Permalänk
Medlem

120 Hz från Xbox till monitor?

Som frågan lyder. Och rubriken säger kan jag tänka mig att fler ställt denna fråga! Men skit samma. Jag reder det ej. Just nu har jag en sjysst 37” skärm (Voxicon Dustins märke) (som om de spelar någon roll? Jaja what ever)
som jag lirar Xbox 4K med 60hz, helt okej.
Men låt säga att jag faktiskt skiter i 4K och hellre vill köra 120hz vilket Xbox mm. nu levererar.
Då väljer jag hellre 1080p med bra hertz och skärmen behöver inte vara mer än runt 27”.
Problemet är bara hur jag löser detta via HDMI. Ingen skärm jag hittar supportar 120+ Hz via hdmi (eller det finns, men inte i min värld, det var just sånna sjuka priser som fick mig hjärtligt välkommen till kronofogden) så nä... jag är för gammal för att lägga 10k, på en skärm. Den åldern är definitivt förbi.

Så vad jag vill säga är!
Hjälp mig reda ut detta? Adapter? Kanske finns de skärm trots allt? Vad fan vet jag? Vad fan gör jag?

Och inget snack om att spelen supportar ändå inte 120hz äh håll flabben och tänk framåt

Tack på förhand mvh Landskrona, staden alla hatar och de e förståeligt

Kortade ned rubriken till det väsentliga/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Köp en dator.
Och jag hatar inte Landskrona.

Love from Helsingborg.

Permalänk
Medlem

@Sudaxo: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s404594096&o=produ...
* 27" +
* 120 Hz +
* HDMI

Edit: Personligen hade jag även sorterat efter IPS.
Där fanns inte många alternativ dock
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s404594096&o=produ...

Edit2: Har inte kollat input lag på dessa, det är inte samma som responstid utan du får googla. Men på 120 Hz så är en frame 8,3ms. Så en input lag på max 16 hade varit önskvärt, men 24 och 32 fungerar imo.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sudaxo: Finns en hel del enklare spelskärmar som kan ge 1080p/120 Hz via HDMI. Kruxet är väl närmast att informationen från tillverkarna är för otydlig vilka som kan det. Du måste lusläsa tester, specar och handböcker för varje individuell skärm för att finna dem.

Så vitt jag vet – inte min specialitet, rätt mig gärna – finns det ännu inga spel för Xbox som går högre än 60 FPS i vilket fall. Så i dagsläget är det att skjuta lite över målet för en Xbox. Men när det väl kommer lär tillverkarna förhoppningsvis bli lite bättre på information om vilka skärmar som kan köra 120 Hz med Xbox.

Så den dagen, den kostnaden och ät gott och lev gott i sommar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Purrfected: Problemet med Prisjakt är att det endast säger vad tillverkaren specar på LCD-panelen, inte vad HDMI-anslutningen är kapabel till. Även om det börjar bli vanligt med 120 Hz via HDMI är det inte säkert innan man kollat varje skärm individuellt.

Nästan alla spelskärmar idag har låg latens under eller runt 10–20 ms. Det är mer lite udda skärmar som avviker. Men för spelskärmarna har detta inte varit något stort problem på länge skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Långt ifrån alla skärmar som klarar 120Hz och har en HDMI-ingång klarar dock 120Hz över HDMI, väldigt ofta är HDMI-ingången begränsad till 60Hz. Prisjakt och butikerna brukar inte lista vad skärmarna klarar över HDMI, utan det får man tyvärr oftast kolla upp hos tillverkaren (om ens de specar det).

När det gäller adaptrar så finns det HDMI->DP-adaptrar som klarar 1080p@120Hz, t.ex. denna. Men kan man lösa det utan att blanda in adaptrar så är det förstå att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Purrfected: Problemet med Prisjakt är att det endast säger vad tillverkaren specar på LCD-panelen, inte vad HDMI-anslutningen är kapabel till. Även om det börjar bli vanligt med 120 Hz via HDMI är det inte säkert innan man kollat varje skärm individuellt.

Nästan alla spelskärmar idag har låg latens under eller runt 10–20 ms. Det är mer lite udda skärmar som avviker. Men för spelskärmarna har detta inte varit något stort problem på länge skulle jag säga.

Skrivet av perost:

@Purrfected: Långt ifrån alla skärmar som klarar 120Hz och har en HDMI-ingång klarar dock 120Hz över HDMI, väldigt ofta är HDMI-ingången begränsad till 60Hz. Prisjakt och butikerna brukar inte lista vad skärmarna klarar över HDMI, utan det får man tyvärr oftast kolla upp hos tillverkaren (om ens de specar det).

När det gäller adaptrar så finns det HDMI->DP-adaptrar som klarar 1080p@120Hz, t.ex. denna. Men kan man lösa det utan att blanda in adaptrar så är det förstå att föredra.

Ahfan, det visste jag faktiskt inte, kör bara displayport själv, ty!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Du! Jag prata med komplett kolla detta svaret asg.
Jag frågar alltså efter en skärm till min Xbox precis som i denna tråden!

