Huawei och Google – det här innebär handelsblockaden för dig

Permalänk
Medlem

@Ceji: På vilket sätt är Google, Intel och Qualcomm dumma?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fast nu arbetar alla telekomtillverkare med kinesiska myndigheter. Alla telekomtillverkares kinesiska JVs eller dotterbolag lyder också under kinesisk lag. Allt du kom med var ett icke-svar.

Skillnaden är att Huawei även är sanktionerade av kinesiska staten och gör låga vinster för att öka sitt inflytande i västvärlden. De har ju utannonserat sitt no spy-avtal som länder har möjlighet att gå med i, så lovar de att inte installera bakdörrar.

Vad innebär detta egentligen? Har det funnits bakdörrar annars, fast att dessa kan undvikas med ett sådant avtal?

https://www.bbc.com/news/business-48276822

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@markiiie: För att de bojkottar ett företag eftersom det finns spionanklagelser som inte är bevisade. Är man inte oskyldig tills ens skuld är bevisad? Och att de går i idioten Trumps ledband i sitt korkade handelskrig mot Kina.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på ordet "stödas"? Vad betyder det? Jag antar att ni menar "stödjas" en så pass viktig nyhet bör nog korrläsas innan pub. Tack för matnyttig information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nil volentibus arduum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Skillnaden är att Huawei även är sanktionerade av kinesiska staten och gör låga vinster för att öka sitt inflytande i västvärlden. De har ju utannonserat sitt no spy-avtal som länder har möjlighet att gå med i, så lovar de att inte installera bakdörrar.

Vad innebär detta egentligen? Har det funnits bakdörrar annars, fast att dessa kan undvikas med ett sådant avtal?

https://www.bbc.com/news/business-48276822

Vad pratar du om? Ingen har gått med på något, och det handlar förmodligen inte om något annat än ökad insyn. Ett dotterbolag till Huawei i Europa får inte sälja utrustning med bakdörrar till att börja med, de får liksom inte hjälpa till att begå brott och måste följa de lokala lagarna.

Ska Huawei ge insyn i sånt som normalt skyddas som företagshemligheter och som konkurrenter skulle kunna dra nytta av så måste det såklart skrivas avtal.

Alla företag i Kina är auktoriserade av olika myndigheter. Utan att bli godkänd för lån, pengaöverföringar o.s.v. där olika myndigheter och partimedlemmar styr går det inte att driva ett större företag i Kina. Huawei gör inte låga vinster, av en omsättning på 721,2 miljarder RMB är 59,3 miljarder RMB vinst. Det är en nettomarginal på över 8 %. Fullt jämförbart med exempelvis Nokia, om man bara tittar på nätverksdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag trodde Google hade något innanför sina pannben, men det har de inte. Inte Intel eller Qualcomm heller tyvärr.. Det blir bojkott från min sida.

Med all respekt så tror jag att Google, Intel och Qualcomm har mer innanför pannbenet än dig. Lycka till med din bojkott, jag tror det kommer svida hårt för de tre nämnda företagen.

Som tidigare nämnts i nyheter och kommentarer så har de Amerikanska företagen inte mycket till val om de förbjuds att handla med Huawei. Vad för lösning har du som de företag du nämner har missat?

PS. Jag har själv en P20 Pro köpt för många tusen och är jävligt förbannad över detta. En viktig del när jag valde mobil var stöd för uppdateringar av Android OS under tid då jag inte byter mobil ofta. DS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Ceji: Hur skyldiga eller oskyldiga Huawei än är, så är det ju inte direkt som att Google m.m har något val. Jag ska absolut inte låtsas som att jag har koll på läget, men att kongressen har infört ett handelsstopp mot Huawei låter som något man inte gärna bara ignorerar.

