Dell XPS 13 – 2019 års upplaga av en utmärkt ultraportabel laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Intel 9260 går ju köpa lite smidigt för att hitta BT5. Satte det I min 9570 nu. Bytte ut kylpastan till kryonaut så det blir lite mer mos också 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som de flesta tunna laptops oavsett tillverkare har problem med att kyla grejerna, men det kan avhjälpas med bra kylpasta.
Är det nån miljögrej som gör att tillverkarna inte använder nån bättre kylpasta eller vad är det frågan om!??

Har fått hem Grizzly Kryonaut pasta till min XPS 15 (9560) som jag ska byta på i dagarna. I dagsläget så smäller i7 7700HQ cpun upp i 97C efter några få sekunder om man tex kör Cinebench, och då klockas den ned = sämre prestanda. Fick tex 560p i Cinebench R15, testade att undervolta cpun -0,10v utan att byta pasta och då landade jag på 93C = ingen throttling/nedklockning, fick 714p vilket nästan är 30% mer än tidigare.

Hur mycket gjorde det för dig att byta pasta? Har hört om 10-15 grader lägre temp, sen ännu mer i kombination med undervoltning.

Har också läst om att man kan byta till Intel 9260 nätverkskort om man har problem med sitt Killerkort, jag har inte problem med mitt Killerkort, men ska nog köpa nytt nätverkskort ändå när Intel släpper sitt med Wifi6 (AX-standarden) inkl BT 5.0
Synd om man inte kan byta i XPS 13 längre? :/

Frugan har en topspec 9370 som hon är mycket nöjd med. Den funkar bra, kopplar inte ned sig, har inget coilwine som vi kan höra iaf.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Från artikeln:
Dell XPS 13 har sedan introduktionen år 2015 genomgått ett flertal iterationer med en rad olika förbättringar.

Kanske är att peta på detaljer, men jag har (fortfarande) kvar min Dell XPS 13 från 2012 med en Sandy Bridge, vilken jag har för mig är första versionen av XPS 13. Så lite tidigare än 2015 kom nog modellen.

Permalänk
Skrivet av flovv:

Kanske är att peta på detaljer, men jag har (fortfarande) kvar min Dell XPS 13 från 2012 med en Sandy Bridge, vilken jag har för mig är första versionen av XPS 13. Så lite tidigare än 2015 kom nog modellen.

Helt rätt! Har korrigerat detta i testet. Tack för upplysningen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Den har LPDDR3, vilket introducerades 2012 och inte är samma sak som DDR3.

Aha, så bara 5 år gammal teknik då, inte 12 år. Fräscht!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Aha, så bara 5 år gammal teknik då, inte 12 år. Fräscht!

Kör du Skylake eller senare processor? Samtliga efterföljande är "bara" mindre förbättringar av Skylake arkitekturen från 2012, "7år gammal teknik fräscht!".

Har inte hört om någon laptop med LPDDR4, vilket jag har för mig beror mest på Intels minneskontroller är designad mer för hur det såg ut 2012 än 2019 och Intels stöd för LPDDR4 är 0 (se wikipedia om Whiskey Lake och DDR stöd...) Och AMD har inte heller någon processor med stöd för LPDDR4 så jag vet inte hur/varför de skulle försöka få in det i en laptop med dagens x86-64 processor... Sen är RAM inte direkt det som påverkar prestanda och/eller batteritid mest i Intel laptops, men visst alla bäckar små...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dravond:

Kör du Skylake eller senare processor? Samtliga efterföljande är "bara" mindre förbättringar av Skylake arkitekturen från 2012, "7år gammal teknik fräscht!".

Har inte hört om någon laptop med LPDDR4, vilket jag har för mig beror mest på Intels minneskontroller är designad mer för hur det såg ut 2012 än 2019 och Intels stöd för LPDDR4 är 0 (se wikipedia om Whiskey Lake och DDR stöd...) Och AMD har inte heller någon processor med stöd för LPDDR4 så jag vet inte hur/varför de skulle försöka få in det i en laptop med dagens x86-64 processor... Sen är RAM inte direkt det som påverkar prestanda och/eller batteritid mest i Intel laptops, men visst alla bäckar små...

Nej, jag är på en Haswell som jag ämnar att behålla ytterligare 5-10 kanske 15 år till då det inte tycks finnas någon anledning till att uppdatera.
Aa kanske inte Dells fel, det kanske är Intels fel eller hela industrins fel, men ändå denna 2019 laptop känns som något från flera år tillbaka och imponerar inte alls på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tvivlar på att den har LPDDR4, då Intel inte stödjer det. Om det nu var det du försökte skriva med "LDPR4"...

Det är nog delvis rätt, det är DDR4, och SO-DIMM dock, men inte LP. (Och ja, typo innan)
https://www.skhynix.com/products.view.do?vseq=2066&cseq=75

DDR3 "LP" är 1,35V... DDR4 är 1,2V, så varför man har DDR3 moduler i en 16kkrs laptop är fortfarande en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

https://i.postimg.cc/kMyn4LmF/image.png

Det är nog delvis rätt, det är DDR4, och SO-DIMM dock, men inte LP. (Och ja, typo innan)
https://www.skhynix.com/products.view.do?vseq=2066&cseq=75

DDR3 "LP" är 1,35V... DDR4 är 1,2V, så varför man har DDR3 moduler i en 16kkrs laptop är fortfarande en fråga.

Spänningen säger inte allt. LP-varianterna kan gå ner i mycket djupare viloläge och drar alltså mycket, mycket mindre (storleksordning 1/10) ström vid idle. För en batteridriven dator gör det stor skillnad för batteritid, speciellt då allt annat i datorn är optimerat för att vara strömsnålt, för då utgör minnet en större andel av strömbudgeten. När datorn ska idla och CPUn och allt annat drar nära noll, då vill man inte ha vanligt DDR-minne som drar mer än allt annat tillsammans.

LPDDR är ju liksom designat för mobilt bruk och inte nödvändigtvis prestanda, men LPDDR3 presterar redan fullt tillräckligt för laptops. Jag tycker att enda anledningen till att använda DDR4 i en bärbar är att Intels CPUer stödjer större minnesmängd på DDR4, så man kan komma över 16GB-spärren.

Om man jobbar intensivt på datorn och ständigt får två-tre timmars batteritid, ja då spelar det ingen roll. Om man reser mycket, stänger locket ibland för sleep mode, slösurfar då och då och är van vid batteritider på 10 timmar och standbytid på en vecka, ja då förlorar man mycket på att ha DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Spänningen säger inte allt. LP-varianterna kan gå ner i mycket djupare viloläge och drar alltså mycket, mycket mindre (storleksordning 1/10) ström vid idle. För en batteridriven dator gör det stor skillnad för batteritid, speciellt då allt annat i datorn är optimerat för att vara strömsnålt, för då utgör minnet en större andel av strömbudgeten. När datorn ska idla och CPUn och allt annat drar nära noll, då vill man inte ha vanligt DDR-minne som drar mer än allt annat tillsammans.

LPDDR är ju liksom designat för mobilt bruk och inte nödvändigtvis prestanda, men LPDDR3 presterar redan fullt tillräckligt för laptops. Jag tycker att enda anledningen till att använda DDR4 i en bärbar är att Intels CPUer stödjer större minnesmängd på DDR4, så man kan komma över 16GB-spärren.

Om man jobbar intensivt på datorn och ständigt får två-tre timmars batteritid, ja då spelar det ingen roll. Om man reser mycket, stänger locket ibland för sleep mode, slösurfar då och då och är van vid batteritider på 10 timmar och standbytid på en vecka, ja då förlorar man mycket på att ha DDR4.

Sitter hemma med denna och jobbar kvällar/helger ibland och har lätt 6-8 timmars "jobb" tid, även med max 90% nivå vi har, så man har ofta ca 80-85% när man börjar. Så oavsett hur "lite" LP minnet drar i detta fallet... påverkar det inte mig. Som sagt, att ha 2400 dual channel för tyngre jobb, vs 2133 single är mer värt det än de få minuterna mer detta skulle ge mig.

Och har flera kollegor som tar hem datorn laddad från kontoret, jobbar hela kvällen utan ström, och sedan kommer hit på morgonen efter och den laddar upp då. Mao, de jobbar helt utan att ladda hemma och har gjort så flertalet gånger.

Sen kan jag förstå "standby-tid" på en vecka... men jag jobbar inte så. Den lilla laddaren är inte svår att plugga in en gång om dagen (max), då man måste plugga in mobilen varannan dag ändå. Och ska den stå längre tid är det bättre att bara köra viloläge... och då spelar LP ingen roll åter igen.

Så nej, jag står fast vid att i detta fall är DDR4 bättre val. I en surfplatta, eller en maskin som har en liten klen CPU... ja där är LP RAM bättre. Men när datorn i fråga kommer med 4kärnor med HT, i upp till 4,6Ghz... vill du inte förlora satans massa prestanda på den pga RAM. Då ska du ha en Y-CPU och <1kg maskin i grunden.

Permalänk
Inaktiv

"Fördelar:
... Bra tangentbord med behaglig skrivkänsla ..."
mjo tjena. blev retur för en thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

"Fördelar:
... Bra tangentbord med behaglig skrivkänsla ..."
mjo tjena. blev retur för en thinkpad x280

Fast jämföra en X280 eller de flesta Thinkpads mot andra laptopar är lite som att jämföra en Ferrari med en Golf GTI runt en bana.
Thinkpad kommer sannolikt alltid vinna, men det behöver ju inte betyda att XPS;ens tangentbord är dåligt för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Fast jämföra en X280 eller de flesta Thinkpads mot andra laptopar är lite som att jämföra en Ferrari med en Golf GTI runt en bana.
Thinkpad kommer sannolikt alltid vinna, men det behöver ju inte betyda att XPS;ens tangentbord är dåligt för det.

tangentbordet på min xps 9380 var så dåligt att spacebar inte ens tog på vänster sida. returnerade.