Behöver tips på bra mini itx chassin, Moderkort och PSU

Permalänk
Medlem

Behöver tips på bra mini itx chassin, Moderkort och PSU

Hejsan allihopa har länge tänkt att bygga ett mini itx build men aldrig orkat förfölja den önskningen. Men nu är vi här iallafall. Min plan är att överföra så mycket delar jag kan från datorn jag redan har, men är osäker på vilket chassi och moderkort alternativt PSU som skulle passa bäst då jag vill ha den mindre än min nuvarande dator.
Börjar med att Lista lite specs.
Processor: i5 4690k,
Processor Kylare: Corsair H80V2
Moderkort: MSI Z97-S02,
Grafikkort: MSI GTX 970'
Chassi: Corsair carbide 200R
Power supply: fractal design integra 550W
Ram: 4 X 4 GB ADATA XPG DDR3

Kom gärna med ideer och förslag

Permalänk
Medlem

Har du några som helst preferenser, krav eller önskemål?
Budget?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Har du några som helst preferenser, krav eller önskemål?
Budget?

Budget runt 3000kr billigare om det går.
Inte direkt, mestadels ett inte så brett chassi, Z97 itx moderkort, har tittat runt lite men verkar vara väldigt svårt att hitta en för ett bra pris. Vill att den ska bli mindre då jag försöker få den mer lämplig att flytta på inför LAN etc

Permalänk
Medlem

Första problemet är ju att ens hitta ett moderkort som passar din CPU, om du vill behålla överklockningspotentialen så behöver du leta begagnat då det inte finns några nya i ITX format med den funktionen, i alla fall inte på prisjakt.
Sedan kan du ju glömma att hitta ett moderkort med 4 RAM slottar i ITX storlek så då får du gå ner till 8 GB RAM.

Andra problemet är vad har du för krav, önskemål på chassit. Står ingenting om vad du har för lagringsbehov till exempel, eller vilket grafikkort du har så man vet hur litet chassi man kan rekommendera.

Nätaggregatet får du ju anpassa efter chassit, har du tur så passar ditt du har idag, annars finns det alltid SFX nätaggregat att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Första problemet är ju att ens hitta ett moderkort som passar din CPU, om du vill behålla överklockningspotentialen så behöver du leta begagnat då det inte finns några nya i ITX format med den funktionen, i alla fall inte på prisjakt.
Sedan kan du ju glömma att hitta ett moderkort med 4 RAM slottar i ITX storlek så då får du gå ner till 8 GB RAM.

Andra problemet är vad har du för krav, önskemål på chassit. Står ingenting om vad du har för lagringsbehov till exempel, eller vilket grafikkort du har så man vet hur litet chassi man kan rekommendera.

Nätaggregatet får du ju anpassa efter chassit, har du tur så passar ditt du har idag, annars finns det alltid SFX nätaggregat att köpa.

Hej, ram minnet har jag tänkt på länge. När vi snackar om krav är att det ska finnas 2 st 2,5 hårddisks plaster då jag för nuvarande har 2 st SSD'er. Att kunna installera en Corsair H80i V2 AIO hade varit bra men är inget krav För nuvarande har jag ett MSI GTX 970 gaming 4G (277 x 140 x 35). Vill att processor ska vara ganska kyld så kommer förmodligen inte att överklocka den mycket alternativt inte alls beroende på vad jag hittar.

Permalänk
Medlem

Antagligen lättare och billigare att hålla utkik på marknaden efter ett komplett ITX-paket med CPU, mobo och RAM än att lyckas hitta ett löst Z97 ITX-kort. Svårt att ens hitta och priserna är jävligt höga. Ang. chassi låter det som att du vill ha ett lite större ITX-chassi med tanke på att du helst behåller ditt ATX-PSU och vill ha flera 2,5" diskar. Kanske ett Phanteks Enthoo EVOLV ITX TG? Du skulle även kunna kolla in mATX chassin, är ganska stor cross-over storleksmässigt mellan stora ITX-chassin och små mATX-chassin. Ofta lättare att mATX kort också.

Permalänk
Medlem

@Bigboi25: Kika på Bitfenix vidundret om det inte är för brett, smidiga handtag att kånka burken i dock. Annars kanske Silverstens korpen faller mer på läppen även om kajjan kräver ett SFX nätagg.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.