GOG samlar spelbutiker på en plats i nya klienten Galaxy 2.0

Permalänk
Melding Plague

GOG samlar spelbutiker på en plats i nya klienten Galaxy 2.0

Spelbutiken GOG vill förena spelares spelkataloger då version två av klienten GOG Galaxy ska låta användare importera spelbibliotek från andra spelbutiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En launcher launcher är väl allas dröm?

Permalänk
Avstängd

Om detta implementeras bra så säger jag adjös till steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som faktiskt lyssnar på sina kunder.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Grejen är väl bara att man fortfarande kommer behöva ha alla launchers öppna i bakgrunden, det här är som att samla all genvägar i en mapp på skrivbordet, finns redan program som fungerar så, te.x Playnite.

Det här verkar dock ha lite mer funktionalitet.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

En launcher launcher är väl allas dröm?

Fantastiskt! Då har drömmen gått i uppfyllelse sedan flera år ;). Finns ett gäng alternativ på den fronten redan.

Hell, vi alla har redan detta installerat. Både nvidias och amds grafikmjukvara samlar alla spel på datorn i ett gränssnitt så gemensam lanucher finns redan på våra datorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

En launcher launcher är väl allas dröm?

Vad inte det aprilskämtet för i år från Corsair?
Jag litar dock på GOG mer än något annat bolag i den branschen faktiskt så hoppas på något bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det jag vill ha mest är cross play mellan de olika klienterna och ett sätt att enkelt spela med kompisar. Hoppas att det följer med i GOGs ingame overlay då så att det bara är några klick för att spela med en kompis även om den använder en annan klient.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Låter bra, får bara hoppas att det även implementeras bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Problemet är ju som någon sa, tvingas man ha klienterna öppna ändå så är det ju helt meningslöst.

Jag öppnar ju aldrig steam och sen klickar på spelet jag vill spela ex, utan genväg direkt.
Måste man först öppna gog galaxy 2 som sen ska öppna steam för att sen starta spelet blir det ju 2 launchers.

Slipper man däremot ens starta steam, epic launcher etc så ja perfekt.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kan få till en Linux klient med nya versionen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fantastiskt! Då har drömmen gått i uppfyllelse sedan flera år ;). Finns ett gäng alternativ på den fronten redan.

Hell, vi alla har redan detta installerat. Både nvidias och amds grafikmjukvara samlar alla spel på datorn i ett gränssnitt så gemensam lanucher finns redan på våra datorer.

Är inte ett fan av GeForce Experience. Har provat det ett par gånger då det behövs för att streama spel till min Shield TV men annars kommer det inte nära min dator.

Permalänk
Hjälpsam

Fick problem med Jabras mjukvara som går på Java efter uppdateringen :/ Installerat om båda JAVA och Jabra utan förbättrat resultat... Får la vänta på en fix.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Är inte ett fan av GeForce Experience. Har provat det ett par gånger då det behövs för att streama spel till min Shield TV men annars kommer det inte nära min dator.

Nä man måste inte gilla all mjukvara. Men drömmen är ändå verklighet hehe.
Finns dessutom flera andra alternativ så är det här så eftertraktat så kan man lägga några minuter på att titta på utbudet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kanske alla launchers körs i en VM eller nåt? Vi får se hur det fungerar, det är det jag är mest intresserad av. Dom lär ju inte ha byggt in alla system i deras klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fantastiskt! Då har drömmen gått i uppfyllelse sedan flera år ;). Finns ett gäng alternativ på den fronten redan.

Hell, vi alla har redan detta installerat. Både nvidias och amds grafikmjukvara samlar alla spel på datorn i ett gränssnitt så gemensam lanucher finns redan på våra datorer.

Visst, de samlar redan spel som är installerade, bara inte alla, varken Geforce eller Radeon. Samma med Discord. De hittar olika spel så sammantaget hittas nog alla jag har, men inte på samma plats, vilket gör de funktionerna helt irrelevanta. Skulle GoGs nya variant faktiskt fungera bra så är jag inte helt ointresserad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Problemet är ju som någon sa, tvingas man ha klienterna öppna ändå så är det ju helt meningslöst.

Jag öppnar ju aldrig steam och sen klickar på spelet jag vill spela ex, utan genväg direkt.
Måste man först öppna gog galaxy 2 som sen ska öppna steam för att sen starta spelet blir det ju 2 launchers.

Slipper man däremot ens starta steam, epic launcher etc så ja perfekt.

Man kan starta klienterna i bakgrunden vid datorstart. No popups and all that.
En gemensam launcher startar bara det spelet man önskar sen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag håller på att bli seriöst galen på att man måste logga in på precis allting nuförtiden vad det verkar...
Så, kan man minska antalet inloggningar man anses behöva göra när man startar datorn för dagen eller skall använda någonting är det ju trevligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nu ska bara något liknande komma för alla strömningstjänster.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ska bli kul o se hur detta fungerar, signade upp för beta

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Problemet är ju som någon sa, tvingas man ha klienterna öppna ändå så är det ju helt meningslöst.

Jag öppnar ju aldrig steam och sen klickar på spelet jag vill spela ex, utan genväg direkt.
Måste man först öppna gog galaxy 2 som sen ska öppna steam för att sen starta spelet blir det ju 2 launchers.

Slipper man däremot ens starta steam, epic launcher etc så ja perfekt.

Om det fungerar som Playnite så kommer du kunna importera och se alla dina spel utan att ha igång andra program, som t.ex. steam, battle.net, origin osv. Men det är just det, du ser dom. Ska du installera ett spel, eller spela så kommer klienten där spelet är i att startas.

Permalänk
Medlem

Det är precis detta jag hoppades på när Metro Gate briserade. Flera tidigare inlägg säger att detta redan finns, men det gör det knappast. Den här klienten har ju betydligt större ambitioner än att bara skapa genvägar från respektive spelbibliotek. Bara en sådan sak som att samordna och synka achievements är en stor sak för oss som är dumma nog att jaga 100% i de krångligaste liren (Dark Souls var rätt jobbig).

Återstår att se om de lyckas bra med implementeringen. Men deras avsiktsförklaring ser lovande ut. Försiktigt optimistisk.

Permalänk
Inaktiv

Ja tack, den bästa spelklienten blir bättre. Skrev upp mig för betan igår kväll när jag såg vad som var på gång.

Intressant att se hur GOG löser problematiken som uppstår. Att man tvingas ha de övriga klienterna öppna för att starta dessa spel är nog det enda rimliga, såvida de inte knyter ihop den numera oanvända GOG Connect och automatiskt ger tillgång till ett spel man har på annan tjänst som också finns på GOG.

Det enda alternativet som kommer nära är Playnite och dess största fördel är ju att den öht inte behöver ett konto. Galaxy är en frivillig klient men behöver fortfarande ett konto. Men fortfarande otroligt mycket bättre än exempelvis Steam och Uplays upplägg.

Hoppas för övrigt att GOG satsar hårdare på att få större titlar till plattformen. Exempelvis Heavens Vault väntar jag på att de ska ändra sig över och släppa. Ingen större titel men fortfarande ett spel jag vill ha på tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

GOG är jättebra för det är DRM-fritt! ❤
Köp spel på GOG så slipper du DRM!

Permalänk
Medlem

Låter mycket trevligt! Vägrar ha fyrtiotitton klienter att hålla reda på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Lysande men ganska onödig för mig om andra launchers måste vara igång samtidigt.

Jag kan leva med att jag då o då måste starta andra launchers för att synca allt, men att dom kan vara avstängda default och ändå funka att spela.

Hur det blir och vad vi tycker om det hänger nog väldigt mycket på just vad vi spelar och hur vi använder launchers.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om detta implementeras bra så säger jag adjös till steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill kunna spela steam spelen kommer steam klienten vara tvungen att sitta kvar (om jag har förstått detta rätt), det enda jag personligen är ute efter är en bra launcher för GoG spel då det är det enda ställe jag brukar köpa spel från nuförtiden, den i discord har dock funkat ovanligt bra som en samlingsplats.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

One launcher to rule them all!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Framstår som ganska meningslöst.

Skrivet av GOG.com:

Do I still need to have other gaming clients installed on my PC?

Yes, if you want to get access to any features specific to that platform, e.g. installing or auto-updating games, cloud saves, etc.

Permalänk
Medlem

Kör med något som heter Playnite som samlar spel till ett enda UI oavsett källa, är jäkligt nice måste jag säga (lär fortfarande ha tjänsterna startade + vara inloggad) och har funkat bra hittills. Galaxy 2.0 ser ut att bli en uppgradering över Playnite så kan knappt vänta att det släpps