SweClockers har röstat – här är formkurvan för Fallout-spelen

Permalänk
Melding Plague

SweClockers har röstat – här är formkurvan för Fallout-spelen

Postapokalyps, supermutanter och evigt 50-tal – tre pelare i spelserien Fallout. Men, vilken titel är egentligen bäst? Här är SweClockers-gemenskapens dom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så man kan säga att Fallout 76 är spelet i serien som även för Sweclockers följare har: "It has hit rock bottom"
Att Fallout shelter är bättre om man jämför mot 76 xD, är hilarious. Jag laddar hellre upp Shelter än 76 i dagsläget själv haha.

Det är synd att man måste påpeka det, men jag hoppas trots allt att de fixar och gör en 180 vändning som No man sky gjorde.
Men det ser ut att vara väldigt långt borta atm.

Jag började bara lira Fallout serien med releasen av Fallout 4. Så är knappast en lång time fan.
Hoppas bara de inte gör liknande misstag med nästa Elder scrolls som jag lirat sedan Morrowind...

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Min favorit vann kan fortfarande starta upp fallout 2 och lira en stund och det säger väl en del om ett så gammalt spel, men det är mycket nostalgi som spelar in eftersom det var det första fallout spelet jag spelade.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

”Fallout New Vegas kammar hem klart flest 5-poängare”...

Nja 435 vs 393 vet jag inte om det är sån stor vinst? Särskilt inte då man ser att 53% av alla som röstat på fallout 2 har gett 5 poäng medan New vegas bara får 43% maxröster.

Och ja, jag gillar fallout 2 mest

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fallout 3 sålde mig, ska försöka köra igenom 1 och 2 en dag på retroburkarna.
Fallout New Vegas hatade jag i början men nåt är det med dessa spel både Fallout och Elders Scroll, dom växer på en och så gjorde New Vegas men 3:an är dock i mina ögon bättre och mer i min smak.

Fallout 4, Jag älska Power armor och Brotherhood of Steel så ja grymt, gillar att bygga med så ett plus.
Dock tycker jag Power armore var för vanlig, rätt mycket så, och bygga och dadda massa settlers orkar jag inte lägre utan kör Survival nu och inga settlers så jag kan vattenfarma lite, blir inte mycket men så man får lite caps och lite vatten för överlevnad.

Oavsett så skulle jag nog säga a att 3 och 4:an för mig är rätt lika och new vegas efter det.

Permalänk
Hedersmedlem

Super sledge är nog en bidragande orsak till att jag gillar fallout 1 och 2 så mycket.
Finns nog ingen motsvarighet i awsomekänsla för ett vapen i de andra spelen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fallout 1 & 2 är ju mycket bättre än de andra spelen.
Tycker du annorlunda så tycker du fel

Bör göras remakes med modern grafik.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Riktigt kul detta! kan ni fortsätta göra detta med fler spelserier?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Oj, tycker folk att New Vegas är så bra? Jag är förvånad! Men smaken är som baken

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tack för en fin sammanställning och att ni valde att ha röstningen dold. Konceptet borde ni testa på flera spelserier!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Oj, tycker folk att New Vegas är så bra? Jag är förvånad! Men smaken är som baken

Samma. Tyckte 4an var mycket roligare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Oj, tycker folk att New Vegas är så bra? Jag är förvånad! Men smaken är som baken

För mig var det nog mest pga att Fallout3 var en sådan besvikelse när det kom till manus/karaktärer/story, något New Vegas lyckades mycket bättre med. Fallout 3 hade bara ett fåtal minnesvärda karaktärer/beslut, något som tidigare vart seriens styrka!

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Oj, tycker folk att New Vegas är så bra? Jag är förvånad! Men smaken är som baken

New Vegas är klart den starkaste inlägget i serien, Fallout 2 är också fantastiskt men det har åldrats dåligt. Samma utvecklar gjorde båda och det märks.

Fallout 3 var inte bra.

F76 har klart förtjänat alla bottenbetyg, jag skulle räkna det mer som en scam för att mjölka pengar än ett spel.

Permalänk
Medlem

Fallout finns även som flipper btw https://youtu.be/0_k_Cr1_HLo?t=40

Permalänk
Medlem

Förvånad att folk gillar new vegas så mycket. Jag trodde F3 skulle vinna. Jag körde bara de gamla spelen lite men trean älskade jag. Alla spelen efter har känts som bleka kopior av trean.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Förvånad att folk gillar new vegas så mycket. Jag trodde F3 skulle vinna. Jag körde bara de gamla spelen lite men trean älskade jag. Alla spelen efter har känts som bleka kopior av trean.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur långt spelade du NV?

Inte för att vara den, du får förstås tycka vad du vill, men fallout 3 har extrema problem när det kommer till storyn, det är ett riktigt dåligt skrivet spel helt enkelt.

Det är därför det FO3 fick det betyg det fick, i min mening alldeles för högt score.

NV är riktigt riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Att skjuta en fat boy första gången i F3 var hittills coolaste minnet för min del

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

Fallout 2 är det definitiva mästerverket i serien och även världens bästa RPG.
Sett till röstfördelningen så är det dessvärre väldigt få som har upplevt de riktiga Fallout-spelen. Speciellt inte kring releasen 1998.
Fallout 3 och framåt är inga riktiga Fallout-spel utan de är "Oblivion with guns" med ett påklistrat varumärke. Jag tycker trots det Fallout 3 och 4 var helt okej spel men några riktiga Fallout-spel är de inte.
Hade alla som röstade spelat Fallout 2 när det kom så tror jag att det hade vunnit med enorm marginal. Det tråkigaste att se är att låtsas-Fallout så som New Vegas kommer före ett äkta Fallout samt att fler har röstat på Fallout 76 än på Fallout 2...

Nåväl, än så står sig mästerverket så här 21 år senare. Det är minst sagt imponerande.

Permalänk
Hjälpsam

Gillade Fallout 2 till sist, men jäklar vad buggar det hade till en början, tänk på bakluckan.
De hade plockat bort barn från spelet i den Europiska versionen, vilket gjorde att en quest inte gick att lösa.
Armor hade en damage treshhold vilket gjorde att automatvapen med hög firerate men med liten skada, kunde bli nästan verkningslösa.
Om man råkade skada någon i ett gäng man skulle rädda, vände även det gänget sig mot dig.
Visst var det ett bra spel men jag tror att vi ser tillbaka på det med lite rosafärgade glasögon

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fallout 1 & 2 är ju mycket bättre än de andra spelen.
Tycker du annorlunda så tycker du fel

Bör göras remakes med modern grafik.

Håller med dig nästan hela vägen.. FÖRUTOM!

Jag hade hellre sett ett modernt fallout med den gamla grafiken. Tycker till och med att den är snyggare och mer stämningsfull än yngre spel i samma genre.

Är dock lite färgad, det är två av de bästa spelen jag har spelat. Kan inte räkna på fingrarna hur många gånger jag har spelat igenom 1an.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Håller med dig nästan hela vägen.. FÖRUTOM!

Jag hade hellre sett ett modernt fallout med den gamla grafiken. Tycker till och med att den är snyggare och mer stämningsfull än yngre spel i samma genre.

Är dock lite färgad, det är två av de bästa spelen jag har spelat. Kan inte räkna på fingrarna hur många gånger jag har spelat igenom 1an.

Jag tänkte att man behåller perspektivet, fixar en ny grafikmotor och uppdaterar texturerna.
Vore ju rätt så ruggigt om det släpptes ett nytt Fallout som vi var tvungna att lira i 640x480.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Känns som att jag borde ge fallout NV ytterligare en chans.

Köpte det för ett gäng år sedan, super billigt på rea. Sedan blev det aldrig riktigt av.
Startat igång det ett par gånger, men tröttnar knappt 2h in i spelet.

Har förstått att det blir roligare senare i spelet, men känns lite motigt när de första 2h inte riktigt ha lockat in en.
Det jag främst inte gillar är hur combat känns med v.a.t.s.
Hade nog varit roligare om det var mer som ett fps. Lite så känner jag i.a.f.

Permalänk
Medlem

Favorit kommer alltid vara Fallout 2 men att Fallout 76 skulle vara sämre en Fallout: BoS är löjligt, har folk ens spelat det? Är knappt ens ett fallout spel. Fick alldeles för hög poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fallout Tactics gillar jag (enda spelet jag testat) Var ett stort fan av Jagged Alliance 1 och 2, så detta var kalas enligt mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Börjat spela en del Fallout 76 och så länge man kan klara av uppdragen själv är det ett helt ok spel, men de senaste tilläggen de har släppt verkar endast möjliga med ett antal medspelare tyvärr så det verkar gå åt fel håll för min del.

Jag spelade aldrig Fallout 1 och 2 när det begav sig men har försökt spela de nyligen, tyvärr lämnar grafiken för mycket att önska. Har spelat sedan 80-talet och jag vill inte tillbaka dit.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Spelat rollspel sedan 80-talet, FO1-2 var såklart favoriter då de kom, och många år efteråt. Tycker fortfarande dom är bra (finns moddar som lägger till högre upplösning och med zoom-funktion om saker blir för plottriga).

FO3 tycker jag dock är snäppet roligare, med NV lite efter (som vanligt när det gäller Obsidian så är det mycket buggigare, rätt mycket sämre design på saker/grafik också, storyn är sjukt långdragen).

FO3 saknar vissa saker som originalet hade och lägger till andra saker som jag personligen tycker ger mer inlevelse.. En riktigt bra uppföljare imo.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Exakt den rangordningen jag förväntade mig, fast lite överraskad att New Vegas hade nästan like många röster som 3/4.

Skrivet av Pelleboj:

Jag hade hellre sett ett modernt fallout med den gamla grafiken. Tycker till och med att den är snyggare och mer stämningsfull än yngre spel i samma genre.

Är dock lite färgad, det är två av de bästa spelen jag har spelat. Kan inte räkna på fingrarna hur många gånger jag har spelat igenom 1an.

Samma, älskar grafiken och stämningen i de gamla spelen, även om upplösningen idag är lite väl låg. Finns förstås high-res-patcher men då blir allt så smått istället. Ett nytt Fallout med Pillars of Eternity-motorn hade kanske varit något.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Känns som att jag borde ge fallout NV ytterligare en chans.

Köpte det för ett gäng år sedan, super billigt på rea. Sedan blev det aldrig riktigt av.
Startat igång det ett par gånger, men tröttnar knappt 2h in i spelet.

Har förstått att det blir roligare senare i spelet, men känns lite motigt när de första 2h inte riktigt ha lockat in en.
Det jag främst inte gillar är hur combat känns med v.a.t.s.
Hade nog varit roligare om det var mer som ett fps. Lite så känner jag i.a.f.

Jag tycker att det, och alla andra open world-action-RPG i samma anda, är allra roligast i början. Det kommer en punkt efter typ level 18-20 (i både Fallout 3, NV, 4 och Skyrim) där gubben börjar bli för bra och för rik och det inte längre är så mycket utmaning.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag tycker att det, och alla andra open world-action-RPG i samma anda, är allra roligast i början. Det kommer en punkt efter typ level 18-20 (i både Fallout 3, NV, 4 och Skyrim) där gubben börjar bli för bra och för rik och det inte längre är så mycket utmaning.

Mjo jag håller med dig. Allrahelst skyrim, därför moddar jag sönder spelet istället.
Ska ta o köra enderal igen nu snart, då det har släppts en expansion till den modden tror jag. Eller det var på gång i.a.f.
Den rekommenderas starkt ifall du inte har prövat det, ett helt nytt spel i skyrim motorn mer eller mindre.

Problemet för mig gällande just NV är att det går så långt emellan tiden jag startar upp det, så jag börjar om från början igen då jag glömt kontrollerna/vad jag höll på med.
Så just i NV så har jag inte kommit längre än 2h in.

Sett flera som påpekar att man måste komma in till staden först osv, vilket tar en stund (antar jag?)