Godaste kaffet?

Det märkliga är att Zoegas skånerost ibland får en bitter eftersmak. Vad kan det bero på? Jag kalkar regelbundet ur min moccamaster så problemet ligger inte där.

Skrivet av landahl:

Det märkliga är att Zoegas skånerost ibland får en bitter eftersmak. Vad kan det bero på? Jag kalkar regelbundet ur min moccamaster så problemet ligger inte där.

Kan det ha med vattnet att göra? Har du testat Zoegas Stockholm mellanrost?

Skrivet av Quorthon:

Kan det ha med vattnet att göra? Har du testat Zoegas Stockholm mellanrost?

Mycket möjligt att det är vattnet. Jag får testa det du nämnde.

Skrivet av zarkov:

Lite trådarkeologi här men jag fastnade totalt för er sommarblandning i år, tyvärr finns den inte kvar i någon av de affärer där jag brukar handla. Vilken ordinarie blandning är mest lik den?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, som lite kuriosa har jag aldrig prövat sommarkaffet men om jag minns rätt liknar den Gran Dia (Art 1231) mest, får dock återkomma imorgon med korrekt info.

Brukade köra Zoegas Mollbergs blandning ett bra tag, men har nu gått över till Blue Java.

@Fey: Instämmer till fullo. Fast jag har mest kört det i en Chemex och lite i en Kalita Wave.

Jag hade länge Zoega Forza som min favorit men sedan ett par år sen tycker jag att den helt tappat sin särprägel Nu har jag kört igenom alla zoegas o classics mörkrostar ett par varv men inte riktigt hittat nån ny favorit. Jag gillade den kryddiga eftersmaken.

fn tycker jag alla zoegas mörkrostar är rätt anonyma, mollbergs har en viss särprägel men den är inte min stil riktigt. Även deras nya skånerost tycker jag inte var nåt särskilt med. Jag tror faktiskt jag att jag gillar den vanliga skånerosten bäst fn. Hazienda har jag inte provat.

Det enda kaffet jag har blivit positivt överraskad av har varit Classic Reko men den är lite för dyr o det är sällan rea. Av deras vanliga har jag föredragit Festivita framför franskrosten och den andra wanayama.

Vad jag förstår har Gevalia inget bra kaffe fn och Löfbergs har jag ingen koll på alls fn men de två är väl överlag sämre som jag minns det.

Skånerost är vad som förbrukas mest här hemma, helt klart en vardagsfavorit!
Bodde en period i Stockholm och smaken på Skånerosten var inte den samma, då blev ersättaren någon Arvid Nordquist om jag inte minns fel.

Kan det ha med mängden kalk i vattnet att göra?

Zoegas Forza!, det enda kaffet som med mitt gårdsvatten smakar just kaffe, allt annat blir en blandning mellan te och soppa med svag kaffesmak eller bitterhet.

Skrivet av Byvejret:

Skånerost är vad som förbrukas mest här hemma, helt klart en vardagsfavorit!
Bodde en period i Stockholm och smaken på Skånerosten var inte den samma, då blev ersättaren någon Arvid Nordquist om jag inte minns fel.

Kan det ha med mängden kalk i vattnet att göra?

Det har väl med hårt respektive mjukt vatten att göra.

Skrivet av Subzero299:

Det har väl med hårt respektive mjukt vatten att göra.

Kalk = hårt vatten

Jag jobbar just nu med saker för Lindvalls Kaffe och då fick vi med oss några paket när jag besökte deras kontor i Uppsala och sen dess är det faktiskt endast deras Premium eller Mörkrostade som bryggs i vårt hus. Min fru har aldrig varit super-kaffeälskare men vill inte ha något annat. Jag gillar det också skarpt.

Är storförbrukare av kaffe och jag dricker mest vanligt kaffe men om jag får välja så är det godaste vardagskaffet Zoega Mollbergs Blandning eller Löfbergs Kharisma. Brukar handla det mesta kaffet när det är kampanjpriser i affärerna så det blir ofta classic, gevalia, löfbergs, garant/ica kaffe, och ytterst sällan zoega. Classic är tyvärr det som oftast är kampanj på och det är inte särskilt gott men det är kaffe iaf.

Jag är glad och lite shockad, älskar själv arvid nordqvists Svea, visste inte att det fanns så många andra som uppskattar det. Kör en mugg nu

Lavazza Rossa är en favorit till vardags.

https://webshop.bjorklundskaffe.se/lokalt-kaffe-1/djakneberge...

I brist på deras Slopes of 8 som de inte verkar erbjuda på webshopen.

Bor man i Västerås kan man med fördel avnjuta det senare på Westras i botten av Melker huset.

Arvid Nordquist blond har jag druckit denna vecka, gillas starkt! Föredrar kanske originalet, men nu till sommaren känns blond väldigt trevligt. Då det går ihop väldigt bra med något sött

Ett kaffe jag gillar är "La Bomba", men det verkar som om det inte är lika lätt att få tag på längre i kaffe-butikerna.

Skrivet av Swedishg33k95:

Arvid Nordquist blond har jag druckit denna vecka, gillas starkt! Föredrar kanske originalet, men nu till sommaren känns blond väldigt trevligt. Då det går ihop väldigt bra med något sött

Vart har du hittat den? jag har letat på min Stora coop och ica.

Skrivet av Ymerio:

Hmm jag köpte den på Ica maxi, stod och tittade väldigt länge eftersom jag ville ha ett kaffe som inte var mörkrostat. Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort. Det var bara en pall eller nått utav den dock :S

Skrivet av Ymerio:

Hmm jag köpte den på Ica maxi, stod och tittade väldigt länge eftersom jag ville ha ett kaffe som inte var mörkrostat. Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort. Det var bara en pall eller nått utav den dock :S

Det är inte en jättepopulär sort hos Arvid, går nästan inte alls från vårat lager i Solna.
Kolla gärna på era större ICA igen alt. fråga efter den.

Är det riktiga baristor eller youtubexperter?

Skrivet av tcntad:

Det är inte en jättepopulär sort hos Arvid, går nästan inte alls från vårat lager i Solna.
Kolla gärna på era större ICA igen alt. fråga efter den.

Är det riktiga baristor eller youtubexperter?

Kunde tänka mig det, är ju något dyrare. Men jag dricker inte jättemycket kaffe hemma.
Här är experten* (tänkte att det var flera).
https://www.youtube.com/watch?v=liGwcuFyaNY

Kunde tänka mig det, är ju något dyrare. Men jag dricker inte jättemycket kaffe hemma.

Får ta ett snack med våran inköp/barista/provare:)
Själv är jag mer på eco/reko och kraftigare

Vad andra tycker är bättre/finare är ju var och ens sak att bedöma, dessutom är det vattenkvalitén mycket viktig, iaf för mig.

Mollberg´s och Forza av märket Zoegas funkar bra här i söder.

Skrivet av Jalle64:

Vad andra tycker är bättre/finare är ju var och ens sak att bedöma, dessutom är det vattenkvalitén mycket viktig, iaf för mig.

Mollberg´s och Forza av märket Zoegas funkar bra här i söder.

Ja men det var väl ingen som sa att det kaffet skulle vara godare än något annat? Tyckte bara det lät intressant att "dåligt" kaffe ofta mörkrostat för att täcka dålig smak.

Att brygga på bra vatten är väl en självklarhet!?

Skrivet av ehsnils:

Ett kaffe jag gillar är "La Bomba", men det verkar som om det inte är lika lätt att få tag på längre i kaffe-butikerna.

Som espresso får man förmoda? Det finns iaf här:
https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/johan-nystrom/j...

Senast redigerat 2019-05-23 06:57

Gevalia, Löfbergs & Zoega.

Självklart är smaken viktig.
Men än viktigare för mig är att välja något som är bra för både kaffeodlaren och mig.

https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-skal-att-valja...

Tips för de som vill testa riktigt färskrostat kaffe av hög kvalitet:

https://kafferosterietkoppar.se/

Man kan välja färdigmalet om man inte har kvarn men ändå vill testa bra kaffe. Kommer direkt i brevlådan, oftast ca en vecka efter rostning!

Det känns som om trenden med lätt- eller ljusrostat kaffe är på väg bort tycker jag. Ett antal gånger har någon hipster-barista försökt övertyga mig om att det är bättre, smakerna framträder mer och så, men jag tycker bara det smakar blaskigt och surt.