Huawei och Google – det här innebär handelsblockaden för dig

Permalänk
Melding Plague

Huawei och Google – det här innebär handelsblockaden för dig

Dagarna efter Googles beslut att stänga ute Huawei från Android finns många frågor om hur det påverkar befintliga kunder, och vad det innebär att Android är "open source".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra läsning för mig som har Huawei. Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Inaktiv

"Android är bra för att det är öppet"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hur länge kan man fortsätta ladda hem appar från sin nuvarande Huawei telefon? För många är den dagen då detta inte längre går nästan samma dag som de tvingas att byta telefon.

Permalänk
Medlem

Tack för bra information och fakta. Tråkigt att
Trump har fått ny fix idé.
Spionage? Tror google är rätt duktiga med spionage(google home). Alla dessa jättar till tillverkare är lika duktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon159643: du kommer kunna ladda ner appar så länge som operativsystemsversionen stöds, och det gäller lång tid framöver. I Huaweis utbud av telefoner från det senaste året används Android 9 "Pie", och det kommer dröja flera år innan det blir aktuellt att sluta stöda den systemversionen. Många appar i Google Play Store har Android 6.0 som systemkrav, ett fyra år gammalt system, och det är inte så värst länge sedan de nöjde sig med Android 4.0.

Det kan ju däremot hända att just den appen som är viktig för dig höjer systemkravet för sin app till en senare systemversion än den som finns installerad på din Huawei-telefon, och det blir så klart trist. Om Huawei skulle köra på ett eget operativsystem skulle de behöva introducera ett kompatibilitetslager för Android, som då sannolikt skulle baseras på den senaste versionen av AOSP-projektet. Om det skulle gå att installera det systemet på din befintliga Huawei-telefon skulle du kunna få kompatibilitet med nya Android-appar, även om du då också skulle förlora tillgången till Googles tjänster och appar.

En besvärlig situation minst sagt, både för Huawei och deras kunder. Får hoppas situationen löser sig på ett bra sätt för alla som nyligen köpt en ny dyr Huawei-telefon.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

En möjlighet som användare är väl att installera något i stil med LineageOS och installera Google applikationerna själv? För att säkerställa framtida uppdateringar utöver säkerhetsuppdateringar då alltså - eller jag tror i alla fall att LineageOS är bra på den punkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

En möjlighet som användare är väl att installera något i stil med LineageOS och installera Google applikationerna själv? För att säkerställa framtida uppdateringar utöver säkerhetsuppdateringar då alltså - eller jag tror i alla fall att LineageOS är bra på den punkten?

Problemet är att Huawei tagit bort möjligheten att låsa upp bootloadern i deras telefoner, så om ingen hittar en bugg att utnyttja så är det tyvärr inte möjligt.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Problemet är att Huawei tagit bort möjligheten att låsa upp bootloadern i deras telefoner, så om ingen hittar en bugg att utnyttja så är det tyvärr inte möjligt.

Blech, kanske möjligt att de fixar till något själva som ett svar på detta om det skulle visa sig bli en mer permanent situation? Eller inte, vi får väl helt enkelt vänta och se vad som blir av denna röra.

Permalänk
Medlem

@loevet: BankID kräver Android 5.1, medan min bank (bank-app) nyligen började kräva Android 6.0. Android M är snart fyra år gammalt och rullar på enheter från 2013-2014. Är inte direkt omedelbart något problem.

Permalänk
Avstängd

Får se hur det går för mobilavdelningen hos Huawei.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen kommer ju köpa en ny Huawei telefon nu, vilka idioter dom är på Huawei. Det här kunde dom skött snyggare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ingen kommer ju köpa en ny Huawei telefon nu, vilka idioter dom är på Huawei. Det här kunde dom skött snyggare.

Hur? De är sanktionerade eftersom de är framgångsrika i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jahopp tur att ens huawei närmar sig godkänt utbytningsdatum.
Även tur att jag inte Fäst mig vid huawei heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Johan86c: du kommer kunna ladda ner appar så länge som operativsystemsversionen stöds, och det gäller lång tid framöver. I Huaweis utbud av telefoner från det senaste året används Android 9 "Pie", och det kommer dröja flera år innan det blir aktuellt att sluta stöda den systemversionen.

Hur går det ihop med rapporteringen i den här Sweclockers-artikeln som publicerades 8 timmar innan den här artikeln? Har det hunnit ändras?

Citat:

Amerikanska kongressen ger nu Huawei en tillfällig licens som låter dem leverera mjukvaruuppdateringar till kunder, samt låta Google-tjänster fortsatt fungera under 90-dagarsperioden.

Citat:

Huawei-kunder i USA kommer alltså fortsatt kunna använda Googles tjänster och få mjukvaruuppdateringar fram till slutet av augusti.

Permalänk
Medlem

Plötsligt fick jag lust att hitta ersättare till alla Googles tjänster. Är för sårbart att bara använda en aktör uppenbarligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är ju inte superförvånad över att detta skett. Det är inte bara Huaweis mobildivision som anklagas, från flera håll, för spionage.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Här har vi en stor USA bunden aktör som kan ställa till det för oss användare räcker vist att president I USA får för sig något så kan dom ställa till det för oss användare.. surt sa räven och bet i rönnbären ..
Sitter själv med P20 Pro och är helnöjd med den ska försöka ha den så länge som det går

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Är ju inte superförvånad över att detta skett. Det är inte bara Huaweis mobildivision som anklagas, från flera håll, för spionage.

Flera håll? Rundgång finns, men?

Permalänk
Medlem

Varför bundlar inte Huawei AOSP med t.ex. MicroG eller liknande? Enligt mig jätteenkelt sätt att komma runt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Här har vi en stor USA bunden aktör som kan ställa till det för oss användare räcker vist att president I USA får för sig något så kan dom ställa till det för oss användare.. surt sa räven och bet i rönnbären ..
Sitter själv med P20 Pro och är helnöjd med den ska försöka ha den så länge som det går

Det är en populär enhet som i värsta fall har stöd av custom-roms. Den kommer säkert gå att använda många år till.

Skrivet av Snigeln Bert:

Varför bundlar inte Huawei AOSP med t.ex. MicroG eller liknande? Enligt mig jätteenkelt sätt att komma runt problemet.

För att de har andra alternativ och vill inte låsa in sig i något visst spår. De vill vara del av Android-samarbetet och är inte de som stänger dörren, de kommer självklart se om de får komma tillbaka först.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr måste jag erkänna att jag är lite "skadeglad" över att det verkar främst smartphones som drabbas då jag tycker att för många idag är helt besatta av sina smartphones, och då är jag ändå en som tycker om ny teknik.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad har jag som största del bytte till Huawei för att få just snabbare Android uppdateringar, så som Q, kontra mitt tidigare märke? Känner mig ju ganska blåst så att säga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Undrar om USA ska förbjuda Apple att göra affärer med kineserna med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KAD: Den temporära licensen gäller just den amerikanska marknaden, så att telekomoperatörerna uppdateringar och support till telefoner, nätverksutrustning med mera inte helt plötsligt slutar fungera. När de här 90 dagarna har passerat kommer de behöva ha åtgärder på plats för att telefonerna ska fungera utan koppling till Googles tjänster och app-butik.

Vi i Sverige påverkas inte av att Huawei blockas från att verka på marknaden. Svenska Huawei-ägare kommer därmed påverkas av att telefonerna inte får kommande systemuppdateringar av Android, om nu den här blockade blir långvarig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kanske bara är trött.. men... Var det verkligen amerikanska kongressen som gjorde detta? Var det inte presidenten själva som förklarade nationellt nödläge och därefter skrev en exekutiv order? Och därefter USAs handelsdepartement som gav 90 dagars uppskov?

Permalänk
Medlem

Blockaden varar så länge Trump är president.
Så 609 dagar till
https://howlonguntiltrumpleaves.com/

Ser fram emot mer roliga saker i Trumps vendetta mot andra länder

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur? De är sanktionerade eftersom de är framgångsrika i praktiken.

Genom att sluta blanda in Folkets befrielsearmé i allt dom gör.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Genom att sluta blanda in Folkets befrielsearmé i allt dom gör.

Fast nu arbetar alla telekomtillverkare med kinesiska myndigheter. Alla telekomtillverkares kinesiska JVs eller dotterbolag lyder också under kinesisk lag. Allt du kom med var ett icke-svar.

Permalänk
Medlem

Ja jag sålde min mate 20 pro ikväll pga detta mens man fortfarende får betalt för dom så att säga inget Q så hoppar jag

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0