MSI: "Moderkort med AMD:s styrkrets X570 behöver fläkt"

Permalänk
Inaktiv

Svammel, det är bara att montera heatpipes och större kylflänsar. Men MSI vinstoptimerar väl lite för mycket och kör på en fläkt istället.
Då blir det nog inget moderkort från MSI denna gång, alternativt en modell med B550 chipset.

EDIT: Asus ser inte ut att ha något fläkt på deras X570 moderkort: fejkad bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag är inte så orolig över ljudet.

Jag är mer orolig över att det blir som i forna dagar med aktiva kylare på moderkort. Gick fläkten sönder fick man i princip slänga moderkortet. Det fanns inga direkta standarder för fläktar som vi har i chassit med 80mm, 120mm osv. Oftast var fläkten custom och integrerad i kylflänsen. Så ser det ut att vara här också. Om man hade kunnat montera en stock 80mm fläkt på hade det varit en annan grej men jag tror att det blir för stort. Vet inte om det finns en standard för mindre fläktar.

Det har "alltid" funnits standarder för DC fläktar typ från 20mm och uppåt - https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_fan
Tyvärr så har moderkorttillverkarna som du säger hellre använt egna specialgjorda fläktar troligen för att de vill få dem så tunna och snyggt integrera, säkert billiga också med tanke på kvaliten .
Kan redan höra hur fläkten börjar låta "bbbbbrrRRRRrrRRRrr" på mitt kommande x570 efter ett år när lagret blir kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

AMD: 2000-talet ringde och ville ha tillbaka sin teknik!!

@Sweclockers Nu uttalar sig MSI om att den krävs för att kyla kretsen.
Tung fredagskväll ?

Det roliga är att du citerar en till synes inaktiv medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En fläkt är ett problem. Något mer osexigt får man leta efter på ett moderkort. Känslan består även om det inte har några direkta praktiska bieffekter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det vore ballt att se om det kommer något vattenblock till det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Själv tycker jag att det vore ballt att se om det kommer något vattenblock till det.

Ska uppgradera med Zen 2.

En sån här hade jag lätt köpt.

Annars hoppas jag på att EKWB kommer med en liknande lösning.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Trist, var sugen på nya AMD. Men köper aldrig igen ett moderkort med fläkt. Får rysningar från 1999...

Så finns inga bra moderkort utan fläkt så blir det inget AMD köp, då blir det Intel.

Antar att PCIe4 och liknande features har typ samma TDP där. Men behlver man inte PCIe4 och fläkt är den stora grejen och man inte vill spendera mer på ett passivkylt kort om de finns ich kostar mer så kan man ju köpa ett 400-serien moderkort som har PCIe3 och ingen fläkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Intels C621 chipset har en TDP på 15watt, och där finns ingen fläkt på. Bara en liten liten kylfläns.

Har man bara luftflöde i lådan borde det inte vara något problem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

Mitt gamla AMDs 990FX Sabertooth (som tar mer än 15W).

Fungerar fint utan fläktar, heatpipes, massor av koppar och annat jox.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur extremt dålig MSIs fläktlösning ser ut skulle jag kunna satsa mina armar på att det kan kylas passivt utan det minsta problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Tyvärr så har moderkorttillverkarna som du säger hellre använt egna specialgjorda fläktar troligen för att de vill få dem så tunna och snyggt integrera, säkert billiga också med tanke på kvaliten .

Mer sannolikt är väl att de vill ha radiell strömning ut över flänsarna, vilket exkluderar de standardfläktar som har en ram.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det är redan flera som reagerat på det, men det här;

"MSI-kollegan Peter Arts lyfter även fram att de höga ljudnivåer som övriga kylare för processor och grafikkort innebär att den försumbara ljudnivån från moderkortet inte kommer märkas av."

Måste vara ett självmål av rang.
Jag utläser flera saker;

<Höga ljudnivåer från CPU> Ja, EXAKT. Det är därför ingen kör med stockkylaren.

... och om det är de ljudnivåerna du jämför kylningen på moderkortet med, så blir det inget moderkort heller.

<Höga ljudnivåer för grafikkort> Åh, bra, då vet vi att vi inte ska köpa MSIs grafikkort heller.

