Permalänk

Uppgradera CPU eller GPU först?

Hej,

Sry att jag spammat så många inlägg nu senaste men planerar vilka delar o så jag ska köpa och är lite av en noob så behöver all hjälp jag kan få

Men iallafall, just nu sitter jag med en Pentium G4560 och ett GTX 1060 3gb och kommer förmodligen uppgradera till ett RTX 2060 eller 2070 för mer "future proof" men med högst sannolikhet kommer det bli ett 2060 med tanke på att jag inte har mycket pengar.

Men min fråga är iallafall om jag ska byta min processor (och mobo) först eller om jag ska byta till ett RTX först?
Är det värt att vänta till intels 10th generation CPUs eller ska jag satsa på en från nionde generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej,

Sry att jag spammat så många inlägg nu senaste men planerar vilka delar o så jag ska köpa och är lite av en noob så behöver all hjälp jag kan få

Men iallafall, just nu sitter jag med en Pentium G4560 och ett GTX 1060 3gb och kommer förmodligen uppgradera till ett RTX 2060 eller 2070 för mer "future proof" men med högst sannolikhet kommer det bli ett 2060 med tanke på att jag inte har mycket pengar.

Men min fråga är iallafall om jag ska byta min processor (och mobo) först eller om jag ska byta till ett RTX först?
Är det värt att vänta till intels 10th generation CPUs eller ska jag satsa på en från nionde generationen?

Med en ny plattform/cpu kommer du åtminstone med lite lägre inställningar nå hög framerate. Med pentiumprollen så kommer du sitta på låga framerates vilka grafikinställningar du än har trots nytt grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att kolla in Sweclockers recension av G4560, där testas den med ett GTX 1080 vilket presterar mellan RTX 2060 och 2070. Notera dock att testet är några år gammalt, så de nyaste processorerna finns inte med i jämförelserna.

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida så är redan nu din CPU en flaskhals. Det lönar sig alltså att byta CPU och mobo först.

https://pc-builds.com/calculator/Pentium_G4560/GeForce_GTX_10...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

@Noob_To_Computers:

Vad som är bottleneck beror helt på vad du spelar, och med vilka inställningar!
Om jag vore du skulle jag vänta några dagar för att se vad AMD planerar CPU-väg. Sitter själv på Intel med det är så satans dyrt just nu så svårt att rekommendera. Ryktet säger att AMD kommer ha något som iallafall nästan matchar 9900k för en mycket billigare peng.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Skrivet av pzaren:

@Noob_To_Computers:

Vad som är bottleneck beror helt på vad du spelar, och med vilka inställningar!
Om jag vore du skulle jag vänta några dagar för att se vad AMD planerar CPU-väg. Sitter själv på Intel med det är så satans dyrt just nu så svårt att rekommendera. Ryktet säger att AMD kommer ha något som iallafall nästan matchar 9900k för en mycket billigare peng.

Tack, men vet du något om Intels tionde generation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tack, men vet du något om Intels tionde generation?

Det jag har hört så dröjer den generationen till 2020 som tidigast, kanske t.o.m 2021. Intel börjar med att släppa den till bärbara datorer i slutet av året.

Som andra har påpekat så tror jag din CPU flaskhalsar (beroende på situationen), och att AMD kan vara något intressant senare under sommaren. Nästa vecka får vi veta mer detaljer om deras nya generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Det jag har hört så dröjer den generationen till 2020 som tidigast, kanske t.o.m 2021. Intel börjar med att släppa den till bärbara datorer i slutet av året.

Som andra har påpekat så tror jag din CPU flaskhalsar (beroende på situationen), och att AMD kan vara något intressant senare under sommaren. Nästa vecka får vi veta mer detaljer om deras nya generation.

Aa jag funderade ju på typ en 9700k eller en 9600k men det är jävla synd ba att intels senaste inte har någon hyper threading. Men som du säger så kanske AMD är ett bättre val just nu. Intels priset ligger rätt högt nu.

Men äre värt att skaffa typ en 9700k eller en 9600k?
Dom borde ju vara hyfsat bra med ett 2060

#TeamBlue?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Aa jag funderade ju på typ en 9700k eller en 9600k men det är jävla synd ba att intels senaste inte har någon hyper threading. Men som du säger så kanske AMD är ett bättre val just nu. Intels priset ligger rätt högt nu.

Men äre värt att skaffa typ en 9700k eller en 9600k?
Dom borde ju vara hyfsat bra med ett 2060

#TeamBlue?

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte varför du är inställd på att skaffa intel när AMD ev. kommer erbjuda bättre för lägre priser? Helt klart värt att vänta till press release för nästa ryzen vilket är väldigt snart, och konfirmerade att börja säljas Q3 2019. Intels nästa generation verkar dröja rätt länge.

Jag köpte 9900k av den enda anledningen att jag spelar fortnite tävlingsinriktat i 1080p 240 Hz (där inte ens 9900k är en tillräckligt stark cpu för att hålla stabila fps). I princip alla vanliga nya spel är främst GPU-begränsade och dagens topp-modeller från AMD räcker mer än väl till för ett mycket lägre pris.

Skulle ffa inte köpa en 9600k. Fler och fler spel blir optimerade för 8+ trådar. Finns tester från bl.a. Gamers Nexus som visar hur 9600k i flera spel visserligen håller bra genomsnitts-FPS, men riktigt dålig lägsta 0.1% FPS (vilket ger en otrevlig hackig känsla när man spelar). Detta problem finns inte hos 6/12, 8/8 eller 8/16-modellerna från varken AMD eller Intel.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34