Spelmöss med 16 000 CPI – behövs det ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Wat, 5000 dpi, kör ni på en 8k monitor då eller med minsta sens? xD
För att svara på vad du skrev, om än lite OT:
Hur som helst, jag kör fina Sennheiser RS 185 och dolby atmos för att få riktningar, riktigt jävla najs ljudpositionering trots två element ;D
"Riktiga 7.1" lurar finns ju såklart, men sällsynt och funkar sådär, dom flesta är ju bara, precis som jag kör, virtualisering utav ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=-_JpAyWMeiQ

ungarna kör detta på 1080p tydligen gillar dom att inte behövra röra musen så mycket.
förmodar att allt handlar om vad man vänjer sig vid.
för min del är just 2400dpi perfekt vid snabba rörelser men ändå kunna snipa på avstånd

asus strix 7.1 funkar
audeze mobius 3d är helt outstanding (bästa jag någonsin använt)

Däremot är sennheiser 363d eller kingston hyperx cloud II helt värdelösa jämfört med ovan.
så är det dessa du testat förstår jag vad du menar. sennheiser är dock sjukt bekväma

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ungarna kör detta på 1080p tydligen gillar dom att inte behövra röra musen så mycket.
förmodar att allt handlar om vad man vänjer sig vid.
för min del är just 2400dpi perfekt vid snabba rörelser men ändå kunna snipa på avstånd

Har man ställt in sin mus software på 5000 DPI så handlar det nog om att man också har ställt in windows muskänslighet på en lägre nivå än standard. Eller har man super-human små musrörelser...

Provade just 5000 DPI (4K skärm) och det går ju knappt träffa ikonerna med muspekaren...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Har man ställt in sin mus software på 5000 DPI så handlar det nog om att man också har ställt in windows muskänslighet på en lägre nivå än standard. Eller har man super-human små musrörelser...

Provade just 5000 DPI (4K skärm) och det går ju knappt träffa ikonerna med muspekaren...

nä det står på standard, Det handlar nog mer om en vana

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Min gamla ie3 med 400 dpi fungerar utmärkt än. Har fått för mig det är någon hittepågrej det här med mycket dpi lite fel har jag men inte helt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

audeze mobius 3d helt fantastiska
asus strix 7.1 inte i närheten så bra som ovan men man hör tydligt var något händer

Ja, det är svårt att använda några andra lurar efter Mobius.
Ett av mina bästa köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv

Samma sak med upplösning och hz på skärmar. Det måste finnas en gräns där människan inte längre får någon utdelning av att gå högre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror lite på spel , om det är Hots eller FPS så kör jag 1200 och ganska låg sense ingame. Men andra spel kör jag 800 , det är lite från spel till spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Megapixlar är som vridmoment när man snackar motorer, man behöver veta en annan viktig parameter innan man vet hur motorn presterar. För motorer är det vid vilket varvtal och för kameror är det vid vilken sensorstorlek. Lättare att använda effekt och pixelstorlek för respektive objekt.

Jäklar, en till som förstår hur vridmoment och effekt fungerar i motorer! Jag har aldrig IRL träffat på en annan människa som förstår hur dessa storheter fugnerar och hur de relaterar till acceleration.

On topic: Jag har sälv ibland funderat över DPI. Sådär enkelt tänkt så borde det ju vara musens pollingfrekvens som är mest avgörande, helt objektivt. Man vill ju att musen ska avläsa ens rörelser så exakt som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

"Riktiga 7.1" lurar finns ju såklart, men sällsynt och funkar sådär, dom flesta är ju bara, precis som jag kör, virtualisering utav ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=-_JpAyWMeiQ

Först och främst. Du säger väl typ samma sak redan. So we agree i think.
Men jag kunde inte låta bli att fortsätta på det där spåret om äkta 7.1.

"Riktiga 7.1" är väl den riktiga bluffen i sammanhanget. Eller? (well, det är lite harsh för det finns väl ingen direkt nackdel - men jag ser inte heller att det blir bättre av fler högtalare för headsets).
Fördelen man vill åt är att kunna urskilja ljudriktning bättre. Det här avgör hjärnan dels genom att räkna ut tidsdifferensen för när samma ljud når respektive öra, samt om ljudet först passerar genom vävnad (öronbrosk) och liknande.

Med fler högtalare i samma lur kan man varken uppnå tidsdifferensen som behövs eller få till rätt ljudförvrängning som uppstår av ljudets riktning. För detta behövs mjukvara som lägger till fördröjning samt reverb som efterliknar ljudets förvrängning beroende på var det kommer ifrån. Kommer ljudet från vänster håll på riktigt så kommer en del diskant vara reducerad när det når höger öra exempelvis och det kan inte högtalare intill höger öra kompensera för genom rent antal. Ljudförvrängning baserat på vinkel med hjälp av mjukvara måste till oavsett.
Ja, högtalarna sitter på olika ställen i headsetet och så. Men det kan på intet sätt kompensera för exempelvis ovan exempel. Olika placering av högtalarna ger väl ca 100 graders varians som bäst. Men varje öra uppfattar ljudet olika i 360 grader. Så länge man pratar om hörlurar måste man alltså skapa en virtuell förvrängning med mjukvaran för att få fram surroundljud.

Så jag vill påstå att det centrala i 7.1-systemen för att uppnå surround helt och hållet är ljudförvrängningsdelen som är helt nödvändig oavsett om man har 2 eller 15 högtalare. Extra högtalare gör ingen nytta för den delen utan det är mer av en säljgimmick likt gillettes rakhyvlar som nu har 6 blad istället för 5. Waow! ;).
Dessutom undrar man väl lite hur fördelningen av 7.1 system är fördelat i "äkta" sådana system. 4 högtalare på ena sidan och 3 + bas i andra? ;).

Med det sagt så är inte fler högtalare en dålig grej. Det är likt högtalare möjligt att använda olika högtalarelement för olika register för en bredare ljudbild. Används "äkta 7.1" av den anledningen så förstår jag vad man vill åt.
Men ja, för surround vill jag påstå att "äkta" i det här fallet är säljglittret ;). Fler högtalarelement är inte bättre men det är en högre siffra.

Eller ja, det är så jag förstått det efter att ha grottat lite mer i det hela. Möjligt att jag missat grejer fortfarande. Man är ju inte mer än människa hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag kör på 2700. Ställer jag in på 12000 så går det så fort att jag nästan inte kan se muspekaren när jag flyttar den.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en logitech g502 spectrum(vet inte om den skiljer sig från en vanlig g502 så tog med det) kör för det mesta på 12000dpi i windows och dom flesta spel men ibland får jag peta ner dpi till näat högsta läget men kommer inte ihåg värdet på den.
Tycker det är skönt att inte röra så mycket på handen, jag sitter vid datorn för att motion är tråkigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazeur:

Jäklar, en till som förstår hur vridmoment och effekt fungerar i motorer! Jag har aldrig IRL träffat på en annan människa som förstår hur dessa storheter fugnerar och hur de relaterar till acceleration.

On topic: Jag har sälv ibland funderat över DPI. Sådär enkelt tänkt så borde det ju vara musens pollingfrekvens som är mest avgörande, helt objektivt. Man vill ju att musen ska avläsa ens rörelser så exakt som möjligt.

Om du ökar DPIn och sänker känsligheten i spel får du högre upplösning på musrörelser, dvs mindre "hackiga" rörelser.

Samma här, de flesta tror att vridmoment påverkar accelerationen i sig själv 😂

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kört med 800 DPI så länge jag kan minnas. Testat lira med 400 men det kändes för segt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sKRUVARN:

@Kenneth Vet du eller någon annan här vilket som egentligen ger "bäst" resultat, att höja CPI och sänka in game sens, eller att köra t ex 400 eller 800 och köra högre in game sens?

Vad man kör för CPI känns väl lite irrelevant om man inte vet in game sens, är väl kombinationen som är intressant. Själv har jag alltid kört 800CPI, 6/11 windows sens, sen ställt in game sens så att ett ca 25cm drag gör en 360 vända. 800CPI kör jag egentligen bara att slippa ändra när jag går mellan windows och spel, då det är den jag är mest bekväm med i OSet (800/1000 är väl i princip standard på "vanliga" möss så slipper man även störa sig när man sitter vid en "vanlig" burk).

Sänka CPI och höja sens in-game ger mer säkrare avläsning. Ju högre värde desto högre risk för felaktig avläsning, beroende på modell såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror min mus har 3200 DPI som sens som standard. Det är vad den är byggd för. Det är vad jag kör med.

Kör just nu 3 i sens i battlefield 5.... Man tappar lite finjusteringsmöjligheter när man kör högre sens då. Har inte riktigt haft behovet ännu men blir kanske att jag sänker framöver.

Permalänk

Kolla upp Roccat Leadr, låter ju som exakt det du letar efter

Skrivet av bsk!:

En perfekt mus för mig är
- Trådlös
- 3 tumknappar(två är för lite för annan gaming än fps och fler än tre är omöjligt att använda)
- Ett scrollhjul med:
1) ett hårt scrollhjul(inte den här svampaktiga skiten som 95% av alla möss använder) så man kan använda scrollhjulsknappen(mouse3) som keybind i spel.
2) Distinkta hack så att man även kan binda mwheeldown/up som keybinds i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Squallie: Ja det kan man ju förståss men då stämmer inte den DPS inställningen du uppger.
Alltså ställer jag in musen på 800dpi och sen går och ändrar slidern i Windows så är det ju inte längre 800dpi.

Skrivet av Esseboy:

Om du ökar DPIn och sänker känsligheten i spel får du högre upplösning på musrörelser, dvs mindre "hackiga" rörelser.

Samma här, de flesta tror att vridmoment påverkar accelerationen i sig själv 😂

Som Esseboy säger så får man ju högre upplösning på musrörelserna med högre DPI. Om du har en mus med 100 DPI och ökar känsligheten på den så den blir lika "snabb" som en mus med 400 DPI så kommer den om du gör samma rörelse med musen ha samma startpunkt och stoppunkt, men den kommer hoppa över pixlar på vägen som 400 DPI musen stannar på eftersom den inte har upplösningen som krävs att vara lika precis som den med 400 DPI.

DPI är alltså inte hur långt muspekaren färdas på skärmen utan med upplösningen den är kapabel att göra det i. Kan alltså inte ändras genom att ändra muskänsligheten i varken windows eller spel.

Eller det är iaf så jag tänker att det borde fungera. Blir gärna övertalad om annat ifall jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

@Kenneth Vet du eller någon annan här vilket som egentligen ger "bäst" resultat, att höja CPI och sänka in game sens, eller att köra t ex 400 eller 800 och köra högre in game sens?

Vad man kör för CPI känns väl lite irrelevant om man inte vet in game sens, är väl kombinationen som är intressant. Själv har jag alltid kört 800CPI, 6/11 windows sens, sen ställt in game sens så att ett ca 25cm drag gör en 360 vända. 800CPI kör jag egentligen bara att slippa ändra när jag går mellan windows och spel, då det är den jag är mest bekväm med i OSet (800/1000 är väl i princip standard på "vanliga" möss så slipper man även störa sig när man sitter vid en "vanlig" burk).

Det är intressant med sens. jag har också funderat på det med 400 med högre in game sens eller 800 med lägre. Jag kör nu 800 fast med låg ingame sens för att det inte skall bli jobbigt i windows. Men på 32cm bredd av musmattan snurrar jag 3/4 varv.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

audeze mobius 3d helt fantastiska
asus strix 7.1 inte i närheten så bra som ovan men man hör tydligt var något händer

Dom första du nämner är stereo lurar med mjukvara som ger dig surroundljud, dom andra har däremot "äkta" 7.1.
Slutsatsen jag kan dra av dina kommentarer av modellerna är att mjukvara > "the real deal"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dom första du nämner är stereo lurar med mjukvara som ger dig surroundljud, dom andra har däremot "äkta" 7.1.
Slutsatsen jag kan dra av dina kommentarer av modellerna är att mjukvara > "the real deal"

nja dom har även sensorer vilket vanliga inte har, dvs ljudet anpassas hur du rör huvudet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dom första du nämner är stereo lurar med mjukvara som ger dig surroundljud, dom andra har däremot "äkta" 7.1.
Slutsatsen jag kan dra av dina kommentarer av modellerna är att mjukvara > "the real deal"

Verkar ju också som att det är headtracking i hörlurarna som mjukvaran tar hjälp av så det är väl inte bara helt vanliga stereolurar egentligen, men det är bara ett element per öra verkar det som ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du använt bra 7.1 lurar? skulle säga att det är minst lika stor skillnad som att använda stereo vs riktigt surround ljud till tv.
Dvs man hör exakt varifrån något kommer.

spelar gör jag på 2400dpi allt annat kör jag på 3700-4000dpi, både sonen och dottern använder 5000+ på sina möss.
så just dpi är ju väldigt individuellt men ok 16000 känns aningen högt.

"Bra 7.1 Lurar" är väl lite motsägelsefullt.
Bra lurar är bra lurar, sedan finns det mjukvara som emulerar surroundet olika bra.
Razer Surround funkar hyfsat till mina low-fi Momentums.
Låter bra mycket bättre än vad G35/G430&G930 gjorde med Logitech mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

"Bra 7.1 Lurar" är väl lite motsägelsefullt.
Bra lurar är bra lurar, sedan finns det mjukvara som emulerar surroundet olika bra.
Razer Surround funkar hyfsat till mina low-fi Momentums.
Låter bra mycket bättre än vad G35/G430&G930 gjorde med Logitech mjukvara.

va? hur är det motsägelsefullt. den ena har 7.1 riktigt ljud. den andra har sensorer samt andra drivers som ger ett mycket mer naturligt ljud. så nej att bara ha bra lurar med mjukvara är inte samma sak som bra 7.1 ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hej
Jag undrar om man har inställt på
400/450 DPI och Windows Sens 6 (standard i windows)
eller om man har ställer in på högre DPI och lägre sens i windows så får man samma känslighet
1600/1800 DPI och Windows Sens 3 (standard i windows)
men ger det samma effekt som att köra med högre DPI mindre pixel skipping ? eller är det som att fortfarande köra på 400 dpi ? MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

va? hur är det motsägelsefullt. den ena har 7.1 riktigt ljud. den andra har sensorer samt andra drivers som ger ett mycket mer naturligt ljud. så nej att bara ha bra lurar med mjukvara är inte samma sak som bra 7.1 ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Jag tror dallebull är ganska rätt på det iaf.
Det som avgör är hur bra mjukvaran är på att emulera surroundeffekten oavsett vilka lurar det gäller så länge det handlar om hörlurar.
Och kvalitén på högtalaren i luren såklart ;).
Jag har skrivit ett inlägg i tråden om det här också:
#17914263

Samtidigt är det väl rimligt att prata om bra och dåliga 7.1-lurar ändå. En del kommer med bättre mjukvara för ändamålet och andra med sämre. Det lär göra skillnad såklart!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Kolla upp Roccat Leadr, låter ju som exakt det du letar efter

Skickades från m.sweclockers.com

Ser intressant ut. 🤔

Vet du (eller någon annan) om alla knapparna mappas till tangenter på tangentbordet? Så är det på min mionix. Hade föredragit om det var "Mouse button 3", "Mouse button 12" osv osv. Drygt att behöva mappa musknapp mot tex L-knappen på tangentbordet och så används det redan i ett spel. Hade varit smidigare att bara ha orginalsetupen på tangentbordet kvar och mappa musknapparna som alternativa knappar.

Permalänk
Inaktiv

@Squallie: Det där stämmer nog inte riktigt, se videon jag länkade tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Wat, 5000 dpi, kör ni på en 8k monitor då eller med minsta sens? xD
För att svara på vad du skrev, om än lite OT:
Hur som helst, jag kör fina Sennheiser RS 185 och dolby atmos för att få riktningar, riktigt jävla najs ljudpositionering trots två element ;D
"Riktiga 7.1" lurar finns ju såklart, men sällsynt och funkar sådär, dom flesta är ju bara, precis som jag kör, virtualisering utav ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=-_JpAyWMeiQ

Skrivet av Joakim1024:

Har man ställt in sin mus software på 5000 DPI så handlar det nog om att man också har ställt in windows muskänslighet på en lägre nivå än standard. Eller har man super-human små musrörelser...

Provade just 5000 DPI (4K skärm) och det går ju knappt träffa ikonerna med muspekaren...

Jag spelar på 1080p men 80% av tiden så kör jag med 16,000dpi. Men har knapp på sidan som sänker dpi till 400-800dpi när man måst vara noggran i siktande. Minimala rörelse FTW

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av bsk!:

En perfekt mus för mig är
- Trådlös
- 3 tumknappar(två är för lite för annan gaming än fps och fler än tre är omöjligt att använda)

nån av dessa 3 kanske, senare möss trådlösa med 3 sidoknappar

Rival 650 kanske
https://steelseries.com/gaming-mice/rival-650-wireless

Logitech G502
https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mice/g502-lig...

Corsair Gaming Dark Core RGB SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag tror dallebull är ganska rätt på det iaf.
Det som avgör är hur bra mjukvaran är på att emulera surroundeffekten oavsett vilka lurar det gäller så länge det handlar om hörlurar.
Och kvalitén på högtalaren i luren såklart ;).
Jag har skrivit ett inlägg i tråden om det här också:
#17914263

Samtidigt är det väl rimligt att prata om bra och dåliga 7.1-lurar ändå. En del kommer med bättre mjukvara för ändamålet och andra med sämre. Det lär göra skillnad såklart!

fast utan sensorerna är det väldigt stor skillnad, vanliga lurar saknar dessa.
jag har som jag skrev innan 4 olika 7.1 lurar. mina sennheiser eller hyperx cloud II saknar sensorer vilket gör att dom tappar väldigt mycket. sedan tror jag att elementen audeze mobius använder är vida överlägset för 7.1 ljud just för man får en sån naturlig ljudbild.

Fråga: har du testat själv att sätta dig med ett gäng olika 7.1 lurar och vanliga lurar med mjukvara och jämfört?
jag har gjort det, nej det är inte alls samma sak.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.