Fullstora tangentbord populärast bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Melding Plague

Fullstora tangentbord populärast bland SweClockers medlemmar

Tangentbord är nästintill ett måste för att använda en dator och storleken på dessa skiljer. Vi har sammanställt vad SweClockers medlemmar föredrar i tangentbordsstorlek.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hädelse! 60% ska det vara, ni har ju rätt att säga något annat, men då har ni fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hädelse! 60% ska det vara, ni har ju rätt att säga något annat, men då har ni fel!

Nu har jag aldrig levt med mindre än fullstort (förutom på laptop där det snabbt blir uppenbart att knappar saknas), men 60% tror jag inte hade blivit långlivat framför mig. Det saknar ju nästan hälften av alla knappar, vilket betyder att jag kommer behöva ytterligare lager för att få samma funktionalitet. Vad är det ens jag skulle vinna på att kasta ut hälften av knapparna, lära mig ytterligare ett (eller kanske till och med två) lager och behöva använda ännu fler modifiers för att få rätt sak att hända? Det låter som självplågeri.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Provade TKL och märkte hur jäkla ofta jag använde mushanden för trycka på Enterknappen.
Skriva siffror är också störigt utan keypadden.

Så fullstor är enda valet

60% skulle jag aldrig få för mig att använda, ser 0 fördelar med det förutom om man har världens minsta skrivbord

Permalänk
Medlem

IBM Model M är det enda som gäller.
Större än fullstort och kan användas som mordvapen. Hah xD

Permalänk
Administrativ avgift

@huttala: Jag behöver mina piltangenter sedan att jag kunde köpa ett Ducky för 50:- o fixa upp är ju inte fy skam

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Enorm? 4 av 10 väljer mindre tangentbord.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Använder f-tangenterna för mycket, så något 60% blir det aldrig för mig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Ducky one 2 klarar mig bra utan nummerplåten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provade TKL och märkte hur jäkla ofta jag använde mushanden för trycka på Enterknappen. [...]

This guy gets it

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av LemonIllusion:

Nu har jag aldrig levt med mindre än fullstort (förutom på laptop där det snabbt blir uppenbart att knappar saknas), men 60% tror jag inte hade blivit långlivat framför mig. Det saknar ju nästan hälften av alla knappar, vilket betyder att jag kommer behöva ytterligare lager för att få samma funktionalitet. Vad är det ens jag skulle vinna på att kasta ut hälften av knapparna, lära mig ytterligare ett (eller kanske till och med två) lager och behöva använda ännu fler modifiers för att få rätt sak att hända? Det låter som självplågeri.

Det är för att du har fel!

.. Nä skoja bara.
Personligen tycker jag det är najs med 60% just för att man slipper sträcka sig efter knappar, jag har allt inom räckhåll och slipper flytta runt händerna.

Sen att jag måste hålla in capslock (är jag placerat min FN-knapp) med lillfingret medan jag knappar F-knappar och piltangenter spelar ingen roll. Jag slipper flytta runt händerna när jag gör det, vilket är gött som fasen.

Sen är det ju såklart ovant i början, men när man vant sig är det hur fint som helst!

Permalänk
Medlem

Finns inget rätt eller fel här, man använder det tangentbord som passar ens behov helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är för att du har fel!

.. Nä skoja bara.
Personligen tycker jag det är najs med 60% just för att man slipper sträcka sig efter knappar, jag har allt inom räckhåll och slipper flytta runt händerna.

Sen att jag måste hålla in capslock (är jag placerat min FN-knapp) med lillfingret medan jag knappar F-knappar och piltangenter spelar ingen roll. Jag slipper flytta runt händerna när jag gör det, vilket är gött som fasen.

Sen är det ju såklart ovant i början, men när man vant sig är det hur fint som helst!

Blir man inte väldigt beroende av sin personliga konfiguration om man kör ett system som inte är utbredd standard? Hur väl hanterar du att bli satt framför ett tangentbord i standardutförande? Hur många gånger trycker du på din invanda två/tre-knappskombination när du försöker komma åt F-knappar, piltangenter, home, delete, insert, page up, escape? Själv tycker jag det är svårt nog att page up, page down och insert sitter på olika ställen med olika modifiers på de olika laptops jag använder till vardags.

Skrivet av Wolfkin:

Finns inget rätt eller fel här, man använder det tangentbord som passar ens behov helt enkelt.

Äsch, hur kul har man egentligen om man inte kliver på lite tår?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Alltså de mindre tangentborden har man på laptops och mobila enheter för att spara utrymme, på ett helt vanligt skrivbord har man inte några bekymmer med utrymmet, så fullstort är ju det självklara valet när man inte behöver kompromissa. Sen tycker jag knappast att HP's vanliga tangentbord som jag skrivit många herrans ord med i flera flera år är särskilt stort eller klumpigt: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=WZ972A...

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk

60% här, allt annat går inte att använda längre

det där @nivety skrev om att använda enter knappen har jag inga bekymmer med, enter sitter på ungerfär samma ställe den hade gjort på ett fullstort

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av LemonIllusion:

Blir man inte väldigt beroende av sin personliga konfiguration om man kör ett system som inte är utbredd standard? Hur väl hanterar du att bli satt framför ett tangentbord i standardutförande? Hur många gånger trycker du på din invanda två/tre-knappskombination när du försöker komma åt F-knappar, piltangenter, home, delete, insert, page up, escape? Själv tycker jag det är svårt nog att page up, page down och insert sitter på olika ställen med olika modifiers på de olika laptops jag använder till vardags.

Äsch, hur kul har man egentligen om man inte kliver på lite tår?

Helt klart blir man beroende av sin config, men det är ju inga större problem att swappa tangentbord då alla bokstäver sitter likadant på alla (standard)tangentbord.

Jag har bara ett lager, så blir bara o hålla inne caps + 0 för F10 tex. Escape sitter bredvid 1an, utan FN-lager.
Det enda som blir lite jobbigt är när man ska använda pilarna och shift samtidigt för att markera text, men hittills är det just det enda jag saknat sedan jag gick över till 60%.

Såhär ser min layout ut, med FN-lager:

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan "Vilken storlek på tangetbord använder du?" är dock inte nödvändigtvis det man föredrar. Bara det att utbudet för fullstora är så mycket bättre och i många fall billigare gör att TKL hamlar i underläge.

Jag tycker TKL är underbart för man kan få plats med en stor musmatta utan att det blir oergonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Helt klart blir man beroende av sin config, men det är ju inga större problem att swappa tangentbord då alla bokstäver sitter likadant på alla (standard)tangentbord.

Jag har bara ett lager, så blir bara o hålla inne caps + 0 för F10 tex. Escape sitter bredvid 1an, utan FN-lager.
Det enda som blir lite jobbigt är när man ska använda pilarna och shift samtidigt för att markera text, men hittills är det just det enda jag saknat sedan jag gick över till 60%.

Såhär ser min layout ut, med FN-lager:
https://i.imgur.com/EsTjI7l.png

Det låter inte jättemysigt att så många vanliga tretangentskombinationer blir rätt obekväma fyrtangentskombinationer. Piltangenterna verkar väldigt irriterande att bli av med.
Byta virtuellt skrivbord (Windows): Ctrl+Win+Caps+A/D
Flytta fönster till annan skärm: Win+Shift+Caps+A/D
Markera närliggande ord: Ctrl+Shift+Caps+A/D
EDIT: Hmm, du hade visst flera Fn-tangenter, så det går väl att hitta någon variant som är skön.

Nu när vi ändå stakat ut ett slagfält kan jag väl dra in den här också: rubber domes är den bästa brytarmekaniken!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av LemonIllusion:

Det låter inte jättemysigt att så många vanliga tretangentskombinationer blir rätt obekväma fyrtangentskombinationer. Piltangenterna verkar väldigt irriterande att bli av med.
Byta virtuellt skrivbord (Windows): Ctrl+Win+Caps+A/D
Flytta fönster till annan skärm: Win+Shift+Caps+A/D
Markera närliggande ord: Ctrl+Shift+Caps+A/D
EDIT: Hmm, du hade visst flera Fn-tangenter, så det går väl att hitta någon variant som är skön.

Nu när vi ändå stakat ut ett slagfält kan jag väl dra in den här också: rubber domes är den bästa brytarmekaniken!

Använder som du säger den högra sidans FN-tangent då. Men i ärlighetens namn använder jag nästan aldrig kortkommandon som det. Ska man jobba med mycket fönster är det i3 VM till linux som gäller!

Det må låta omständigt när man är van med fullstort tangentbord, men med splittat 60% tangentbord är musarmen väck, tack vare att jag inte rör händerna lika mycket genom att sträcka fingrar och vrida efter tangenter som sitter utanför 60% delen av tangentbordet.

Ang. Rubberdomes så tänker jag inte ens gå in på den baiten.

Ps. Alla mina kommentarer har varit med glimten i ögat om det inte redan uppfattats som det. Alla tycker såklart olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Använder som du säger den högra sidans FN-tangent då. Men i ärlighetens namn använder jag nästan aldrig kortkommandon som det. Ska man jobba med mycket fönster är det i3 VM till linux som gäller!

Det må låta omständigt när man är van med fullstort tangentbord, men med splittat 60% tangentbord är musarmen väck, tack vare att jag inte rör händerna lika mycket genom att sträcka fingrar och vrida efter tangenter som sitter utanför 60% delen av tangentbordet.

i3 är helt klart trevligt, men jag använder piltangenter där också. Att det skulle bli mindre arbete för händerna bygger nog på att man har fingersättning att tala om från första början. Där har jag, ehm, förbättringspotential? Kommer dock inte ske någon förbättring om jag inte plötsligt börjar tänka snabbare än jag skriver, vilket inte känns som ett överdrivet sannolikt scenario.

Citat:

Ang. Rubberdomes så tänker jag inte ens gå in på den baiten.

Bra det! Jag hade inte haft ork att ta den striden nu ändå.

Citat:

Ps. Alla mina kommentarer har varit med glimten i ögat om det inte redan uppfattats som det. Alla tycker såklart olika.

Givetvis! Det här är ju som redan påpekats subjektivt värre och vi sitter långt bak i respektive skyttegrav utan vidare chans att träffa fienden. Likväl är det kul att se hur ens motsats tänker. Om det fanns ett 60% med brytare jag kan tolerera till leksakspris hade det varit lite kul att testa, men först kanske det är dags att pensionera mitt 7-8 år gamla G110 och hitta en värdig ersättare. Det är bara så rackarns svårt att få tag på trevliga tangentbord med volymratt när man tycks ha en helt annan brytarpreferens än resten av världens befolkning...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kör ännu med en G15 med blåa dioder, börjar väll ha en 13 år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Sen jag började med 60% tangentbord kommer jag nog som högst gå till 65%. Älskar allt extra utrymme man får på skrivbordet samt att det känns mer ergonomiskt tillsammans med min gigantiska musmatta.

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag tkl på jobbet där jag spenderar den mesta tiden framför datorn.
tycker fullstort blir ocentrerat i förhållande hur jag sitter och arbetar.
Kör dock lös numpad på vänstersidan, kanske lite udda?

Permalänk
Medlem

Jag kör 60% med piltangenter vilket egentligen är det enda jag kan tycka saknas i en standard layout. Jag förstår att det känns konstigt i början men har man väl kört det ett tag så är det guld. Man behöver aldrig flytta på händerna eller titta vart knappar sitter, man bara vet vart man har allt. Att man skulle vara beroende av numpaden är ju endast en vanesak, klart man plockar siffror lika fort utan den. Sen kan man ju alltid ha en separat numpad till dom gick gånger man skriver mer än några enstaka siffror i taget.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som använder större än fullstort?
Har använt microsoft natural keyboard i över 20 år.

har köpt ett 60% som jag ska försöka lära mig att använda

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provade TKL och märkte hur jäkla ofta jag använde mushanden för trycka på Enterknappen.
Skriva siffror är också störigt utan keypadden.

Så fullstor är enda valet

60% skulle jag aldrig få för mig att använda, ser 0 fördelar med det förutom om man har världens minsta skrivbord

Då är Ducky Pocket lösningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Då är Ducky Pocket lösningen.

Fast då blir det precis samma som ett fullsize ändå Eftersom jag vill ha den där alltid.

Permalänk

Mix mellan 60% och TKL https://www.keychron.com/products/keychron-k2-mechanical-keyb...
Överfundat projekt på kickstarter, kände jag vart tvungen att testa så jag har ett beställt.
Har kört både 60% och och TKL och som vissa säger, jag saknar F knapparna och dedikerade piltengenter på 60% så just nu kör jag TKL

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Velar fram och tillbaka vad gäller vilket tangentbord, men har alltid kör fullstort.

Har säkert köpt ett tangentbord per år i kanske 10 år. Gillar mekaniska för tryckkänslan, men de väsnas. Gillar membran för de är tysta och låga. Just nu kör jag Asus Strix Flare och det är väl ok,men köpte det egentligen för att jag ville gå "all out" med ASUS och Aura, deras LED programvara. Sedan visade det sig att de nötterna vill att man avvänder EN ANNAN programvara för tangentbordets belysning, Armoury. Så det gick inte fullt ut med Aura.

Dessförinnan hade jag ett Logitech G613 trådlöst, men det visade sig vara obelyst, vilket jag HELT missade i beställningen. Det är degraderat till jobbet. Inte populärt eftersom det väsnas nästa lika mycket som ett enklare mekaniskt.

Före det hade jag ett hybridbord från Steelseries, det har jag någ haft ganska länge, ett Steelseries Apex 350, det var för mjukt men inte så det störde, gillade macro funktionen och sneglar ibland på det igen för en eventuell retur.

Ni som läser kanske ser en röd tråd... killen vill vara märkestrogen, men hittar inte alla funktioner han letar efter på ett och samma tangentbord.

- Tyst
- Mekaniskt
- Separata makroknappar, med mjukvara, använder det till gaming bland annat
- Lågt
- Fullstort
- LED RGB, helst sync med annan hårdvara
- Etablerat märke

Vad gör man?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är 60% som gäller:

Bilden skulle behöva uppdateras, under det dryga året som gått sedan den togs har jag skaffat några till 60%. Så kan det gå.