Dela mappar via nätverket i Windows 10

Permalänk
Medlem

Dela mappar via nätverket i Windows 10

Jag har installerat om Windows 10 på två datorer men kan inte dela ut mappar mellan dem. Båda är kopplade via en router och kommer ut på nätet men det går bara inte att dela filer mellan datorerna. Vad har hänt med Windows 10?
De guider jag hittat på nätet har inte funkat. Allt är så konstigt utan Workgroup och man ser ju inte ens vilka mappar man delar om man inte skriver \\localhost.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag har installerat om Windows 10 på två datorer men kan inte dela ut mappar mellan dem. Båda är kopplade via en router och kommer ut på nätet men det går bara inte att dela filer mellan datorerna. Vad har hänt med Windows 10?
De guider jag hittat på nätet har inte funkat. Allt är så konstigt utan Workgroup och man ser ju inte ens vilka mappar man delar om man inte skriver \\localhost.

Sätt båda datorernas nätverksprofil till privat. Sedan delar du katalogerna, och får en sökväg. Sedan kan du antingen skapa en genväg på den andra datorn eller mappa upp det som en enhet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom Ok, schysst

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag känner lite att det kanske upplevdes förvirrande för dig hur jag menar. Jag gjorde därför en snabb bild guide som förklarar hur jag menar.

Steg 0
Sätt alla datorer som ska kunna dela filer till privat näverksprofil. Annars kan dom inte hitta varandra.

Steg 1
Öppna egenskaper för katalogen du vill nå ifrån en annan dator på ditt nätverk, och klicka sedan på delning. Tryck sedan på delning.

Steg 2
Välj den användare vars inloggning du kommer att identifiera med när du försöker nå resursen ifrån en annan enhet. Se till att korrekt behörighet är satt.

Steg 3
Nu när du har delat resursen, så får du en s.ka. UNC sökväg. Det är sökvägen till katalogen på nätverket. På min dator så är sökvägen "\\DESKTOP-18648IS\System Resurser" men du kommer att få fram något annat, eftersom din dator och katalogen som ska delas heter annat.

Steg 4
Sätt dig vid datorn du vill nå katalogen ifrån. Högerklicka på skrivbordet, och skapa ny genväg. Skriv in UNC sökvägen som det står under egenskaper för den delade katalogen.

Steg 5
Namnge genvägen till vad du vill.

Steg 6
Här har du skapat en genväg på skrivbordet så du når katalogen.

EDIT:
Du kan också mappa upp den delade katalogen så den visas som en egen enhet när du går in i "den här datorn". Då öppnar du den här datorn, och väljer anslut nätverksenhet. Där skriver du in UNC sökvägen samt väljer en enhetsbokstav. Då visas det som en nätverksenhet i utforskaren. Bara en FYI. Genvägen kan du ha var du vill, men ibland vill man se det som en egen enhet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom vilken superguide, tack! Jag hade tänkt kolla på det ikväll och guiden underlättar enormt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Blir tokig på fildelning över hemnätverket i Win 10!
Hur jäkla svårt ska det vara för M$ att fixa så man kan högerklicka på en mapp och välja "Dela på privata nätverk" eller nåt i den stilen?
Har kollat in guider på nätet, och fick det att funka ett par veckor, tills det inte gjorde det längre...

Har aktiverat:
Function Discovery Provider Host
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host

i Services. (automatisk delayed start)
Mapparna är delade med "Alla" och utan lösenordsskyddad delning. Nätverket satt till privat. Fil och skrivardelning m.m såklart aktiverat.
Av 3 datorer är det 1 som inte vill vara med och leka under dessa villkor.
Nyinstallerade win 10 Pro v.2004 på den häromdagen, och nu dyker den inte ens upp i utforskaren. Tidigare såg man iaf de utdelade mapparna, men man hade inte behörighet att öppna dem.
Alla kommer åt min egenbyggda NAS som kör Nas4Free utan problem.
Blir tokig på detta strul. Hur svårt måste man göra det liksom!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cruentuz:

Blir tokig på fildelning över hemnätverket i Win 10!
Hur jäkla svårt ska det vara för M$ att fixa så man kan högerklicka på en mapp och välja "Dela på privata nätverk" eller nåt i den stilen?
Har kollat in guider på nätet, och fick det att funka ett par veckor, tills det inte gjorde det längre...

Har aktiverat:
Function Discovery Provider Host
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host

i Services. (automatisk delayed start)
Mapparna är delade med "Alla" och utan lösenordsskyddad delning. Nätverket satt till privat. Fil och skrivardelning m.m såklart aktiverat.
Av 3 datorer är det 1 som inte vill vara med och leka under dessa villkor.
Nyinstallerade win 10 Pro v.2004 på den häromdagen, och nu dyker den inte ens upp i utforskaren. Tidigare såg man iaf de utdelade mapparna, men man hade inte behörighet att öppna dem.
Alla kommer åt min egenbyggda NAS som kör Nas4Free utan problem.
Blir tokig på detta strul. Hur svårt måste man göra det liksom!

Det är redan precis så det funkar (Give access to heter det på engelska)
Högerklicka på en mapp, välj "ge åtkomst till" (kass översättnin?) > specifika personer > >Fyll i 'Alla* > klicka på dela.
Efter det får du en länk att dela direkt till alla du vill.

Samma nät? Kan datorerna pinga varandra? Pröva gärna en nätverksåterställning, det har löst mina problem.

Permalänk
Medlem

Lösningen visade sig vara att aktivera lösenordsskyddad delning.
Tror det var Tom's hardware som tipsade om det, att försöker man köra utan lösenord leder det ofta till strul.
Ett lösenord krävs iaf och det går inte att lämna rutan tom, så i praktiken låser man sig själv ute.

Då dök disken upp så fort jag skrivit in sökvägen. Det som inte händer är att datorn blir synlig under nätverksenheter automatiskt som den borde bli också med mina inställningar. Lite skumt tycker jag. Men nu funkar delningen iaf.