LG 32GK850 35" 2560x1440p 165Hz G-Sync IPS

Permalänk

LG 32GK850 35" 2560x1440p 165Hz G-Sync IPS

Hej!

Denna skärm verkar ju väldigt intressant. Någon som sitter på mer smaskig info än vad som finns att tillgå via nordichardware?
Ska släppas "inom kort"

https://www.nordichardware.se/massor/ifa-2017/lg-32gk850-nar-...

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Denna jag också är nyfiken på.
Egentligen alldeles för stor skärm för fps men intressant med en ny 1440p IPS panel med 165hz, förhoppningsvis görs den bättre än Bleeding deluxe 1440p 165hz panelen som funnits i flera år nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Denna jag också är nyfiken på.
Egentligen alldeles för stor skärm för fps men intressant med en ny 1440p IPS panel med 165hz, förhoppningsvis görs den bättre än Bleeding deluxe 1440p 165hz panelen som funnits i flera år nu.

Vad menar du att skärmen är för stor för FPS-spel? Finns ju folk som spelar FPS-spel på +70" och i endast 1080P dessutom

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Synd att det är IPS. Blir väl en massa glow/bleeding på denna också misstänker jag..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört med detta format i snart 3 år nu och det jag har saknat hela tiden är 120Hz+ samt G-Sync. Nu kommer den äntligen.
Enda problemet är att jag fått smak för Ultra-Wide formatet också. Men blir priset attraktivt på LGn så kanske det får bli en sådan i alla fall. X34an är fin men har så många problem trots att den fortfarande kostar 10k.

Skrivet av ronz:

Synd att det är IPS. Blir väl en massa glow/bleeding på denna också misstänker jag..

Japp det är trist med sådant, men detsamma gäller den ghosting och färgskiftning som VA dras med. Så "pest eller kolera".
Kanske bara en slump men det bådar inte gott att de använder ett snowboardspel för att dema skärmarna. Glow/Bleed syns ju knappast på helt vita bakgrunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vad menar du att skärmen är för stor för FPS-spel? Finns ju folk som spelar FPS-spel på +70" och i endast 1080P dessutom

För competitive fps föredrar jag personligen mindre skärmar, då det känns bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

För competitive fps föredrar jag personligen mindre skärmar, då det känns bättre.

Sant, en 24" skärm med 4K, knivskarp bild..man lär kunna se motståndaren på långt avstånd om man har hårdvaran till det som klarar av att leverera.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag har kört med detta format i snart 3 år nu och det jag har saknat hela tiden är 120Hz+ samt G-Sync. Nu kommer den äntligen.
Enda problemet är att jag fått smak för Ultra-Wide formatet också. Men blir priset attraktivt på LGn så kanske det får bli en sådan i alla fall. X34an är fin men har så många problem trots att den fortfarande kostar 10k.

Japp det är trist med sådant, men detsamma gäller den ghosting och färgskiftning som VA dras med. Så "pest eller kolera".
Kanske bara en slump men det bådar inte gott att de använder ett snowboardspel för att dema skärmarna. Glow/Bleed syns ju knappast på helt vita bakgrunder.

Jag är också egentligen sugen på ultrawide, men jag vet inte hur trevligt det är i längden med "arbete" framför skärmen? Gaming tror jag är riktigt läckert med ultrawide. Även om jag spelar mycket så är säkert 80% av min tid framför datorn surf/youtube/windows

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag är också egentligen sugen på ultrawide, men jag vet inte hur trevligt det är i längden med "arbete" framför skärmen? Gaming tror jag är riktigt läckert med ultrawide. Även om jag spelar mycket så är säkert 80% av min tid framför datorn surf/youtube/windows

Jag använde mig av en Samsung C34F791 ultrawide curved + 2st 21" på vardera sida i somras som jag tyckte fungerade alldeles utmärkt till arbete. Delade oftast skärmen i 2 delar när jag körde program/webbläsare med win+piltangenterna. Hemma har jag en Acer predator 27" 165hz IPS och en acer 24". Använder datorn till 50/50 spel & studier. Hade troligen trivts bättre med enbart en 34" faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej!

Denna skärm verkar ju väldigt intressant. Någon som sitter på mer smaskig info än vad som finns att tillgå via nordichardware?
Ska släppas "inom kort"

https://www.nordichardware.se/massor/ifa-2017/lg-32gk850-nar-...

Såg att de har släppt en video på Youtube LG USA.
Mer infor på deras webbsida.

Intressant är dock specifikationen på deras webbsida säger VA-panel och inte IPS enligt artikeln på nordichardware.
"Något som fångade vårat intresse extra mycket bland LG:s nya bildskärmar är modellen 32GK850 som har en 31,5 tum stor skärmyta, en upplösning på 2 560 x 1 440 pixlar, IPS-panel, stöd för Nvidia G-Sync och en uppdateringsfrekvens op 144 Hz som går att överklocka ända upp till 165 Hz."

PICTURE QUALITY
Screen Size: 31.5"
Panel Type: VA
Color Gamut (CIE1931): 72%
Color Depth(Number of Colors): 8bits, 16.7M
Pixel Pitch(mm): 0.2724 x 0.2724
Response Time(GTG): 5ms (Faster)
Refresh Rate: 144Hz
Aspect Ratio: 16:9
Resolution: 2560x1440
Brightness: 350nits (typ) / 280nits (Min)
Contrast Ratio: Mega
Viewing Angle: 178 / 178
Surface Treatment: Anti glare ,3H

Price: $849.99

Ska bli intressant och se vad den kommer att gå på i Europa.

Permalänk

Några som har denna eller freesync-brorsan? Är ni nöjda?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Några som har denna eller freesync-brorsan? Är ni nöjda?

Läst mycket gott om den och efter mycket om och men, till vilken skärm jag skall köpa, har jag äntligen bestämt mig för denna. Kanon pris för vad som sägs vara en av de bästa VA skärmen. Så kör på

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

Läst mycket gott om den och efter mycket om och men, till vilken skärm jag skall köpa, har jag äntligen bestämt mig för denna. Kanon pris för vad som sägs vara en av de bästa VA skärmen. Så kör på

Nice
Har du fått den? Vad tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Nice
Har du fått den? Vad tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.overclock.net/forum/44-monitors-displays/1641668-...

Bara läsa om du vill ha reviews, intryck osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Nice
Har du fått den? Vad tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte hunnit trycka på beställa knappen ännu, men är på väg

Permalänk
Medlem

Alright då var den beställd. Bara vänta tills imorgon då och sen förhoppningsvis njuta. Och något smear eller ghosting vill vi inte se tack
Btw, körde på freesync varianten då det skiljer så mycket i pris!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekeee:

Jag använde mig av en Samsung C34F791 ultrawide curved + 2st 21" på vardera sida i somras som jag tyckte fungerade alldeles utmärkt till arbete. Delade oftast skärmen i 2 delar när jag körde program/webbläsare med win+piltangenterna. Hemma har jag en Acer predator 27" 165hz IPS och en acer 24". Använder datorn till 50/50 spel & studier. Hade troligen trivts bättre med enbart en 34" faktiskt.

gick från 27" 165Hz g-sync till Predator på 34" Har svårt att se att jag någonsin kommer använda en skärm som inte är widescreen från och med nu. Allt är "roligare" på widescreen känns det som.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Då har jag fått hem skärmen och jösses vilken bjässe. Från att tidigare kört 27 tum till denna 32 känns det nästan lite väl mycket
Tyvärr märker jag helt klart av smearing, tom när jag scrollar i webläsaren, och jag har såklart testat mellan olika overdrive inställningar. Färger och kontrast är ju bra, vilket var väntat, men tycker inte det är förkrossande överlägset IPS, när det gäller kontrast IMO.
Sen har jag oturen att få en tydligt död pixel, känns nästan som det vore flertalet - kluster, så det var ju ingen höjdare :/

Sen känns det faktiskt lite pixlig. Och min IPS 1080P - 24 tums BenQ GW2480 verkar tydligare, fast det är samma PPI. Antagligen då VA har annan subpixel struktur.

Freesync verkar fungera utmärkt med mitt RTX 2070 dock, alltid något att glädjas åt!
Med tanke på död(a) pixels och aningen smear vid spel och därtill smått oskarp, lutar det starkt att den åker tillbaks tyvärr!
Kanske får se mig om efter en IPS 27 istället

Permalänk
Inaktiv

35"?? skärmen är ju 31.5" (32")

för er som gick från 24" 1080p till 32" 1440p, hur upplever ni pixeltätheten?

Permalänk
Medlem

Jag beställde igår och sitter framför den nu Inet kör kampanj på Freesynk modellen (5495) och det kändes inte värt att betala över 7k för samma skärm med G-Synk , speciellt inte nu när nvidia stödjer Freesynk. Verkar fungera utmärkt på mitt RTX 2080.

Första intrycket är Stor! och inte alls så skarp som den 27" IPS jag bytte ifrån. Den är absolut inte dålig, men har man använt IPS skärmar i flera år så märker man direkt att det inte är lika bra färger och skärpa på en VA-Panel. Nåja... den är som sagt på inget vis dålig, och efter någon vecka framför skärmen så kommer jag nog ha vant mig.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

35"?? skärmen är ju 31.5" (32")

för er som gick från 24" 1080p till 32" 1440p, hur upplever ni pixeltätheten?

Samma PPI som jag skrev, men jag upplever denna suddigare. Säkert VA tekniken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Jag beställde igår och sitter framför den nu Inet kör kampanj på Freesynk modellen (5495) och det kändes inte värt att betala över 7k för samma skärm med G-Synk , speciellt inte nu när nvidia stödjer Freesynk. Verkar fungera utmärkt på mitt RTX 2080.

Första intrycket är Stor! och inte alls så skarp som den 27" IPS jag bytte ifrån. Den är absolut inte dålig, men har man använt IPS skärmar i flera år så märker man direkt att det inte är lika bra färger och skärpa på en VA-Panel. Nåja... den är som sagt på inget vis dålig, och efter någon vecka framför skärmen så kommer jag nog ha vant mig.

Köpte även min hos Inet, verkligen ett bra pris
Hur är det med dina pixar, inga trasiga hoppas jag ?

Presis visst är den stor. Känns klart mycket större än jag hade förväntat mig, nästan lite väl mycket.
Det som grämer mig är smearing och den döda pixeln. Skickar nog tibax den tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Köpte även min hos Inet, verkligen ett bra pris
Hur är det med dina pixar, inga trasiga hoppas jag ?

Presis visst är den stor. Känns klart mycket större än jag hade förväntat mig, nästan lite väl mycket.
Det som grämer mig är smearing och den döda pixeln. Skickar nog tibax den tyvärr.

Nej, inga döda pixlar på min verkar det som. Nu ska jag bara vänja mig vid en VA-Panel

Testade lite spel innan och det var sjukt nice iaf, Freesynk funkar också klanderfritt.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nej, inga döda pixlar på min verkar det som. Nu ska jag bara vänja mig vid en VA-Panel

Testade lite spel innan och det var sjukt nice iaf, Freesynk funkar också klanderfritt.

Kul att höra, då är det väl bara behålla den och köra på
Skall själv spela lite nu och se ifall jag kan vänja mig oxå. Skulle du själv skickat tibax den ifall du hade fått nån död pixel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Kul att höra, då är det väl bara behålla den och köra på
Skall själv spela lite nu och se ifall jag kan vänja mig oxå. Skulle du själv skickat tibax den ifall du hade fått nån död pixel ?

ja, jag hade nog skickat tbx den (och bytt till en ny) ifall jag fått en skärm med död pixel.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

ja, jag hade nog skickat tbx den (och bytt till en ny) ifall jag fått en skärm med död pixel.

Nog lika bra att göra så, när man väl sett den döda pixeln är det ju allt man ser. Så den får åka tibax!
Tack för din input

Permalänk
Medlem

Köpte två av FreeSync-skärmarna som min första stora uppgradering efter att ha suttit vid gamla kontorsskärmar i över 5 år. Väldigt fina skärmar i överlag, och mina exemplar hade inga döda pixlar eller BLB (om det ens är en grej på VA-paneler) -- dock har jag skickat tillbaka mina då eftersläpningen på den här panelen är brutalt hög. Mycket märkbart när man skrollar på mörka sidor med ljus text, ser ut som att texten i princip försvinner när det skrollas, och även mycket märkbart i spel med svarta objekt.

I överlag en väldigt fin skärm men är du känslig för eftersläpning så skippa dessa

Permalänk
Medlem

@krikks!
Håller totalt med dig, smearing var något extremt. Totalt ospelbart. Skickade tibax den och tog g-sync versionen 32GK850G och det är som natt och dag. Ett ord räcker - KÖÖP - och några ord till
Trodde aldrig att skillnanden skulle vara så stor, den är extrem. Är van vid TN paneler och denna VA g-sync varianten är en Revolution, så förbannat bra är den. Inget smear och g-sync fungerer som en dröm - vilket var väntat tack o lov!
Detta är helt klart det bästa köp jag gjort på länge och den bästa monitorn jag någonsin sett. Kontraster/färger/snabbhet, ja den har faktiskt allt

Permalänk
Medlem

@NorthLight: Grymt! Jag lyckades förbättra eftersläpningen lite genom att sänka refreshen till 120hz men för den slanten så ska man inte behöva medvetet gimpa den största funktionen på skärmen. Så som jag förstår det efter en del läsning är att VA-panelen inte hinner uppdatera svarta pixlar snabbt nog med 144hz refresh -- t.o.m TFTcentral rekommenderade 120hz för optimal upplevelse i deras review. Tråkigt, väldigt fin skärm annars men då jag spelar mycket PoE som både är snabbt och innehåller mycket svarta objekt så var det en dealbreaker.

För min del så blir det en 34GK950G och förhoppningsvis slipper jag BLB-lotteriet. Kul att du hittade hem med andra skärmen!

Permalänk
Medlem

@krikks:
Presis man skall ju inte behöva sänka refreshen för att göra det spelbart. Tyvärr är ju VA paneler slöa som du säger, fick jag verkligen erfara. Läste runt om hur g-sync versionen hyllades som den snabbaste VA hittills och den levererade, ja annars skulle den åka tibax oxå. Otroliga är att den även går att köra i 165hz utan att ge eftersläp. Som en snubbe skrev så är det magi, de lyckats göra på denna VA'n

Skulle själv annars ha kikat på den du skall köra på, tyvärr lite väl högt pris för mig, men den verkar helgrym. Lycka till och hoppas du blir nöjd, och tack för inputen krikks!