Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Skumrasket har nog mindre behov av bankomat än du har så det är ju inte dom det blir svårare för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man ska inte dra för starka slutsatser av den där statistiken.
Kontanter passar bäst för många små transaktioner: och då blir totalen inte så stor.

Att folk tycker att andra betalmedel är enklare att använda beror också på att kontanter har blivit svårare att använda.
* Många butiker, restauranger, muséer och andra inrättningar som blivit "kontantfria".
* Riksbanken bytte ut sedlar och mynt under en ganska kort tid. Inte bara var det dålig timing just nu när kontanter är i motvind utan man bytte nästan alla valörer under en för kort tid. Folk vande sig inte vid dem. En och tvåkronorna går knappt att skilja från varandra. etc.
* Många Bankomater som man inte längre kan ta ut mindre valörer i. 200-kronorssedeln ställde också till det: man ser ofta folk som gör flera uttag i rad för att kunna få ut pengarna i 100-kronorssedlar. Om det ens går: det är ofta som det bara finns 500-kronorssedlar i dem.
Som sagt: kontanter används mest för små transaktioner.

Du har rätt i sak, men jag har inte nämnt eller diskuterat varför användningen gått ner eller vad folk tycker.

Slutsatsen av den statistiken är precis det jag skrev:
Situationen idag är helt annorlunda jämfört med år 2001 och Swedbanks dåvarande försök att bli av med bankomater, därmed är situationerna inte alls jämförbara

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du BankID är det bara att installera. Det var bara ett exempel på hur det kan lösas om kortfunktionen inte fungerar, men banken i övrigt fungerar, det går ju också bra att gå till en bankomat och ta ut kontanter i många fall. Eller göra en banköverföring till restaurangen. Så länge du inte har något uppsåt kommer ju ingen orka anmäla dig, eller driva mål mot dig. I allra värsta fall får du väl komma tillbaka och betala när banken fungerar igen eller du fixat annat kort, och om restaurangen har anmält dig är det väl bara för dig att ringa till polisen och säga som det är så lägger de ner anmälan.

Det är inte bara att installera, bank id stödjer inte alla plattformar det finns inte heller krav att dom ska köra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det är inte bara att installera, bank id stödjer inte alla plattformar det finns inte heller krav att dom ska köra det

Då har du inte heller BankID på telefonen. Det var därför jag utgick från BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då har du inte heller BankID på telefonen. Det var därför jag utgick från BankID.

Jag har bankid på min telefon, du kan inte installera bankid på alla telefoner enbart android 5+ som har google play (med några undantag) samt ios9+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har bankid på min telefon, du kan inte installera bankid på alla telefoner enbart android 5+ (med några undantag) samt ios9+

Haha.

Då kan du installera Swish, men det var inte formulerat som vad du har eller inte har – utan kan inte någon installera Swish kan de inte heller köra BankID på telefonen. Alltså har någon BankID på telefonen kan de installera Swish.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Kontanter och bankomater finns fortfarande överallt, så vad hindrar dig från att ta dig till en bankomat?

Rånare har tobak och annat att ta från de traditionella småhandlare och varorna har alltid haft mer värde än pengarna i kassan.

Tror du mycket väl vet att bankrånare rånar värdedepåer och värdetransporter istället.

Nu skrev jag i andra stycket. "jag ser borttagandet av kontanter som kraftig minskning av vissa brott". Jag pratade om när konanterna försvinner.

När det gäller tobak och annat från småbutiker så säljs de ofta med kontanter till vanligt folk. Detta av väldigt många anledningar. Ibland säljs de till någon liten kiosk, men de vill helst betala kontant och sedan sälja kontant till kunder. Att ha spårbara medel krånglar till det. Man kan se det lite som ha larm på huset, det skyddar ej helt, men det blir svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu skrev jag i andra stycket. "jag ser borttagandet av kontanter som kraftig minskning av vissa brott". Jag pratade om när konanterna försvinner.

När det gäller tobak och annat från småbutiker så säljs de ofta med kontanter till vanligt folk. Detta av väldigt många anledningar. Ibland säljs de till någon liten kiosk, men de vill helst betala kontant och sedan sälja kontant till kunder. Att ha spårbara medel krånglar till det. Man kan se det lite som ha larm på huset, det skyddar ej helt, men det blir svårare.

Vi vet inte hur samhället ser ut när vi inte har några kontanter längre.

Försvinner kontanter från ett bankkontor så försvinner såklart rånrisken därifrån, men det kommer fortfarande åka runt värdetransporter i bygden, det kommer fortfarande finnas bankomater och serviceboxar och på vissa håll i landet värdedepåer.

Yrkesbrottslingar kan i princip inte bry sig mindre om vad det gör är spårbart eller inte för den delen, och det finns alltid målvakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp, passar bäst när pundarna skall köpa stöldgods på nån dållig parkering.

Jag tar anstöt av ditt inlägg. Inte bara har det inte med mitt inlägg att göra, det är förolämpande, både för mig som kommenterar att du drar mig och mitt inlägg i smutsen och för de som köper och säljer begagnade grejer på parkeringar.

Vi är många som köper och säljer på bakluckeloppis över hela Sverige, framför allt på somrarna.
Många som säljer är föräldrar som säljer ut gamla saker när barnen blir större resp. flyttar ut. Andra säljare är folk som ska flytta eller helt enkelt har för mycket grejer. Andra som köper och säljer är folk intresserade av antikviteter.

Själv har jag mest letat efter billiga kläder till cosplay (inte min hobby längre i lika stor utsträckning), vintage datorgrejer, äldre datorspel och böcker. Även om datorgrejer inte är så vanligt, så har de fynd jag gjort varit större fynd än vad man brukar kunna göra på t.ex. Tradera.

Och det dominerande betalningsmedlet är kontanter. I små valörer. Även om nästan alla tar Swish nuförtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bara till mig själv nu och närmaste omgivningen men det är inte ofta som kontanter är det primära betalningssättet för såväl unga som gamla. Anledningen är att det är smidigare med kort än att se till att ha tillräckligt med kontanter på sig hela tiden.

Att kontanthanteringen ska bära sina egna kostnader är knappast något konstigt. Vi betalar redan idag, direkt eller indirekt, för kortbetalningar och andra liknande tjänster. Det enda som är "gratis" är egentligen swish och överföringar mellan konton.

Ser man till normen här så är det långt ifrån vanligt att större köp betalas med kontanter eftersom det i många fall är mycket smidigare att föra över pengar på annat sätt. Samma sak gäller när man betalar räkningar och andra löpande kostnader. Tror inte många hyresvärdar skulle uppskatta att få en bunt sedlar i ett kuvert varje månad.

Tittar jag tillbaka på hur det var kring millenieskiftet och när jag började köpa datorprylar för egna pengar så gjordes många köp mot postförskott. Enda sättet att betala det då var med just kontanter. Det var inte en höjdare att behöva under flera veckors tid plocka ut kontanter i omgångar från bankomaten för att sen gå med 25000kr i kontanter till posten för att lösa ut paketet. Numera är det betydligt smidigare och säkrare... utan kontanter.

Sen kan man ju alltid fundera på hur stor avgiften kommer att bli och om den ens är något att se som ett verkligt hinder för att ta ut kontanter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När 70+ folket inte längre lever så borde väl ett kontantlöst samhälle fungera ganska bra, men just nu känns det lite elakt

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Även om det främst är större transaktioner som är svåra att göra med kontanter, så är det ju dock de små transaktionerna där vi slutat använda kontanter nu. Jag kan sätta in mynt och sedlar gratis i maskinhallen, kan ta ut kontanter i bankomaten och skulle kunna betala min mat, mina pizzor och allt sånt med dessa kontanter, men det gör jag självklart inte. Trotts att det är enklare att skaffa och göra sig av med (sätta in) kontanter än under min ungdom när man behövde gå fram till disken för insättningar, förutom bankomaterna så kan man idag ta ut kontanter i många butiker direkt i kassan så tillgången till uttag är ju i praktiken större.

Ganska säker på att man kunde betala postförskottspaketen med kort, åtminstone när ICA tog över som ombud, men de gjorde ju den tjänsten värdelös genom att höja avgifterna och det har aldrig dykt upp något annat "pay/collect on delivery"-alternativ, inte ens från konkurrerande bolag. O andra sidan är inte handlarna som finns idag lika okända som de man använda för 15-20 år sedan och man kan beställa mot faktura istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@OSkar000: Även om det främst är större transaktioner som är svåra att göra med kontanter, så är det ju dock de små transaktionerna där vi slutat använda kontanter nu. Jag kan sätta in mynt och sedlar gratis i maskinhallen, kan ta ut kontanter i bankomaten och skulle kunna betala min mat, mina pizzor och allt sånt med dessa kontanter, men det gör jag självklart inte. Trotts att det är enklare att skaffa och göra sig av med (sätta in) kontanter än under min ungdom när man behövde gå fram till disken för insättningar, förutom bankomaterna så kan man idag ta ut kontanter i många butiker direkt i kassan så tillgången till uttag är ju i praktiken större.

Ganska säker på att man kunde betala postförskottspaketen med kort, åtminstone när ICA tog över som ombud, men de gjorde ju den tjänsten värdelös genom att höja avgifterna och det har aldrig dykt upp något annat "pay/collect on delivery"-alternativ, inte ens från konkurrerande bolag. O andra sidan är inte handlarna som finns idag lika okända som de man använda för 15-20 år sedan och man kan beställa mot faktura istället.

Posten på Ica hade i många år max 10000kr vid kortbetalning vilket gjorde dyra köp onödigt krångliga.

Vanliga posten minns jag bara jag betalt med kontanter på men på den tiden hade jag nog inget annat än vanligt bankomat-kort som inte gick att betala med i butiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När 70+ folket inte längre lever så borde väl ett kontantlöst samhälle fungera ganska bra, men just nu känns det lite elakt

Alla som använder kontanter idag använder förvisso redan kort för att ta ut dessa. De betalar räkningarna över internet eller med brevgiro.

Det är ingen som idag t.ex. får pensionen på avi, löser in avin mot kontanter, betalar 59-150 kr per räkning för att betala hyra, hemförsäkring, el och telefon och sen handlar upp resten på mat. Det är liksom enklare att ge någon fullmakt, skaffa god man eller dylikt om man inte kan sköta bankkontot själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När 70+ folket inte längre lever så borde väl ett kontantlöst samhälle fungera ganska bra, men just nu känns det lite elakt

Har ju inte bara med ålder att göra, det är ju betydligt fler aspekter som spelar in när det kommer till att ta bort kontanter så som konstant övervakning etc., jag förstår att många inte ser det som ett problem vilket jag skyller på dålig förmedling av information på historia- och samhällskunskaps-lektionerna. Det öppnar även för större risk av SPF (Single Point Failure) där antingen en attack eller bara ett fel på "rätt ställe" sänker all transaktionsförmåga vilket är en betydligt större risk än att kriminella använder kontanter, vilket idag lär vara i lika liten utsträckning som alla andra, vill man tvätta pengar är det ju bara gå till Swedbank eller liknande ^^

För egen del så hoppas jag inte att samhället blir kontantlöst eller iaf inte utan ett annat alternativ med samma egenskaper, jag gillar inte att förlita mig på ett system eller de som håller i det och teknik är felbart som allt annat.

Tillägg:
Jag är under 70

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har ju inte bara med ålder att göra, det är ju betydligt fler aspekter som spelar in när det kommer till att ta bort kontanter så som konstant övervakning etc., jag förstår att många inte ser det som ett problem vilket jag skyller på dålig förmedling av information på historia- och samhällskunskaps-lektionerna. Det öppnar även för större risk av SPF (Single Point Failure) där antingen en attack eller bara ett fel på "rätt ställe" sänker all transaktionsförmåga vilket är en betydligt större risk än att kriminella använder kontanter, vilket idag lär vara i lika liten utsträckning som alla andra, vill man tvätta pengar är det ju bara gå till Swedbank eller liknande ^^

För egen del så hoppas jag inte att samhället blir kontantlöst eller iaf inte utan ett annat alternativ med samma egenskaper, jag gillar inte att förlita mig på ett system eller de som håller i det och teknik är felbart som allt annat.

Tillägg:
Jag är under 70

Vadå? Skulle det finnas det något som säger att det är en dålig ide att lägga alla sina möjligheter till betalningar i ett system som kan stängas av Donald Trump personligen?

Sen alla Swish-kramare i tråden, missade ni att Swish varit nere flera timmar i sträck flera gånger den senaste tiden?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Posten på Ica hade i många år max 10000kr vid kortbetalning vilket gjorde dyra köp onödigt krångliga.

Vanliga posten minns jag bara jag betalt med kontanter på men på den tiden hade jag nog inget annat än vanligt bankomat-kort som inte gick att betala med i butiker.

Hade inte jag heller, men med tanke på att de var ombud för minst en bank kan jag tänka mig att man kunde betala postförskottet direkt från kontot. Det kan säkert någon annan svara på.

Gjorde mest köp på ett par tusenlappar åt gången när det fortfarande var aktuellt att köra postförskott och ICA hade blivit ombud. Så jag drabbades aldrig av varken kortgränser hos ombudet eller uttagsgränser för bankomaten.

Hade jag varit ett par år äldre och t.ex. köpt en begagnad bil för 20 år sedan hade jag gått in till banken och tagit ut pengarna alternativt ställt ut en postväxel, idag är det samma bara att glömma, för visst kan jag få ut kontanter på lite olika sätt inkl att beställa sedlar (i förväg) hos bankkontor. Problemet idag är ju bara att ingen kan sätta in dessa kontanter i ett svep. ICA Banken har t.ex. slutat ta emot postväxlar (och utfärda dem) och det har blivit svårare hos andra banker att använda den metoden också för den delen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KASC:

Möjligtvis gör du det men väldigt många som jag betalar sin mat direkt med bankkort och de pengarna som vi har på våra konton. Ser ingen anledning till att betala mat på kreditkort för att få en faktura i slutet av månaden. Däremot har även jag ett extra kort i backup ifall mitt ordinarie skulle krångla, men det nyttjas extremt sällan.

Dumt att inte använda ica eller andra kort, du för över pengar från ditt bankkonto och du tjänar bonus på matköpet, för mig brukar de bli några hundra i bonus varje månad, de får man inte med bankkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dumt att inte använda ica eller andra kort, du för över pengar från ditt bankkonto och du tjänar bonus på matköpet, för mig brukar de bli några hundra i bonus varje månad, de får man inte med bankkortet.

Bonusen får du oavsett hur du betalar när vi pratar kundkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När 70+ folket inte längre lever så borde väl ett kontantlöst samhälle fungera ganska bra, men just nu känns det lite elakt

Eller när man ser utanför sina kommungränser och inser att resten av världen inte är med i racet, men visst åker man aldrig på semester så fungerar väl Visa/Mastercard/Swish på 99% av ställena man besöker.

Lätt att ha skygglappar och tro att Sverige är det enda landet som existerar, de är 20 år efter på den här fronten i stora delar av världen.

Och cash är alltid kung när man är utomlands eller när något strular.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Bonusen får du oavsett hur du betalar när vi pratar kundkorten.

Sant, har dock bättre ränta på ica banken därför jag har deras visa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Äldre pensionärer ska dock inte få tvingas betala extra tycker jag om det här blir verklighet.

kan man inte höjja pensionen lite så att det täcker evt. uttagsavg.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Äldre pensionärer ska dock inte få tvingas betala extra tycker jag om det här blir verklighet.

Skrivet av moreempty:

kan man inte höjja pensionen lite så att det täcker evt. uttagsavg.

Det är gratis att skriva en fullmakt. Sen är det bankerna som kommer bestämma eventuella avgifter, så de skulle kunna ha ett seniorkort med fria kontantuttag eller dylikt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Eller när man ser utanför sina kommungränser och inser att resten av världen inte är med i racet, men visst åker man aldrig på semester så fungerar väl Visa/Mastercard/Swish på 99% av ställena man besöker.

Lätt att ha skygglappar och tro att Sverige är det enda landet som existerar, de är 20 år efter på den här fronten i stora delar av världen.

Och cash är alltid kung när man är utomlands eller när något strular.

I Sverige finns inga behov längre att ha kontanter, är som sagt flera år sedan jag använde kontanter och vi kommer ganska snart vara kontantlösa, vad som gäller i andra länderna har ju ingen betydelsen, man anpassar sig bara, snart är de bara mat butiker som tar emot kontanter.

Permalänk
Medlem

Utan att lägga nån vikt vid bankomater i sig är det extremt riskabelt ur en samhällssynpunkt att helt eliminera kontanter. Alla som menar att cash "är värdelöst" eller "aldrig används" har tyvärr missat poängen helt: kontanter har ett värde som garanteras av Sveriges riksbank. Denna egenskap är unik och gör att kontanter i någon mån kan operera som betalmedel utanför banksystemet.

Ni som argumenterar för att ta bort kontanter helt, hur skulle betalningar ske i en eventuell krissituation? Vad gör vi om internet eller elnätet ligger nere X antal dagar/veckor/månader? Ska vi börja kånka runt på ädelmetaller igen?

Tillägg
Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Eller när man ser utanför sina kommungränser och inser att resten av världen inte är med i racet, men visst åker man aldrig på semester så fungerar väl Visa/Mastercard/Swish på 99% av ställena man besöker.

Lätt att ha skygglappar och tro att Sverige är det enda landet som existerar, de är 20 år efter på den här fronten i stora delar av världen.

Och cash är alltid kung när man är utomlands eller när något strular.

I vilka länder är det vettigt att ta med sig SEK?

I de länder där cash is king så tar jag med mig mitt kreditkort utan avgift för automatuttag och tar ut ur en ATM (dock har ATMer oftast en egen avgift (likt den i förslag))

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du BankID är det bara att installera.

Inte så bara, jag hade BankID och kunde inte installera Swish för efter kravet på nyare Android och bloat-uppdateringen av Swish fanns det inte tillräckligt med plats på mobilen även utan några andra program installerade.

Efter två ytterligare försök hittade jag en custom ROM som var tillräckligt smal för att få in Swish. Skulle betala hos frisören, Swish fungerade inte, gav ett värdelöst felmeddelande i klass med "Something went wrong." Fick lämna plånboken i pant och gå och hämta ut kontanter istället.

Permalänk
Medlem

@mfm: Oj, några timmar, det var ju ganska obekvämt ändå.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv

24 mars 2023. Det är dagen då kontanter blir irrelevanta i Sverige för att handeln slutar ta emot dem, enligt en kommande studie. Och det är konsumenterna som driver på.

Permalänk
Medlem

Bär alltid ett par tusen i kontant på mig för säkerhetsskull. Sist fungerade det bra när jag åkte upp till fjällen och mastercards system var nere. Betalade tankningen åt fyra bilar med vänner. Hade vart mindre kul att sitta på macken i fem timmar och vänta.

Visa signatur

Data Center Operator