Från: <philip~~~~~~
Datum: Sun, 19 May 2019
Till: <kundservic
Ämne: Produktfrågor - TV, ljud & bild - "ASUS 27 LED VG278Q"
Subject:
Stödjer denna skärm 120hz via hdmi 2.0 Tänkte nämligen köra den på min Xbox one X. En annan fråga är om ni har några billigare alternativ till skärm som stödjer hdmi 120 Hz, minst 24” Tack på förhand. Hoppas ni förstår min lite dåligt utvecklad fråga. Mvh Philip
———————————————-
Hej Philip,

Jag bifogar en bild där man får en större överblick gällande HDMI anslutningarna och versionerna, 2,0 ska fungera men jag hade oavsett rekommenderat DisplayPort för att få ut det bästa.

Om ni har några fler frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta oss igen!

(Får nån pdfil med förklaring hur hdmi bla bla bla funkar)
Med vänliga hälsningar,
Michelle, Kundservice
————————————-
Jo men Xbox har ingen dp utgång?
Mvh

Skickat från min iPhone
————————————————
Hej igen,

Ber om ursäkt! Jag missade helt gällande Xbox, jag tittade mest på skärmen men ser att jag inte tog med det, den skärmen har HDMI (v1.4).

Om ni har några fler frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,
Michelle, Kundservice
———————————————
Ja alltså jag behöver en skärm som stödjer 120hz via hdmi till Xbox men kan inget om sådant!
Mvh
Skickat från min iPhone
———————————————-
Hej igen,

Okej ja det blir lite svårare, den närmsta jag hitta va https://www.komplett.se/product/1090439 som har HDMI v2 enligt deras hemsida https://www.samsung.com/uk/monitors/curved-cj890/

Om ni har några fler frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,
Michelle, Kundservice
——————————————
Jävla fin monitor! Det var just dessa prylar som satte mig hos kronofogden för 2 1/2 år sedan!
Mvh
Skickat från min iPhone
—————————————-
Hej,

Ja det är en fin monitor och den skulle väl fungera vad jag kan se till det ändamålet du behöver

Om ni har några fler frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,
Michelle, Kundservice

Här är vår konversation! Jag vet inte vad jag ska säga.
Don avatar iaf jävligt snabbt de e positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0727RQZBZ/?ref=r4m_udw_mo_d...

Den hör hitta dock jag! Borde inte den klara några år. Sålänge den nu stödjer 120hz genom hdmi??

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta jag länkade fel!
Denna mena jag https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00N2L5CXO#Ask

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sudaxo:

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0727RQZBZ/?ref=r4m_udw_mo_d...

Den hör hitta dock jag! Borde inte den klara några år. Sålänge den nu stödjer 120hz genom hdmi??

Det är en 4K-monitor som kör 60 Hz. De enda Samsung-4K-apparater jag vet som hanterar 120 Hz i 1080p och 1440p är Samsungs TV-apparater i Q-serien samt NU8- och RU8-modellerna. Något motsvarande har jag inte sett på datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är en 4K-monitor som kör 60 Hz. De enda Samsung-4K-apparater jag vet som hanterar 120 Hz i 1080p och 1440p är Samsungs TV-apparater i Q-serien samt NU8- och RU8-modellerna. Något motsvarande har jag inte sett på datorskärmar.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00N2L5CXO#Ask
Den mena jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00N2L5CXO#Ask
Den mena jag
Dell S-Series 27-Inch Screen LED-Lit Gaming Monitor (S2719DGF); QHD (2560 x 1440) up to 155 Hz; 16:9; 1ms Response time; HDMI 2.0; DP 1.2; USB; FreeSync; LED; Height Adjust, tilt, Swivel & Pivot Amazon's Choice for "1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Purrfected: Långt ifrån alla skärmar som klarar 120Hz och har en HDMI-ingång klarar dock 120Hz över HDMI, väldigt ofta är HDMI-ingången begränsad till 60Hz. Prisjakt och butikerna brukar inte lista vad skärmarna klarar över HDMI, utan det får man tyvärr oftast kolla upp hos tillverkaren (om ens de specar det).

När det gäller adaptrar så finns det HDMI->DP-adaptrar som klarar 1080p@120Hz, t.ex. denna. Men kan man lösa det utan att blanda in adaptrar så är det förstå att föredra.

Förstår dock inte hur den adaptern ska kunna he mig 120hz när det står den ger ut 4K & 30hz.
Kag läste inget om bakåtkompatibel till att ge mig 120hz och 1080p. Det känns som att köpa vilken annan adapter som helst. Man vet aldrig när skiten går sönder. Om den ens fungerar 100 från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sudaxo:

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00N2L5CXO#Ask
Den mena jag
Dell S-Series 27-Inch Screen LED-Lit Gaming Monitor (S2719DGF); QHD (2560 x 1440) up to 155 Hz; 16:9; 1ms Response time; HDMI 2.0; DP 1.2; USB; FreeSync; LED; Height Adjust, tilt, Swivel & Pivot Amazon's Choice for "1440p

Dubbelkolla handboken för Dell S2719DGF och vad den säger. "HDMI 2.0" brukar ofta betyda 18 Gbps-kapacitet och därmed 1440p och 1080p i 120 Hz. Men hellre kolla en extra gång än att sitta med fel produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

Förstår dock inte hur den adaptern ska kunna he mig 120hz när det står den ger ut 4K & 30hz.
Kag läste inget om bakåtkompatibel till att ge mig 120hz och 1080p. Det känns som att köpa vilken annan adapter som helst. Man vet aldrig när skiten går sönder. Om den ens fungerar 100 från början.

Som alltid får du kolla på tillverkarens produktsida, där listas 1080p@120Hz som en av de upplösningar som stöds. Vilket är ganska logiskt, med tanke på att 4K är 4x1080p och 120Hz är 4x30Hz. D.v.s. bandbredden som krävs är samma för båda upplösningarna.

Men som sagt, kan du klara dig utan en signalkonverterare så är det helt klart att föredra för att undvika strul.

Skrivet av Laxpudding:

Dubbelkolla handboken för Dell S2719DGF och vad den säger. "HDMI 2.0" brukar ofta betyda 18 Gbps-kapacitet och därmed 1440p och 1080p i 120 Hz. Men hellre kolla en extra gång än att sitta med fel produkt.

Manualen för S2719DGF säger att den klarar upp till 2560x1440@144Hz på en av HDMI-portarna, och upp till 2560x1440@60Hz på den andra HDMI-porten. Så det gäller att välja rätt port på skärmen bara.

Permalänk
Medlem

Detta hitta jag och spendera 2 h på inatt att klura ihop. Undra om de valna var bra?

* Acer XV272U Review: 27″ 1440p 144Hz IPS FreeSync HDR Gaming Monitor Pbmiiprzx
* 27" WQHD (2560 x 1440) Widescreen IPS Zero Frame Monitor with AMD Radeon FreeSync Technology
* Response Time: 1ms VRB
* Refresh Rate: 144Hz
* 2 speakers, 2 watts per speaker
* DisplayHDR 400, DCI-P3 & Low Delta E<2
* Acer VisionCare Technologies
* Ports: 1 x Display Port, 2 x HDMI 2.0 & 4 x USB 3.0 Ports (Includes HDMI & USB Cable)
* $466,58
* —————————————

Aorus AD27QD 27" 144Hz 1440P FreeSync Gaming Monitor, Exclusive Built-in ANC,
* 27” 2560x1440 QHD Display with a 144Hz refresh rate, 1ms response time, and free Sync support
* 10 bit IPS panel with HDR and DCI-P3 color spectrum
* World's first tactical Display with active noise cancellation (ANC)
* Exclusive Aorus features - GAME assist, OSD sidekick and dashboard
* Ergonomic design with swivel, pivot, tilt and height adjustments
* Built-in digital RGB LED backlighting
* 1x Display Port 1.2, 2x HDMI 2.0, 2x USB 3.0
* $599,99
* —————————————

Nixeus EDG 27" IPS 2560 x 1440 AMD FreeSync Certified 144Hz Gaming Monitor with Base Stand (NX-EDG27S v2)
* Display Type: 27" IPS Type (AHVA) Panel with Maximum Resolution of 2560 x 1440
* Refresh rate: 144Hz (AMD FreeSync Certified range for 30Hz - 144Hz)
* Adaptive-Sync compatible with Nvidia G-Sync (With Nvidia's G-Sync/Adaptive-Sync Compatible Drivers) for DisplayPort input only.
* Inputs: Two x DisplayPort 1.2A (up to 144Hz), 2 x HDMI 2.0 (up to 144Hz) all AMD FreeSync Certified for 30Hz to 144Hz
* Warranty: 3 Year Limited Manufacturer Warranty By Nixeus (USA Brand and Company)
* $399,99

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar åt Nixeus skärmen trots den ser väldigt tråkig ut utseende vis

Hade jag haft råd hade det blivit auros skärmen, stödjer 10 bit mm.
* 10 bit IPS panel with HDR and DCI-P3 color spectrum
* World's first tactical Display with active noise cancellation (ANC)

En riktigt sjuk skärm med andra ord.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sudaxo:

Hej Philip,

Jag bifogar en bild där man får en större överblick gällande HDMI anslutningarna och versionerna, 2,0 ska fungera men jag hade oavsett rekommenderat DisplayPort för att få ut det bästa.

[…]

Ber om ursäkt! Jag missade helt gällande Xbox, jag tittade mest på skärmen men ser att jag inte tog med det, den skärmen har HDMI (v1.4).

[…]

Okej ja det blir lite svårare, den närmsta jag hitta va https://www.komplett.se/product/1090439 som har HDMI v2 enligt deras hemsida https://www.samsung.com/uk/monitors/curved-cj890/

Kan vara bra att ha i åtanke att ovanstående är felaktig användning av "HDMI 1.4" och "HDMI 2.0" från kundtjänsts sida – och förstås tillverkarnas, i vanlig ordning. Inte lätt, det där.

Skrivet av Laxpudding:

Från officiellt håll tas det tydligt avstånd från användandet av versionsnummer för produkter. Tillverkarna, de som följer licensen, får inte kalla produkter för versioner. De måste vara tydliga med vilken funktion som avses.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers