Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tackar för ett bra svar. (Tack föregående svarare också)

Men säg att jag säljer alla fonder idag och sedan börjar jag köpa samma fonder igen för pengarna, över säg en ettårsperiod? Blir det en nedgång så tar jag väl då del av rean och blir det en uppgång så har jag inte gått miste om allt för mycket potentiell vinst?

Jag funderar alltså inte att sälja allt och sedan sätta in dem på banken i flera år.

Det som kan hända, om du säljer allt nu och börjar köpa tillbaka under ett år, är att börsen vänder ner om exakt ett år när du är fullinvesterad. Då går du miste om större delen av uppgången men är ändå med på hela nedgången.

Timing av marknaden är tyvärr hopplöst

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tackar för ett bra svar. (Tack föregående svarare också)

Men säg att jag säljer alla fonder idag och sedan börjar jag köpa samma fonder igen för pengarna, över säg en ettårsperiod? Blir det en nedgång så tar jag väl då del av rean och blir det en uppgång så har jag inte gått miste om allt för mycket potentiell vinst?

Jag funderar alltså inte att sälja allt och sedan sätta in dem på banken i flera år.

Det vi pratar nu är om känslor, rent statistiskt sett så går du alltid med förlust av att försöka time:a marknaden. Det är samma anledning till att om man har en klumpsumma pengar så lönar det sig nästan alltid att investera allting på en gång och inte försöka putta in det lite då och då.

Dom flesta tar ut pengar av följande anledningar:
1. Du har inte råd med en nedgång pga din egen ekonomi (för liten buffert, något sparmål som du nått upp till etc.)
2. Du inte står ut med tanken att du ska förlora hälften av pengarna som du har liggandes där nu (troligen ligger man för högt i risk då).
3. Du känner att chansen att att det kommer krascha rejält snart (inom 2 månader eller så) är överhängande eller du känner att du har fått nog med avkastning i år och är "nöjd". Observera dock att detta är helt och hållet känslor, om man är en "smart" investerare så följer man inte denna punkten då chansen är väldigt liten (läs mikroskopisk) att man lyckas time:a marknaden både i bra och dåliga förhållanden. Du kanske lyckas pricka in en högpunkt, men om du sedan är sen med bara någon vecka när vi väl nått botten och du ska återinvestera så kan du förlora mycket ändå.

Till syvende och sist så handlar det ändå om känslor. Om du är orolig för att förlora pengarna (som det verkar) så plocka endera ut dom och använd dom, eller se över vad du har investerat i och försök att att välja något som är mindre riskfyllt (det är ingen skam att balansera om till en 50/50 aktier/räntor om du är rädd att det ska gå extremt dåligt. Då kommer du endast att förlora hälften av ditt kapital om börsen rasar med 50%. Baksidan är ju att du inte får hela vinsten om det fortsätter att gå upp.

Tänk följande tankeexempel:
Vad är värst
A: börsen rasar med 50% och du förlorar hälften av dina pengar
B: börsen fortsätter att gå upp och går upp med 15% till i år, du får dock bara 8% av den uppgången.

Om svaret är A så bör du balansera om till en försiktigare portfölj, om svaret är B så bör du ha kvar mycket aktier.
I fall A har en 50/50-portfölj "endast" gått ner 25%, något som kan vara enklare att acceptera.

Lade till sista raden.
Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tackar för ett bra svar. (Tack föregående svarare också)

Men säg att jag säljer alla fonder idag och sedan börjar jag köpa samma fonder igen för pengarna, över säg en ettårsperiod? Blir det en nedgång så tar jag väl då del av rean och blir det en uppgång så har jag inte gått miste om allt för mycket potentiell vinst?

Jag funderar alltså inte att sälja allt och sedan sätta in dem på banken i flera år.

Jag har själv tänkt i samma banor, fin tanke men fungerar inte riktigt heller.
Låt säga att du säljer av ditt innehav (120 000, för att göra det enkelt att räkna på)
Du sätter då in 10 000 per månad och efter 12 månader är du fullt investerad igen.

Det är ett bra år, dina aktier/fonder ökar i genomsnitt 1% per månad.
Börsen får en uppgång på ca 12.6% detta året och du får en uppgång på ca 6%.
Sedan kommer kraschen. Det slår ju hårdare för dig, eftersom du enbart fick en uppgång på 6%.

Eller så går börsen bra i början av året när du är lite investerad, för att sedan gå dåligt efter halva året när
du börjat få in en stor del av ditt kapital för att fortsätta i den riktningen.

Det kan gå åt båda hållen, du får ju inte en lika hård smäll OM det går nedåt hela året såklart. Men det vet vi ju inte riktigt.

edit: Missade visst sida 49, några andra hann före. =D

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag har själv tänkt i samma banor, fin tanke men fungerar inte riktigt heller.
Låt säga att du säljer av ditt innehav (120 000, för att göra det enkelt att räkna på)
Du sätter då in 10 000 per månad och efter 12 månader är du fullt investerad igen.

Det är ett bra år, dina aktier/fonder ökar i genomsnitt 1% per månad.
Börsen får en uppgång på ca 12.6% detta året och du får en uppgång på ca 6%.
Sedan kommer kraschen. Det slår ju hårdare för dig, eftersom du enbart fick en uppgång på 6%.

Eller så går börsen bra i början av året när du är lite investerad, för att sedan gå dåligt efter halva året när
du börjat få in en stor del av ditt kapital för att fortsätta i den riktningen.

Det kan gå åt båda hållen, du får ju inte en lika hård smäll OM det går nedåt hela året såklart. Men det vet vi ju inte riktigt.

edit: Missade visst sida 49, några andra hann före. =D

Jag tänker som så att om man är väldigt orolig för börsen så kan det vara så att man är för tungt investerad.
Det går ju sänka risken genom att lägga en del likvid på sparkonto eller något annat alternativ man finner mer lockande. Dvs styra om risken genom att justera ens investerade procent av det totala kaptialet.

Även om man då går miste om en del avkastning så kan det vara skönt att slippa oroa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag har själv tänkt i samma banor, fin tanke men fungerar inte riktigt heller.
Låt säga att du säljer av ditt innehav (120 000, för att göra det enkelt att räkna på)
Du sätter då in 10 000 per månad och efter 12 månader är du fullt investerad igen.

Det är ett bra år, dina aktier/fonder ökar i genomsnitt 1% per månad.
Börsen får en uppgång på ca 12.6% detta året och du får en uppgång på ca 6%.
Sedan kommer kraschen. Det slår ju hårdare för dig, eftersom du enbart fick en uppgång på 6%.

Eller så går börsen bra i början av året när du är lite investerad, för att sedan gå dåligt efter halva året när
du börjat få in en stor del av ditt kapital för att fortsätta i den riktningen.

Det kan gå åt båda hållen, du får ju inte en lika hård smäll OM det går nedåt hela året såklart. Men det vet vi ju inte riktigt.

edit: Missade visst sida 49, några andra hann före. =D

120 000 är dock inte så mycket. Ska du in med större summor så gör du god riskminsking genom att sprida ut dina köpa under ett år. Är en onödig risk att ta att köpa in sig för allt på samma nivå.

Däremot om man månadssparar och har en lång sparhorisont så tycker jag att man inte ska bry sig om nedgångar mer än att man köper mer då. Sitter man och blir orolig så är man antingen investerad med mer pengar än vad som är bekvämt, eller så är man beroende av sina investerade pengar (ingen buffert).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tackar för ett bra svar. (Tack föregående svarare också)

Men säg att jag säljer alla fonder idag och sedan börjar jag köpa samma fonder igen för pengarna, över säg en ettårsperiod? Blir det en nedgång så tar jag väl då del av rean och blir det en uppgång så har jag inte gått miste om allt för mycket potentiell vinst?

Jag funderar alltså inte att sälja allt och sedan sätta in dem på banken i flera år.

Nej isåfall är det väl bättre att du säljer av stegvis, och sparar mer i pengar/ädelmetaller eller liknande. Eller låter innehavet ligga kvar samtidigt som du övergår till att spara mer i valuta.

Frågan är om det inte är säkrare att äga tillgångar vid nästa lågkonjunktur än sitta med hela innehavet i en skvalp valuta som kronor. Risken är trots ganska överhängande att vår riksbank börjar släppa sedlar från himlen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kommer ha 5k extra i månaden att investera nu, ligger inne i lite utdelningsbolag men vill köra lite certifikat och index för att bredda ut lite. hade tänkt;

Avanza Zero
Avanza Emerging markets
Carnegie Indien
GULD
SILVER

Vardera på 20% till att börja med, vilket guld och silver ska man köpa?
Vet att Carnegie är dyra men har presterat rejält och tror detta är bara början för indien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3mpa:

Kommer ha 5k extra i månaden att investera nu, ligger inne i lite utdelningsbolag men vill köra lite certifikat och index för att bredda ut lite. hade tänkt;

Avanza Zero
Avanza Emerging markets
Carnegie Indien
GULD
SILVER

Vardera på 20% till att börja med, vilket guld och silver ska man köpa?
Vet att Carnegie är dyra men har presterat rejält och tror detta är bara början för indien.

Handelsbanken har en rätt spännande ny produkt med relativt låg avgift (0.6%), se https://borsrum.handelsbanken.se/Kurser-och-produktinformatio.... Det är ett certifikat som följer ett underliggande så kallat momentum index bestående av ett 40-tal nordiska aktier. Indexet viktar om varannan vecka och väljer ut de nordiska aktier som har gått bäst under en 3-månaders period, det vill säga de aktier som har högst pris nu / pris för tre månader sedan -kvot. Certifikatet lanserades för några månader sedan och är redan upp 9%.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Handelsbanken har en rätt spännande ny produkt med relativt låg avgift (0.6%), se https://borsrum.handelsbanken.se/Kurser-och-produktinformatio.... Det är ett certifikat som följer ett underliggande så kallat momentum index bestående av ett 40-tal nordiska aktier. Indexet viktar om varannan vecka och väljer ut de nordiska aktier som har gått bäst under en 3-månaders period, det vill säga de aktier som har högst pris nu / pris för tre månader sedan -kvot. Certifikatet lanserades för några månader sedan och är redan upp 9%.

Helt klart intressant,
vilket av mina förslag ska man slopa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3mpa:

Helt klart intressant,
vilket av mina förslag ska man slopa?

Du har väldigt mycket fokus på tillväxtländer och mineraler. Fler globala indexfonder skulle jag rekommendera i alla fall. Sen handlar det om att sprida ut risken till flera branscher och marknader. Kanske 10% totalt i tillväxt, 10% i Europa, 10% i Sverige, 10% i USA 10% i guld, 30% i global och så vidare beroende på hur du känner. Sen kanske 65% index, och 35% aktivt förvaltade. Ungefär.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Du har väldigt mycket fokus på tillväxtländer och mineraler. Fler globala indexfonder skulle jag rekommendera i alla fall. Sen handlar det om att sprida ut risken till flera branscher och marknader. Kanske 10% totalt i tillväxt, 10% i Europa, 10% i Sverige, 10% i USA 10% i guld, 30% i global och så vidare beroende på hur du känner. Sen kanske 65% index, och 35% aktivt förvaltade. Ungefär.

I en osäker värld så är utvecklingsländer som tar mest stryk. Så lite , Avanza Global. Samtidigt så har du en inbyggd valutarisk då fonden handlas inUSD. Mina globalfobder har gått upp pga att kronan har störtdykt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är klart helt övertygad om att tids nog kommer kronan stärks betyder det inte att bolag utanför sverige är dyrt just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D3mpa:

Är klart helt övertygad om att tids nog kommer kronan stärks betyder det inte att bolag utanför sverige är dyrt just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Tids nog stannar atomerna och universum dör värmedöden, yen:en har t ex varit värd skräp sedan slutet av 80-talet. Säkrare att vara väl diversifierad, tänker jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Jag har investerat sedan årsskiftet ungefär och har engagerat mig en del sedan dess. Är lite nyfiken kring hur ni ser på detta... (lägger upp det i punktform för att det ska vara lättare att besvara)

1.
För att göra en simplifierad beskrivning så har jag märkt att folk investerar på något av eller flera av dessa sätt.
* Fonder (såsom Avanza zero/global osv)
* Utdelningsaktier (ofta en uppsjö aktier)
* Investementbolag
* Börshandlad fond som XACT högutdelande
* Osv...

Jag kan inte låta bli att känna dock att det blir väldigt mycket kaka-på-kaka i hur folk investerar. Ta exempelvis följande kombo som jag ser MÅNGA gör:
* Lägger pengar i XACT högutdelande, som har de flesta populära bolagen
* Lägger i investementbolag såsom Investor som ingår i XACT högutdelande bland annat
* Lägger i sverigefond såsom Avanza Zero så det blir ännu mer exponering mot stora stockholmsbolag
* Sedan köper massvis med utdelningsaktier som man ofta redan har via fonderna, investementbolagen och XACT högutdelande
* Många har ju dessutom fonden Spiltan investementbolag, så det blir ännu mer kaka-på-kaka i kombination med ovan.

Det blir alltså inte bara kaka-på-kaka, utan det är på rent utav 5-6 olika sätt man exponeras mot samma bolag. Det kan ju omöjligen vara rimligt att investera på ett sådant sätt? Menar inte att det är dåligt, men det kan ju knappast ge något mervärde utan bara en bloat i portföljen.

2.
Många gillar att citera Warren Buffet i många lägen (om inte jämt) och använda honom som guru, men de verkar aldrig citera honom när det gäller innehav. Vi har väl alla hört uttrycket att man inte ska ha alla ägg i samma korg, vilket är rimligt. Men Warren menar ju att sprida sina ägg allt för mycket är ganska dumt också och tycker att man ska hitta runt 3 stycken riktigt bra bolag som man kan tänka sig ha livet ut och satsa på dem. Varför är det aldrig någon som anammar detta när de annars har honom som leh guru?

3. (Relaterat till punkt 3 iofs men gör egen punkt)
Jag följer ganska många hur de gör och hur de investerar. Jag har märkt att ytterst många köper på sig aktier i massvis med bolag, 30-50 stycken liksom. Säger inte att någon gör fel, men ofta brukar en av motiveringarna vara att de vill ha utdelning jämt ut över året. Men saken är att om man sprider ut sina investeringar på 30-50 bolag istället för 5-10 bra bolag som är lättare att hålla reda på och vara insatt i, så blir ju effekten densamma. Istället för 30-50 stycken småutdelningar per år, får man 5-10 större utdelningar per år istället eftersom man då har högre investeringar i varje bolag eftersom man inte sprider ut sina pengar på så många. Har man investmentbolag så får man ju nästan per automatik diversifiering ändå, så man kan inte använda "alla ägg i samma korg"-argumentet då.

4.
Investmentbolag har historiskt sett haft en väldans bra avkastning. Mycket bättre än vad fonder har. Jag har börjat fundera i banorna att eftersom jag precis som andra har så begränsat kapital att investera (runt 8000-9000 i månaden), varför lägga det i fonder? Nu innan har jag haft månadsspar 5000-6000 i månaden på fonder och resten i aktier. Men om avkastningen och kanske dessutom avgifterna och sådant är så mycket bättre i typ alla investmentbolag, är det inte ett smartare drag då att minska månadssparet till kanske 2000 på fonder och öka i investmentbolag? Egentligen ta bort fondsparet helt om man ska vara hårdragen. Men låt säga 2000 nu för jag vill ändå behålla någon symbolisk summa på det.

Så jag tänkte mer något i stilen:
2000 i fonder, fördelat på 4 fonder (global, sverigefond, emerging, teknikfond)
6000-8000 i aktier, fördelat på:
* Några chansaktier (småpengar på dem)
* Några bra bolag som man tror antagligen alltid kommer gå bra såsom Apple, Amazon (om man skulle ha råd), Fortnox, Evolution Gaming Group och såna företag.
* Investementbolag

Är man ute efter utdelningar så får man ju det ändå från investementbolagen och kan möjligen komplettera med någon enstaka aktie, snarare än att fylla portföljen med massvis. Vad anser ni själva om resonemanget?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ståupptuppen:

Jag har investerat sedan årsskiftet ungefär och har engagerat mig en del sedan dess. Är lite nyfiken kring hur ni ser på detta... (lägger upp det i punktform för att det ska vara lättare att besvara)

1.
För att göra en simplifierad beskrivning så har jag märkt att folk investerar på något av eller flera av dessa sätt.
* Fonder (såsom Avanza zero/global osv)
* Utdelningsaktier (ofta en uppsjö aktier)
* Investementbolag
* Börshandlad fond som XACT högutdelande
* Osv...

Jag kan inte låta bli att känna dock att det blir väldigt mycket kaka-på-kaka i hur folk investerar. Ta exempelvis följande kombo som jag ser MÅNGA gör:
* Lägger pengar i XACT högutdelande, som har de flesta populära bolagen
* Lägger i investementbolag såsom Investor som ingår i XACT högutdelande bland annat
* Lägger i sverigefond såsom Avanza Zero så det blir ännu mer exponering mot stora stockholmsbolag
* Sedan köper massvis med utdelningsaktier som man ofta redan har via fonderna, investementbolagen och XACT högutdelande
* Många har ju dessutom fonden Spiltan investementbolag, så det blir ännu mer kaka-på-kaka i kombination med ovan.

Det blir alltså inte bara kaka-på-kaka, utan det är på rent utav 5-6 olika sätt man exponeras mot samma bolag. Det kan ju omöjligen vara rimligt att investera på ett sådant sätt? Menar inte att det är dåligt, men det kan ju knappast ge något mervärde utan bara en bloat i portföljen.

2.
Många gillar att citera Warren Buffet i många lägen (om inte jämt) och använda honom som guru, men de verkar aldrig citera honom när det gäller innehav. Vi har väl alla hört uttrycket att man inte ska ha alla ägg i samma korg, vilket är rimligt. Men Warren menar ju att sprida sina ägg allt för mycket är ganska dumt också och tycker att man ska hitta runt 3 stycken riktigt bra bolag som man kan tänka sig ha livet ut och satsa på dem. Varför är det aldrig någon som anammar detta när de annars har honom som leh guru?

3. (Relaterat till punkt 3 iofs men gör egen punkt)
Jag följer ganska många hur de gör och hur de investerar. Jag har märkt att ytterst många köper på sig aktier i massvis med bolag, 30-50 stycken liksom. Säger inte att någon gör fel, men ofta brukar en av motiveringarna vara att de vill ha utdelning jämt ut över året. Men saken är att om man sprider ut sina investeringar på 30-50 bolag istället för 5-10 bra bolag som är lättare att hålla reda på och vara insatt i, så blir ju effekten densamma. Istället för 30-50 stycken småutdelningar per år, får man 5-10 större utdelningar per år istället eftersom man då har högre investeringar i varje bolag eftersom man inte sprider ut sina pengar på så många. Har man investmentbolag så får man ju nästan per automatik diversifiering ändå, så man kan inte använda "alla ägg i samma korg"-argumentet då.

4.
Investmentbolag har historiskt sett haft en väldans bra avkastning. Mycket bättre än vad fonder har. Jag har börjat fundera i banorna att eftersom jag precis som andra har så begränsat kapital att investera (runt 8000-9000 i månaden), varför lägga det i fonder? Nu innan har jag haft månadsspar 5000-6000 i månaden på fonder och resten i aktier. Men om avkastningen och kanske dessutom avgifterna och sådant är så mycket bättre i typ alla investmentbolag, är det inte ett smartare drag då att minska månadssparet till kanske 2000 på fonder och öka i investmentbolag? Egentligen ta bort fondsparet helt om man ska vara hårdragen. Men låt säga 2000 nu för jag vill ändå behålla någon symbolisk summa på det.

Så jag tänkte mer något i stilen:
2000 i fonder, fördelat på 4 fonder (global, sverigefond, emerging, teknikfond)
6000-8000 i aktier, fördelat på:
* Några chansaktier (småpengar på dem)
* Några bra bolag som man tror antagligen alltid kommer gå bra såsom Apple, Amazon (om man skulle ha råd), Fortnox, Evolution Gaming Group och såna företag.
* Investementbolag

Är man ute efter utdelningar så får man ju det ändå från investementbolagen och kan möjligen komplettera med någon enstaka aktie, snarare än att fylla portföljen med massvis. Vad anser ni själva om resonemanget?

Jag tycker det mesta du säger stämmer fint.

Det är värt att tänka på dock att snittsparandet i Sverige inte är några 10 lax i månaden. På en mindre peng kan det vara svårt att köpa investeringsbolag och samtidigt lyckas med diversifiering.

Jag ser personligen fonder för mig främst som ett instrument att nå de bolag som annars hade varit svåra eller hyra att få tag på. T ex spiltan investmentbolag global innefattar även investmentbolag i Brasilien.

Samma argument går att dra kring ETF :er som t ex XACT dividend. Man vill ha utdelare men sprida risken. Precis som du säger kring att inte lägga alla ägg i en korg.

Jag har personligen ett gäng passiva fonder som följer index som annars hade varit dyra/svåra att lösa genom att köpa bolagen individuellt. Någon är nog aktivt förvaltad med låg avgift men även här med ett mycket tydligt syfte.

Mitt primära sparandet är i aktier men hur dessa väljs beror lite på syftet med mitt konto då jag har flera sparmål.

Är man inte engagerad eller intresserad tycker jag man kan köra enbart fonder utan att må dåligt, dock är det passiva fonder med låg avgift som gäller, finns inga bevis på att aktiva fonder skulle överprestera.

Vill man efter tid kanske krydda till det med ett bolag man tycker är spännande och doppa tårna är det väl bara att köra?
Portföljerna är ju sällan statiskt fördelade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

I en osäker värld så är utvecklingsländer som tar mest stryk. Så lite , Avanza Global. Samtidigt så har du en inbyggd valutarisk då fonden handlas inUSD. Mina globalfobder har gått upp pga att kronan har störtdykt.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, men menar du att världen är osäker nu eller inte?

Skrivet av D3mpa:

Är klart helt övertygad om att tids nog kommer kronan stärks betyder det inte att bolag utanför sverige är dyrt just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer det är dyrt att investera i utlandet pågrund av den svaga kronan. Gäller även mineraler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Vapen, olja, guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Vapen, olja, guld.

Namn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Stämmer, men menar du att världen är osäker nu eller inte?

Stämmer det är dyrt att investera i utlandet pågrund av den svaga kronan. Gäller även mineraler.

Så länge Trump och Kina hotar med tullar så rör sig börsen jojo. Men jag säger, Time in market är enklare än timing the market. Jag tänker på 25 års sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tjänagubben:

Vapen, olja, guld.

Du glömde fruntimmer. Jag har helt ärligt bekanta som har lagt miljonbelopp på såna och hans barnbarn med de olika kvinnorna säkrar nu upp hans pension.

Man kan diskutera moraliska aspekter kring placeringar, men jag är tveksam till om det idag finns något enkelt omoralisk säkert ställe att placera pengarna på riskfritt. Det är mer att man måste ha bra sak-kännedom. Jag vill undvika en viss debatt, men ibland går staten ut och köper upp tjänster och säger kosta vad det kosta vill, det är bara skattebetalarnas pengar. Och då skapar det affärsverksamhet kring detta.
För att ta ett idag okontroversiellt exempel, så när staten (arbetsförmedlingen) införde fas1 till fas 3 så fanns det många aktörer som såg att håva in pengarna som staten slösade.
Och man ser på vad staten fattar för beslut, det är väl tal på att avskaffa arbetsförmedlingen och bli privata aktörer igen. Så kommer det garanterat bli ett område där vissa superlätt kommer bli mångmiljonärer utan den minsta ansträngning.
Huruvida de statliga satsningarna är bra eller ej är en politisk fråga, det jag dock påstår är att den som helt lagligt nyttjar sin kunskap/kontakter inom detta område kan lätt bli mångmiljonär.

En kamrats storebrorsa insåg att staten öser miljoner om inte miljarder på att bygga ut bredband i landet. Där många bredbandsanvändare på landet endast behöver betala en bråkdel av kostnaden resten betalar skattebetalarna. Den som jag känner valde stenhårt att satsa på detta och är idag riktigt rik tack vare detta, kanske inte i klass med de rikaste i landet. Men han och hans fru som är runt 40år skulle kunna gå i pension och leva bättre än medelklassen i sverige.

Permalänk
Medlem

Förutom pensionssparportfölj, så är det 100% SpectraCure just nu. Hittills +50% från första aktien införskaffades. Har väl nån tusenlapp på Game Chest iofs, men det är mest för skoj skull.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Förutom pensionssparportfölj, så är det 100% SpectraCure just nu. Hittills +50% från första aktien införskaffades. Har väl nån tusenlapp på Game Chest iofs, men det är mest för skoj skull.

Så vid eventuell konkurs blir du av med alla pengar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så vid eventuell konkurs blir du av med alla pengar?

Ja, precis. Eller alla pengar som inte är förmögenhet, investerade i pensionsspar eller andra tillgångar. Så en väldigt liten del blir jag av med. Däremot är potential till avkastning på den ”lilla” investeringen så pass bra att det är värt det. Low risk / high reward ser jag det som.

Väldigt många har lagt över mer och mer i SpectraCure nu, många med 100% av sina investeringar. Många med betydligt högre summor. Ska bli spännande och se om det blir pannkaka eller hummer. Men det är inte ett förhoppningsbolag vi snackar om.

När det här caset är klart hamnar såklart all vinst i spridda långsiktiga bolag igen.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Azureye:

Ja, precis. Eller alla pengar som inte är förmögenhet, investerade i pensionsspar eller andra tillgångar. Så en väldigt liten del blir jag av med. Däremot är potential till avkastning på den ”lilla” investeringen så pass bra att det är värt det. Low risk / high reward ser jag det som.

High risk - High Reward med alla ägg i en korg.

Citat:

Väldigt många har lagt över mer och mer i SpectraCure nu, många med 100% av sina investeringar. Många med betydligt högre summor. Ska bli spännande och se om det blir pannkaka eller hummer. Men det är inte ett förhoppningsbolag vi snackar om.

Spectracure är ett biotech bolag som inte har någon skarp produkt, inte går med vinst och bara kommit till fas 2 studier. Det är definitionen av ett förhoppningsbolag.

Citat:

När det här caset är klart hamnar såklart all vinst i spridda långsiktiga bolag igen.

Dessutom verkar du vilja lyckas time:a utgången?

När jag har enhörningar som springer iväg så brukar jag sälja insatsen, då är det bara vinsten som ligger kvar och ingen risk att förlora insättningen finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag ska investera i koncernen jag arbetar i. Vi får efter tre år bonusaktier.

Köper 40aktier idag och får 50st om tre år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara poäntera att huvudfrågan är "Hur investerar du?". Jag såg den här tråden nu för att jag nyligen köpt aktier och visste inte att en tråd om detta fanns på SweC. Det är såhär jag investerar JUST NU på börsen. Det kommer ändras i framtiden. Jag har redan blickat tillbaka i denna tråd och sett en hel del bra tips.

Skrivet av DavidtheDoom:

High risk - High Reward med alla ägg i en korg.

Jo, absolut. Om det hade varit så att jag hade alla mina pengar investerade. Nu är det inte så. Utan jag har en väldigt liten del för tillfället. Jag kan ha 5kr på börsen och alla 5kr i ett bolag. Då har jag 100% i ett bolag, men inte 100% av mina tillgångar. Därav, i MITT fall, low risk / high reward.

Skrivet av DavidtheDoom:

Spectracure är ett biotech bolag som inte har någon skarp produkt, inte går med vinst och bara kommit till fas 2 studier. Det är definitionen av ett förhoppningsbolag.

SpectraCure gick från förhoppningsbolag till utvecklingsbolag för en tid sedan.

Skrivet av DavidtheDoom:

Dessutom verkar du vilja lyckas time:a utgången?

Jag stannar till exit. Kan vara i år, kan vara om några år.

EDIT: Jag är givetvis påläst i bolaget och har inte bara hoppat på ett tåg bara för att andra gör det. Mina val, mina konsekvenser. Tycker aldrig man ska köpa något man inte vet vad det är, bara för att någon rekommenderar det. Ansvaret är alltid ens eget.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Förutom pensionssparportfölj, så är det 100% SpectraCure just nu.

Skrivet av Azureye:

Jo, absolut. Om det hade varit så att jag hade alla mina pengar investerade. Nu är det inte så. Utan jag har en väldigt liten del för tillfället. Jag kan ha 5kr på börsen och alla 5kr i ett bolag. Då har jag 100% i ett bolag, men inte 100% av mina tillgångar. Därav, i MITT fall, low risk / high reward.

I din första post låter det väldigt mycket som att du tagit nästan allt du har och lagt på SpectraCure

Jag tycker reward måste alltid så i förhållande till risk när man gör sådana uttalanden. Om man anser att man minskar risken i sitt ägande av något genom att helt enkelt minska andelen, minskar man också reward motsvarande i motsvarande grad. Dvs. tycker jag inte 5kr investerat någonsin kan bli något som kan betraktas som något som kan ge en "high reward". Även om värdet tiofaldigas räcker ju inte vinsten till en pizza

I ett sådant extremt scenarion kan man ta i beaktande tiden man lagt på att komma fram till att det är en väldigt bra investering. Man kan ju jobba i en halvtimme (eller något, beroende på lön givetvis) och garanterat på mer pengar i handen än vad man får ut om de går riktigt bra (typ +1000%). Avgjort en dålig tidsinvestering

Skrivet av DavidtheDoom:

När jag har enhörningar som springer iväg så brukar jag sälja insatsen, då är det bara vinsten som ligger kvar och ingen risk att förlora insättningen finns.

Hur länge brukar du ha kvar vinsten där innan du säljer, hur många halshuggna zombieenhörningar har du som springer vidare i dagsläget, och går du aldrig in i dessa igen? Låter som en strategi som kan ge lite lugnare sinnesstämmning, men samtidigt ge en lite dilemma med kalla fötter/mental block för vidare handel (både sälj/köp), samt det positiva problemet att man har en massa gamla "vinstägande" på kontot.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

I din första post låter det väldigt mycket som att du tagit nästan allt du har och lagt på SpectraCure

Jag tycker reward måste alltid så i förhållande till risk när man gör sådana uttalanden. Om man anser att man minskar risken i sitt ägande av något genom att helt enkelt minska andelen, minskar man också reward motsvarande i motsvarande grad. Dvs. tycker jag inte 5kr investerat någonsin kan bli något som kan betraktas som något som kan ge en "high reward". Även om värdet tiofaldigas räcker ju inte vinsten till en pizza

I ett sådant extremt scenarion kan man ta i beaktande tiden man lagt på att komma fram till att det är en väldigt bra investering. Man kan ju jobba i en halvtimme (eller något, beroende på lön givetvis) och garanterat på mer pengar i handen än vad man får ut om de går riktigt bra (typ +1000%). Avgjort en dålig tidsinvestering

Jag medger att min första post var väldigt suddig och nästan lite provocerande. Satt och drack vin en kväll och snubblade över tråden. Ber om ursäkt för det. Av någon anledning blir man alltid lite "pratglad" (skrivglad?) av alkohol.

Jag har betydligt mer än 5kr investerat, det förstår du med. Men ändå så pass liten del av min ekonomi så att det är försumbart. Spelar helt ärligt ingen roll om det går dåligt. Men går det bra, då går det JÄVLIGT bra. Potentialen är stor och insatsen är relativt liten. Skulle gått in med mer om det var ett 100% säkert case. Men sådana finns inte. Däremot kan detta vara ett once-in-a-lifetime-case. Den som lever får se.

Ska också tilläggas att jag är starkt kritisk till många som bara köper en aktie för att dom hört nåt. Läs först, köp sen. Satsa aldrig mer än du har råd att förlora. Lyssna inte bara på andra, gör dina egna efterforskningar. Var källkritisk. Alldeles för mycket "jag hörde att" och "men någon sa att". Dina pengar, dina beslut. Klart slut!

Kommer följa den här tråden fortsättningsvis, för framtida investeringsidéer. Kommer bli mer utdelningsaktier i framtiden.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag medger att min första post var väldigt suddig och nästan lite provocerande. Satt och drack vin en kväll och snubblade över tråden. Ber om ursäkt för det. Av någon anledning blir man alltid lite "pratglad" (skrivglad?) av alkohol.

Jag har betydligt mer än 5kr investerat, det förstår du med. Men ändå så pass liten del av min ekonomi så att det är försumbart. Spelar helt ärligt ingen roll om det går dåligt. Men går det bra, då går det JÄVLIGT bra. Potentialen är stor och insatsen är relativt liten. Skulle gått in med mer om det var ett 100% säkert case. Men sådana finns inte. Däremot kan detta vara ett once-in-a-lifetime-case. Den som lever får se.

Ska också tilläggas att jag är starkt kritisk till många som bara köper en aktie för att dom hört nåt. Läs först, köp sen. Satsa aldrig mer än du har råd att förlora. Lyssna inte bara på andra, gör dina egna efterforskningar. Var källkritisk. Alldeles för mycket "jag hörde att" och "men någon sa att". Dina pengar, dina beslut. Klart slut!

Kommer följa den här tråden fortsättningsvis, för framtida investeringsidéer. Kommer bli mer utdelningsaktier i framtiden.

Det är bra att vara försiktig, men om du verkligen tror att det har sådan potential, borde du inte investera lite mer då? Du har inte gett några faktiska siffror av andelen du har i det, men jag kan tänka att om jag kände mig lika säker som du verkar vara så skulle jag nog investera 10-20% av allt jag har i det och kanske hoppas att det när det blommar ut drar mitt totala innehavs värde till det dubbla eller så (bara för att slänga ut lite siffror för ett nästan otänkbart bra case, jag har aldrig känt mig så säker på något som du ger sken av att vara). Men då blir det också något som avgjort spelar roll om det går dåligt, något som det kommer ta ett tag att återhämta vid eventuell brakförlust.

Annars tror jag det kan vara bra att göra som du gör också för den delen, om man ska vara lite mer skeptisk och inte tror att företaget kommer så skogar av guld (vilket alltid bör vara grundantagandet). Dvs. ska man leka med lite mer riskfulla oetablerade och instabila företag, gör det för all del med mindre summor, även om man är väldigt säker. Investera mer senare om man fortfarande tror potentialen finns. Det är nice om man får en fullträff och får bra procentuell avkastning på det, även om det inte blir många procent plus på hela ens konto. Men om man bränner sig, så blir det ingen äckligt dyr läxa i alla fall, och något som kanske leder till att man inte gör samma misstag senare med en större summa

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det är bra att vara försiktig, men om du verkligen tror att det har sådan potential, borde du inte investera lite mer då? Du har inte gett några faktiska siffror av andelen du har i det, men jag kan tänka att om jag kände mig lika säker som du verkar vara så skulle jag nog investera 10-20% av allt jag har i det och kanske hoppas att det när det blommar ut drar mitt totala innehavs värde till det dubbla eller så (bara för att slänga ut lite siffror för ett nästan otänkbart bra case, jag har aldrig känt mig så säker på något som du ger sken av att vara). Men då blir det också något som avgjort spelar roll om det går dåligt, något som det kommer ta ett tag att återhämta vid eventuell brakförlust.

Annars tror jag det kan vara bra att göra som du gör också för den delen, om man ska vara lite mer skeptisk och inte tror att företaget kommer så skogar av guld (vilket alltid bör vara grundantagandet). Dvs. ska man leka med lite mer riskfulla oetablerade och instabila företag, gör det för all del med mindre summor, även om man är väldigt säker. Investera mer senare om man fortfarande tror potentialen finns. Det är nice om man får en fullträff och får bra procentuell avkastning på det, även om det inte blir många procent plus på hela ens konto. Men om man bränner sig, så blir det ingen äckligt dyr läxa i alla fall, och något som kanske leder till att man inte gör samma misstag senare med en större summa

Jag har gått in med mer ju längre företaget kommit. Och jag kommer gå in med mer om jag anser att det är värt risken. Jag har ingen aning om vad slutsumman blir vid ett uppköp, men jag är rätt säker på att jag investerat tillräckligt för att vara nöjd vid ett sådant utfall. Men kommer inte vara girig. Eller ja... jag kommer ju inte sälja bara för att kursen rusar heller

Jag är mycket väl medveten om att minsta lilla fallgrop kan ändra allt i ett företag som håller på att ta fram en produkt. Men hittills är det bara det ekonomiska som varit ett bekymmer. Det är inte det längre. Resultaten får tala för sig själv. Där finner jag det högst osannolikt att det helt plötsligt skulle ske en drastisk förändring.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua