Permalänk
Medlem

Vad för VPN ska jag välja?

Hej!

Är väl sent ute, men börjar vara dags att skaffa en VPN tjänst. Men frågan är vilken.

Skulle uppskatta lite tips och förslag på vilken VPN tjänst ni själva använder och rekommenderar och varför.

Har funderat lite på NordVPN men har inte bestämt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

Hej!

Är väl sent ute, men börjar vara dags att skaffa en VPN tjänst. Men frågan är vilken.

Skulle uppskatta lite tips och förslag på vilken VPN tjänst ni själva använder och rekommenderar och varför.

Har funderat lite på NordVPN men har inte bestämt mig.

Skulle säga det beror på om du prioriterar anonymitet eller hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen:

Både är väl viktigt, så kanske en kompromiss av båda?

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Nord efter de tog bort möjligheten att stoppa sin månadsbetalning, man måste skriva till dem osv.

Använder nuförtiden express vpn istället har fungerat bättre dessutom, hade ofta nertid med Nord

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@Lodisen:

Både är väl viktigt, så kanske en kompromiss av båda?

https://thatoneprivacysite.net/#detailed-vpn-comparison

Jag använder Torguard själv. Kostar bara $25 per år (Med deras 50% promo kod) om man betalar för två år på en gång och jag får hastigheter norr om 500 Mbit/s.
Alla andra jag testat ger bara 100-200 Mbit/s och är dyrare.

CyberGhost, NordVPN, Hotspotshield har gett riktigt usla hastigheter på <100 Mbit/s, men samtidigt så är de två förstnämnda inte inom något av länderna som övervakar trafik. Så det är som sagt en trade-off.

Om någon har tips på en VPN som både är utanför spionländerna och levererar bra hastigheter så är nog både jag och TS intresserad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Mullvad är en av de mest välrenommerade i privacy kretsar, eller PIA är ju också kända för att inte logga efter att ha blivit stämda över loggar. Bägge har väldigt bra hastighet.

https://thatoneprivacysite.net/#detailed-vpn-comparison

PS. Inga vpn är gratis. Du betalar alltid, inte alltid i pengar dock.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv

Köpte alla forumiters NordVPN bias med hull och hår.

Använde FreedomeVPN i 2 år innan dess och man märkte inte ens att det var igång på telefonen. Jämfört med Nord som byter servrar, inte kan ansluta & går ner titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Mullvad kan jag rekommendera starkt, bra fart för ca 50kr/m och accepterar diversa betalningsmetoder inkl bitcoin, swish och kontanter i kuvert. De har också stöd för WireGuard och du får ha 5 anslutningar igång på samma konto samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört OVPN (https://www.ovpn.com/sv) i några år och aldrig haft några märkbara problem varken med hastighet eller downtime.

Nu har jag väl inte haft någon värsting-lina direkt men, (hade 250 mbit/s under en period) numera 100 mbit/s.

Det är inte det billigaste alternativet, men enkelheten och bra erfarenheter av det gör att jag har stannat kvar.

Värt att notera är att jag bara kör Plex/mediaserver rullandes på VPN 24/7, inte min speldator eller andra enheter.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Jag har kört OVPN (https://www.ovpn.com/sv) i några år och aldrig haft några märkbara problem varken med hastighet eller downtime.

Nu har jag väl inte haft någon värsting-lina direkt men, (hade 250 mbit/s under en period) numera 100 mbit/s.

Det är inte det billigaste alternativet, men enkelheten och bra erfarenheter av det gör att jag har stannat kvar.

Värt att notera är att jag bara kör Plex/mediaserver rullandes på VPN 24/7, inte min speldator eller andra enheter.

Jag bytte till Mullvad ifrån OVPN och Mullvad är betydligt bättre. Får högre hastighet och mindre buggar i deras egen programvara.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather