Huawei kan förlora tillgång till ARM-teknik

Permalänk
Inaktiv

Vi får hoppas att alla parter lugnar ned sig, men någonstans så har ju kineserna bytt människors arbete mot USD, vilket innebär att Kina sitter på en massa stadsskuldsväxlar. Släpper Kina de på marknaden så kraschar USD och jag är rädd att det kommer bli stökigt. Kina har stora ambitioner och någonstans så minns Kina opiumkriget och förödmjukelsen från västvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

... Kina sitter på en massa stadsskuldsväxlar. Släpper Kina de på marknaden så kraschar USD...

Behöver ju inte ens släppas på marknaden. Räcker ju att kineserna kräver återbetalning på sina lån till USA för att de i princip ska kunna ta över äganderätten till statsförvaltningen...

Permalänk
Keeper of Traditions

Håller med om att detta är trevliga och välbehövliga nyheter

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som Verge snackade om, detta är så mycket större 'än bara Huawei.
https://youtu.be/DZbSHXSxch0

Som han tog upp, vänd på detta, om Apple blir bannade i Kina kommer det vara förödande för Apple.

Ser fram emot Kinas retaliation i nästa steg mot USA

PS. De som säger "bra, Huawei är skit" etc har ju verkligen noll koll på vad detta handlar om, de verkar bara tro det handlar om Huawei och inget annat, ignoranta som satan

Kina är knappast oumbärliga. Finns andra länder som står på kö för att ta in dessa storföretag om de blir tvingade att flytta (visst, det kommer vara en tuff övergång, men de har pengar och resurser).
Även om Kina är världens största ekonomi så skulle jag nog påstå att USA fortfarande har överlägset störst ekonomisk makt. Detta då kina inte har så bra relationer med andra ekonomiska stormakter samt att mycket ägande ligger utanför Kina, även bland de stora företag som opererar där (Apple etc.). De har inte ens speciellt goda relationer med de rikaste delarna av det som enligt de själva är deras territorium (Taiwan, Hong Kong etc.).

Tror Apple (m.fl.) klarar en banning i Kina relativt bra, de har inte tillverkat sina produkter där i evigheter och det finns andra länder de kan flytta till (även om det nog inte blir USA, som Trump nog vill). Skulle ju snarare bli förlust för Kina i längden. Sen skulle det så klart kortsiktigt ett problem för dessa företag, men om USA verkligen är beredda att hålla i dessa sanktioner så kommer det nog drabba Kina hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Behöver ju inte ens släppas på marknaden. Räcker ju att kineserna kräver återbetalning på sina lån till USA för att de i princip ska kunna ta över äganderätten till statsförvaltningen...

Eller inte köpa upp flera lån, skulle vara en globalkris i stort sett ögonblickligen. Dollarn rasar, aktiebörsen skulle rasa globalt. M.m.

Fascinerande och mycket skrämmande vad som skulle hända i ett sådant scenario. Det är Kinas äss i rock ärmen och då har inte USA mycket annat än svartte Petter och spader Dam kvar i handen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Listan över västerländska företag som bannlysts av Kina är väl oändligt lång. Nu drabbas ett kinesiskt företag, och de blir så upprörda...

Det är en viss skillnad på att förbjuda ett företag att sälja sina varor i ett land jämfört med att i praktiken döda världsmarknaden för ett företag/en produkt.

Permalänk
Medlem

Det jag finner extremt obekvämt det detta är hur en persons beslut kan göra så pass enorm skada! Sure han kan säkert va pressad av storföretagen och sure va också tvunget att bli godkänt i kongressen osv om jag förstod de rätt. Men nu gjorde en person ett beslut som sedan blev godkänt vilken kan ha dödat världens näst största mobiltillverkare (iallafall mobil och soc delen).

Att detta ens är möjligt är sinnessjukt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Huawei har dörren öppen för allt vad f*n den Kinesiska regeringen kan tänkas be om att få se, Apple hjälper inte FBI när dom ber om bakdörrar. Smart kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det lär inte bli frågan om att Apple flyttar hem produktionen, annat än möjligen vissa delar. Vad Apple talar om är att de jobbar på att flytta produktion till Indien istället, där också Foxconn investerar stora pengar.

Intressant att följa den utvecklingen. Dvs ifall Indien går med på det. Tänker på att Indien är med i BRICS men
det kanske inte påverkar, jag har ingen aning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Huawei har dörren öppen för allt vad f*n den Kinesiska regeringen kan tänkas be om att få se, Apple hjälper inte FBI när dom ber om bakdörrar. Smart kommentar.

Förmodligen gör de väl det bara att de låtsas att det inte är så för att sälja fler telefoner.

Huawei har likt de amerikanska bilföretagen obegränsat med pengar med statens stöd så de kommer kanske klara sig ganska bra trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Behöver ju inte ens släppas på marknaden. Räcker ju att kineserna kräver återbetalning på sina lån till USA för att de i princip ska kunna ta över äganderätten till statsförvaltningen...

Samtidigt. Vad skall Kina göra när USA vägrar betala?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förmodligen gör de väl det bara att de låtsas att det inte är så för att sälja fler telefoner.

Huawei har likt de amerikanska bilföretagen obegränsat med pengar med statens stöd så de kommer kanske klara sig ganska bra trots allt.

Så du tror alltså att FBI, justitiedepartementet och flera domstolar är i konspiration med Apple för att få publicitet?

Låter troligt /s

Huawei kan säkert klara sig men om det fortsätter på denna banan (eget OS) så kommer dom få väldigt svårt att locka köpare utanför Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Så du tror alltså att FBI, justitiedepartementet och flera domstolar är i konspiration med Apple för att få publicitet?

Låter troligt /s

Huawei kan säkert klara sig men om det fortsätter på denna banan (eget OS) så kommer dom få väldigt svårt att locka köpare utanför Kina.

Det är faktiskt sannolikt. Det finns ganska mycket pengar att hämta om man samarbetar med regeringen så antingen det eller så har pentagon helt enkelt väldigt bra fikabröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Huawei har dörren öppen för allt vad f*n den Kinesiska regeringen kan tänkas be om att få se, Apple hjälper inte FBI när dom ber om bakdörrar. Smart kommentar.

Qualcomm, Intel osv är NSA stategic partners så det finns nog annat än just den hypade diskkrypteringen där bakdörrar kan komma in.

De tusentals gånger myndigheterna kommer in i folks mobiler utan att det märks får du ju inte höra om.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Man börjar nästan spekulera om Samsung ligger bakom detta på nån vänster. Är i grund väldigt konspiratorisk, men detta börjar gå jävligt långt.

Vilka dumheter

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Och där antar du fel. Hade en P10, dåtidens flaggskepp. Bra kamera och prestanda. Men som sagt mjukvaran var usel, kamera krascher och bakgrundsprocesser som sög batteri så telefonen var varm i fickan. Dom patchades iallafall, tog bara 1 år...

Skickades från m.sweclockers.com

En enda erfarenhet säger inte så mycket om vad statusen är idag...

Jag har haft en Galaxy S3, Note 3, S7 Edge och hade oändliga issues med dem från spökande battery drain, batteri som sväller, att deras UI började lagga med en gång när man började använda den och enbart factory reset hjälpte, väckarklocka som bara inte ringer 50% av fallen om telefonen legat still i ett par timmar osv, drev mig till att under en period köra AOSP för att lösa vissa delar av det och i slutänden byta till Windows Phone, iOS, Pixel och till slut till en Mate 20 Pro för att slippa skiten.

Samtidigt förstår jag att majoriteten av folk som använder Samsung inte haft dessa issues och är nöjda överlag, och det finns väl en anledning att Samsung är störst på marknaden.
Min Mate 20 Pro är avgjort bästa telefonen jag någonsin haft hittills, men det betyder säkert inget för dig eller andra som upplevt problem med dem heller..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Uppriktigt, vad är bra?

Om detta kommer att hålla i sig så får vi en mer indelad värld gällande politik, ekonomi och konkurans.

Nästa pryl du tänkt dig att köpa kommer troligen att bli dyrare, så våra och även andras pengar kommer att ha ett lägre värde.
Men det slutar inte där, levnadskostnader kommer över lag att gå upp då det påverkar hela kedjan.

Fattiga i världen blir mer fattiga och rika, ja dom klarar sig även om även dom kommer att se en minskning sä påverkas dom int likadant.

Att sen arbeten kommer att försvinna av dessa åtgärder är ju klart, kommer först att ske hos kinesiska aktörer men kommer även att drabba amerikanska företag, ett av dessa förlorar i ett svep 60% av deras omsättning.

Så håller det i sig kommer vi att få se svallvågor med sämre ekonomi.

Någon nämnde ett WWIII som ett ekonomiskt krig, ja i början! Men med en fortsättning när folk och länder blir mer desperata så blir det konventionellt.
Vi får helt enkelt hoppas att denna dårskap får ett snabbt slut...

Absolut inget bra kommer ur detta!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kommer det ej att gå att tillverka alla sina mobiler i andra länder än Kina, de kontrollerar över 90% av alla jordartsmetaller som man använder i all dagens elektronik.
Och Kina exporterar bara en del av dessa metaller. Ska man ha tillgång till metallerna så måste man lägga produktionen i Kina.
Kan ej se hur Apple tex skulle kunna flytta all sin produktion till USA tex eller andra länder för den delen utan att det blir väldigt dyrt med köp av dessa jordartsmetaller.

https://www.va.se/nyheter/2019/05/20/kina-kan-strypa-tillgang...

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Missade du kalla kriget?

Hahahah.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Behöver ju inte ens släppas på marknaden. Räcker ju att kineserna kräver återbetalning på sina lån till USA för att de i princip ska kunna ta över äganderätten till statsförvaltningen...

Man kan inte kräva tillbaka pengarna man köpt statsobligationer för när man känner för det. När man köper en statsobligation så har du ett förutbestämt datum när skulden ska betalas tillbaka. Kineserna kan sluta köpa nya amerikanska obligationer, men då kommer deras valuta stärkas kraftigt mot dollarn vilket skulle slå hårt mot den exportdrivna kinesiska ekonomin. Kina har inte köpt amerikanska statspapper av altruistiska skäl, de agerar i egenintresse (som alla andra nationer). USA och Kina har ett symbiotiskt förhållande vilket inte är lätt att bryta.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag tycka, HMmmmm
Man MISSTÄNKER att den Kinesiska regimen kan ha ett finger inblandat i Huwaei och därav göra det möjligt för avlyssning.

Men...
Vi VET att den Saudiska regimen har en kvinnosyn som är kvar på medeltiden och vi VET att den Saudiska regimen inte drar sig för att brutalt mörda regimkritiker i främmande länder och friskt tillämpar dödsstraffet

Så...

Permalänk

Frågan är ju varför UK ska följa order som gäller amerikanska företag. Jag vill minnas att de har egna lagar. Det verkar vara skumraskaffärer bakom lyckta dörrar. Jag skulle definitivt utreda korruption.

Antagligen är det bait för att "testa". Trump är som ett barn som springer omkring med en kökskniv och vill se vad mamma och pappa gör. Han vill se om EU-domstolen vill vara med på en maktkamp. Det har den ställt upp på tidigare.

Och Kina kan svara med en maktkamp. Det är ju inte meningen att Kina ska tillverka billiga chips och telefoner åt Väst så att de kan ta en hutlös vinstmarginal, och sen förbjuda enskilda företag att tillverka telefoner med chipsen.

Det naturliga svaret för Kina är att förbjuda export av alla varor som innehåller ARM-kretsar. Det borde lösa den lilla knivviftningen tämligen snabbt. De har en gigantisk inhemsk marknad som de kan leva på ett bra tag.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

En enda erfarenhet säger inte så mycket om vad statusen är idag...

Jag har haft en Galaxy S3, Note 3, S7 Edge och hade oändliga issues med dem från spökande battery drain, batteri som sväller, att deras UI började lagga med en gång när man började använda den och enbart factory reset hjälpte, väckarklocka som bara inte ringer 50% av fallen om telefonen legat still i ett par timmar osv, drev mig till att under en period köra AOSP för att lösa vissa delar av det och i slutänden byta till Windows Phone, iOS, Pixel och till slut till en Mate 20 Pro för att slippa skiten.

Samtidigt förstår jag att majoriteten av folk som använder Samsung inte haft dessa issues och är nöjda överlag, och det finns väl en anledning att Samsung är störst på marknaden.
Min Mate 20 Pro är avgjort bästa telefonen jag någonsin haft hittills, men det betyder säkert inget för dig eller andra som upplevt problem med dem heller..

Klart inte min erfarenhet tillhör majoriteten, jag bara konstaterade att jag haft problem till motsatsen utav personen som tyckte att en Huawei var den bästa mobil hen hade haft. Jag hävdade inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Intressant att följa den utvecklingen. Dvs ifall Indien går med på det. Tänker på att Indien är med i BRICS men
det kanske inte påverkar, jag har ingen aning.

Apple har redan lite produktion, av äldre iPhone-modeller, i Indien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är faktiskt sannolikt. Det finns ganska mycket pengar att hämta om man samarbetar med regeringen så antingen det eller så har pentagon helt enkelt väldigt bra fikabröd.

Nej, det är faktiskt inte alls sannolikt. Det är så osannolikt att det direkt kan och bör avfärdas som trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Även om Kina är världens största ekonomi så skulle jag nog påstå att USA fortfarande har överlägset störst ekonomisk makt.

Det data jag hittar rankar USA som världens största ekonomi. Beroende på källa är även EUs samlade ekonomier större än Kinas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är faktiskt sannolikt. Det finns ganska mycket pengar att hämta om man samarbetar med regeringen så antingen det eller så har pentagon helt enkelt väldigt bra fikabröd.

Möjligt det är sannolikt men sedan då? Det finns massor som är sannolikt men är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Huawei to hell. (Som AC/DC brukar sjunga)

Yes! Jag prickade in + nummer 100!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det data jag hittar rankar USA som världens största ekonomi. Beroende på källa är även EUs samlade ekonomier större än Kinas.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan stämma, beror säkert på hur man räknar. Minns att Kina gick om enligt någon mätning för ett tag sen iaf, men min poäng kvarstår..

Permalänk
Medlem

Det är så här "amerika first" ser ut i praktiken, USA skyddar sina intressen och försöker stoppa de företag som håller på att ta över marknaden.
För att förstå Huawei storlek så de en omsättning i storlek av Sveriges statsbudget.
Huawei har många patent och IP som skulle kunna strula till det men jag tvivlar på att Huawei kan vinna något rättsligt i USA oavsett.
Det finns fria ARM alternativ som t.ex ZAP och även fria RISC alternativ, jag hade inte blivit förvånad om processorutvecklingen tilltar i Kina vilket även lär påverka andra marknader i framtiden.
Senhösten 2020 tror jag kan bli spännande då Kina är troligare att slå tillbaka lite innan USAs presidentval då de inser att det inte finns något att vinna på att ta en större strid nu.