Lön till programmerare med drygt 2 års erfarenhet

Permalänk

Lön till programmerare med drygt 2 års erfarenhet

Hej på er,

Jag tänkte stämma av vad som är rimligt lönespann för denna profil där hen har en ålder på 26 till 30 år. Här är en ambitiös profilbeskrivning/kompetensförteckning med många detaljer. De inom parentes är ej programmering:

  • Högskoleingenjör inom datateknik. Större inriktning kring områden som t ex assembler, C, C++, Java, Webbprogrammering, Designmönster.

  • (6 månaders anställning inom CAD-ritning i 2D)

  • 6 månaders praktik inom: iOS, Objective C, PHP, SQL

  • (3 månaders praktik inom detaljhandeln)

  • (1,5 månad praktik inom 3:e linjens “IT-support” kring fysisk PC-hantering.)

  • 1,5 månad praktik inom: Linux, Bash, Node-RED, JavaScript, HTML

  • 5 månaders anställning inom: Java SE, Java EE

  • 15 månaders anställning inom: Visual Basic 6, Qt, C++, QML, JavaScript, Java, Android, Git
    Detaljbeskrivning av profilens nuvarande pågående projekt:
    Ett ca 10-15 år gammalt befintligt program skrivet i Visual Basic 6 ska “översättas” till ett nytt “likadant” program med minst samma funktionalitet. Den nya mjukvaran utvecklas i Qt (www.qt.io) och ska kunna köras både på Android (arm64-v8a) och Windows (“Win32 API”). (Det genereras alltså i grova drag en APK-fil för Android samt en EXE-fil för Windows, för den teknikundrande). Responsivt användargränssnitt är prio. Programmet består hittills av ungefär 15 olika användargränssnittsvyer där alla vyer fungerar på både Android (Tablet samt Smartphone) och Windows på ett responsivt sätt. Det som återstår är algoritmer som bygger på t ex matematisk analys som i princip är rätt oberoende av gränssnitten och plattformarna som tur är. Beställarna av programmet är nöjda med resultatet som det är konstruerat hittills. Programmet är optimistiskt estimerat till att det är ca 70 % klart

  • Summa i månader: (6)+6+(3)+(1,5)+1,5+5+15 = 27,5 eller 38 månaders erfarenhet
    Summa i år: 2,3 år eller 3,2 år

Erfarenhet - både praktik och anställning
Det brukar ju diskuteras att “Med W års erfarenhet så är lönespannet mellan X och Y kr, där en rekommenderad lön skulle kunna vara Z kr”. Det som är intressant i denna profil, är att det är mixad praktik och anställningar både med och utan programmering. Och då kanske det kan undras hur man ska räkna lönespann osv . Så om man ska vara lite "bitter" kanske man vill stirra sig blind på dessa "2,3 år"?

Stockholmslön vs lön i större tätort vs lön i mindre tätort.
Hur stor inverkan har det på lönen var företaget är lokaliserat? T ex om det är i Stockholm så brukar det rent klassiskt sägas att man eldar på några tusenlappar ytterliggare. Hur kan vi resonera kring det?

Storlek på företaget
Hur stor inverkan har det om arbetet befinner sig på t ex statligt verk, region/landsting, större teknikföretag, litet teknikföretag, jättelitet teknikföretag?

Kan inte låta bli att stereotypifiera lite grann på skoj, då jag inte har maxad kompetens inom lönesättning:
“Till exempel kan en profil på ett ett litet företag i Stockholm ha samma lön som en profil på ett stort företag i en mindre tätort.” Ligger det något i min tanke där?

Alla små och stora tips, förslag och resonemang är uppskattade. Både om ni har ett lönespann eller precis lön.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle kolla med är en fackförening. Men jag skulle inte ha för stort löneanspråk. Min tanke är att du har en bra början på en fin CV. Men skulle behöva en längre anställning på samma ställ. Om du är där i ca 3 år så kan du klämma till mer nästa jobb byte.

Tycka till

/Leonad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag antar att du är anställare och inte profilen i sig? Annars får du vara tydligare med din roll i det här

Jag skulle låta personen göra en programmeringsuppgift av något slag. Förslagsvis lösa ett problem hemma på begränsad tid och låta personen berätta om det på en uppföljande intervju. Hur duktig personen är i praktiken är A och O för att bestämma lön för en mjukvaruutvecklare enligt mig (själv mjukvaruutvecklare med 11 års erfarenhet och har varit med i flera anställningsförfarande både som jobbsökande och företagsrepresentant).

Med det sagt skulle jag sätta lönespann 30-36k. Mer i Stockholm/Malmö/Göteborg och mer om det verkar vara en skicklig/talangfull utvecklare på arbetsprovet. Är arbetsprovet tveksamt skulle jag inte anställa överhuvudtaget...

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat 8+ år i branschen och varit iblandad i ett flertal rekryteringar (utan att vara chef/ytterst ansvarig för dessa kan tilläggas). Min korta input:

Det finns så många variabler att ta hänsyn till, men i min mening så är det personliga egenskaper som avgör. Är personen driven? Tar ansvar? Kan se helheten i saker och förstå att den bäst tekniska lösningen inte alltid (snarare sällan) är den bästa lösningen på ett problem?

Hur passar personens profil in i tjänsten? Har personen noll relevant erfarenhet eller 100% relevant erfarenhet?

Mellan tummen och pekfingret runt 30k +- 3000kr beroende på bl.a. faktorerna nämnda ovan.

EDIT: Jag håller inte alls med ovanstående inlägg i det generella fallet. Olika programmeringsspråk kan man lära sig relativt enkelt, personliga egenskaper är svårare att ändra på. Återigen så spelar det såklart jättestor roll vad tjänsten handlar om. Jag har erfarenhet av superduktiga programmerare rent tekniskt som är fullkomligt värdelösa om de inte får handhållning/vägledning in i detalj vad som faktiskt är lämpligt att göra. Ska en produkt användas av ”teknikanalfabeter” så måste lösningen anpassas, lättare sagt än gjort för vissa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

EDIT: Jag håller inte alls med ovanstående inlägg i det generella fallet. Olika programmeringsspråk kan man lära sig relativt enkelt, personliga egenskaper är svårare att ändra på. Återigen så spelar det såklart jättestor roll vad tjänsten handlar om. Jag har erfarenhet av superduktiga programmerare rent tekniskt som är fullkomligt värdelösa om de inte får handhållning/vägledning in i detalj vad som faktiskt är lämpligt att göra. Ska en produkt användas av ”teknikanalfabeter” så måste lösningen anpassas, lättare sagt än gjort för vissa.

Man får ju givetvis anpassa sitt programmeringsprov efter den man ska anställa. Jag skulle inte testa en javautvecklare i embbededprogrammering i C. Om en person inte kan lösa problem på ett strukturerat sätt så kommer det bli väldigt tydligt om du har gjort en bra uppgift. Intervjun efteråt handlar om att få fram hur personen har resonerat runt sin lösning, tex varför vissa prioriteringar har gjorts, hur denne tänker runt delar som eventuellt är svagare (med fördel så lägger man svårighetsgraden så att det inte går att göra en optimal lösning på den tilldelade tiden för att se hur kandidaten handskas med detta).

Om någon är "superduktig programmerare" så kommer de inte vara fullkomligt värdelösa om ingen håller dem i handen. Det ingår i professionen som ingenjör (som profilen här har) att kunna lösa saker självständigt och själv söka upp information och hjälp av kolleger etc vid behov.

Och återigen, är det viktigt att den du anställer ska vara bra på att göra något användarvänligt så får du väl fokusera ditt test på det...

Min huvudpoäng är att testa praktisk kompetens och hur en kandidat reagerar på feedback på det kommer att ge massor av bra data som hjälper dig värdera "mjukare" egenskaper också.

Permalänk
Medlem

Om man anställer någon till en junior roll av något slag, som man kan förvänta sig med 2-3 års erfarenhet, så hade jag hellre gått på att lösa ett mindre problem ihop med den man vill anställa.
Då får man reda på dels hur personen tänker och dels hur den är på att kommunicera. Man väljer förslagsvis ett problem som tar 1 till 1½ timme att lösa på ett vettigt sätt.

Man får reda på förvånansvärt mycket om en persons kompetens under den tiden. Detta sättet passar bäst om man dessutom förväntar sig att personen ska jobba i grupp/team.

EDIT:
Lön strax över 30k verkar rimligt.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner