Permalänk

Otroligt märkligt problem

Hej alla.

Jag har ett ytterst märkligt problem.

Jag har en wifi ip-kamera. Jag kan pinga den från telefonen (Android) men inte från datorn. Jag kan pinga routern från både datorn och telefonen.
Telefon, dator och kamera fungerar precis som de skall och förväntas.

Kan någon förklara detta??

Vänligen
C

Permalänk
Medlem

Fel nätmask på kameran? Det fungerar att kolla på kameran för det är multicast?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nope. Kameran syns i routern och får ip från dhcp:n.

Det jag glömde skriva är att karmeran ligger på 2,4 GHz vilket även datorn gör, men telefonen ligger på 5.GHz. Det BORDE inte spela någon roll, men något knas är det någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kasta in en annan dator för att se om det är just din dator som har något märkligt hyss för sig. Om allt annat fungerar från datorn utom just ping (kan du surfa till kameran etc) så är det en inställning på datorn. IPv6 kanske är igång och strular, eller något med brandväggen etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Pingar telefonen via ditt lan eller kör den via sin egen uppkoppling så den gör det via internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cancerman:

Hej alla.

Jag har ett ytterst märkligt problem.

Jag har en wifi ip-kamera. Jag kan pinga den från telefonen (Android) men inte från datorn. Jag kan pinga routern från både datorn och telefonen.
Telefon, dator och kamera fungerar precis som de skall och förväntas.

Kan någon förklara detta??

Vänligen
C

Ligger alla enheter på samma nät?
Vad har du för router?
Kan du pinga kameran från routern?
Har du möjlighet att köra span eller någon annan typ av sniffning på routern? För o se om paketen kommer fram och om de skickas till kameran eller inte.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Tack alla för vettiga och mycket konstruktiva föreslag. Grymt bra jobbat.

Svar på era frågor; alla enheter på samma nät, Linksys WRT3200ACM, jag kan inte pinga från routern.

Jag kan dock säga att problemet löst sig, men var ytterst märkligt. I appen till kameran (en kinakamera) så kunde man ange wifi psk EN GÅNG YTTERLIGARE utöver vid installation. När jag gjort det så svarade kameran på ping omedelbart. Det intressanta i det hela är att TROTS att det fältet var tomt kunde kameran ändå både ansluta till nätet och till internet, jag kom också åt kameran utifrån via 4G. Jäääääkligt märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com