Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: Det är inte banker som sköter kontanthanteringen. Banker som hanterar kontanter får alltså betala depåföretagen precis som företagare med avtal hos depåföretagen. Det är inte bankerna som sätter priserna där. Hanterar du större mängd kontanter får du helt enkelt vara smart nog att ha ett avtal med depåföretagen som passar dig, svårare är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kontanter fanns givetvis innan folk fick kvitton för guld, mynt har präglats länge. När banker expanderade sin verksamhet på 1800-talet så var det givetvis med hjälp av bankväxlar och dylikt, inte genom att skicka runt centralbankspengar fysiskt.

Menade sedlar, fixat i inlägget nu. Mynt, och därmed kontanter, uppfanns mycket riktigt betydligt tidigare.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är skit nervös för att kontanterna ska försvinna vad händer om man sitter på en krog och kortet strular? Nu kan man i alla fall lösa det med cash.. Hade problem med kortet senast för nån dag sen. Man betalar ju efter att man ätit.

Är folk nojiga över detta? Har banken ett problem kan du säkert visa det för personalen, problemen brukar liksom drabba alla kunder. Kort skött av annan bank kan man givetvis ha utöver sitt bankkort, kort från några av mackarna är ju ganska standard att ha. Sen om enbart VISA/MasterCard-funktionen strular kan man fortfarande köra Swish. Du lär knappast bli åtalad om du betalar skulden så fort du kan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är folk nojiga över detta? Har banken ett problem kan du säkert visa det för personalen, problemen brukar liksom drabba alla kunder. Kort skött av annan bank kan man givetvis ha utöver sitt bankkort, kort från några av mackarna är ju ganska standard att ha. Sen om enbart VISA/MasterCard-funktionen strular kan man fortfarande köra Swish. Du lär knappast bli åtalad om du betalar skulden så fort du kan....

Ja tro det eller ej men det finns faktiskt folk som inte har Swish.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja tro det eller ej men det finns faktiskt folk som inte har Swish.

Har du BankID är det bara att installera. Det var bara ett exempel på hur det kan lösas om kortfunktionen inte fungerar, men banken i övrigt fungerar, det går ju också bra att gå till en bankomat och ta ut kontanter i många fall. Eller göra en banköverföring till restaurangen. Så länge du inte har något uppsåt kommer ju ingen orka anmäla dig, eller driva mål mot dig. I allra värsta fall får du väl komma tillbaka och betala när banken fungerar igen eller du fixat annat kort, och om restaurangen har anmält dig är det väl bara för dig att ringa till polisen och säga som det är så lägger de ner anmälan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Ja tro det eller ej men det finns faktiskt folk som inte har Swish.

Vilken tur att kreditkort fungerar offline då. Vi har ju haft såna mycket längre än vi haft internet och mobil telefoni. Träffar skiten fläkten kan en restaurangägare efterregistrera transaktioner, vid större belopp kan han verifiera med ett telefonsamtal till banken.

Sen att de flesta tycker det är för mycket mög och hellre stänger eller ger kunderna krita är en annan sak. Men jag förstår inte varför du som kund ska känna dig orolig för det, det är ju handlarens problem. Han har ju sagt att han accepterar kort, kan han inte göra det för tillfället har du ingen skuld till det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vad händer när kontanter är borta och bankerna eller staten beslutar att du bara får använda 1000:- i veckan? Som de gjorde i Grekland när det började gå dåligt. Du får välja om du vill äta eller köpa bensin så du kan köra till jobbet.

När kontanterna är borta får bankerna mer makt än staten. Skrämmande framtid.

Det borde införas en lag att alla som bedriver handel/bankväsende ska vara skyldiga att hantera alla i landet godkända betalmedel. Jag fattar inte att det inte redan finns.

Det är jäkligt bekvämt att använda kort, swish och telefon-pay men att det ska vara enda alternativet, aldrig i livet!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sen att de flesta tycker det är för mycket mög och hellre stänger eller ger kunderna krita är en annan sak. Men jag förstår inte varför du som kund ska känna dig orolig för det, det är ju handlarens problem.

Det är ju just det även om det inte är mitt problem när deras terminaler strular och jag har cash på banken så är det alltid en pinsam situation när det inte funkar även om det inte är mitt problem.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Vad händer när kontanter är borta och bankerna eller staten beslutar att du bara får använda 1000:- i veckan? Som de gjorde i Grekland när det började gå dåligt. Du får välja om du vill äta eller köpa bensin så du kan köra till jobbet.

När kontanterna är borta får bankerna mer makt än staten. Skrämmande framtid.

Det borde införas en lag att alla som bedriver handel/bankväsende ska vara skyldiga att hantera alla i landet godkända betalmedel. Jag fattar inte att det inte redan finns.

Det är jäkligt bekvämt att använda kort, swish och telefon-pay men att det ska vara enda alternativet, aldrig i livet!

Så det finns inga utländska betalmedel att använda? Inget att använda istället för kontanter? Känns inte hälsosamt att sitta och fundera över ett sådant scenario.

Permalänk
Inaktiv

@Lodisen: Det är för att tyskar bryr sig om sin integritet och sekretess mer än vad andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Lodisen: Det är för att tyskar bryr sig om sin integritet och sekretess mer än vad andra gör.

Handeln är en liten del av ekonomin. Folk köper inte bilar med kontanter, hus med kontanter, företag med kontanter o.s.v. Folk betalar inte hyra med kontanter, folk betalar inte sina lån med kontanter, folk betalar inte sina räkningar med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handeln är en liten del av ekonomin. Folk köper inte bilar med kontanter, hus med kontanter, företag med kontanter o.s.v. Folk betalar inte hyra med kontanter, folk betalar inte sina lån med kontanter, folk betalar inte sina räkningar med kontanter.

Folk köper bilar med kontanter och vissa betalar hyran med kontanter och även lån och räkningar med kontanter, har du varit ute i det verkliga livet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Folk köper bilar med kontanter och vissa betalar hyran med kontanter och även lån och räkningar med kontanter, har du varit ute i det verkliga livet ?

Nu var det ett helt land som generaliserades. Självklart köper folk inte en bil för 40 000 EURO med kontanter i Tyskland annat än i undantagsfall.

Talar vi om Sverige så kostar det hos min bank 100 kr att betala en räkning över disk. Ingen går och betalar räkningar med kontanter idag om de har något vett. De som har någon funktionsnedsättning eller missbruk brukar få hjälp att betala räkningarna, t.ex. att socialtjänsten betalar räkningarna direkt eller att personen har en god man som kan vara ombud hos brukarens bank och sköta betalningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Handeln är en liten del av ekonomin. Folk köper inte bilar med kontanter, hus med kontanter, företag med kontanter o.s.v. Folk betalar inte hyra med kontanter, folk betalar inte sina lån med kontanter, folk betalar inte sina räkningar med kontanter.

Du får komma på bättre (och riktiga) argument om du vill få mig att strunta i integritet och sekretess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Du får komma på bättre (och riktiga) argument om du vill få mig att strunta i integritet och sekretess.

Det var bara en observation av Tyskland.

Permalänk
Medlem

Avveckla kontanter och sköt de mesta av betalningarna med bank och kreditkort vars system kontrolleras av amerikanska företag.

Lysande idé.

Vad händer när en amerikansk president får en idé och blockerar vår rätt att använda Visa, mastercard, och andra kort? Hen kanske är missnöjd med handelsbalansen mellan USA och EU? Vill få oss att rätta oss i leden?

Dags att riksbanken antingen kräver att bankerna bygger ett kortbetalsystem som inte skall kosta något för kunderna, att de själva gör det, eller att EU gör det.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Då får du flytta till Danmark och köra Dankort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Den dagen min bank slutar med kontanter byter jag bank!

Frågan är till vilken bank... när alla slutar hantera kontanter "för ingen använder sådant längre". Det är ju en ond cirkel; kontanthantering försvinner/försvåras vilket ger att färre använder kontanter vilket ger att banker/affärer vägrar befatta sig med kontanter... nej, bankerna har bestämt sig; inga kontanter. Då blir det så eftersom inga krav ställs på dem. Staten gnuggar händerna och gläder sig åt vilken fin kontroll man kan ha över allt och alla.

Alla glada och nöjda. Ja, förutom de som pungslås och styrs. Det vill säga de glada konsumenterna som nu hejar på utvecklingen mot förlorad kontroll. Grattis!

Skrivet av Petterk:

@Blomman90 och @videopac: Nog för att Posten och Svensk Kassaservice försvunnit från orten och riket, men antalet bankomater har inte minskat här sedan 90-talet utan snarare ökat med en maskin. Förutom Posten och senare Svensk Kassaservice som försvann så försvann även SEB från den lilla orten, men de två kvarvarande bankerna har fortfarande kontanthantering och manuella tjänster. Handelsbanken tog inte ens bort kontanterna efter ett väpnat rån där en av rånarna besköt poliserna som kom ens. Servicebox finns på orten för småföretagare som vill sätta in dagskassa.

När det gäller avgifter, så nja, inte har de blivit fler direkt. Du kan idag skaffa internetbanken gratis, Swish gratis, BankID gratis, men får betala för bank/betalkortet. Är man okej med att köra kreditkort istället kan man alltså betala noll för alla tjänster. Ungdomar och studenter brukar också kunna få bankkortet gratis.

Kanske gäller på din ort, här lägger bankkontoren ner (flyttar till större orter), bankomaterna blir färre. Men det är bra, terroristerna och brottslingarna blir ju bara färre (ironi) och folk slipper smutsa ner händerna med kontanter som andra tagit i.

Att man får betala multum om man skulle vara så dum att man vill betala en räkning manuellt/kontant visar ju var servicenivån på banker idag ligger. Du kan ju ha din personliga försäljare... just ja, bankman heter det visst, som hjälper dig att investera dina digitala pengar i för banken lukrativa fonder och slikt.

Bankfack är ju en annan historia; nu skall ju bankerna bli moderna så då tar man bort bankfack också, tack för det. Skaffa dig ett kassaskåp istället. Nej, jag är innerligt trött på odugliga banker. Men så är jag så pass gammal att jag minns hur det var förr, när kunden var i centrum och inte kvartalsbokslutsdrivna börsnissar.

Suck.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Ja för när samhället är helt kontantlöst och du inte har något annat val så kan ju inte bankerna passa på att ta ut avgifter typ 50kr per transaktion du gör eller 50kr i avgift för varje swish osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja för när samhället är helt kontantlöst och du inte har något annat val så kan ju inte bankerna passa på att ta ut avgifter typ 50kr per transaktion du gör eller 50kr i avgift för varje swish osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge vi inte ökar bankernas monopol så kommer de inte kunna ta ut så pass höga avgifter. Om de skulle börja ta 50kr per swish kan jag garantera att någon annan skulle bygga ett system med lägre avgift. Eller så skulle apple/google bygga ut apple/google pay över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Kanske gäller på din ort, här lägger bankkontoren ner (flyttar till större orter), bankomaterna blir färre. Men det är bra, terroristerna och brottslingarna blir ju bara färre (ironi) och folk slipper smutsa ner händerna med kontanter som andra tagit i.

Att man får betala multum om man skulle vara så dum att man vill betala en räkning manuellt/kontant visar ju var servicenivån på banker idag ligger. Du kan ju ha din personliga försäljare... just ja, bankman heter det visst, som hjälper dig att investera dina digitala pengar i för banken lukrativa fonder och slikt.

Bankfack är ju en annan historia; nu skall ju bankerna bli moderna så då tar man bort bankfack också, tack för det. Skaffa dig ett kassaskåp istället. Nej, jag är innerligt trött på odugliga banker. Men så är jag så pass gammal att jag minns hur det var förr, när kunden var i centrum och inte kvartalsbokslutsdrivna börsnissar.

Suck.

Självklart gäller det min ort, men kontantanvändningen har försvunnit här lika snabbt som där det är svårare att använda kontanter. Det är inte så att minskningen följer svårigheten att fortsätta använda kontanter.

Mycket av den manuella servicen skedde hos Posten tidigare, och under några år Svensk Kassaservice då. Inte som bankerna fick stå för allt. Och även när du var ung så var pengarna elektroniska, och stor del fanns inte som kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja för när samhället är helt kontantlöst och du inte har något annat val så kan ju inte bankerna passa på att ta ut avgifter typ 50kr per transaktion du gör eller 50kr i avgift för varje swish osv.

I hela EU samtidigt? Du behöver inte ha en svensk bank.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte någon annan betala för kostnaderna som uppstår vid kontantuttag?

Skämt åsido, jag ser borttagandet av kontanter som kraftig minskning av vissa brott. Jag tänker på brott där hyfsat laglydiga personer betalar för något som de vet är illegalt. Där Swish, bankkontoöverföringen leder till spår som de ej vill lämna. Kryptovalutor, så är det alldeles för omständligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kan inte någon annan betala för kostnaderna som uppstår vid kontantuttag?

Skämt åsido, jag ser borttagandet av kontanter som kraftig minskning av vissa brott. Jag tänker på brott där hyfsat laglydiga personer betalar för något som de vet är illegalt. Där Swish, bankkontoöverföringen leder till spår som de ej vill lämna. Kryptovalutor, så är det alldeles för omständligt.

Gör de väl redan?

Säg att du betalar 20 kr/m för ditt betalkort, säg sen att du tar ut 10 000 kr i kontanter varje månad. Tror du din avgift om 20 kr/m täcker Bankomats kostnader att förse bankomaterna med kontanter?

Andra stycket? Vad syftar du ens på? Svartjobb sköts med elektroniska betalningar idag när det handlar om större summor. Droger har inte precis blivit mindre utbrett och de bör du väl kunna betala kontant? Det som det möjligen blivit mindre av är att anställda plockar på sig kontanter från eller istället för att lägga i kassan.

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Så länge vi inte ökar bankernas monopol så kommer de inte kunna ta ut så pass höga avgifter. Om de skulle börja ta 50kr per swish kan jag garantera att någon annan skulle bygga ett system med lägre avgift. Eller så skulle apple/google bygga ut apple/google pay över en natt.

Och bankerna får inte starkare monopol när dom kontrollerar exakt alla transaktioner?
Kanske inte börjar direkt med 50kr kanske börjar med 3kr eller något en avgift som senare kan höjas. Applepay är endast Nordea som tillåter här utav bankerna, och banken kan säkert lägga på avgift för det också.
Men ska det bli kontantlöst så finns det fortfarande fler lösningar att gå tillbaka till, och som inte påverkas negativt utav inflation dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Och bankerna får inte starkare monopol när dom kontrollerar exakt alla transaktioner?
Kanske inte börjar direkt med 50kr kanske börjar med 3kr eller något en avgift som senare kan höjas. Applepay är endast Nordea som tillåter här utav bankerna, och banken kan säkert lägga på avgift för det också.
Men ska det bli kontantlöst så finns det fortfarande fler lösningar att gå tillbaka till, och som inte påverkas negativt utav inflation dessutom.

Många av avgifterna regleras redan i lag. I EU får kortföretagen t.ex. inte mer än 0,2 % och den avgiften får inte tas av konsumenten. Apple Pay hos Nordea använder Visa/Mastercard (kort) och de får således inte ta ut någon avgift av konsument.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Andra stycket? Vad syftar du ens på? Svartjobb sköts med elektroniska betalningar idag när det handlar om större summor. Droger har inte precis blivit mindre utbrett och de bör du väl kunna betala kontant? Det som det möjligen blivit mindre av är att anställda plockar på sig kontanter från eller istället för att lägga i kassan.

Ditt påstående för svartjobb ger jag inte mycket för utan uppbackning, självklart är det inte mycket svartjobb i + 10 miljonsklassen som betalas kontant. Men mindre summor än så är kontanter smidigt för att se till att om det skulle upptäckas så blir alla kostnader svåra att spåra. Att betala någon med bitcoin och annat är väldigt ovanligt.
Små svartjobb, typ någon hjälper en polare och får lite betalt, så finns det inga risker att lämna elektroniska spår.

Nå kriminalitet som idag kontanter mycket används till är:
Droger inkl alkohol, häleri, sexköp, svartjobb inom alla dess former m.m. Det är även populärt för rånare att tömma folks bankomater, utan kontanter får vissa grupper av rånare det mer komplicerat.

Observera att jag har inget sätt satt att kontanter hindrar att brotten ovanför sker, bara att det försvårar för de kriminella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ditt påstående för svartjobb ger jag inte mycket för utan uppbackning, självklart är det inte mycket svartjobb i + 10 miljonsklassen som betalas kontant. Men mindre summor än så är kontanter smidigt för att se till att om det skulle upptäckas så blir alla kostnader svåra att spåra. Att betala någon med bitcoin och annat är väldigt ovanligt.
Små svartjobb, typ någon hjälper en polare och får lite betalt, så finns det inga risker att lämna elektroniska spår.

Nå kriminalitet som idag kontanter mycket används till är:
Droger inkl alkohol, häleri, sexköp, svartjobb inom alla dess former m.m. Det är även populärt för rånare att tömma folks bankomater, utan kontanter får vissa grupper av rånare det mer komplicerat.

Observera att jag har inget sätt satt att kontanter hindrar att brotten ovanför sker, bara att det försvårar för de kriminella.

Kontanter och bankomater finns fortfarande överallt, så vad hindrar dig från att ta dig till en bankomat?

Rånare har tobak och annat att ta från de traditionella småhandlare och varorna har alltid haft mer värde än pengarna i kassan.

Tror du mycket väl vet att bankrånare rånar värdedepåer och värdetransporter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Användningen av kontanter har totalt decimerats de senaste 19 åren. Det är en helt och totalt annorlunda marknadssituation idag jämfört med år 2001.

Du visar inte riktigt vad staplarna står för.

Det är viktigt att vara källkritisk, kolla vad det egentligen är som mäts och att inte dra förhastade slutsatser.
Kontanter används mest för små transaktioner: inte för "kapitalvaror": och därför blir det kanske många tillfällen men en liten totalsumma.

Att folk tycker att andra betalmedel är enklare att använda beror också på att kontanter har blivit svårare att använda:
* VISA har officiellt utlyst ett "krig mot kontanter". Det är deras ord, inte mina. De gör vad de kan för att folk ska gå över från det till deras betalmedel.
* Många butiker, restauranger, muséer och andra inrättningar som blivit "kontantfria".
* Riksbanken bytte ut sedlar och mynt under en ganska kort tid. Inte bara var det dålig timing just nu när kontanter är i motvind utan man bytte nästan alla valörer under en för kort tid. Folk vande sig inte vid dem. En och tvåkronorna går knappt att skilja från varandra. etc.
* Många Bankomater som man inte längre kan ta ut mindre valörer i. 200-kronorssedeln ställde också till det: man ser ofta folk som gör flera uttag i rad för att kunna få ut pengarna i 100-kronorssedlar. Om det ens går: det är ofta som det bara finns 500-kronorssedlar i dem. Som sagt: kontanter används mest för små transaktioner. Om en butik inte kan ge växel för en 200-kronorssedel så är det inte smidigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man ska inte dra för starka slutsatser av den där statistiken.
Kontanter passar bäst för många små transaktioner: och då blir totalen inte så stor.

Att folk tycker att andra betalmedel är enklare att använda beror också på att kontanter har blivit svårare att använda.
* Många butiker, restauranger, muséer och andra inrättningar som blivit "kontantfria".
* Riksbanken bytte ut sedlar och mynt under en ganska kort tid. Inte bara var det dålig timing just nu när kontanter är i motvind utan man bytte nästan alla valörer under en för kort tid. Folk vande sig inte vid dem. En och tvåkronorna går knappt att skilja från varandra. etc.
* Många Bankomater som man inte längre kan ta ut mindre valörer i. 200-kronorssedeln ställde också till det: man ser ofta folk som gör flera uttag i rad för att kunna få ut pengarna i 100-kronorssedlar. Om det ens går: det är ofta som det bara finns 500-kronorssedlar i dem.
Som sagt: kontanter används mest för små transaktioner.

Japp, passar bäst när pundarna skall köpa stöldgods på nån dållig parkering.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB