Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

EDIT: 2-bay 2x8TB även för 279€ ifall man vill köpa flera diskar.

Njae, det är väl totala kapaciteten 8TB som (åtminstone för mig) går för 278.94€ och då borde det vara 2x4TB. Duo med 16TB, dvs 2x8TB går för 457.94€ för mig.
Eller missförstår jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Njae, det är väl totala kapaciteten 8TB som (åtminstone för mig) går för 278.94€ och då borde det vara 2x4TB. Duo med 16TB, dvs 2x8TB går för 457.94€ för mig.
Eller missförstår jag något?

Det kan vara möjligt det du säger, har lite svårt att hitta infon då jag sitter på mobil. Tar bort det under tiden.
Känns korkat dock att ha ett pris som är mycket högre än att köpa en 8TB disk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Av någon anledning är det hyfsat vanligt att de i lite finare butiker säljs styckvis. Åtminstone utomlands men jag ser det lite då och då i Sverige också.

Vet inte om det finns någon bra anledning annat än att butiken vill locka med priset. Är i och för sig praktiskt, billigt och miljövänligt om man kan köpa styckvis ifall en skulle gå sönder.

Eller så finns det en drös monofanatiker någonstans

Ett vis ja. Tänker bara att det borde gå åt mer emballage till två separata lådor än en stor där man packat två högtalare. Men sen, vad ger det för signaler till kunderna, "Våra grejer går sönder lite då och då så vi säljer produkten styckvis så du kan lätt ersätta dem"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Ett vis ja. Tänker bara att det borde gå åt mer emballage till två separata lådor än en stor där man packat två högtalare. Men sen, vad ger det för signaler till kunderna, "Våra grejer går sönder lite då och då så vi säljer produkten styckvis så du kan lätt ersätta dem"

Det är kanske så enkelt att en förpackning med två så här stora högtalare skulle bli otymplig och svår att hantera?
Den här högtalaren har ju måtten 30 × 87 × 28 cm och en förpackning med en enda högtalare blir troligen minst 15 centimeter större i varje ledd för att kunna skydda högtalaren ordentligt. En förpackning med en sådan här högtalare är visserligen ganska stor, men inte omöjlig att hantera eftersom den bara väger drygt 15 kilo. Fundera lite över hur stor en förpackning med två högtalare skulle bli. Den hade blivit så stor och bökig att en person hade haft svårt att hantera den på ett säkert sätt.
(Nu är jag i och för sig bara inne på mitt andra par golvhögtalare, men båda paren levererades styckvis och kartongerna var verkligen inte små ...)

Angående att sälja högtalare styckvis – det är kanske inte helt ovanligt att hemmabioentusiaster med biorum och stora projektordukar har tre likadana fronthögtalare (eller till och med fem likadana högtalare) för att försäkra sig om att få en så enhetlig ljudbild som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det är kanske så enkelt att en förpackning med två så här stora högtalare skulle bli otymplig och svår att hantera?
Den här högtalaren har ju måtten 30 × 87 × 28 cm och en förpackning med en enda högtalare blir troligen minst 15 centimeter större i varje ledd för att kunna skydda högtalaren ordentligt. En förpackning med en sådan här högtalare är visserligen ganska stor, men inte omöjlig att hantera eftersom den bara väger drygt 15 kilo. Fundera lite över hur stor en förpackning med två högtalare skulle bli. Den hade blivit så stor och bökig att en person hade haft svårt att hantera den på ett säkert sätt.
(Nu är jag i och för sig bara inne på mitt andra par golvhögtalare, men båda paren levererades styckvis och kartongerna var verkligen inte små ...)

Angående att sälja högtalare styckvis – det är kanske inte helt ovanligt att hemmabioentusiaster med biorum och stora projektordukar har tre likadana fronthögtalare (eller till och med fem likadana högtalare) för att försäkra sig om att få en så enhetlig ljudbild som möjligt?

ja storleken skulle bli: samma höjd, samma djup men dubbla bredden. Kan man leverera soffor och sängar som är 200 x 200 så ska nog några små högtalare inte vara några problem. PostNord rules

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp123:

Huawei 360 envzion camera . Kopplas in till din androidmobil med usb-c.
299 kr
https://cdon.se/hemelektronik/huawei-cv60-envizion-360-camera...
Går vanligtvis för 600-1000 kr

Tack för tipset. Fick den i veckan. Fungerar helt ok för mina ändamål. Kvaliteten på bilden kanske inte är den bästa, men den är allt tillräckligt bra för våra 360 videos. Men för priset, 299 kr så var det ett bra köp. Jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det är kanske så enkelt att en förpackning med två så här stora högtalare skulle bli otymplig och svår att hantera?
Den här högtalaren har ju måtten 30 × 87 × 28 cm och en förpackning med en enda högtalare blir troligen minst 15 centimeter större i varje ledd för att kunna skydda högtalaren ordentligt. En förpackning med en sådan här högtalare är visserligen ganska stor, men inte omöjlig att hantera eftersom den bara väger drygt 15 kilo. Fundera lite över hur stor en förpackning med två högtalare skulle bli. Den hade blivit så stor och bökig att en person hade haft svårt att hantera den på ett säkert sätt.
(Nu är jag i och för sig bara inne på mitt andra par golvhögtalare, men båda paren levererades styckvis och kartongerna var verkligen inte små ...)

Angående att sälja högtalare styckvis – det är kanske inte helt ovanligt att hemmabioentusiaster med biorum och stora projektordukar har tre likadana fronthögtalare (eller till och med fem likadana högtalare) för att försäkra sig om att få en så enhetlig ljudbild som möjligt?

I fallet med elgiganten och kef Q550 så är det ju bara elgiganten som har haft värdelöst kundbemötande. Det var en bild på två högtalare. Spec sa 2st. Kampanjkod visade två högtalare när man googlade på den. Ändå krävdes det 4(!) samtal av mig till Elgigantens support innan jag dagen innan leverans fick reda på att de haft fel info på hemsidan. Och att få just en fläskig högtalare levererad blir ju asjobbigt utan bil att returnera. Nåja. Man ska inte köpa hifi där de säljer diskmaskiner, så är det nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kontrabas:

Vet inte om det passar in här men Mediamarkt har sänkt pris på Netatmo väderstation. Beställningsvara dock.

549:- Mediamarkt (1389:- närmsta konkurrent enligt prisjakt)
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_netatmo-smart-väderstat...

Skickades från m.sweclockers.com

Funderat på den ett tag, men har varit lite snål och tyckt att den varit för dyr. Men är det någon som sett när den kan tänkas komma in till dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Funderat på den ett tag, men har varit lite snål och tyckt att den varit för dyr. Men är det någon som sett när den kan tänkas komma in till dem?

Du funderade för länge, nu kostar den 1289:-

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du funderade för länge, nu kostar den 1289:-

Man hade inte så speciellt lång tid på sig att fundera ändå. På eftermiddagen samma dag som inlägget skrevs så var priset redan justerat igen 😟

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Går man i datorbyggar tankar och vill köpa nytt monterar just nu Webhallen för 1:-

https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du funderade för länge, nu kostar den 1289:-

Menade att jag tyckte den var för dyr när den var uppe på runt 1300. Men 549 var ett ok pris att testa den för. Så jag beställde en runt klockan 0100. Dock har jag inte sett någon info om när Mediamarkt beräknar få in den så de kan leverera.

Fick dock precis ytterligare ett mail från dem där de beklagade förseningen då deras leverantör varit försenad och att den beräknas komma in vecka 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 3000MHz för ynka 790kr!

Billigast på Prisjakt är 1000kr+ för 3000MHz 2x8GB.

https://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-3000MHz-Performance-A...

Och jag som aldrig trodde att jag skulle behöva mer än de 16 GB jag har av samma minnen i min rigg. Men kunde inte låta bli att beställa och se om jag har nytta av 16 GB extra. Kanske skulle börja köra ram-disk igen. Töms automatiskt vid varje avstängning.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Rejält nedsatt från Komplett som tidigare påpekats. https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Ser hyfsad ut. Något dassiga minnen och tveksamt nätagg kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Rejält nedsatt från Komplett som tidigare påpekats. https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Ser hyfsad ut. Något dassiga minnen och tveksamt nätagg kanske.

Om man kan fixa Windows 10 på annat håll sparar man 1100, bara att ta bort i "konfigurera pc".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av riiitzzz:

Rejält nedsatt från Komplett som tidigare påpekats. https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Ser hyfsad ut. Något dassiga minnen och tveksamt nätagg kanske.

Undrar varför såna där kompletta datorer nästan alltid kommer med långsamma minnen, det kostar ju typ likadant med snabba? Känns som att de torde förlora massor med informerade människors inköp just p.g.a. den saken!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Känns som att de torde förlora massor med informerade människors inköp just p.g.a. den saken!

Du kan ju konfigurera delar själv om du trycker på "Konfigurera PC".

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Undrar varför såna där kompletta datorer nästan alltid kommer med långsamma minnen, det kostar ju typ likadant med snabba? Känns som att de torde förlora massor med informerade människors inköp just p.g.a. den saken!

För att de ofta har lång garanti på datorn och vill slippa strul. Allt över 2666MHz DDR4 minnen är väl överklockning och de anser väl att det ökande antalet returer inte motiverar det lilla försäljningsökningen som snabbare minne skulle ge.
Typ alla datorbutiker gör så och som privatperson så hade man köpt snabbare minne även om man bara skulle köra dem i 2666MHz.

*edit*
Inet har nog uppdaterat sin byggnation-och-test-av-dator
https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...
För varje år som går så blir ju 2666MHz begränsningen större.

Webhallen
https://www.webhallen.com/se/campaign/6174-Webhallen-Config-C...
Minnen levereras alltid med standardprofil upp t.o.m. 2666 MHz. Önskas andra inställningar justeras dessa i BIOS på eget bevåg efter att leverans skett.
Alltså garantin gäller endast upp till 2666MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För att de ofta har lång garanti på datorn och vill slippa strul. Allt över 2666MHz DDR4 minnen är väl överklockning och de anser väl att det ökande antalet returer inte motiverar det lilla försäljningsökningen som snabbare minne skulle ge.
Typ alla datorbutiker gör så och som privatperson så hade man köpt snabbare minne även om man bara skulle köra dem i 2666MHz.

*edit*
Inet har nog uppdaterat sin byggnation-och-test-av-dator
https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...
För varje år som går så blir ju 2666MHz begränsningen större.

Webhallen
https://www.webhallen.com/se/campaign/6174-Webhallen-Config-C...
Minnen levereras alltid med standardprofil upp t.o.m. 2666 MHz. Önskas andra inställningar justeras dessa i BIOS på eget bevåg efter att leverans skett.
Alltså garantin gäller endast upp till 2666MHz.

Jag köpte en dator via Inet nyss och dom rådde mig att välja 2666MHz istället för 3000MHz. Nu var det iofs delvis en fråga om moderkortskompabilitet, men som du skriver så överklockar dom inte ordentligt åt en oavsett. Synd, kan man tycka, men om man redan funderar på att överklocka så antar jag att man vet hur man gör själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Undrar varför såna där kompletta datorer nästan alltid kommer med långsamma minnen, det kostar ju typ likadant med snabba? Känns som att de torde förlora massor med informerade människors inköp just p.g.a. den saken!

Köper man midrange-pc så är det inte petnoga för att det oftast inte gör överdriven stor skillnad. Typ <5% delta på fps.
Jag försökte hitta något nyare test, men har inte hittat så om det är någon som hittar så får ni gärna dela. Det är dock högst relevant att tänka på att de flesta tester körs med riktigt dyra komponenter och därför inte speglar vad man kommer att se med billigare komponenter.

Köper du en APU system så kommer ram hastigheten påverka mer. Och bygger man själv så är väl 3000-32000MHz rekommenderat eftersom det är så pass liten skillnad i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Samma här. Min order ligger fortfarande aktiv.

Nu avbröts min order med motivering att det var fel pris. Fick 20$ som kompensation på mitt nästa köp.

Permalänk
Inaktiv

Lite kul när man köpt en "evo 970 plus" som fyndvara och inte hinner trycka så den bootar från usb och märker att köparen innan inte raderat disken så man kommer in på hens windows med allt sparat mm :D.

Nu va jag en hyvens man och startade om på en gång och tog bort partitionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Lite kul när man köpt en "evo 970 plus" som fyndvara och inte hinner trycka så den bootar från usb och märker att köparen innan inte raderat disken så man kommer in på hens windows med allt sparat mm :D.

Nu va jag en hyvens man och startade om på en gång och tog bort partitionerna.

Vilken affär köpte du från? Sinnessjukt att de inte har funktionstestat den (och då märkt att den innehöll data).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Vilken affär köpte du från? Sinnessjukt att de inte har funktionstestat den (och då märkt att den innehöll data).

@aMp

Netonnet

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa 2070 strix på Komplett, där det står att de har 20% rabatt fram till 26e.. skriver in koden "ASUS20" men får felmeddelande att koden är felaktig eller har utgått.. någon annan som har problem med det?

"Använd rabattkoden ASUS20 i kundvagnen och få 20% rabatt på den här produkten.* Gäller från den 20-26. maj."

Tolkar det som att det ska funka även idag?
Eller?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Tänkte köpa 2070 strix på Komplett, där det står att de har 20% rabatt fram till 26e.. skriver in koden "ASUS20" men får felmeddelande att koden är felaktig eller har utgått.. någon annan som har problem med det?

"Använd rabattkoden ASUS20 i kundvagnen och få 20% rabatt på den här produkten.* Gäller från den 20-26. maj."

Tolkar det som att det ska funka även idag?
Eller?

/M

"Få 20% rabatt på Asus-produkterna nedan med rabattkod" - Verkar alltså inte gälla alla kort.
https://www.komplett.se/kampanj/88563/asus-dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Tänkte köpa 2070 strix på Komplett, där det står att de har 20% rabatt fram till 26e.. skriver in koden "ASUS20" men får felmeddelande att koden är felaktig eller har utgått.. någon annan som har problem med det?

"Använd rabattkoden ASUS20 i kundvagnen och få 20% rabatt på den här produkten.* Gäller från den 20-26. maj."

Tolkar det som att det ska funka även idag?
Eller?

/M

Det fungerar för mig. Testade på det här kortet https://www.komplett.se/product/1106202/datorutrustning/dator... med ASUS20 och rabatten drogs i kassan
Subtotal: 7.690,00
Rabatt:-1.538,00
Totalt:6.152,00

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

"Få 20% rabatt på Asus-produkterna nedan med rabattkod" - Verkar alltså inte gälla alla kort.
https://www.komplett.se/kampanj/88563/asus-dagar

Kan du testa denna *
https://www.komplett.se/product/1106202/datorutrustning/dator... Denna?

För det är specifikt den jag försöker beställa

Edit: kan det vara för att jag försöker beställa ett till kort med rabatten? Beställde ett 2060 igår med 20% rabatt, men känner att jag borde köra på 2070 istället.

När vi ändå är i ämnet; är det värt dessa 2.1K extra för 2070 strix istället för 2060?
Kör CS, TD2 -- kommer väl köra några singleplayer spel och någon dag koppla upp min Oculus och lira på den. Eller är det overkill med 2070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Kan du testa denna *
https://www.komplett.se/product/1106202/datorutrustning/dator... Denna?

För det är specifikt den jag försöker beställa

Fungerar för mig med, som @hellmix skrev

Testa logga ut/in från ditt acc

Skrivet av Slapinator:

När vi ändå är i ämnet; är det värt dessa 2.1K extra för 2070 strix istället för 2060?
Kör CS, TD2 -- kommer väl köra några singleplayer spel och någon dag koppla upp min Oculus och lira på den. Eller är det overkill med 2070?

Det låter väldigt overkill med 2070 för ditt behov, därför inte värt 2k extra

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Har du köpt något annat ifrån Asus med koden?..

Jag köpte ett Asus-kort men kunde inte använda koden något mer sedan. (och kan inte använda koden på kortet du länkar heller)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz