Sapphire: "AMD lanserar Radeon Navi den 7 juli – går upp mot Geforce RTX 2070"

Permalänk
Melding Plague

Sapphire: "AMD lanserar Radeon Navi den 7 juli – går upp mot Geforce RTX 2070"

Under ett pressevenemang i Kina berättar en representant för Sapphire om lanseringsdatumet för AMD:s nästa generations grafikkort, men också priser och hur det blir med stöd för ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oj det va dyrt

Permalänk
Medlem

Exakt samma pris som NVidia, vilket sammanträffande.🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

399 vs 349 ?

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på samma prestanda och lägre pris eller bättre prestanda för samma pris. Låter som att det blir samma prestanda för samma pris? Eller så är det bara jag som misstolkar situationen. Frågan är väl då om man lika gärna kan köpa ett RTX 2060 nu på en gång då, eller om man ändå ska vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Exakt samma pris som NVidia, vilket sammanträffande.🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Lär finnas många här på Swec som lurar sig själva genom att tro att Nvidias priser är helt hutlösa, och att AMD ska sälja samma prestanda för 2000kr mindre.

Permalänk
Medlem

De måste ha lägre pris eller prestera bättre. Priset är inte lägre. Får se om de presterar bättre men AMD har inte slått nvidia på många år.

Det var ett tag sedan ett grafikkort verkligen förvånade i prestanda i förhållande till pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Exakt samma pris som NVidia, vilket sammanträffande.🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Blev ju samma sak med Radeon 7. Tar Nvidia bra betalt passar AMD på att göra det också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara lite skumt då Radeon VII presterar i klass med 2070 i många scenarion.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Den sista generationen Radja Kodori hade en hand i. Prestandan i sig verkar inte dålig, 1080-2070 är väll vad det pratats om innan i spekulationer. Men allt hänger på priset. För mig är det nästa generation som är intressant då det är där de kunnat bygga på något nytt än de begräsningar GCN satt på designen. Om det är release på det 2020 så orkar jag hålla i mitt 1080Ti till dess och se hur det ser ut då.

Men visst, kommer det en prissättning som av någon anledning överaskar possitivt så kan jag nog byta ut GPU:er i barnens datorer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blev ju samma sak med Radeon 7. Tar Nvidia bra betalt passar AMD på att göra det också.

Nja, det är väl snarare så att de säljer Radeon VII rätt nära självkostnadspris. Bara minneskretsarna kostar +$300, HBM2 är svindyrt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite kluven här, AMD vill sälja grafikkort i samma prestandaklass till samma pris, fast med mindre funktioner?
Hur går det ihop? Känns som Radeon VII all over again i priset...

Nvidia har fått en hel del skit för att de tar betalt för funktioner folk inte 'behöver' eller 'vill ha' iom RT-stödet.. men detta är väl ändå inte bättre? Dvs att ta lika betalt när funktionerna inte finns där.

Jag hoppas -innerligen- att priserna kommer vara lägre än de påstår.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sätter de ett högre pris inledningsvis så kommer de troligtvis tvingas sänka priset och sälja långt under MSRP. AMD är inte nvidia även om de helt plötsligt verkar tro det.
Vega 56 med HBM2 bör kosta betydligt mer att tillverka än navi med motsvarande prestanda och det går att få tag på för 3000:- idag. Vega 56 ligger idag inte långt efter RTX 2060. Så om navi bara presterar marginellt bättre än Vega 56 och dessutom kosta betydligt mindre att tillverka så låter 399 USD ohållbart högt i långa loppet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det väntas gå upp mot 2070. Så det är klart positivt.

Priset blir man ju mindre exalterad över. Speciellt med tanke på att AMD haft svårt att matcha de priserna i EU av någon anledning. Hoppas vi inte får se ytterligare prispåslag jämfört mot t.ex. USA.

Hoppas ändå att detta utlöser någon form av priskrig. Vilket kanske iofs kräver att de har fler kretsar att sälja än vad där finns efterfrågan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Mja ett kort utan RT med likvärdig prestanda som ett kort MED RT, men till samma pris...?

Vem försöker man lura?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Lär finnas många här på Swec som lurar sig själva genom att tro att Nvidias priser är helt hutlösa, och att AMD ska sälja samma prestanda för 2000kr mindre.

Ja det verkar finnas någon märkligt föreställning det minsann skall säljas till självkostnadspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar ju vara lite skumt då Radeon VII presterar i klass med 2070 i många scenarion.

Och bättre än 2080 i andra scenarion. Man får helt enkelt se på hur de presterar i snitt (men absolut, tittar man på låga upplösningar och DX11 är Radeon VII inte mycket bättre än ett 2070). Men överlag lär ju Navi kanske ligga runt ett 2070. Annars får de som andra sagt verkligen sänka priset om de ska ha nåt att komma med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

AMD RTG är så väldigt långt ifrån tänket på CPU-sidan. Ryzen har bra prestanda men prissätts ändå lägre än Intels motsvarigheter och det låga priset består trots att Intel nu har haft enorma produktionsproblem. Detta för att man med Ryzen vill passa på att ta marknadsandelar.
Marknadsstrategin för grafikkorten saknar däremot helt verklighetsförankring. De insisterar på att släppa samma prestanda eller sämre, med högre energiförbrukning till samma pris som Nvidia. Jag hoppas verkligen AMD har ett ess i rockärmen och någon plan bakom detta för utifrån ser det bara ut som galenskap.

Nåväl, Navi bygger fortfarande på floppen Vega och jag har sedan 2017 redan förutspått att AMD inte kommer vara någon betydande faktor på marknaden för dedikerade grafikkort förrän tidigast till Navi's efterförljare. Detta förutsätter att AMD har haft tid att designa om Vega nog mycket eller skapa en ny arkitektur tills dess.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på ett bra pris/prestanda förhållande men detta ser ju inte så roligt ut, om det stämmer.
Drömde om att AMD skulle lägga sig en bit under Nvidia prismässigt med liknande prestanda.
Men det kanske dyker upp flera beg VEGA56 som man kan köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD RTG är så väldigt långt ifrån tänket på CPU-sidan. Ryzen har bra prestanda men prissätts ändå lägre än Intels motsvarigheter och det låga priset består trots att Intel nu har haft enorma produktionsproblem. Detta för att man med Ryzen vill passa på att ta marknadsandelar.

Marknadsstrategin för grafikkorten saknar däremot helt verklighetsförankring. De insisterar på att släppa samma prestanda eller sämre, med högre energiförbrukning till samma pris som Nvidia. Jag hoppas verkligen AMD har ett ess i rockärmen och någon plan bakom detta för utifrån ser det bara ut som galenskap.

Håller med. Stämmer detta så kommer dessa kort inte bli särskillt lättsålda tyvärr...Man undrar ju hur dem tänkte egentligen, men det återstår väl att se.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Och bättre än 2080 i andra scenarion. Man får helt enkelt se på hur de presterar i snitt (men absolut, tittar man på låga upplösningar och DX11 är Radeon VII inte mycket bättre än ett 2070). Men överlag lär ju Navi kanske ligga runt ett 2070. Annars får de som andra sagt verkligen sänka priset om de ska ha nåt att komma med

Ja, jag har ett 2080 nu och beställde ett Radeon VII (Som dessvärre var Doa, inväntar nytt).
Då jag lirar i 4K så känns Radeon bättre, då drivrutinerna är 700 gånger bättre till AMD-korten.

Men som sagt, mellansegmentskorten är väl oftast till för 1080P/1440P och Navi får problem att tävla mot 2070 om dessa skall prestera sämre än Radeon VII.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Oväntat att de lägger release den 7/7 på 7nm..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Hur trovärdig kan man uppskatta att källan är när det gäller MSRP? Eftersom det uppenbarligen är det som kommer avgöra om detta blir en tråkig eller bra lansering.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

"Stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing dröjer"

Dom är ett skämt.

Permalänk

Där antar jag att vi kan avsluta slagordet "2070 for 249 dollah!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prestandan är precis vad jag väntade mig, men priset är väsentligt högre. Nu kan det iofs vara en medveten läcka, så att vi skall tänka "oj vad billigt!" när Navi Pro kostar $350 på måndag, men samtidigt är det inte orimliga priser - de ersätter Vega 56 och 64 rakt av i prisschemat.

Att de inte har något speciellt stöd för raytracing var väntat, och lika så bra egentligen - som vi såg av NVidias resultat har det initiativet inte direkt varit lyckat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lägger sig på samma prislapp som nvidia motsvarighet och kommer ha samma prestanda?
De fattar väl att de redan failat där

AMD kan bara ta marknadsandelar med bättre pris/prestanda. De kan inte lägga sig på samma

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte får lika undermålig kyllösning som Radeon VII, det var egentligen det enda dåliga med det kortet (ja kanske förutom priset).

Permalänk
Medlem

Är 2070's MSRP ändrat till 499 USD? För allt jag sett innan är 599 USD MSRP så om AMD går ut med ett motsvarande kort för 499 USD MSRP så är det ett ganska rejält snäpp billigare, om än att det kan dröja någon månad innan det märks eftersom Nvidias produkt varit ute längre (och därför ligger längre under MSRP idag än AMD kommer göra vid lansering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Är 2070's MSRP ändrat till 499 USD? För allt jag sett innan är 599 USD MSRP så om AMD går ut med ett motsvarande kort för 499 USD MSRP så är det ett ganska rejält snäpp billigare, om än att det kan dröja någon månad innan det märks eftersom Nvidias produkt varit ute längre (och därför ligger längre under MSRP idag än AMD kommer göra vid lansering).

2070 FE är 599, vanliga 2070 är 499.