Gigabytes BIOS-uppdateringar för X470- och B450-moderkort aktiverar PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Gigabytes BIOS-uppdateringar för X470- och B450-moderkort aktiverar PCI Express 4.0

Det är sedan tidigare känt att Gigabyte ska ge förra generationens moderkort stöd för Ryzen 3000-seriens processorer, och nu visar det sig att de även kan få stöd för PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta även gäller M.2? Ryzen kör en M.2-port direkt till processorn, så det borde rimligen göra det.

Permalänk
Medlem

Sedan vet vi väl inte hur bra det fungerar förrän man slänger in en Zen2-CPU i moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Där försvann ytterligare ett argument för att köpa X570 - fläktarna på styrkretsen talade redan emot. Det blir nog ett X470 istället om det blir ett AM4-system till hösten

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Där försvann ytterligare ett argument för att köpa X570 - fläktarna på styrkretsen talade redan emot. Det blir nog ett X470 istället om det blir ett AM4-system till hösten

Va, vad menar du, med nya x570 kan man ju bygga nostalgi-byggen med nya komponenter

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Där försvann ytterligare ett argument för att köpa X570 - fläktarna på styrkretsen talade redan emot.

Det skulle förvåna om alla X570 moderkort har fläkt på styrkretsen. Sannolikt kommer det att variera från modell till modell.

Permalänk
Medlem

Jag börjar gå i tankar att skaffa nytt moderkort och CPU. Kör med en Intel i7 från 2013 och den hänger med bra än, däremot är det dags för nytt graffikkort och SSD M.2 disk som mitt nuvarande moderkort inte har stöd för.

Frågan är om man ska vänta på PCI Express 5.0 som förmodligen kanske finns redan om något år.

Känns lite smådumt att skaffa Moderkort PCI Express 4.0 när 5.0 bara är typ något år bort om man nu tänker att man ska ha cpu:n i ca 6-7 år fram. (tänker på grafikkorten mest som om ca 2 år som förmodligen kommer ha PCI Express 5.0.

Känns jobbigt om man har en begränsning med 4.0 på moderkortet om man tänker ca 6 år fram

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@Xverminator: När det gäller grafikkort så flaskhalsas t.ex. ett RTX 2080 Ti knappt alls av PCIe 2.0 x16 (se t.ex. detta test, 3.0 x8 = 2.0 x16), medan det i många spel flaskhalsas av t.ex. en i7 4790K (se t.ex. Sweclockers tester).

Permalänk
Medlem

Det går la utgå ifrån att Asus X470 Crosshair VII har hög kvalitet på ledningsbanorna så det ska bli gott att se vilka portar som blir uppgraderade. Jag hoppas ju på m.2-porten då det vore smaskens

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

NICE!!
Just nu är det inne att minska slit-o-släng-mentaliteten. Detta ligger helt rätt!!
Hoppas detta sätter lite eld i baken på de andra moderkortstillverkarna att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

NICE!!
Just nu är det inne att minska slit-o-släng-mentaliteten. Detta ligger helt rätt!!
Hoppas detta sätter lite eld i baken på de andra moderkortstillverkarna att göra samma sak.

Har faktiskt inte tänkt i de banorna innan men du har rätt. Detta gör ju att elektronikskroten sjunker och det är ju positivt för miljön.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skulle inte x370 också få stöd för 3000-serien?
Har inte sett något officiellt på msi hemsida ännu.

Kan detta betyda att navi är först ut med PCI-E 4 stöd?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Radeon VIi är väl PCI4? Iaf är kortet det bygger på PCI4 (mi50)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ska testa att uppdatera mitt moderkort X470 AORUS GAMING 7 WIFI till den senaste biosen.
Har även ett Radeon VII så jag ska se om det är PCI E 4.0 stöd på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ska testa att uppdatera mitt moderkort X470 AORUS GAMING 7 WIFI till den senaste biosen.
Har även ett Radeon VII så jag ska se om det är PCI E 4.0 stöd på det.

Det krävs väl också att pricessorn har stöd för 4.0 i så fall?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Xverminator: När det gäller grafikkort så flaskhalsas t.ex. ett RTX 2080 Ti knappt alls av PCIe 2.0 x16 (se t.ex. detta test, 3.0 x8 = 2.0 x16), medan det i många spel flaskhalsas av t.ex. en i7 4790K (se t.ex. Sweclockers tester).

Jepp precis, därför känns det lite små dumt att skaffa moderkort med PCIe 4 som kommer vara väldigt kortlivad standard och vi kanske redan har PCI Express 5 inom två år. Jag räknar med att man kan ha dagens cpu:er i minst 5 år eller mer.

Det känns ju inte så kul att köpa PCI Express 4 nu och så släpps det grafikkort redan om två år med PCI Express 5 (det blir förmodligen ingen flaskhals att köra ett framtida PCI 5 grafikkort på ett moderkort PCI 4 buss i början mellan dessa standarder). Men om ca 4 år så känns det som en begränsning om man skulle köpa PCI 4 Moderkort nu och PCIe 5 grafikokort om ca 2 år. Jag kommer nog hoppa över PCIe 4 och hålla ut till PCIe 5. Vi får se hur länge PCIe 4 håller i sig.

PCI Express 4.0 färdigställs – kan bli kortlivad
https://www.sweclockers.com/nyhet/24641-pci-express-4-0-fardi...

Om två år som kommer grafikkort med Ray Tracing förmodligen vara standard och de framtida korten kommer nog trivas bäst med PCIe 5

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@Xverminator: Jag tror du missade min poäng lite. PCIe 2.0 är över 12 år gammalt nu, och ändå ingen större flaskhals ens för de kraftfullaste av dagens grafikkort. Din processor är däremot redan nu en flaskhals i många fall.

Det kan förstås vara så att du är nöjd med prestandan du får från din processor och inte ser någon anledning att uppgradera av den orsaken, men att PCIe 4.0 kan komma att bli kortlivad är inget jag personligen hade lagt någon vikt vid för att besluta om det är dags att uppgradera eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det krävs väl också att pricessorn har stöd för 4.0 i så fall?

Du verkar ha helt rätt på den biten som det ser ut enligt GPU Z.

Till er som har detta moderkort så fick jag först köra in F31 biosen innan F40
detta pga att moderkortet sa att filen F40 var korrupt/inte en gilitig fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Xverminator: Jag tror du missade min poäng lite. PCIe 2.0 är över 12 år gammalt nu, och ändå ingen större flaskhals ens för de kraftfullaste av dagens grafikkort. Din processor är däremot redan nu en flaskhals i många fall.

Det kan förstås vara så att du är nöjd med prestandan du får från din processor och inte ser någon anledning att uppgradera av den orsaken, men att PCIe 4.0 kan komma att bli kortlivad är inget jag personligen hade lagt någon vikt vid för att besluta om det är dags att uppgradera eller ej.

Jag förstod din poäng, det jag menar bara att när man köper ny burk och det är två nya standarder som lanseras väldigt kort inpå varandra så känns PCI Express 4 lite onödig och att det känns strategiskt mer rätt att vänta på PCI Express 5.

Min i7:a från 2013 hänger med än idag och när jag jämförde den med förra årets i5:a och i7:a så var det bara ca 10-15% skillad i spel. Jag kör med ett GTX 1060 än, och än så länge kan jag spela de flesta spel i 60 fps och ultra settings i 1080p, men nytt grafikkort är det närmaste jag ska köpa nytt för att kunna hoppa upp till 1440p. Har testat ett RTX 2060 på min burk och det flöt finfint i 1440p och Ultra.. (Körde F1 2018)..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Jepp precis, därför känns det lite små dumt att skaffa moderkort med PCIe 4 som kommer vara väldigt kortlivad standard och vi kanske redan har PCI Express 5 inom två år. Jag räknar med att man kan ha dagens cpu:er i minst 5 år eller mer.

Det känns ju inte så kul att köpa PCI Express 4 nu och så släpps det grafikkort redan om två år med PCI Express 5 (det blir förmodligen ingen flaskhals att köra ett framtida PCI 5 grafikkort på ett moderkort PCI 4 buss i början mellan dessa standarder). Men om ca 4 år så känns det som en begränsning om man skulle köpa PCI 4 Moderkort nu och PCIe 5 grafikokort om ca 2 år. Jag kommer nog hoppa över PCIe 4 och hålla ut till PCIe 5. Vi får se hur länge PCIe 4 håller i sig.

PCI Express 4.0 färdigställs – kan bli kortlivad
https://www.sweclockers.com/nyhet/24641-pci-express-4-0-fardi...

Om två år som kommer grafikkort med Ray Tracing förmodligen vara standard och de framtida korten kommer nog trivas bäst med PCIe 5

Lär nog räcka till 2021 eller 2022 innan vi ser PCI-E 5.0, finns inget som behöver det ännu, vi behöver GPUer på 3 nm för att utnyttja så mycket bandbredd

Strålspårning som Nvidia har med RT-kärnor kommer nog att dö ut, tror nog vi kommer att se smartare 3D-motorer som istället utnyttjar rå beräkningskraft för att implementera strålspårning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av perost:

Undrar om detta även gäller M.2? Ryzen kör en M.2-port direkt till processorn, så det borde rimligen göra det.

M.2 är bara PCIe, men spelar det någon roll? Finns ingen m.2 SSD som har interface för PCIe 4.0 x 4

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

M.2 är bara PCIe, men spelar det någon roll? Finns ingen m.2 SSD som har interface för PCIe 4.0 x 4

Att det inte finns SSDer med PCIe 4.0 beror ju så klart på att det inte finns några moderkort med det än, men det kommer komma. Det har redan visats upp X570-moderkort med PCIe 4.0 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Lär nog räcka till 2021 eller 2022 innan vi ser PCI-E 5.0, finns inget som behöver det ännu, vi behöver GPUer på 3 nm för att utnyttja så mycket bandbredd

Strålspårning som Nvidia har med RT-kärnor kommer nog att dö ut, tror nog vi kommer att se smartare 3D-motorer som istället utnyttjar rå beräkningskraft för att implementera strålspårning.

Japp mellan 2021 och 2022 bör PCIe 5 vara på banan. I nuläget är det ingen som behöver, men om kanske 4-5 år så kommer det vara mer relevant. Jag skrev mitt inlägg för att tänka mer frammåt eftersom PCIe 4 kommer förmodligen bli väldigt kortlivad, så det är kanske bättre att hålla ut något år extra. Och jag vill understyrka att det inte är dåligt med PCIe 4, men orkar man hålla ut lite så skulle jag vänta på 5.

RayTracing kommer finns, Playstation5 kommer vara utrustad med det, och vi är bara i första generationen. Nästa år kommer nog väldigt många fler spel släppas med ray tracing och framöver ju starkare kort vi får. Inom snar framtid kanske 8K börjar knacka på dörren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB