Chernobyl, TV-serie på HBO

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Såg S03 igår, även den bra! Håller de den här kvaliteten rakt igenom blir det perfekt.

Kan bara hålla med! Kan även som tidigare postare rekommendera tillhörande podcast där de går igenom vad som är taget från verkligheten och vad de har "justerat" detaljerna för. Väldigt intressant! De nämner även många andra intressanta detaljer som inte kommit med i serien på grund av tidsbrist.

De hade bland annat planer på att ha med en scen från Sverige när larmet går på Forsmark efter att detektorn reagerat på radioaktivt material. Men den skrotades på grund av tidsbegränsningar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av emilakered:

Såg S03 igår, även den bra! Håller de den här kvaliteten rakt igenom blir det perfekt.

Har ni en tidsmaskin på nya kontoret?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FLAXMANNEN:

Har ni en tidsmaskin på nya kontoret?

Haha, vaaaa? Jag har tre avsnitt ute, har inte alla det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag har också sett avsnitt 3, men jag tänker inte avslöja om jag gjorde det med hjälp av tidsmaskin eller inte

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av emilakered:

Haha, vaaaa? Jag har tre avsnitt ute, har inte alla det?
https://i.imgur.com/e0GX3oT.png

Haha jo det är helt rätt! Men du skrev S03 istället för E03 i det tidigare inlägget.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av FLAXMANNEN:

Har ni en tidsmaskin på nya kontoret?

Skrivet av emilakered:

Haha, vaaaa? Jag har tre avsnitt ute, har inte alla det?
https://i.imgur.com/e0GX3oT.png

Är det inte så att Emil använder sig utav förkortningen av det brittiskt-engelska utrycket "show" S03 avser alltså avsnitt 03. Medan Flaxmannen "tänker på amerikanska" och därmed tycker att S03 motsvarar Season 03. Alltså säsong nummer 3. I det fallet hade avsnitt 3 hettat E03 = Episode 03.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FLAXMANNEN:

Haha jo det är helt rätt! Men du skrev S03 istället för E03 i det tidigare inlägget.

HAHA, jaha, då fattar jag! Trodde det blivit något sjukt konstigt, så jag hade fått långt före alla andra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet på denna, stereo eller Dolby 5.1? Vill inte betala i onödan för att få veta...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av emilakered:

HAHA, jaha, då fattar jag! Trodde det blivit något sjukt konstigt, så jag hade fått långt före alla andra.

Haha det är inte lätt att förstå alla dåliga skämt strax innan lunch!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hur är ljudet på denna, stereo eller Dolby 5.1? Vill inte betala i onödan för att få veta...

DDP5.1

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hann med avsnitt tre igår, och gjorde misstaget att äta middag framför tv:n samtidigt...
Fortsatt riktigt bra i vilket fall som helst! Kommer att bli jobbigt att vara bortrest till Taiwan nästa vecka och behöva vänta med att se den fjärde delen!

Såg även att serien klättrat upp till förstaplats på IMDB:s Top 250 TV-lista. Inte för att det är den ultimata referensen kring hur bra något är, men ändå kul att den får ett sådant erkännande från tittarna.

Som @Xyborg och många andra i tråden skriver är podcasten ett grymt komplement till tv-serien. Rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Aha, det är denna serie vår kära socialminister lär sig om kärnkraft ifrån. Av alla glödande (pun intended) recensioner så framstår den som riktigt bra, ska passa på att se den snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har sett de två första avsnitten (det första jag kollade på sedan jag till slut fick HBO:s nya app för LG att funka) och tycker det är mer eller mindre lysande.

Allt är bra, scenografin, skådisarna, storyn och musiken. Full pott i min bok.

Jag vet att det är en bra historia när jag blir överdjävligt upprörd över hur vansinnigt det sovjetiska systemet var uppbyggt. Snacka om byråkrati som trotsar verkligheten. Ingen vågar säga emot sina överordnande, vilket i princip orsakade hela katastrofen.

Om detta snuddar på politik som vi inte ska diskutera här ber jag om ursäkt.

Ser verkligen fram emot kommande avsnitt (varför inte köra en Netflix och släppa alla avsnitt på en gång?).

Jag skulle vara lite försiktig med att tolka allt i serien som en sanning. Ställer mig lite skeptisk till att folk var hjärntvättade på den nivån, speciellt de som jobbade på kraftverket. Scenen när den gamla gubben reser sig upp och berättar att det är bättre för folkets bästa att inte veta och inte ifrågasätta regimen kändes lite väl överdriven. Men man vet aldrig. Hur mkt riktig fakta har det faktiskt kommit fram om händelserna som styrker detta? De håller väl fortfarande på och debatterar om exakt vad som orsakade explosionen t.ex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hittade denna serien, och även sett det mesta om både Fukushima, Chernobyl och Harrisburgolyckan, och tycker den är riktigt bra. Väldigt bra serie. Sen att jag är på Ringhals på uppdrag nu så gör det ju att man extra mycket tänker på vad som hände och vad dom upplevde när man går här. Fyfan vilken skräck .

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag skulle vara lite försiktig med att tolka allt i serien som en sanning. Ställer mig lite skeptisk till att folk var hjärntvättade på den nivån, speciellt de som jobbade på kraftverket. Scenen när den gamla gubben reser sig upp och berättar att det är bättre för folkets bästa att inte veta och inte ifrågasätta regimen kändes lite väl överdriven. Men man vet aldrig. Hur mkt riktig fakta har det faktiskt kommit fram om händelserna som styrker detta? De håller väl fortfarande på och debatterar om exakt vad som orsakade explosionen t.ex.

Lyssna på Podcasten! Första avsnittet går igenom just denna scen och vad som faktiskt hände/inte hände. Det absolut första man gjorde var faktiskt att klippa alla telefonlinjer in/ut från Tjernobyl och omkringliggande städer. Man hade även planerade parader innanför "säkerhetszonen" där vissa högre tjänstemän som visste om olyckan bad om att få ställa in paraden men blev tillsagda att "Paraden ska gå som planerat - och du ska gå med i den. Allt måste framstå som normalt"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Ah! Tack!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Lyssna på Podcasten! Första avsnittet går igenom just denna scen och vad som faktiskt hände/inte hände. Det absolut första man gjorde var faktiskt att klippa alla telefonlinjer in/ut från Tjernobyl och omkringliggande städer. Man hade även planerade parader innanför "säkerhetszonen" där vissa högre tjänstemän som visste om olyckan bad om att få ställa in paraden men blev tillsagda att "Paraden ska gå som planerat - och du ska gå med i den. Allt måste framstå som normalt"

Spännande! Vilken podcast?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av BrottOchStraff:

Spännande! Vilken podcast?

The Chernobyl Podcast, där Craig Mazin(skapare, manusförfattare och exekutiv producent) och en till pratar om serien och hur den blev till osv.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fortsätter leverera, hoppas verkligen det håller nivån ända tills mål(känns som att den kommer att göra det).
Vet inte om den förtjänar 1:a platsen på IMDB(vad nu det säger) men helt klart ska den vara uppe i toppen.
Känns som en riktigt bra tröst då Game of thrones inte levererade sista säsongen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@BrottOchStraff: The Chernobyl podcast. Den har länkats till tidigare i tråden. Jag var nog lite otydlig där

https://poddtoppen.se/podcast/1459712981/the-chernobyl-podcas...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns på Spotify också! Podcasten alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag skulle vara lite försiktig med att tolka allt i serien som en sanning. Ställer mig lite skeptisk till att folk var hjärntvättade på den nivån, speciellt de som jobbade på kraftverket. Scenen när den gamla gubben reser sig upp och berättar att det är bättre för folkets bästa att inte veta och inte ifrågasätta regimen kändes lite väl överdriven. Men man vet aldrig. Hur mkt riktig fakta har det faktiskt kommit fram om händelserna som styrker detta? De håller väl fortfarande på och debatterar om exakt vad som orsakade explosionen t.ex.

i verkligheten visste alla i kontrollrummet att vad dom gjorde var fel/farligt, tyvärr var det så att chefsingenjören låg hemma och sov...
mannen som pushade på testet var på väg upp i partiet & ansåg sig för bra för detta besöket i Chernobyl, det betyder att den enda som hade pondus/vågade säga ifrån inte var närvarande
vad dom gjorde fel var att pressa reaktorn med för lite uteffekt, ungefär som att ha bilen i neutral & pressa gasen i botten... skadligt på sikt
de som sade emot partisnubben (glömt namnet) riskerade åka ut omedelbart...
några vägrade naturligtvis köra testet på fel sätt, och nån annan fick ta över som inte sade emot...
när uranet blivit överhettat pga, man inte tog ut tillräckligt effekt, hjälpte inte bor-stavarna samt minimalt med kylvatten pumpades runt uranet... uranet smälte bromsstavarna och en termisk explosion (uranet förångade vattnet, som vid ånga kan stiga i volym med 1700ggr) vilket inte är optimalt i reaktorn... och ledde till att locket flög av & for igenom taket (minns inte vikten på locket, men typ 3-400 ton) och resten är historia ;), som i serien är det nåt allvarligt fel om grafit hittas utanför reaktorn...

logiskt egentligen, om man inte plockar ut effekten till turbinerna, överhettar man motorn

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@BrottOchStraff: The Chernobyl podcast. Den har länkats till tidigare i tråden. Jag var nog lite otydlig där

https://poddtoppen.se/podcast/1459712981/the-chernobyl-podcas...

Skrivet av zyy:

Finns på Spotify också! Podcasten alltså.

Tack! ska kolla in den när jag pendlar imorgon. Alltid bra att få lite faktakoll

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

HBO har rullat ut en ny serie som det blivit en hel del snack runt. Första avsnittet kom nu i veckan. Totalt ska det bli fem delar, där den sista "sänds" 3 juni. https://se.hbonordic.com/series/chernobyl/b71518b5-f566-4f72-...

https://www.youtube.com/watch?v=x5abs19EuvI

Någon som hunnit kika? Vad tycker ni? Relaterat, jag och ett gäng kompisar var på resa till Tjernobyl/Pripyat 2011.

Alltid intresset ämne även om man sätt ganska mycket om denna händelse.
Blir till att vänta tills alla avsnitt är släppta och lägga ner en regnig söndag framför TVn ;=)

@JonasT Sedan tycker sjönk du lite hos mig när du hoppar på och kritiserar Jakten på röda oktober bara sådär.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som hade en svag obehags/-ångestkänsla dagen efter...?
Vet inte om jag kommer utsätta mig för mer än första avsnittet...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Någon mer än jag som hade en svag obehags/-ångestkänsla dagen efter...?
Vet inte om jag kommer utsätta mig för mer än första avsnittet...

Första avsnittet är värst. Bland det obehagligaste jag sett i tv/film-väg.

Permalänk

Vet inte om de har talats om detta innan, men stod på jobbet innan idag och lyckades komma in på hbos chernobyl pod, där producenten samt en man till sitter och tar upp detaljer, fakta m.m. M.m. Från varje avsnitt. RIKTIGT lyssningsvärt!

Edit. Okay, märkte att flera tagit upp de 😂. Riktigt bra nonetheless!!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Sötast

Precis sett första avsnittet!

Riktigt bra än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag skulle vara lite försiktig med att tolka allt i serien som en sanning. Ställer mig lite skeptisk till att folk var hjärntvättade på den nivån, speciellt de som jobbade på kraftverket. Scenen när den gamla gubben reser sig upp och berättar att det är bättre för folkets bästa att inte veta och inte ifrågasätta regimen kändes lite väl överdriven. Men man vet aldrig. Hur mkt riktig fakta har det faktiskt kommit fram om händelserna som styrker detta? De håller väl fortfarande på och debatterar om exakt vad som orsakade explosionen t.ex.

Är det ett önsketänkande från en som ligger bra långt ut på vänsterkanten? Riktig fakta kommer givetvis att ignoreras av de som har sin ideologi åt det hållet.

Givetvis är inte allt i serien absolut sanning men de har en jäkla massa fakta att jobba med.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO