Microsoft Windows 10 Maj 2019-uppdatering tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem

har man en usb disk så måste man ta bort den. Samt downloaden hittade jag på windows download sidan på nätet.

Windows 10 1903

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Dags att installer October update nu när den är ute efter att beta testats av folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Error attempting to update with external USB device or memory card attached
If you have an external USB device or SD memory card attached when installing Windows 10, version 1903, you may get an error message stating "This PC can't be upgraded to Windows 10." This is caused by inappropriate drive reassignment during installation.

Sample scenario: An update to Windows 10, version 1903 is attempted on a computer that has a thumb drive inserted into its USB port. Before the update, the thumb drive is mounted in the system as drive G based on the existing drive configuration. After the feature update is installed; however, the device is reassigned a different drive letter (e.g., drive H).

Note The drive reassignment is not limited to removable drives. Internal hard drives may also be affected.

To safeguard your update experience, we have applied a hold on devices with an external USB device or SD memory card attached from being offered Windows 10, version 1903 until this issue is resolved.

Så mina tre surfplattor slipper 1903 ett tag till. "Potato gaming" slipper det för alltid eftersom dom ökad systemkraven från 16GB till 32GB lagring och microsoft har ju bevisligen glömt bort att USB och SD kort finns.

Kommer nog undvika det så länge som möjligt med tanke på att det verkar kunna drabba datorer med flera diskar också.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Vill man ha uppdateringen på en enterprise burk så finns ändå en "stabil" Windows 10 Enterprise iso att ladda ner och installera eller uppdatera från. Annars får man vänta till 8 December 2020. Schysst med uppdateringar och så är Windows Terminal på g 😍

Permalänk
Medlem

Bli av med mer bloatware är välkommet men se till att man slipper dom helt vid nyinstallation med någon form av minimalistiskt snabbval.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Du vill nog inte uppdatera till 1903..

Clean install

Älskar hur folk lever kvar i windows 1511 releasen... Har uppdaterat utan några som helst problem sedan 1607, ser du till och har ordning på din dator så uppstår inga problem.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Då är det en buggad funktion. Jag kör förvisso med StartIsBack men där kan man aktivera/Inaktivera visandet av appar på startmenyn, och jag har både letat efter den och sökt och den finns inte. Oh well, den dyker väl upp efter någon uppdatering. Synd - det var för mig en av dom hetaste nyheterna med 1903.

Skrivet av sp1k3n:

@HoboCop:

Kan inte heller hitta den!

Sanboxen installeras inte som default utan man måste lägga till den, och det kräver att du har aktiverat virtualisering i bios. Du måste också köra minst Pro.

Permalänk
Inaktiv

Installerade 1903 på mitt Ryzen-system (den enda i hemmet som kör Pro-licens i dagsläget, övriga kör bara Home) och så här långt fungerar det fint! Första jag provade var förstås sandbox och den kommer nog komma att användas rätt flitigt framöver. Betydligt smidigare än att starta upp en virtualiserad dator.

Övriga datorer uppdateras i helgen, har ingen större brådska med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Fick problem igår när jag uppdatera.
Visade sig vara BattleEye, fick ta bort det.
I C:\Program Files (x86)\Common Files

Fick också veta att jag inte kunde uppdatera på grund av "nånting"... Typ. Efter en del googlande visade det sig att det ju var möjligt att ta reda på vilket program som orsakade det. Och det visade sig vara BattlEye för mig också. Jag har inte ens PUBG installerat längre.

Rensade också ut mappen du skrev och tog bort servicen (sc delete BEService från ett admin cmd) och sedan startade jag om uppdateringen. Men då misslyckades den och rullade tillbaka. Så jag letade i regedit och hittade en mapp som tillhörde BattlEye där också under FirstBoot som jag tog bort. Startade om uppdateringen igen, och då gick det bra till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Jeppe

Permalänk
Hjälpsam

@Sirjeppe: Rätt så uselt av BattleEye.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirjeppe:

Fick också veta att jag inte kunde uppdatera på grund av "nånting"... Typ. Efter en del googlande visade det sig att det ju var möjligt att ta reda på vilket program som orsakade det. Och det visade sig vara BattlEye för mig också. Jag har inte ens PUBG installerat längre.

Rensade också ut mappen du skrev och tog bort servicen (sc delete BEService från ett admin cmd) och sedan startade jag om uppdateringen. Men då misslyckades den och rullade tillbaka. Så jag letade i regedit och hittade en mapp som tillhörde BattlEye där också under FirstBoot som jag tog bort. Startade om uppdateringen igen, och då gick det bra till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror battleeye installeras som en fristående tjänst, så även om man tar bort programmet där BE medföljde så ligger programmet kvar tills man manuellt avinstallerar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att ni läser igenom Known Issues innan uppgradering/installation.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/...

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

"Uppdateringen misslyckades".

Ha, får väl bli clean install då, behöver ändå konvertera till UEFI-boot.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DanTheManSwe:

Rekommenderar att ni läser igenom Known Issues innan uppgradering/installation.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/...

Se där!
"Audio not working with Dolby Atmos headphones and home theater
After updating to Windows 10, version 1903, you may experience loss of audio with Dolby Atmos for home theater (free extension) or Dolby Atmos for headphones (paid extension) acquired through the Microsoft Store due to a licensing configuration error."

Atmos för hörlurar har jag köpt, jag får vänta ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Nyheter innefattar bland annat en sandlåde-funktion för isolering av appar."
Göttans. Detta borde kommit för längesedan.

Skrivet av snajk:

Sandboxen installeras inte som default ...
Du måste också köra minst Pro.

Den där lilla detaljen att det inte finns till Home-versionen är ganska viktig...

Permalänk
Medlem

Uppdatering misslyckades på min lenovo 330s
Gick bra på den stationära dock.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Se där!
"Audio not working with Dolby Atmos headphones and home theater
After updating to Windows 10, version 1903, you may experience loss of audio with Dolby Atmos for home theater (free extension) or Dolby Atmos for headphones (paid extension) acquired through the Microsoft Store due to a licensing configuration error."

Atmos för hörlurar har jag köpt, jag får vänta ett tag till.

Jag kör med Dolby Atmos för home theater och uppdaterade igår till 1903, inga problem så här långt. Men för att vara på den säkra sidan så bör du nog vänta.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Gick fint att uppdatera 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Den där lilla detaljen att det inte finns till Home-versionen är ganska viktig...

Har Pro versionen, men när jag gick in i Start meny katalogen för alla användare så låg den där. Men den gick inte att starta utan krashade rätt omgående.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har också Pro versionen (UK) men jag hittar den inte över huvudtaget. Har sökt både i hela datorn och i Store! Har inte kollat om jag har virtualisering på i BIOS dock.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Javisst, jag kan sätta ganska många pengar på att det kommer komma en uppdatering TILL efter den här

Är väl mer alla nya buggar som gör att program, spel och inställningar säger tack och hej!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kan man använda Windows 10 nu utan att få sitt arbete saboterat av automatiska omstarter?
Jag har ignorerat Windows 10, till stora delar, i väntan på att den missen ska åtgärdas.

Permalänk
Medlem

Tydligen har Windows 10 1903 en VRR inställning. Jag har inte hunnit installera själv än, men lite framsteg i alla fall. Bild lånad från Nvidia subreddit.

Vad den gör är att aktivera VRR för alla Store spel som inte stödjer funktionen.
https://www.anandtech.com/show/10312/microsoft-adds-vsync-con...

Permalänk
Medlem

@lorgix:

Du kan pausa updateringar i 7 dagar nu

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Se där!
"Audio not working with Dolby Atmos headphones and home theater
After updating to Windows 10, version 1903, you may experience loss of audio with Dolby Atmos for home theater (free extension) or Dolby Atmos for headphones (paid extension) acquired through the Microsoft Store due to a licensing configuration error."

Atmos för hörlurar har jag köpt, jag får vänta ett tag till.

Tror inte det påverkar dina lurar, utan endast om du har Dolby Atmos spacial Sound i Windows 10.
Dina lurar kör väl det i hårdvaran, så ingenting du måste köpa via Windows Store antar jag?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Jag installerade om en dator med Windows 10 som jag laddat ned via Media Creation Tool för någon timme sedan.
När jag skriver något på startmenyn för att söka så ändrar den utseende från startmenyn till ett fult jäkla fönster. Jag trodde det var någon ny inställning jag råkat pilla på men hittar inget någonstans som rättar till det. Nu när jag läste att det är en alldeles ny version så är min fråga, är detta ett nytt utseende som inte går att få bort?

Efter en snabb googling svarar jag mig själv. Ja så är det tydligen. Usch.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har också Pro versionen (UK) men jag hittar den inte över huvudtaget. Har sökt både i hela datorn och i Store! Har inte kollat om jag har virtualisering på i BIOS dock.

Har inte provat själv, men enligt https://www.pcworld.com/article/3338084/how-to-use-windows-sa... kan man behöva aktivera den också innan den installeras.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DanTheManSwe:

Tror inte det påverkar dina lurar, utan endast om du har Dolby Atmos spacial Sound i Windows 10.
Dina lurar kör väl det i hårdvaran, så ingenting du måste köpa via Windows Store antar jag?

Det är just Dolby Atmos spacial Sound, jag har köpt från Windows Store (låter ganska fint).
Förstår inte varför det skulle vara så märkvärdigt svårt att få att fungera, men tydligen har de misslyckats med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Du kan också skjuta upp funktions / säkerhets -uppdateringar rätt länge. Det är bra, för ofta är funktionsuppdateringar lite buggade så att ge dom tid att lösa problemen är bra innan man installerar det. Min funktionsuppdatering är satt på 7 dagar, och säkerhetsuppdateringar att installeras direkt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är just Dolby Atmos spacial Sound, jag har köpt från Windows Store (låter ganska fint).
Förstår inte varför det skulle vara så märkvärdigt svårt att få att fungera, men tydligen har de misslyckats med detta.

Ahh ok, då är det bara vänta till de löst licensieringsproblemet.

Visa signatur

Ny signatur!