare stigning, vilket i sin tur betyder att landningen blir brantare och center core-raketen mÄste dÄ fÀrdas i högre fart pÄ vÀg ner?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nja, man brÀnner lÀngre pÄ mittsteget, och har mindre brÀnslemÀngd kvar för landning. Tror det blev för lite, eller sÄ var det nÄt annat som gick fel.

Jag tyckte steget landade hÄrt, bröts sönder och sen kom ett eldklot. Knappast nÄt att ÄteranvÀnda kvar...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S