Vad jag kan läsa mig till så har inte företagen var för sig gjort valet att skippa sina affärer med Huawei, utan att det ligger lite bestämmelser ovanför deras huvuden som styr det.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Det visar hur beroende vi alla är av Google. Men Apple blev ju av med google maps för några år sedan och det klarade de väl ut. Huwaei är väldigt stora och den kinesiska marknaden påverkas inte. Om de kan skapa appar i Kina som ersätter google kan de väl göra det överallt. Men frågan är om folk i väst vågar köpa telefonerna eller om de ens får säljas framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det visar hur beroende vi alla är av Google. Men Apple blev ju av med google maps för några år sedan och det klarade de väl ut. Huwaei är väldigt stora och den kinesiska marknaden påverkas inte. Om de kan skapa appar i Kina som ersätter google kan de väl göra det överallt. Men frågan är om folk i väst vågar köpa telefonerna eller om de ens får säljas framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är vem som vill ha Kina appar...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det visar hur beroende vi alla är av Google. Men Apple blev ju av med google maps för några år sedan och det klarade de väl ut. Huwaei är väldigt stora och den kinesiska marknaden påverkas inte. Om de kan skapa appar i Kina som ersätter google kan de väl göra det överallt. Men frågan är om folk i väst vågar köpa telefonerna eller om de ens får säljas framöver.

De blev inte av med Google Maps utan valde att själv ersätta Google Maps. Google släppte senare (samma år) Google Maps i App Store, men du kunde givetvis använda webbversionen innan dess. Du tänker nog snarare på Youtube?

Permalänk
Medlem

Blir definitivt en Huawei om jag återgår till en smartphone. USA:s hökar är sinnessjuka och de skyr absolut inga medel för att bevara sin dominans. Det är bara att hoppas att de kinesiska (och övriga världens) företag har förmågan att bryta sig loss från USA:s ekonomi/produkter.

På sätt och vis kanske blockaden kan leda till en positiv utveckling. USA som stat och dess företag går helt enkelt inte att lita på. Oerhört viktigt att utveckla alternativ.

EDIT - Jag ser att några har svarat med politiska analyser till detta inlägg. Ni får sista ordet, då jag inte vill avleda tråden från huvudämnet till en politisk diskussion om Kina/USA/Ryssland.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En telefon med ren AOSP utan Googles tjänster känns på sätt och vis allt mer intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag hoppas att amerikanerna trots att de är korkade väljer en annan president. Trump är bara bra på att orsaka konflikter. Vi får hålla tummarna att han inte hinner ställa till det för mycket. Tyvärr fattar inte amerikanerna vilken idiot han är.. Jag trodde Google hade något innanför sina pannben, men det har de inte. Inte Intel eller Qualcomm heller tyvärr.. Det blir bojkott från min sida.

Folk är onekligen beroende av sina telefoner och appar! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

@NaaR: Ja, för Kina har ju inte en extrem marknadskontroll inom en stor rad marknader... /s

Jag säger snarare tvärtom, att det hade varit bra mycket mer intressant ur ett marknadsmässigt perspektiv (inte minst för konsumenter) att få en större mångfald på marknaden - men då Kina (tillsammans med några andra länder i Ostasien/Sydostasien, främst Taiwan - som, som tur är, inte är lika bundna till en väldigt totalitär regim) har en bisarrt utbyggd infrastruktur för att producera exempelvis elektronik känns det tunt vad gäller alternativ (förutom Intel och GlobalFoundries egentligen, och de producerar ju främst bara halvledarna, inte de färdiga enheterna) för en överskådlig framtid. GlobalFoundries exempelvis (som historiskt haft halvledarproduktion i västvärlden förhållandevis länge) har ju numera mer än hälften av sina produktionslinjer i Sydostasien/Kina.

Åtgärden från USAs sida känns dock något extrem - visst, att inte låta myndighetspersonal och infrastrukturellt kritiska applikationer använda Huawei är väl en sak, men en handelsblockad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Noll chans att detta faktiskt går igenom.
Google (och andra jänkare) är på tok för kåta på den kinesiska marknaden för att verkligen riskera att stänga den dörren.
Vad händer t.ex. när 2 miljarder kineser helt plötsligt inte vill/behöver använda vare sig android eller ios ?

Nej, det är inget annat än vapenskrammel för att göra politiker glada.

Permalänk
Medlem

Trump bajs as.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Problemet är väl just det faktumet att presidenten väljer att utlysa "nationellt nödläge" för sådana här saker. Vilket gör att han, för rikets "akut" hotade säkerhet, kan driva igenom sådana här beslut utan någon större uppbackning från kongressen/senaten. Men kan väl förhoppningsvis stoppas framöver ifall han eller hans partikollegor börjar fingra lite på orden "var långsiktig".

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

För teknikintresserade kan det nog vara ett bra läge att plocka upp en Huawei. Butiker och en del användare lär väl rea ut dom nu. En nackdel med Lineage OS och dyl. brukar vara att stöd för kameror och dyl. är dåligt då tillverkare inte brukar släppa dokumentation och öppna drivrutiner. Det kanske det blir ändring på nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackal:

Tack för bra information och fakta. Tråkigt att
Trump har fått ny fix idé.
Spionage? Tror google är rätt duktiga med spionage(google home). Alla dessa jättar till tillverkare är lika duktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Do you trust who I trust, me, myself and I. I silence for my confidence. -Metallica

Permalänk
Medlem

Kina, plötsligt ett demokratiskt föredöme

Skrivet av NaaR:

Blir definitivt en Huawei om jag återgår till en smartphone. USA:s hökar är sinnessjuka och de skyr absolut inga medel för att bevara sin dominans. Det är bara att hoppas att de kinesiska (och övriga världens) företag har förmågan att bryta sig loss från USA:s ekonomi/produkter.

På sätt och vis kanske blockaden kan leda till en positiv utveckling. USA som stat och dess företag går helt enkelt inte att lita på. Oerhört viktigt att utveckla alternativ.

USA har sitt egna PRISM program på NSA visserligen.
Men, vi har huvudet så långt upp i SVT´s och Aftonbladets röda tarmsystem att många har svårt att se klart. Kina är fortfarande långt ifrån en demokrati och jag är hellre bevakad av en väststat än en kommunistdiktatur. USA har begränsad moral men Kina har ingen alls.
Jag ger hellre mina pengar och min info till USA än till en kommunistdiktatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Frågan är vem som vill ha Kina appar...

Ähh - hur fel kan det bli? 翻译这将格式化您的手机。继续?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Varför bundlar inte Huawei AOSP med t.ex. MicroG eller liknande? Enligt mig jätteenkelt sätt att komma runt problemet.

Minns jag rätt så kan Google sätta stopp för Androidvarianter som använder MicroG (eller Open GApps) om de vill, även om jag inte minns detaljerna just nu.

Om Huawei tog den vägen så skulle Google i så fall med all säkerhet stoppa det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det här börjar likna något slags kallt krig utan hjältar, som nu flyttat in i vardagslivet.
Personligen hyser jag ingen direkt förkärlek till någon av parterna vare sig det gäller lättstötta kommunist-Kina eller klåfingriga USA med sin smutsiga historia.
Det finns en stat+företag i änden på vardera sida. Båda sysslar med övervakning och insamling av information med- eller utan användarens medgivande/kännedom.

Att lägga alla ägg i samma korg är ofta en dålig strategi, så i det långa loppet kanske det är bra att detta händer, då man kan börja förespråka alternativ som på sikt kanske främjar konkurrensen på marknaden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Så länge det stödjer någorlunda i två år så är jag nöjd. Vilket jag ser som livslängden på mina smartphones.
P30 pron är den telefon jag varit absolut nöjdast med efter ett köp. Så tänker inte sälja. Batteriet och kameran är helt underbar

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är lite naivt att stänga ute Huaweii för misstanke om spionage kring användarnas data? Google själva använder ju data på väldigt suspekta sätt, och USA:s statliga organisationer lär ha bakvägar för att komma åt dessa data. Tror inte någon annan android-baserad telefon ger speciellt mycket mer "privacy" än de andra. Det gäller säkert Apple IOS också, om än kanske i mindre utsträckning då de inte tjänar pengar på data. Håller mig till Apple tills vidare, även om jag är medveten om att massa företag och myndigheter säkert kan se min data, men jag vill iaf inte göra det enklare för dem att tjäna pengar på mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Så trevligt när folk utan kunskap och/eller insyn i en specifik fråga/händelse uttalar sig som om de vet allt. Speciellt när de själva drabbas på något negativt sätt i händelsen. Då kan de spy galla på allt och alla...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Jag hoppas att amerikanerna trots att de är korkade väljer en annan president. Trump är bara bra på att orsaka konflikter. Vi får hålla tummarna att han inte hinner ställa till det för mycket. Tyvärr fattar inte amerikanerna vilken idiot han är.. Jag trodde Google hade något innanför sina pannben, men det har de inte. Inte Intel eller Qualcomm heller tyvärr.. Det blir bojkott från min sida.

Världens smartaste människor som någonsin levat bor i USA. De har de bästa universiteten genom världshistorien, så du behöver inte oroa dig kompis.

Skrivet av NaaR:

Blir definitivt en Huawei om jag återgår till en smartphone. USA:s hökar är sinnessjuka och de skyr absolut inga medel för att bevara sin dominans. Det är bara att hoppas att de kinesiska (och övriga världens) företag har förmågan att bryta sig loss från USA:s ekonomi/produkter.

På sätt och vis kanske blockaden kan leda till en positiv utveckling. USA som stat och dess företag går helt enkelt inte att lita på. Oerhört viktigt att utveckla alternativ.

Ja, världens äldsta demokrati kanske gör bra i att bevara den liberala världsordningen. Jag skyr heller inga medel när det kommer att försvara demokrati och mänskliga rättigheter, medan Kina obekymrat av omvärlden placerar muslimer i läger.

USAs ekonomi är världens största och större än EUs, vilket imponerar. Ryssland har en ekonomi motsvarande halva Kaliforniens, så lycka till kompis.

Att du tror att Ryssland och Kina är stater som "går att lita på" låter jag stå för sig själv....

Skrivet av krigelkorren:

Det här börjar likna något slags kallt krig utan hjältar, som nu flyttat in i vardagslivet.
Personligen hyser jag ingen direkt förkärlek till någon av parterna vare sig det gäller lättstötta kommunist-Kina eller klåfingriga USA med sin smutsiga historia.
Det finns en stat+företag i änden på vardera sida. Båda sysslar med övervakning och insamling av information med- eller utan användarens medgivande/kännedom.

Att lägga alla ägg i samma korg är ofta en dålig strategi, så i det långa loppet kanske det är bra att detta händer, då man kan börja förespråka alternativ som på sikt kanske främjar konkurrensen på marknaden.

Sin smutsiga historia? Som världens äldsta demokrati där de stater som ville behålla slaveri blev besegrade i ett blodigt krig?

"1792 - Denmark bans import of slaves to its West Indies colonies, although the law only took effect from 1803.

1807 - Britain passes Abolition of the Slave Trade Act, outlawing British Atlantic slave trade.

- United States passes legislation banning the slave trade, effective from start of 1808.

1811 - Spain abolishes slavery, including in its colonies, though Cuba rejects ban and continues to deal in slaves.

1813 - Sweden bans slave trading"

Att det finns en "stat+företag" i vardera part säger ingenting. Eller är det omöjligt att ta ställning mellan Stefan Löfven och Adolf Hitler med resonemanget "De är båda människor, valda av folket till ledande ställning, med varsin mamma"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend:

Bara jag som reagerar på ordet "stödas"? Vad betyder det? Jag antar att ni menar "stödjas" en så pass viktig nyhet bör nog korrläsas innan pub. Tack för matnyttig information.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en funktion att skicka in rättningar i den orangea rutan under artiklarna då de inte vill ha sådant i diskussionstrådarna.

Permalänk
Medlem

Har en Mate 20 X som jag skaffade nyligen. Bara det blir uppdateringar som vanligt så är jag nöjd. Kommer nog bli ny lur efter 3 år så får se då hur detta löst sig. Föresten denna mobilen är fan världens bästa skulle jag säga. Om man är into phablets.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Tråd rensad. Passar på att påminna om våra regler om forumdiskussioner gällande politik, bifogad nedan. Ämnet för denna tråden är dessutom inte politik, och medlemmar som vill diskutera det faktiska ämnet ska kunna göra detta utan att drunkna i kommentarer utanför ämnet.

----------------------------
Innan du kommenterar vill jag påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas