Antagningsprov IT (Nackademin)

Permalänk
Medlem

Antagningsprov IT (Nackademin)

Hej !

Jag har sökt lite YH-utbildningar inom IT till hösten och kommer skriva antagningsprov via Nackademin om en vecka. Tänkte höra om det är någon som gjort det som kan berätta vad jag kan förvänta mig ? Finns det något sätt man kan förbereda sig ?

Sedan är jag även intresserad av om det är någon som har erfarenhet från Nackademin som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har hört bra saker därifrån men skulle gärna höra från någon som läst där nyligen.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Hej! Jag skrev nyligen antagningsprovet. Det var ett programmeringsproblem som man får göra över en helg och skicka till dem. Jag tyckte det var väldigt väldigt lätt, speciellt då man har flera dagar på sig men jag har hållit på en del själv så kanske lite tuffare om man bara kan det mest grundläggande.

Man får välja på C#, Java eller Javascript.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa, du gör det på distans och har lång tid på dig. Kan man programmering 1 så kommer det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagerklo:

Hej !

Jag har sökt lite YH-utbildningar inom IT till hösten och kommer skriva antagningsprov via Nackademin om en vecka. Tänkte höra om det är någon som gjort det som kan berätta vad jag kan förvänta mig ? Finns det något sätt man kan förbereda sig ?

Sedan är jag även intresserad av om det är någon som har erfarenhet från Nackademin som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har hört bra saker därifrån men skulle gärna höra från någon som läst där nyligen.

Tacksam för svar

Jag sökte nätverkstekniker i nacka för flera år sedan, provet där var mest allmänna frågor.
typ, "Vilket var följande ip är interna vs externa" "vad dns" "vad är subnät" "vilken funktion ger DHCP".

Typ sånna frågor var det och iom att jag läste IT/nätverk på gymnasister så var det extremt lätt.
Tackade dock nej senare då jag fick ett bättre jobb där jag bor så skippade läsa.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på hur det är på just IT. Men jag gick Anläggningsingenjör där för några år sedan.
Förutom att det är lite dålig luft i vissa av rummen (gammalt hus..) så ska jag inte klaga.

Jag tyckte utbildningen helt klart levde upp till mina förväntningar och alla i klassen fick ett jobb inom det vi pluggat till.

Flesta lärarna var pedagogiska och kunniga.

Dyrt kaffe i kafeterian Införskaffa en termos och ta med eget istället, mycket bättre.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ! Jag fick även pm som var väldigt utförligt så nu vet jag vad som väntar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagerklo:

Tack för alla svar ! Jag fick även pm som var väldigt utförligt så nu vet jag vad som väntar !

Hejsan!

Jag ska göra provet om en månad. Du får jättegärna berätta vad det stod i ditt PM så jag vet vad som komma skall
Var det bara programmering? och stämmer det att man kan välja att göra programmeringsbiten i JavaScript?

I ett PM som jag fick så står det att i det Generella provet som jag förstått alla som sökt någon form av utbildning på Nacakdemin får göra, Att man kommer testas i:

• Analysförmågan
• Problemlösningsförmågan
• Förmågan att arbeta lösningsorienterat i grupp

och i IT delen står det:

• Logiskt tänkande och problemlösning
• Struktur och ordning
• Grundläggande programmering

Men om jag läser dom tidigare svaren här i tråden så verkar det som att det bara är test av ens programmeringskunskaper?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kan inte svara på hur det är på just IT. Men jag gick Anläggningsingenjör där för några år sedan.
Förutom att det är lite dålig luft i vissa av rummen (gammalt hus..) så ska jag inte klaga.

Jag tyckte utbildningen helt klart levde upp till mina förväntningar och alla i klassen fick ett jobb inom det vi pluggat till.

Flesta lärarna var pedagogiska och kunniga.

Dyrt kaffe i kafeterian Införskaffa en termos och ta med eget istället, mycket bättre.

Och köp verkligen en kork i stil med de svarta här , Annars tycker jag att tryck-korkar sätter smak av plast i kaffet för dig. Enda märket som duger när det gäller termosar är Thermos IMO.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hejsan!

Jag ska göra provet om en månad. Du får jättegärna berätta vad det stod i ditt PM så jag vet vad som komma skall
Var det bara programmering? och stämmer det att man kan välja att göra programmeringsbiten i JavaScript?

I ett PM som jag fick så står det att i det Generella provet som jag förstått alla som sökt någon form av utbildning på Nacakdemin får göra, Att man kommer testas i:

• Analysförmågan
• Problemlösningsförmågan
• Förmågan att arbeta lösningsorienterat i grupp

och i IT delen står det:

• Logiskt tänkande och problemlösning
• Struktur och ordning
• Grundläggande programmering

Men om jag läser dom tidigare svaren här i tråden så verkar det som att det bara är test av ens programmeringskunskaper?

Tack på förhand

Är också intresserad, du får gärna skicka PM om du fått svar.
Eller om någon annan vet så får de gärna skicka PM till mig.

Permalänk
Medlem

@jri87: Jag tar hemskt gärna ett PM jag med om du fått svar

Visa signatur

Dator: CHASSI: NZXT Phantom 820 White/Black CPU: Intel i7 4790K 4Ghz RAM: Corsair Vengeance Pro Red 16GB / 1600MHz / DDR3 Moderkort: Asus ROG Hero VII GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING OC. Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: Samsung 850 EVO 250 GB, Samsung 850 EVO 500 GB SanDisk Ultra II SSD 960GB 2,5" SATA-600 HDD: WD Intern Red 2TB SATA III , WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III PSU: Corsair PowerSupply CX 750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagerklo:

Hej !

Jag har sökt lite YH-utbildningar inom IT till hösten och kommer skriva antagningsprov via Nackademin om en vecka. Tänkte höra om det är någon som gjort det som kan berätta vad jag kan förvänta mig ? Finns det något sätt man kan förbereda sig ?

Sedan är jag även intresserad av om det är någon som har erfarenhet från Nackademin som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har hört bra saker därifrån men skulle gärna höra från någon som läst där nyligen.

Tacksam för svar

Hej!

Hur gick det på provet och hur var provet? Har skickat dig ett pm med lite frågor!

Mvh
Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle24:

Hej!

Hur gick det på provet och hur var provet? Har skickat dig ett pm med lite frågor!

Mvh
Olle

Hej Olle, jag har redan svarat dig men jag kan ta det här med. Jag blev godkänd på provet och jag kommer inte ihåg så mycket om själva provet eftersom det nästan är två år sedan nu