Xiaomi Mi 9 eller en ASUS Zenfone 6?

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi 9 eller en ASUS Zenfone 6?

Sitter på en OnePlus 3 just nu och är super nöjd med den. Väntade på att sjuan skulle utannonseras och förmodligen köpa den men priset var en stor besvikelse. Även vanliga OP7 varianten som det inte ens finns ett release datum på är för dyr.

Har tittat på Xiaomi Mi 9 och ASUS Zenfone 6 och den som intresserar mig mest är Mi 9. Snabbknappen som man kan programmera själv, bra kamera (verkar det som), trådlös laddning och under skärmen fingeravtrycksläsare är det som får mig att gilla den.

Zenfone 6 ser riktigt vacker ut på framsidan med bara en skärm men baksidan ser ut som en billig budget telefon med loggan och fult designade kameran som åker upp och ner. Snygg framsida, 5000mAh och stock Android är det som är mest intressant med den telefonen. Motorn kommer garanterat paja men använder aldrig selfie kameran så för mig är det inget problem.

Vill höra vad folk tycker om dom här telefonerna? Om ni kanske inte har erfarenhet av just dom här telefonerna vill jag gärna veta hur företagen är för det är det som kommer avgöra.

Då menar jag t.ex. om mjukvaran är bra? Uppdaterar dom ofta? Får man uppdateringar långt efter att den har släppts (OnePlus ger 3år uppdateringen till sina mobiler t.ex)? Hur är byggkvalitén?

Permalänk

Vill du ha notch eller ingen notch? Gillar du Miui, eller inte?

Jag använder en Xiaomi mi mix 2s, anväder Miui beta version. Släpps nästan veckovis, men nu har dem inte släppt på ett tag. På grund av Miui 11 gissar jag på.

Permalänk
Avstängd

Mi 9 utan tvekan, skönt gränssnitt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mer inne på Zenfone 6. Asus verka ha skärpt sig rejält med Android-uppdateringar och dessutom lyssnat på önskemål från användare. Bootloadern är upplåst, snabbknappen är helt programmerbar och deras Android ligger väldigt nära stock.

Sen har ju Zenfone ett 3.5mm-uttag och plats för SD-kort vilket är stora plus för mig.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett mi9. Grymt bra mobil för pengarna. Hade lite problem med bugs och sånt när jag köpte den först, men nu funkar det fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Personligen är jag mer inne på Zenfone 6. Asus verka ha skärpt sig rejält med Android-uppdateringar och dessutom lyssnat på önskemål från användare. Bootloadern är upplåst, snabbknappen är helt programmerbar och deras Android ligger väldigt nära stock.

Sen har ju Zenfone ett 3.5mm-uttag och plats för SD-kort vilket är stora plus för mig.

Jaha så den har också en snabbknapp man kan programmera?
Vad exakt är det för fördel att bootloadern är upplåst?

Skrivet av iknight:

Jag har ett mi9. Grymt bra mobil för pengarna. Hade lite problem med bugs och sånt när jag köpte den först, men nu funkar det fint

Hur är byggkvalitén på den? Har hört att dom förra modellerna var lite sådär men ser att den har aluminium som typ alla andra telefoner men känns det som en premium telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jaha så den har också en snabbknapp man kan programmera?
Vad exakt är det för fördel att bootloadern är upplåst?

Hur är byggkvalitén på den? Har hört att dom förra modellerna var lite sådär men ser att den har aluminium som typ alla andra telefoner men känns det som en premium telefon?

Mi9's 'Ai' Knapp kan endast aktivera Miui grejer tex. Kameran. Går att stänga av dock, så den är ingen problem om man tröttnar på Google assistant.
Byggkvalitén är grymt tycker jag. Glas på både fram och baksidan, och sidorna är gjort av aluminium. Känns lyxigt och slitstark. Betydligt bättre än min förre xiaomi redmi note 4x. Man får också med ett soft-silicone skydd, vilket är nice.
Jag rekommenderar att du köper den via Webhallen. Du har öppet köp, som även gäller vid öppnat förpackning.
Glöm inte att installera Google kamera om du köper den. Betydligt bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jaha så den har också en snabbknapp man kan programmera?
Vad exakt är det för fördel att bootloadern är upplåst?

Att bootloadern är öppen innebär en garanti för att telefonen alltid kommer gå att ominstallera med ex. LineageOS eller andra modifieringar. Ingen jättegrej för vanliga användare, kul för dom som vill laborera mer med telefonen eller tänker att ha den länge. Beroende på vem man är så kan det vara en avgörande faktor för telefonval och således något som ofta efterfrågas.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Zenfone 6, du får ett större batteri, rent android, 3,5 mm jack, utmärkt front och bakkamera etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Sitter på en OnePlus 3 just nu och är super nöjd med den. Väntade på att sjuan skulle utannonseras och förmodligen köpa den men priset var en stor besvikelse. Även vanliga OP7 varianten som det inte ens finns ett release datum på är för dyr.

Har tittat på Xiaomi Mi 9 och ASUS Zenfone 6 och den som intresserar mig mest är Mi 9. Snabbknappen som man kan programmera själv, bra kamera (verkar det som), trådlös laddning och under skärmen fingeravtrycksläsare är det som får mig att gilla den.

Zenfone 6 ser riktigt vacker ut på framsidan med bara en skärm men baksidan ser ut som en billig budget telefon med loggan och fult designade kameran som åker upp och ner. Snygg framsida, 5000mAh och stock Android är det som är mest intressant med den telefonen. Motorn kommer garanterat paja men använder aldrig selfie kameran så för mig är det inget problem.

Vill höra vad folk tycker om dom här telefonerna? Om ni kanske inte har erfarenhet av just dom här telefonerna vill jag gärna veta hur företagen är för det är det som kommer avgöra.

Då menar jag t.ex. om mjukvaran är bra? Uppdaterar dom ofta? Får man uppdateringar långt efter att den har släppts (OnePlus ger 3år uppdateringen till sina mobiler t.ex)? Hur är byggkvalitén?

Läste nånstans att notifieringar funkar sisådär på xiaomi. Typ att de försvinner automatiskt nästan direkt efter de kom. Tror det var någon video på youtube. Vet inte om de uppdaterat det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987