Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Inaktiv

Till alla er som tror det är tufft att vara "kontantlös":

Hade ni förtstått lite om bankindustrin och det finansiella systemet så hade haft en helt annan åsikt.

När du sätter in pengar på banken så slutar pengarna att vara dina. Jo du har rätt att ställa krav att få tillbaka de via uttag eller t.ex kortbetalningar, men pengarna räknas nu som bankens tillgångar och därmed är bankens alla risker nu även dina risker.

Reporäntan ligger för närvarande på minus. Riksbanken höjde reporäntan från -0.5% till -0.25% nyligen. Någon som är född på 2000 talet kanske rycker på axlarna och tror att detta är normalt.

Nej, det är inte normalt. Det är den sjukaste form av extremstimulans man kan skapa. Och detta altså nu när vi är i slutet av den längsta "bullmarknaden" i modern historie, fake högkonjunktur baserad på stimulanser. Så om ekonomin faller ihop nu vilket den skulle göra under marknadsförhållanden, även utan usa och kinas gigantiska tullbråk, så måste riksbanken stimulera. Stimulering har traditionellt sett alltid varit sänkning av reporäntan och därefter direkt pengatryckande. Men hur mycket tror ni man kan sänka utan att ta ut en minusränta på era sparkontont? Hur många vore nöjda med ett bankkonto där man måste betala för att få ha pengar på kontot?

I ett kontantfritt samhälle är du 100% beroende av två utländska företag Visa och Mastercard. Som konsument IDAG är det oftast inga större problem. Visst skulle dessa två företagen kunna stänga av dig från omvärlden om de ville, men det ligger inte i deras intresse. Däremot är det inte så svårt att se hur man t.ex skulle kunna neka vissa dissidenter bankkort eller ledare av politiska partier för att de har fel åsikter.

Något som är mycket värre och redan aktivt utövas är företagssidan. Hur ska man kunna bedriva verksamhet om man inte kan ta betalt? Så tanken är alltså att det är två globalistiska bankägda bolag som ska bestämma vilka och vad slags verksamhet som får bedrivas av Svenskar i Sverige?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

För kontanter är det enda säkra. Får banken för sig att du inte är schysst och fryser dina tillgångar så har du egentligen bara en fordran till banken. Med kontanter har du makten att gå runt systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontanter skyddar ej emot inflation, många länder har råkat ut för detta.
Venzuella: https://www.youtube.com/watch?v=fnLM2fXeXY4&t=0m22s

Så jag skulle säga guld är säkrare, men frågan är om man vill ha en massa guld i sin bostad när det bara blir mer och mer populärt att råna folk i deras bostäder?

Även om man tror på kontanter, så vill man idag ha en massa såna i bostaden av samma argument som ovan?

Skrivet av anon56869:

Mycket tragiskt du sabbar för alla andra.

Nu skrev du till en annan. Men ytterst få utanför kundgruppen Late majority och Laggards använder idag kontanter.

När jag var liten kunde man byta mat emot ägg/potatis och annat, kanske inget skatteverket gillade. Men går man ännu längre tillbaka så var detta mycket vanligt.
Och jag tycker det är tragisk att utvecklingen har gått åt det hållet att vanligt folk inte kan ta med antal säckar potatis, några morötter, ägg och annat till deras närmsta datorbutik och byta in detta emot en ny ssd.
Alltså, alla är inte så inne i moderniteterna och har gått ifrån byteshandel till att redan börja använda sedlar och mynt. Mynten i sverige kom inte före runt år 995–1000 och folk behöver mer tid att vänja sig med det nya betalmedlet mynt, där det krävs att man tänker i helt andra banor.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja se alla använda sina kort i händelse av krig eller katastrof där el och kommunikation slås ut längre perioder.

Rekommenderar att ha en guldreserv hemma, bara i fall att, för att överleva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Kontanter skyddar ej emot inflation, många länder har råkat ut för detta.
Venzuella: https://www.youtube.com/watch?v=fnLM2fXeXY4&t=0m22s

Så jag skulle säga guld är säkrare, men frågan är om man vill ha en massa guld i sin bostad när det bara blir mer och mer populärt att råna folk i deras bostäder?

Även om man tror på kontanter, så vill man idag ha en massa såna i bostaden av samma argument som ovan?

Nu skrev du till en annan. Men ytterst få utanför kundgruppen Late majority och Laggards använder idag kontanter.

När jag var liten kunde man byta mat emot ägg/potatis och annat, kanske inget skatteverket gillade. Men går man ännu längre tillbaka så var detta mycket vanligt.
Och jag tycker det är tragisk att utvecklingen har gått åt det hållet att vanligt folk inte kan ta med antal säckar potatis, några morötter, ägg och annat till deras närmsta datorbutik och byta in detta emot en ny ssd.
Alltså, alla är inte så inne i moderniteterna och har gått ifrån byteshandel till att redan börja använda sedlar och mynt. Mynten i sverige kom inte före runt år 995–1000 och folk behöver mer tid att vänja sig med det nya betalmedlet mynt, där det krävs att man tänker i helt andra banor.

Vi andra är late majority och laggards medans du är pionären??

Är du så fruktansvärt inbubblad och korkad att du tror det är på det viset??

Tror du att "vi" inte har upptäckt den underbara framtidsfrälselsen VISA / MASTERCARD , men tidsnog... säg mig läste du ingenting av vad jag skrev i mitt förra inlägg??

Permalänk
Medlem

Kan man fortsätta kalla sig bank utan pengar? vi skulle försöka ha ett Banklöst Samhälle.

Permalänk
Medlem

Svenskar är allt bra naiva. Kontantlöst samhälle, bankernas våta dröm. Gud bevare oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv

Vad händer när det blir krig igen?
Det kommer hända förr eller senare som historien visat gång på gång.

Om elen slås ut så kan vi inte köpa mat, inte handla bensin eller ladda elbilen, vi kan inte ta oss nånstans genom att så enkelt slå ut vårat kraftnätet.

Och skulle vi någon gång få en kontrollerande statsmakt. Så blir det svårt för människor att gömma sig / fly landet då den valuta dom använder är spårbar, samt att det digitala går att stänga ner för enskilda människor som har en annan åsikt.

Jag tror inte Sverige är så stor risk för att råka ut för krig. Men omöjligt är det inte, och vill någon göra det, så är det simpelt. Stäng av elen för befolkningen så kommer vi till slut ta kål på oss själva när folk blir desperata efter mat.

Permalänk
Medlem

Det finns en stor risk med ett kontantlöst samhälle. Man blir också väldigt uthängd vid fel.
Det räcker i princip att det är strul på en central nod för att allting skall lamslås.
Vid ett tillfälle kunde man inte handla på någon butik med kort i centrum på grund av detta.
Detta fel dröjde till nästkommande dag innan det åtgärdades. Grillen funkade dock tack vare mobil uppkoppling. De hade aldrig sålt så bra den dagen.
För fem dagar sedan var det kabelbrand i tunnelbanan. All el stängdes av i centrum. Man kunde varken handla med kort eller med kontanter pga att cash-guard systemet kräver också el.
Pizzeriorna kunde inte komma åt kassan men de löste genom manuell hantering. Bankomaten fungerade inte heller. Personligen går jag alltid runt med 400 kr ifall att.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Cash is king som man säger. Men inte jag. Jag skulle aldrig få för mig att stå vid en automat för att ta ut pengar för att köpa något och sedan få massa mynt tillbaka i växel. Nej tvi fan för kontanter.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Vi andra är late majority och laggards medans du är pionären??

Är du så fruktansvärt inbubblad och korkad att du tror det är på det viset??

Tror du att "vi" inte har upptäckt den underbara framtidsfrälselsen VISA / MASTERCARD , men tidsnog... säg mig läste du ingenting av vad jag skrev i mitt förra inlägg??

Nu skrev du bara en mening där jag citerade, nen du har säker skrivit en längre uppsats längre upp i tråden. Men det är inte att antagligen vara en late adapter eller vara en pionär.

Kan du t.ex ge ett enda exempel på när man idag kan ha behov av att använda sedlar om man är en person som hänger med i utvecklingen.
Jag själv kommer på två tillfällen. Som en liten backup, jämnt så man klarae sig om ens prylar skulle ktångla. Och sedan handla amnonymt.
Några större summor pengar när rån i hem och liknande ökas vill jag ej ha.

För min egen del har jag ej använt sedlar på nästan 10år, jag skulle inte ens ta emot sedlar idag då jag ej vet exakt hur de ser ut. Alltså man aka vara så insatt så man kan skilja en falsk från en äkta.

För domedagstroende så är sedlar kass, se som sagt på Venezuela. Guld däremot är mer säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Äldre människor då?, måste vara skönt att bara tänka på sig själv här i livet.

Är det verkligen en majoritet, eller ens en större minoritet, bland de ”äldre” som använder kontanter?

Känns som en modern myt.

Min mormor är 86 och använder kortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är ett problem för de som driver parkeringarna, men QParks app och konkurrenter fungerar väl med kort? Har du inget kort kan du köpa ett förbetalt betalkort. Så vitt jag förstått är det väldigt ovanligt att kunna betala med Swish när det gäller parkeringar. Finns automat kan du betala med kort, finns app kan du betala med kort. Finns inte de alternativen så ställ dig någon annanstans.

Jag vet inte vilka QPark är men appen hette Parkster. Den fungerade definitivt inte med kort utan var tvungen att ha BankID. Jättemånga utländska besökare som har det... Ställa sig någon annanstans är lättare sagt än gjort. Bättre då att inte hyra bil alls, men då blir det många sevärdheter, hotel, restauranger som blir utan besökare. Ännu lättare att välja bort Sverige och åka någon till ett mer konsumentvänligt land.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

I ett kontantfritt samhälle är du 100% beroende av två utländska företag Visa och Mastercard. Som konsument IDAG är det oftast inga större problem. Visst skulle dessa två företagen kunna stänga av dig från omvärlden om de ville, men det ligger inte i deras intresse. Däremot är det inte så svårt att se hur man t.ex skulle kunna neka vissa dissidenter bankkort eller ledare av politiska partier för att de har fel åsikter.

Swish? Paypal? Banköverföring?

Vi är absolut väldigt beroende av visa/mastercard när vi handlar i en vanlig butik på stan eller i en mataffär men tycker att alternativa betalmedel kommer.

Permalänk
Medlem

Men det funkar ju inte att swish ligger nere en hel kväll som förra torsdagen.
I kväll ska vi på grillkväll med en förening. Hur kul blir det om det lägger av nu igen...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag tog ut en hel bunt 20-lappar i veckan just för att kunna ge till barnen som veckopeng. Där tycker jag kontanter är bättre. De får något i handen som de kan räkna och de kan lära sig värdet av pengar och att spara. Det är bättre än en siffra på ett bankkonto som de måste fråga mig om.

Det uttaget kostade inget. Detta var första uttaget jag gjort på väldigt länge. Jag behövde dock inte använda en bankomat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Det blir väl enklare för regeringen att hålla koll på dina förmögenheter, så svårare för skumrasket blir det inte...snarare tvärtom.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ifall det blir helt kontantlöst så ska jag kräva ett extra kort av banken, har blivit av med mitt kort några gånger men haft cash hemma...

Känns också mest som att detta är för att bankerna och USA ska ha stenkoll på allt vi gör.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Till alla er som tror det är tufft att vara "kontantlös":

Hade ni förtstått lite om bankindustrin och det finansiella systemet så hade haft en helt annan åsikt.

När du sätter in pengar på banken så slutar pengarna att vara dina. Jo du har rätt att ställa krav att få tillbaka de via uttag eller t.ex kortbetalningar, men pengarna räknas nu som bankens tillgångar och därmed är bankens alla risker nu även dina risker.

Reporäntan ligger för närvarande på minus. Riksbanken höjde reporäntan från -0.5% till -0.25% nyligen. Någon som är född på 2000 talet kanske rycker på axlarna och tror att detta är normalt.

Nej, det är inte normalt. Det är den sjukaste form av extremstimulans man kan skapa. Och detta altså nu när vi är i slutet av den längsta "bullmarknaden" i modern historie, fake högkonjunktur baserad på stimulanser. Så om ekonomin faller ihop nu vilket den skulle göra under marknadsförhållanden, även utan usa och kinas gigantiska tullbråk, så måste riksbanken stimulera. Stimulering har traditionellt sett alltid varit sänkning av reporäntan och därefter direkt pengatryckande. Men hur mycket tror ni man kan sänka utan att ta ut en minusränta på era sparkontont? Hur många vore nöjda med ett bankkonto där man måste betala för att få ha pengar på kontot?

I ett kontantfritt samhälle är du 100% beroende av två utländska företag Visa och Mastercard. Som konsument IDAG är det oftast inga större problem. Visst skulle dessa två företagen kunna stänga av dig från omvärlden om de ville, men det ligger inte i deras intresse. Däremot är det inte så svårt att se hur man t.ex skulle kunna neka vissa dissidenter bankkort eller ledare av politiska partier för att de har fel åsikter.

Något som är mycket värre och redan aktivt utövas är företagssidan. Hur ska man kunna bedriva verksamhet om man inte kan ta betalt? Så tanken är alltså att det är två globalistiska bankägda bolag som ska bestämma vilka och vad slags verksamhet som får bedrivas av Svenskar i Sverige?

Skönt att någon verkar ha koll på läget. Alldeles för få här i tråden som har koll på pengar/valuta och monetär historia.

Skrivet av Opatagio:

Svenskar är allt bra naiva. Kontantlöst samhälle, bankernas våta dröm. Gud bevare oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Ska bli spännande och se. Det är o stopp bart vid det är laget då majoriteten av folket har noll koll på pengar/valuta och monetär historia. Dem ser bara fördelen i att ha ett kontantfritt samhälle där staten/banken har koll på exakt alla transaktioner.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Är det verkligen en majoritet, eller ens en större minoritet, bland de ”äldre” som använder kontanter?

Känns som en modern myt.

Min mormor är 86 och använder kortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser många äldre på min lokala ICA butik som betalar kontant, sen är det ju inte något som gör det statistiskt bevisat att äldre människor överlag använder kontanter men från vad jag ser ute i samhället så är det så, det är ju överhuvudtaget inte lätt för äldre med teknik idag, här nere i Nordvästra Skåne så försvinner busskorten efter detta året så man får istället enbart använda antingen bankkort eller betala genom appen på mobilen. Det kommer också att ställa till det för många äldre personer.

Permalänk
Medlem

Kontanter är vårt sätt att själva ha kontroll över våra pengar.
Utan kontanter har privata banker monopol på all valuta. Det vill säga du är tvungen att "låna" ut dina pengar till banken. Därför är det inte lite fult att ta ut en avgift för att återlämna vad de lånat av dig.

Rekommendationen är fortsatt att alltid ha kontanter hemma för ett eventuellt elavbrott.

Regeringen har reagerat på ansvarsfrågan med kontanthantering och det finns ett delbetänkande från riksbanksutredningen som samtliga partier står bakom. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Enligt PRO så är en av de viktigaste frågorna för äldre vid val av matbutik möjligheten att betala med kontanter. Så troligtvis är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Detta beror säkert att vi ett steg närmare kontantlöst samhälle. Alltså verkar inte många använda bankomat längre.

Bankomat kan alltså införa avgift från och med årsskiftet. Bra eller dåligt?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vQxKLp/gratis-kontant...

Min åsikt.

Jag ser gärna kostnad på kontanter, då detta kostar enormt att hantera (som vi alla betalar, vare sig vi vill eller ej).
Men...!

Om de gör detta ska kortavgifter tas bort. Mao... om kontanter kostar, ska kort hanteringen, av regeringen, låsas ner att vara väldigt låg för företag och noll för konsumenten. Mao, bankernas kassako som korthantering är, ska bort, om kontantfritt ska bli den nya normen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De vill ha e-pengar och el-fordon.
Tänk om något utomstående slår ut elen, då stannar allt.

Du får använda e-pengar att handla guld och elen att generera vätgas, så du kan fortsätta köra /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Skulle vilja se alla använda sina kort i händelse av krig eller katastrof där el och kommunikation slås ut längre perioder.

Rekommenderar att ha en guldreserv hemma, bara i fall att, för att överleva.

När det nyligen var ett strömavbrott norr om stockholm så kunde man inte handla i alla fall..
Kassaapparaten gick inte att använda och inga kvitton kunde heller skrivas ut, bensinpumparna gick inte att starta.

Så det hade gjort absolut 0 i skillnad om folk haft kontanter istället när strömmen var borta.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

@PlogarN97: Enligt PRO så är en av de viktigaste frågorna för äldre vid val av matbutik möjligheten att betala med kontanter. Så troligtvis är det så.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/statistik/betalnin...

Skulle tolka det som att cirka 84% av 65-84 använder betalkort.

Jag kan tänka mig att användning ökar ytterligare de kommande åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Rekommendationen är fortsatt att alltid ha kontanter hemma för ett eventuellt elavbrott.

Vi fick stänga en matbutik jag arbetade i några timmar när vi gick tillfälligt elavbrott, kunderna blev lite paffa särskilt som de hade kontanter och tyckte att det borde gå bra ändå, men tyvärr gick det inte skanna in varor.
Skanna varor är även kopplat till lagersaldon och automatbeställningar etc.
Skulle det däremot uppstå en kris/längre elavbrott så löser det sig säkert på annat sätt.

Däremot var det praktiskt med lite kontanter i plånboken för kort strulade till och från, även olika kort kan lösa sådana problem eftersom det sällan var alla kortutgivare som strulade samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att lämna kontanterna är att vi blir helt styrda av bankerna...
Idag kan man få kontanter och spara dem "privat" utanför bankerna om man skulle vilja det.
Tar man bort kontanterna måste alla pengar gå just via bankerna och deras avgifter kommer med 100% säkerhet att gå upp då folk inte har något annat val än att nyttja deras tjänster.
Om bankerna sedan lägger på en massa extraavgifter så kan vi inte göra ett dyft åt det

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

på tiden.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Bankerna börjar bli ett samhällsproblem så det är dags att lagstifta så de är tvungna att tillgodose ett legalt fysiskt betalalternativ (kontanter) utan att ta ut avgifter. Är man redan kund i banken så betalar man redan avgifter. De gör det redan halvt omöjligt att hantera kontanter redan idag, de har inga problem att ifrågasätta vanligt folk och misstänkliggöra dem för penningtvätt medans de kriminella åker räkmacka genom systemen. De är också duktiga att ta ut avgifter för att man använder deras tjänster i allmänhet. De ska inte ha ett skit till i avgifter de har redan bra vinster och skyller kostnader på kontantanvändare som de redan har täckning för. Den som på fullaste allvar tror det blir billigare för en själv om kontanter försvinner har formodligen fel. Det blir väl ungefär som när krogmomsen sänktes, mig veterligen så sänktes då inga priser. Restaurangen fick en rätt skapligt höjd marginal. Visst de förtjänar mer i vinst men momsen var tänkt att gynna gästen, ett kontantlöst samhälle kommer bara gynna banken. Då kan de diktera villkoren totalt när det inte finns några alternativ.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

@PlogarN97: Enligt PRO så är en av de viktigaste frågorna för äldre vid val av matbutik möjligheten att betala med kontanter. Så troligtvis är det så.

Här i Östersund så använder alla äldre kontanter och har aldrig sett någon betala med kort.

Kort kan krångla, Swish kan ligga nere och bankerna har gjort det enormt svårt att ta ut kontanter från dom eller hantera kontanter.

Försök och få ut pengar eller en bank växel till ett större inköp inom 24 timmar som jag testat vid inköp av bil och det var helt omöjligt kan jag berätta.

Det är sjukt att man inte kan få ut ens egna pengar när man behöver dom.

Folk har gjort egna insättningar på besparingar dom haft undanlagda hemma och sedan fått sina konton helt frysta av banken.

Kul läge och innan dom låter dig använda din egna pengar ska du bevisa med kvitto bevis m.m var pengarna kommer ifrån.

Tänk om du haft en loppis eller andra försäljningar av lösören och lagt undan detta under längre tid och sedan sätter in detta hur ska ni redovisa detta om ni ska få kontot upplåst av banken.

Detta skulle aldrig kunna hända i USA för dom hanterar kontanter men Sverige vägrar och har gått så långt att vissa affärer vägrar ta emot kontanter och dom får ej vägra kontanter enligt lag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.