Permalänk
Medlem

Molnlagring av foto

Hej.

Börjar bli tokig här.

Jag har testat Onedrive, google foto och det laddar upp utan problem. MEN, hur svårt ska de vara att organisera i biblioteket?

Jag har mina mappar i mobiltelefonen som jag vill ladda upp. Exempelvis vill jag ladda upp en mapp "Dator" med datorbilder.

När denna mapp laddas upp visas den bara med alla andra foton i en enda stor mapp som heter foton.

Hur enkelt är det att hitta dom bilderna om två år?

Hur gör ni??

MVH Christopher

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Google foton har album. Duger inte det?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kör med autouppladdning när jag tar bilder ditt mitt eget moln vi nextcloud. Den sorterar i År / Månad sedan sorterar jag manuellt de gånger jag vill spara något specifikt utanför det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Google foton har album. Duger inte det?

Jodå men läs vad jag skriver. Laddar jag upp en mapp från mobilen till Google foto så hamnar det inte i en mapp när jag loggar in på Google foto på pc utan alla kort läggs i "foton" sorterat på när kortet togs. Jag vill ha kort i mappar på familj, grill etc etc inte i en enda mapp

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kör med autouppladdning när jag tar bilder ditt mitt eget moln vi nextcloud. Den sorterar i År / Månad sedan sorterar jag manuellt de gånger jag vill spara något specifikt utanför det.

Det är just detta jag vill undvika och vill att rätt kort hamnar i rätt mapp från början. Så som på telefonens lagring

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Hur menar du att Google Foto inte organiserar?

När jag öppnar applikationen för tjänsten, så ser jag först de som är de senaste inlagda bilderna och videoklippen. Om jag nyper på skärmen (sätter tummen och pekfingret på skärmen och drar mot varann), så expanderar Google Foto ett steg. Om jag gör det en gång till, så visar den alla bilder från till exempel maj, vilket är det sista steget.

Om jag skrollar lite i flödet, så visas en halvrund cirkel till höger med två pilar i, som pekar uppåt och neråt. Om jag tar tag i den, så kan jag skrolla igenom allt, månad efter månad.

Sen går tjänsten igenom alla mina uppladdade bilder och videos (tror jag) och kategoriserar dem efter vad tjänsten tror att de innehåller. Så om jag söker efter till exempel "Södertälje", så dyker alla kort från Södertälje upp. Eller "skärmdumpar", så visar den alla skärmdumpar.

Jag kan även lägga in valfria bilder eller videos i album.

För att se de bilder och videoklipp som finns i telefonens lagringsutrymme, sveper du bara från vänstra kanten av skärmen och välj "Enhetsmappar" eller liknande.

Om någon vet en tjänst som gör lika bra jobb som vad Google Foto gör, fast med mer organiseringsmöjligheter och valet att ladda upp till exempelvis ownCloud, hojta till!

Skrivet av molliz:

Jodå men läs vad jag skriver. Laddar jag upp en mapp från mobilen till Google foto så hamnar det inte i en mapp när jag loggar in på Google foto på pc utan alla kort läggs i "foton" sorterat på när kortet togs. Jag vill ha kort i mappar på familj, grill etc etc inte i en enda mapp

Du måste tyvärr skapa egna album i tjänsten Google Foto, då den inte känner av katalogernas namn, förutom i "Enhetsmappar" eller liknande.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jodå men läs vad jag skriver. Laddar jag upp en mapp från mobilen till Google foto så hamnar det inte i en mapp när jag loggar in på Google foto på pc utan alla kort läggs i "foton" sorterat på när kortet togs. Jag vill ha kort i mappar på familj, grill etc etc inte i en enda mapp

Vad menar du med "mapp"? Är det en katalog på filsystemet eller någon godtycklig indelning i något programs egna databas någonstans? Har du så oerhört många mappar att det inte är rimligt att lägga in i album manuellt första gången? Varför har du mappar på telefonen från första början? Det låter som ett onödigt opraktiskt system för en plattform med osmidig filhantering.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad menar du med "mapp"? Är det en katalog på filsystemet eller någon godtycklig indelning i något programs egna databas någonstans? Har du så oerhört många mappar att det inte är rimligt att lägga in i album manuellt första gången? Varför har du mappar på telefonen från första början? Det låter som ett onödigt opraktiskt system för en plattform med osmidig filhantering.

Hmm, okej.

1. Jag gör en mapp på mobilen och döper mappen familj
2. Lägger bilder i mappen.
3. Säkerhetskopierar mappen till Google foto.

4. Google foto registrerar ingen mapp utan endast foton bara.

Annat scenario:
1. Skapa ett album i Google foto
2. Lägger bilder i album Google foto.

3. Hur ska foton jag organiserar / flyttar synka med mobilens lagring?

Det är detta jag vill ha kanske är otydlig eller bara rent utav dum haha.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Hmm, okej.

1. Jag gör en mapp på mobilen och döper mappen familj
2. Lägger bilder i mappen.
3. Säkerhetskopierar mappen till Google foto.

4. Google foto registrerar ingen mapp utan endast foton bara.

Annat scenario:
1. Skapa ett album i Google foto
2. Lägger bilder i album Google foto.

3. Hur ska foton jag organiserar / flyttar synka med mobilens lagring?

Det är detta jag vill ha kanske är otydlig eller bara rent utav dum haha.

Varför behöver du synkronisera med telefonens lagring? Räcker det inte att ha organiserat i google foton?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Flickr

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför behöver du synkronisera med telefonens lagring? Räcker det inte att ha organiserat i google foton?

Jo det hade ju faktiskt gått men nu när man har de så organiserat så fint via telefonen så känns de bökigt att börja om men får bli så tack för all hjälp

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jo det hade ju faktiskt gått men nu när man har de så organiserat så fint via telefonen så känns de bökigt att börja om men får bli så tack för all hjälp

Om du inte har spektakulärt många mappar borde det inte vara så farligt med rätt verktyg, dvs en dator med mus och tangentbord. På telefonen blir det givetvis ett hästjobb.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte har spektakulärt många mappar borde det inte vara så farligt med rätt verktyg, dvs en dator med mus och tangentbord. På telefonen blir det givetvis ett hästjobb.

Ja fast nästa problem är ju följande:

Jag skapar en mapp i google foto och lägger dit bilder på min dotter. Sen tar jag fler bilder på familjen och då lägga dom i den allmänna fotofliken i google foto. Då vet jag inte vilka som redan ligger i den andra mappen familj. Tycker ju nästan att foton man lägger i ett album bara visas där och inte i fotofliken också? Det är väldigt rörigt med detta system känner jag rent spontant. Fler måste väl ha detta problem?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte har spektakulärt många mappar borde det inte vara så farligt med rätt verktyg, dvs en dator med mus och tangentbord. På telefonen blir det givetvis ett hästjobb.

Funktionen "arkiv" gör exakt detta jag vill. Går det att ha flera "arkiv"?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Ja fast nästa problem är ju följande:

Jag skapar en mapp i google foto och lägger dit bilder på min dotter. Sen tar jag fler bilder på familjen och då lägga dom i den allmänna fotofliken i google foto. Då vet jag inte vilka som redan ligger i den andra mappen familj. Tycker ju nästan att foton man lägger i ett album bara visas där och inte i fotofliken också? Det är väldigt rörigt med detta system känner jag rent spontant. Fler måste väl ha detta problem?

Om du navigerar till ditt album och väljer "lägg till foton" ser du en bock på alla foton som redan finns i albumet.

Skrivet av molliz:

Funktionen "arkiv" gör exakt detta jag vill. Går det att ha flera "arkiv"?

Om du arkiverar foton dyker de inte upp under "Foton" längre, men försvinner inte och finns kvar i album. Du kan betrakta det som en "dölj dessa foton"-funktion.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du navigerar till ditt album och väljer "lägg till foton" ser du en bock på alla foton som redan finns i albumet.

Om du arkiverar foton dyker de inte upp under "Foton" längre, men försvinner inte och finns kvar i album. Du kan betrakta det som en "dölj dessa foton"-funktion.

WOW!!! STORT TACK där trillade polletten ner. Ha en underbar kväll fantastiska människa haha.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv

Har alltid undrat varför man inte kan bestämma vad som ska laddas upp, jag har en Media Pad från Huawei och på den en micro ssd för extra lagring, jag skulle vilja att allt jag lägger på den inte automatiskt förs in på Google foto men de går inte, presis allt som antingen är en bild eller film fil åker direkt in och går jag in i Google foto och raderar de så försvinner de på ssd enheten också.
Fattar inte varför man inte kan välja vilka mappar som ska synkas, riktigt irriterande.