Jag är väldigt taggad inför släppet av X570, Ryzen 3 och Navi, men det verkar åtminstone inte bli några MSI-prylar i den shoppingvagnen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Känns lite förlegat med fläktkylning på moderkort, det var ju typ en fluga för ca 15år sedan? Som fläktarna blev dåliga på och lät som ett tröskverk. Klart 15W TDP går att kyla passivt! eller en heatpipe till en större kylare vid VRM osv. Skulle inte köpa ett moderkort med fläkt på inte en chans.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Bullshit. Har under åren funnits chipsets med betydligt högre TDP värde som har haft bara passiv kylning men fläskiga (och enligt mig snygga) koppar heatsinks.

Enda orsaken dom gått in för en fläkt är antingen A: Det är billigare än heatsinks och heatpipes eller B: De vill med all makt ha kvar sin förbannade "stealth fighter" utseende på moderkorten. Troligtvis en kombination av båda.

Permalänk
Medlem

Har MSI copyright claimat videon om deras moderkort alltså?

Permalänk
Medlem

Visst borde man kunna montera typ en sån här och slippa sfläkten?

https://www.amazon.co.uk/KKmoon-Motherboard-Northbridge-Heatp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Svammel, det är bara att montera heatpipes och större kylflänsar. Men MSI vinstoptimerar väl lite för mycket och kör på en fläkt istället.
Då blir det nog inget moderkort från MSI denna gång, alternativt en modell med B550 chipset.

EDIT: Asus ser inte ut att ha något fläkt på deras X570 moderkort:
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/ASUS_ROG_Crosshair_VIII_Formula_ASUS_X570_Motherboards_AMD_Ryzen_3000.jpg

Ser att du fått flera likes, men jag måste ändå påpeka att det är ett X370-moderkort på din bild

Såvitt jag vet, så vet ingen här om Asus kommer att ha fläkt eller inte, för dom har inte släppt några bilder på X570 ännu. Självklart hoppas jag på heatpipe på Hero och uppåt, men chansen verkar liten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fläns fläktning!

Köper gärna grisen i säcken och en påse häst tänder tack. Skämt åsido, prestanda är allt. Har 10st !!!! fläktar i min hembyggda data, en fläkt till skulle bara ge mig en till grej att skryta över. Typ som att ha stora skor, eller ådriga händer....oavsett vad så spelar enbart siffror och prestanda roll, mammabräde fläkten kommer knappast låta högre än mina andra fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket negativa kommentarer. Finns inget konkret än så länge.
Förr kylde man både processorer och grafikkort passivt.
Vi får se vad det mynnar i men behövs det så behövs det? Isåfall är det bara av största vikt att det går att montera eftermarknadslösningar i stor utsträckning. Både fläkt och Vattenblock.

Permalänk
Medlem

Jag tror att många här överreagerar.
Om den är semi-passiv så tolkar jag det som att fläkten går igång vid behov.
Om ni vet med er att ni kommer köra raid med NVMe så, ja, var beredd på att fläkten kanske går igång vid de tillfällen ni kör tunga laster över denna.
Den största majoriteten användare kommer inte att köra det och kommer sannolikt således inte vara ett bekymmer.

Låt oss inte göra en höna av en fjäder och istället invänta reviews etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Om du har ett jättekort grafikkort, kanske...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Ska uppgradera med Zen 2.

En sån här hade jag lätt köpt.

Annars hoppas jag på att EKWB kommer med en liknande lösning.

https://www.aorus.com/upload/Album/201903151635516130bff9d2a753476e0ba613a5d1d52005_big.png

Ooh, det där såg trevligt ut.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Ser att du fått flera likes, men jag måste ändå påpeka att det är ett X370-moderkort på din bild

Såvitt jag vet, så vet ingen här om Asus kommer att ha fläkt eller inte, för dom har inte släppt några bilder på X570 ännu. Självklart hoppas jag på heatpipe på Hero och uppåt, men chansen verkar liten.

Nu var de väl inte främst bilden de gav likes för utan bara för att många håller med om att fläktar ej hör hemma på moderkort idag.
Men du har rätt, framsidan är på Crosshair VI. Jag gjorde bara en liten sökning efter fler läckor på X570 moderkort för att se om det verkligen inte finns någon modell utan och denna var resultatet.
Som du ser så står det Crosshair VIII på högra bilden (förmodligen photoshoppat) och artikeln hävdade att det är Asus X570 moderkort så jag gjorde inte så mycket fler efterforskningar. Det var dock från wccftech vilka är toksnabba med nyheter men också har väldigt dålig faktakontroll.

Man får väl hålla ut med kritiken av moderkorten till Måndag då vi vet hur det blir.

Permalänk
Medlem

Den första tillverkaren som gör passiv kylning kommer kunna tälja guld

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inte värre och vanligare förekommande än när en fläkt går sönder på ditt grafikkort, som väl kostar 2-3 ggr så mycket som moderkortet?

Kanske inte. Vet inte hur det brukar liggar till rent allmänt, kan bara tala av egen erfaranhet. När jag jobbade i "datorverkstad" var det rätt vanligt med moderkortsfläktar som står still. De små och låga fläktarna känns känsligare och lättare att de bommar igenom snabbt av damm än de stora fläktarna. Liten fläkt = snurra snabbt. Stor fläkt = snurra långsamt. Inbillar jag mig iaf. Ren känsla. Kan ha helt fel.

Jag föredrar definitivt ett passivt kylt moderkort framför ett aktivt kylt iaf. Har hellre lite bättre luftflöde i chassit och kylflänsar på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mer sannolikt är väl att de vill ha radiell strömning ut över flänsarna, vilket exkluderar de standardfläktar som har en ram.

Nog bara att de vill få kyllösningen så tunn som möjligt för att inte ta i t.ex. grafikkort och då blir det enda valet att ha nersänkta fläktar. MSI fläkten ser inte direkt effektiv ut på designen med knappt några kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

"MSI-kollegan Peter Arts lyfter även fram att de höga ljudnivåer som övriga kylare för processor och grafikkort innebär att den försumbara ljudnivån från moderkortet inte kommer märkas av"

Min cpu och gpu kylare låter ingenting så detta är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

200 rpm noctuafläkt fick mig att dra kablarna genom väggen, kan höra om en insekt springer på golvet om natten
Finns människor som inte hör en mekanisk hårddisk, lika fashinerande varje gång!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

200 rpm noctuafläkt fick mig att dra kablarna genom väggen, kan höra om en insekt springer på golvet om natten
Finns människor som inte hör en mekanisk hårddisk, lika fashinerande varje gång!

Ja ibland undrar jag om man har någon sorts super-hörsel eller om folk bara är allmänt döva eller bor i nån sorts industrilokal

Läser om och om igen om folk som t.ex säger att deras grafikkort är helt knäpptyst då det aldrig går över 2000rpm på fläktarna. Say what undrar jag då vilken fläkt som helst ens i närheten av 2000rpm är alldeles för mycket oljud enligt mig, kan höra det hur tydligt som helst även i andra ändan av lägenheten.
Har också alla hårddiskar i en server som står inne i en ljuddämpad "låda" av tjock spånskiva med flera lager av filt- och gummi-fötter och är placerad i en garderob, men får ändå se till att hårddiskarna stängs av när jag ska sova eftersom jag annars ändå hör ett svagt susande och vibrerande genom väggen då jag ligger i sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Fungerar passiv kylning på processorer med 60+W tdp och grafikkort med upp till 75W tdp bör väl en styrkrets med 15W tdp gå bra att kyla passivt? De förstnämnda har förvisso större flänsar men det handlar om 4-5ggr högre tdp...

Oavsett, tråkigt om detta blir en vanlig syn.

4-5 gånger högre tdp, 50 gånger större kylfläns. Ja, ganska klart varför fläkten behövs. Inte finns det några passiva kylare till cpuer som bara är 4-5 gånger större.

Nu kommer ju säkert även passiva kylare till X570 också, men de kommer vara större än vi är vana vid på moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Trist, var sugen på nya AMD. Men köper aldrig igen ett moderkort med fläkt. Får rysningar från 1999...

Så finns inga bra moderkort utan fläkt så blir det inget AMD köp, då blir det Intel.

Nåt fel på X470?

Skickades från m.sweclockers.com