Permalänk

Elmotor elektronik

Tjena, köpte nyligen en gammal AC elmotor. Elmotorn har som synes 7 ledare, en av vilka jag tror är jord. De övriga 6 ledarna är lite underliga, 3 av dem är mäter identiskt, och de andra tre lika så. Detta får mig att tro att tre av dem är + och de andra 3 -. Jag är i högsta grad amatör i området. Skulle någon som kan lite mer hjälpa till med identifieringen av de olika kablarna?

Mvh Travhäst

Permalänk
Permalänk

Skulle väl tro, när det är 7 ledare, att det är en trefasmotor med 2 anslutningar till respektive lindning plus en jordanslutning. Du bör kunna mäta dig fram till vilka ledare som hör ihop parvis.

Amatör plus 400V är inte alltid en bra kombination så se till att vara säker på vad du håller på med innan du kopplar för mycket.

Permalänk
Skrivet av Doktor mugg:

Skulle väl tro, när det är 7 ledare, att det är en trefasmotor med 2 anslutningar till respektive lindning plus en jordanslutning. Du bör kunna mäta dig fram till vilka ledare som hör ihop parvis.

Amatör plus 400V är inte alltid en bra kombination så se till att vara säker på vad du håller på med innan du kopplar för mycket.

Tack för svar. Vilken spänning tror du behövs för att få den att rulla så smått? Har suttit med en märklin-transformator och letat vilka ledare som är vilka utan resultat.

Permalänk
Medlem

Har du ett märke på motorn? något text någonstans t.ex

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Har du ett märke på motorn? något text någonstans t.ex

Siemens 3w829. Resterande text är väldigt suddig/bortrostad

Permalänk
Skrivet av Doktor mugg:

Skulle väl tro, när det är 7 ledare, att det är en trefasmotor med 2 anslutningar till respektive lindning plus en jordanslutning. Du bör kunna mäta dig fram till vilka ledare som hör ihop parvis.

Amatör plus 400V är inte alltid en bra kombination så se till att vara säker på vad du håller på med innan du kopplar för mycket.

Skrivet av moonblase:

Har du ett märke på motorn? något text någonstans t.ex

Det står 220v.

Permalänk
Medlem

@Travhäst: Använd en multimeter så är det ju lättare att hitta, bör ju gå i kontinuitetsläget att para ihop dem i tre par.
Får du dock mer än just 3 par eller att något av paren har kontakt med jord, så är ju risken att motorn är kortsluten = skrot.

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

Tack för svar. Vilken spänning tror du behövs för att få den att rulla så smått? Har suttit med en märklin-transformator och letat vilka ledare som är vilka utan resultat.

Låter ju intressant att driva med en Märklin-trafo. Jag var lite osäker på om dom verkligen ger växelspänning ut, men det verkar dom ju iaf göra. Dom verkar ge max ca 16v ut så där har du nog förklaringen. 16v på en av lindningarna i en trefasmotor lär inte göra så mycket väsen av sig.

Om jag skulle testa själv så hade jag antagligen gjort en resistansmätning med en multimeter och sett vilka kabelpar som hör ihop. Sen hade jag matat det paret med 220v. men det är vad jag hade gjort, inte vad jag rekommenderar någon annan att göra...