Kan man betala hälften kontant och delbetala resten? (netonet)

Permalänk

Kan man betala hälften kontant och delbetala resten? (netonet)

Tänkte köpa en ny TV och hittade en för 13 tusen på NetoNet men har inte riktigt råd att spendera så mycket kontant så tänkte därför lägga upp den på delbetalning. Om jag delbetalar hela summan på 12 månader så slipper jag räntan och skulle behöva betala 1 112:- i månaden. Det jag undrade var ifall det är möjligt att jag i butiken betalar en viss summa kontant direkt, kanske 3-5 tusen, för att få ner månadskostnaden till 700-800 eller ifall man är tvungen att antingen betala hela summan på en gång eller välja månadskostnaden som står när man tar 12 månader.

Permalänk
Medlem

Japp det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Tänkte köpa en ny TV och hittade en för 13 tusen på NetoNet men har inte riktigt råd att spendera så mycket kontant så tänkte därför lägga upp den på delbetalning. Om jag delbetalar hela summan på 12 månader så slipper jag räntan och skulle behöva betala 1 112:- i månaden. Det jag undrade var ifall det är möjligt att jag i butiken betalar en viss summa kontant direkt, kanske 3-5 tusen, för att få ner månadskostnaden till 700-800 eller ifall man är tvungen att antingen betala hela summan på en gång eller välja månadskostnaden som står när man tar 12 månader.

Låter som en riktigt dum idé att köpa en sån dyr tv om du upplever att 3-400kr lägre i månaden gör sån skillnad. Spara ihop så du kan köpa den helt kontant istället. Bara mitt råd, du kommer såklart skita i det men då har jag försökt iallafall.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av sukero:

Japp det går alldeles utmärkt.

Härligt, tackar

Skrivet av SwedZi:

Låter som en riktigt dum idé att köpa en sån dyr tv om du upplever att 3-400kr lägre i månaden gör sån skillnad. Spara ihop så du kan köpa den helt kontant istället. Bara mitt råd, du kommer såklart skita i det men då har jag försökt iallafall.

Tycker inte det gör så jätte stor skillnad, det är ju liksom bara några hundra extra i månaden. Det har mer att göra med att jag redan har lite undanlagt till en TV och att jag hellre lägger det jag sparat på direkten för att tjäna på det i framtiden. Gör nog hellre så än att kolla på min skit TV tills jag sparat ett par månader till.

Permalänk
Medlem

@krille696: Tror säkert att du är nog begåvad för att själv fatta beslut om vad som är bästa alternativet för dig. Men rekommenderar att följa avbetalningen enligt plan och inte bli sen nån gång eller liknande för då blir det genast dyrare.

Permalänk
Medlem

Din idé är helt okej om du snabbt betalar av tv:n, ser inga problem med detta. Sedan är det alltid ett nedköp när man köper TV, kommer något bättre runt hörnet och då vill man inte ha en avbetalning i ryggen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av improwise:

@krille696: Tror säkert att du är nog begåvad för att själv fatta beslut om vad som är bästa alternativet för dig. Men rekommenderar att följa avbetalningen enligt plan och inte bli sen nån gång eller liknande för då blir det genast dyrare.

Jo jag har tagit saker på avbetalning innan typ ny mobil osv. Vet att man brukar få lite kritik när man frågar om de på nätet men skulle aldrig ta ett "lån" jag inte hade råd att betala. Mina föräldrar hade problem med kronkalle när jag växte upp så vet att det inte är värt att hamna bakom.

Skrivet av Valonen:

Din idé är helt okej om du snabbt betalar av tv:n, ser inga problem med detta. Sedan är det alltid ett nedköp när man köper TV, kommer något bättre runt hörnet och då vill man inte ha en avbetalning i ryggen.

Jo det är sant. Har haft min nuvarande TV i typ 7 år så tror inte jag kommer bli missnöjd med den nya inom 12 månader. Min gamla är bara 47 tum och har inte ens 4k så tror en 55 tums oled kommer räcka mig länge då den både är större och har bättre teknologi.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att trots att du tar det på avbetalning, så är det inte så att du inte får betala mer om du känner för det. Du kan alltså ta det på avbetalning, betala in exempelvis 5,000kr direkt första månaden istället för 1,112kr, och sedan antingen be dom att sänka månadskostnaden så avbetalningen blir på 12 månader, eller betala 1,112kr efter det och ha TVn avbetald på ~8 månader.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

TV köper man på BF. Endast då det är rätt peng. Ok om den går sönder då har man inget val men annars blackfriday. Hur mycket kommer du titta på tv nu i sommar? https://www.sweclockers.com/artikel/25587-teknikstund-kop-int...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Zyie:

Kan vara värt att nämna att trots att du tar det på avbetalning, så är det inte så att du inte får betala mer om du känner för det. Du kan alltså ta det på avbetalning, betala in exempelvis 5,000kr direkt första månaden istället för 1,112kr, och sedan antingen be dom att sänka månadskostnaden så avbetalningen blir på 12 månader, eller betala 1,112kr efter det och ha TVn avbetald på ~8 månader.

Okej det är alltså helt valfritt hur man väljer att göra?

Skrivet av sesese:

TV köper man på BF. Endast då det är rätt peng. Ok om den går sönder då har man inget val men annars blackfriday. Hur mycket kommer du titta på tv nu i sommar? https://www.sweclockers.com/artikel/25587-teknikstund-kop-int...

LG's C8 känns värt det på 13 speciellt när man får med ett ljudsystem värt 3k. Är ju ändå ett halvår tills BF och min nuvarande TV har gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Suck... Räntefritt my ass.

För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:

Tid Uppläggningsavgift Adm. avgift Ränta
1 mån 0 kr 0 kr 0%
3 mån 195 kr 29 kr 0%
12 mån 295 kr 29 kr 0%
24 mån 295 kr 29 kr 4,89%
48 mån 295 kr 29 kr 7,89%
72 mån 295 kr 29 kr 13,49%

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Suck... Räntefritt my ass.

För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:

Tid Uppläggningsavgift Adm. avgift Ränta
1 mån 0 kr 0 kr 0%
3 mån 195 kr 29 kr 0%
12 mån 295 kr 29 kr 0%
24 mån 295 kr 29 kr 4,89%
48 mån 295 kr 29 kr 7,89%
72 mån 295 kr 29 kr 13,49%

Jo vet att det är en effektiv ränta med inte riktigt det jag syftade på. ~650 kr på ett köp för 13000 är inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Okej det är alltså helt valfritt hur man väljer att göra?

Nja, du måste alltid betala minimum den överenskomna månadskostnaden. Men det är däremot fritt att betala mer än så.
Nu har jag ingen vana av hur netonnet är när det gäller att sänka månadskostnaden efter att man betalat mer på första räkningen, men det bör inte vara ett problem. Självklart bör du också kunna betala de 3-5,000kr direkt i kassan och få lägre månadskostnad också, vilket kanske vore enklast.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Jo vet att det är en effektiv ränta med inte riktigt det jag syftade på. ~650 kr på ett köp för 13000 är inte så farligt.

Well, det är en jättebra affär för den som lånar ut pengarna men så länge du är OK med det och anser att fördelar överväger nackdelarna så tror jag som sagt att du är bäst lämpad att avgöra detta själv. Även om folk i sak har en poäng i att det kanske lånas lite för mkt i samhället så går det snabbt till överdrifter också, typ likadant som att tro att om någon äter lunch själv en tisdag och tar ett glas vin till maten så är det mer eller mindre garanterat att man blir alkis osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Kan vara värt att nämna att trots att du tar det på avbetalning, så är det inte så att du inte får betala mer om du känner för det. Du kan alltså ta det på avbetalning, betala in exempelvis 5,000kr direkt första månaden istället för 1,112kr, och sedan antingen be dom att sänka månadskostnaden så avbetalningen blir på 12 månader, eller betala 1,112kr efter det och ha TVn avbetald på ~8 månader.

Var exakt detta jag kom för att skriva!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att Netonnet har Klarna vid delbetalning?
I så fall kan du bara lägga upp det på 12 månader som du vill och sedan betalar du in dina extra cash på första räkningen. Resterande månadskostnader blir justerade efter det totalbelopp som du har kvar att betala in under perioden som delbetalningen pågår.

Får du lite extra pengar någon månad så kan du betala in dessa också och på så vis påskynda avbetalningen om du vill det.

Har de inte Klarna så vågar jag inte riktigt svara på hur det blir.
Vill minnas att t.ex. Webhallens avbetalning inte fungerar likadant, utan du får ditt fasta månadsbelopp varje månad och betalar du in extra så märker du det först när den sista fakturan kommer med lägre belopp.

Vill du betala kontant i butiken och delbetala resten så får du nog fråga personalen på plats, men det är säkert ingen omöjlighet

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

@50Spaenn: Nettonnet kör delbetalning med resursbank tyvärr

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Okej det är alltså helt valfritt hur man väljer att göra?

LG's C8 känns värt det på 13 speciellt när man får med ett ljudsystem värt 3k. Är ju ändå ett halvår tills BF och min nuvarande TV har gjort sitt.

ok tv har funkat i 7år men nu är den så dålig att du inte kan vänta 6mån för att köpa en tv till bästa pris. märkligt?

Måste du nu köpa en tv nu kolla på

samma panel https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4941923 under 10`000kr soundbar köper du på blocket för en bråkdel av nypriset.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090