Spelmöss med 16 000 CPI – behövs det ens?

Permalänk
Melding Plague

Spelmöss med 16 000 CPI – behövs det ens?

Dagens spelmöss marknadsförs ofta med otroligt höga CPI-värden, men det säger egentligen ingenting om prestandan. SweClockers reder ut vad 16 000 CPI innebär i praktiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl som "7.1 headsets", mest en nisch som låter bra.

Själv kör man ju aldrig över 800 dpi...

Permalänk
Medlem

En bra video som demonstrerar DPI.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid använt 800, vet många som använder 400 men det tycker jag blir aningen långsamt i Windows.
(Sen är det väl skit samma vad du har i Windows eftersom du ändå justerar i spelets inställningar? Testade nyss ändra lite DPI men har svårt att tro nån sitter med mer än 1600)

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som använder riktigt låga DPI värden. Kör själv 3200 i det mesta förutom CS där jag tuggar 1400 som lägst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

En perfekt mus för mig är
- Trådlös
- 3 tumknappar(två är för lite för annan gaming än fps och fler än tre är omöjligt att använda)
- Ett scrollhjul med:
1) ett hårt scrollhjul(inte den här svampaktiga skiten som 95% av alla möss använder) så man kan använda scrollhjulsknappen(mouse3) som keybind i spel.
2) Distinkta hack så att man även kan binda mwheeldown/up som keybinds i spel.

DPI/CPI är i princip irrelevant. Intellimouse explorer 3.0 med 400 dpi från början på 2000-talet räcker, även för seriösa fps gamers.

Tyvärr finns det ingen mus på maarknaden som uppfyller mina krav, inte om man tar bort kravet på trådlöshet.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Verkar vara många som använder riktigt låga DPI värden. Kör själv 3200 i det mesta förutom CS där jag tuggar 1400 som lägst

Intressant. Vad kör du med i Windows? Och du ändrar alltså DPI inställning i musen mellan olika spel, är inte det lite onödigt när det går att justera in game?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är väl som "7.1 headsets", mest en nisch som låter bra.

Själv kör man ju aldrig över 800 dpi...

har du använt bra 7.1 lurar? skulle säga att det är minst lika stor skillnad som att använda stereo vs riktigt surround ljud till tv.
Dvs man hör exakt varifrån något kommer.

spelar gör jag på 2400dpi allt annat kör jag på 3700-4000dpi, både sonen och dottern använder 5000+ på sina möss.
så just dpi är ju väldigt individuellt men ok 16000 känns aningen högt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intressant. Vad kör du med i Windows? Och du ändrar alltså DPI inställning i musen mellan olika spel, är inte det lite onödigt när det går att justera in game?

3400 i windows och 99% av alla spel. bara CS jag ändrar i. Småförändringar brukar jag ändra i spelen men inte när det är så stor skillnad, bara ett knapptryck på min G900.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du använt bra 7.1 lurar? skulle säga att det är minst lika stor skillnad som att använda stereo vs riktigt surround ljud till tv.
Dvs man hör exakt varifrån något kommer.

spelar gör jag på 2400dpi allt annat kör jag på 3700-4000dpi, både sonen och dottern använder 5000+ på sina möss.
så just dpi är ju väldigt individuellt men ok 16000 känns aningen högt.

Wat, 5000 dpi, kör ni på en 8k monitor då eller med minsta sens? xD
För att svara på vad du skrev, om än lite OT:
Hur som helst, jag kör fina Sennheiser RS 185 och dolby atmos för att få riktningar, riktigt jävla najs ljudpositionering trots två element ;D
"Riktiga 7.1" lurar finns ju såklart, men sällsynt och funkar sådär, dom flesta är ju bara, precis som jag kör, virtualisering utav ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=-_JpAyWMeiQ

Permalänk
Medlem

Jag satt något år med 2000 eller 2500 CPI, jag kan förstår nu i dagens läge varför jag satt fast i ranken Silver 2 väldigt länge. Sen gick man över till 800 CPI, märktes redan där man började kunna aima bättre, men sedan gick man längre ner till 400 CPI som jag använder idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av bsk!:

En perfekt mus för mig är
- Trådlös
- 3 tumknappar(två är för lite för annan gaming än fps och fler än tre är omöjligt att använda)
- Ett scrollhjul med:
1) ett hårt scrollhjul(inte den här svampaktiga skiten som 95% av alla möss använder) så man kan använda scrollhjulsknappen(mouse3) som keybind i spel.
2) Distinkta hack så att man även kan binda mwheeldown/up som keybinds i spel.

DPI/CPI är i princip irrelevant. Intellimouse explorer 3.0 med 400 dpi från början på 2000-talet räcker, även för seriösa fps gamers.

Tyvärr finns det ingen mus på maarknaden som uppfyller mina krav, inte om man tar bort kravet på trådlöshet.

Nöjer du det med 2 tumknappar så är din beskrivning ruskigt lik Logitech G Pro Wireless .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har alltid använt 800, vet många som använder 400 men det tycker jag blir aningen långsamt i Windows.
(Sen är det väl skit samma vad du har i Windows eftersom du ändå justerar i spelets inställningar? Testade nyss ändra lite DPI men har svårt att tro nån sitter med mer än 1600)

Men du kan ju ändra känsligheten i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på 5000 här också (DeathAdder Elite), 5600 på Imperator.
Reglaget i Windows skall vara på 6/11 (sedan aldrig ändras), sedan in med MarkC muspatchen så man blir av med acceleration och får pixelmappning.

Permalänk
Medlem

@Kenneth Vet du eller någon annan här vilket som egentligen ger "bäst" resultat, att höja CPI och sänka in game sens, eller att köra t ex 400 eller 800 och köra högre in game sens?

Vad man kör för CPI känns väl lite irrelevant om man inte vet in game sens, är väl kombinationen som är intressant. Själv har jag alltid kört 800CPI, 6/11 windows sens, sen ställt in game sens så att ett ca 25cm drag gör en 360 vända. 800CPI kör jag egentligen bara att slippa ändra när jag går mellan windows och spel, då det är den jag är mest bekväm med i OSet (800/1000 är väl i princip standard på "vanliga" möss så slipper man även störa sig när man sitter vid en "vanlig" burk).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

har du använt bra 7.1 lurar? skulle säga att det är minst lika stor skillnad som att använda stereo vs riktigt surround ljud till tv.
Dvs man hör exakt varifrån något kommer.

spelar gör jag på 2400dpi allt annat kör jag på 3700-4000dpi, både sonen och dottern använder 5000+ på sina möss.
så just dpi är ju väldigt individuellt men ok 16000 känns aningen högt.

Skulle du vilja ge ett exempel på "bra 7.1 lurar"?

Permalänk
Medlem

Eftersom man vill ha 1:1 i windows höjer/sänker du din dpi/cpi beroende på storlek på skärmen och hur hög upplösning du kör.
T.ex: Jag gick från 22tum 1680x1050 till 27tum 2560x1440 - 400dpi fick bli 800dpi.
Har du en knapp du kan ändra mellan satta dpi inställningar så absolut ha en för windows och en annan för spel.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv

@Squallie: Ja det kan man ju förståss men då stämmer inte den DPS inställningen du uppger.
Alltså ställer jag in musen på 800dpi och sen går och ändrar slidern i Windows så är det ju inte längre 800dpi.

Permalänk
Medlem

Brukade köra med 800 DPI när Razer Daimondback och MX 510 fanns, men nu kör jag med 200 Dpi och sitter på 1440p skärm tycker det nästan är för snabbt.

Permalänk
Inaktiv

@Avot: Det måste väl visa fel värden i så fall? Möjligtvis om du har en meter rörelse med musen för att nå Windows startknappen upp till krysset när du stänger ett fönster i Windows. (Vilket knappast kan upplevas som för fort)

Edit: 1m är förståss att ta i men du förstår pointen.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så har alla sensorer en "naitive DPI" där musen ska fungera bäst. Jag vet inte om det är placebo, men det kan hända att 1600 DPI fungerar marginellt bättre än 800 på min logitech G203. Mest handlar det väl hur det känns och vad man vänjer sig vid.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Får väl erkänna att jag satt med 12000 dpi för några år sedan (6/11 i windows) och det funkade bra för mig, sen byttes musen ut mot en annan och orkade inte ändra dpi så nu sitter jag på 1800 och även det funkar bra. För mig har det väl mest varit en vanesak och det har bara tagit några dagar att vänja sig och någon vecka att bli riktigt precis med rörelserna.
Kommer dock inte ihåg varför jag ens körde på 12000 men har för mig jag slog vad med en polare eller nåt sånt

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Squallie: Ja det kan man ju förståss men då stämmer inte den DPS inställningen du uppger.
Alltså ställer jag in musen på 800dpi och sen går och ändrar slidern i Windows så är det ju inte längre 800dpi.

Är det inte? Det är väl dots i mussensorn det är frågan om och inte dots på skärmen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Är det inte? Det är väl dots i mussensorn det är frågan om och inte dots på skärmen?

Nu förstår jag inte riktigt. Man har väl DPI/CPI som avgör hur snabb musen är på skärmen? Sen har du ju också "pollingrate" för att ställa in med vilken frekvens du vill musen skall rapportera till datorn.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=cAEb9a-dltk

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan sweclockers ställer ja 16 000 cpi behövs

.....Om du har 3 st 8k skärmar alltså 24k upplösning

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

CPI är väl typ som uppdateringsfrekvenser för skärmar/TV-apparater. Eller kameramegapixlar på mobiltelefonen.

Överskattat säljsnack.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neroth:

CPI är väl typ som uppdateringsfrekvenser för skärmar/TV-apparater. Eller kameramegapixlar på mobiltelefonen.

Överskattat säljsnack.

Megapixlar är som vridmoment när man snackar motorer, man behöver veta en annan viktig parameter innan man vet hur motorn presterar. För motorer är det vid vilket varvtal och för kameror är det vid vilken sensorstorlek. Lättare att använda effekt och pixelstorlek för respektive objekt.

Uppdateringsfrekvens när det gäller skärmar är inte säljsnack, men vissa TV-apparater kan inte ta in t.ex 100 Hz utan interpolerar mellan två bildrutor i 50 Hz för att få bättre flyt i bilden.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@bsk!: kollat razer lancehead?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Skulle du vilja ge ett exempel på "bra 7.1 lurar"?

audeze mobius 3d helt fantastiska
asus strix 7.1 inte i närheten så bra som ovan men man hör tydligt var något händer

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

1800 hade jag det tydligen inställt på. Provade 800... blev som frusen sirap. xD

Högre än 1800 är i stort sett oanvändbart tycker jag. Om man nu inte tycker det är kul med en muspekare som far omkring som ett skållat troll.