Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?

Permalänk
Medlem

Vad innebär det här om man redan har en Huawei-mobil? Kan/får de släppa en uppdatering som byter ut Android till deras egna OS i efterhand?? ( Har en P10 så ett par år gammal)

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Johan86c: Fast vad pratar du om? Huawei har max 1 % av marknaden i USA. I EMEA och så även Västeuropa säljer Huawei bättre än Apple sedan ett tag. De som sanktionerar är inte de som drabbas. ZTE stod för typ 11 % av försäljningen i USA när de sanktionerades för den delen. Rim och reson kan man inte riktigt räkna med.

Jag pratar om ett extremt scenario som jag ej ser tänkbart då det skulle uppröra så många. D.v.s att man från Huwaie-enheter ej kan ladda hem nya appar från Google play. Sedan visst är kanske inte Huwaie stora i Usa, men mer i övriga världen. Detta ihop med all hat som redan finns emot politikerna tror jag ej de klarar av. En helt annan sak var att detta var det enda konstiga beslut som fattas nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag pratar om ett extremt scenario som jag ej ser tänkbart då det skulle uppröra så många. D.v.s att man från Huwaie-enheter ej kan ladda hem nya appar från Google play. Sedan visst är kanske inte Huwaie stora i Usa, men mer i övriga världen. Detta ihop med all hat som redan finns emot politikerna tror jag ej de klarar av.

Kan du köra Google Play-tjänster/butik så kan du installera nya appar. Det handlar mer om att Huawei inte får baka in Googles tjänster i nya systembilder eller OS-uppdateringar. Om Huawei därför skulle helt eller delvis dra sig tillbaka från Europa så skulle bara politikerna och media i USA jubla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Kan du köra Google Play-tjänster/butik så kan du installera nya appar. Det handlar mer om att Huawei inte får baka in Googles tjänster i nya systembilder eller OS-uppdateringar. Om Huawei därför skulle helt eller delvis dra sig tillbaka från Europa så skulle bara politikerna och media i USA jubla.

Det går att lägga in begränsningar på vad som går att göra från Google-play, som enbart ladda hem uppdateringar. Dock ser jag ej extrema beslut som trovärdiga att de kommer inträffa som jag nämnde.

Att huwaie skulle dra sig ur europa ser jag som ren och skär protektionism, konkurrerande företag som jobbar inom 5G nätverket kan jubbla och säga, nu behöver vi inte prispressa lika hårt och fortfarande kan käka hummer och champagne till frukost.
IT säkerhet kring Huwaie är dock en annan viktig fråga, på samma sätt som man ej bör köpa något som har tillverkas i usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ororar mig inte då jag tror på upplopp vid extremfallet. Men texten i länken markerade var: But users of existing Huawei devices who have access to the Google Play Store will still be able to download app updates provided by Google. Apps such as Gmail are updated through the store https://www.reuters.com/article/us-huawei-tech-alphabet-exclu...

Det står fortfarande kunna ladda hem app uppdateringar, men det står inget om att kunna ladda hem nya appar. Att kunna ladda hem nya appar är något jag måste göra.
Om extremfallet uppstår så tror jag dock att jag klarar mig ett tag utan nya appar så jag förlorar kanske inte 10 000kr utan säg 5-7000kr. Men jag får i förtid göra ett nyköp av 2 mobiler och en surfplatta och får lägga ut lite pengar. Jag klarar väl detta, men det är ej alla som gör det.
Jag är då inte rädd för att detta sker då folk skulle bli så arga. Höjda skatter är en sak folk ej fattar, men om de tvingas byta hårdvara p.g.a politikers beslut upprör mycket.

Angående google är förstora som några andra har nämnt. Så är det problem för mobilapptillverkare att utveckla flera olika appar och det ska appar till allt idag som hemautomation.
För mig är en mobilOs som ej stöder västtrafikappen eller bankId ett Os jag aldrig skulle vilja ha.

Det här är ju dock bara ett steg från att kräva att telebolagen blockar Huawei... sen har du en värdelös tegelsten. Nåja, i USA iaf. Vet inte om det skulle gå så långt här i Sverige.

I den logiska delen av min hjärna så tänker jag att USA/alla andra länder har mer information om Huawei än dom släpper till allmänheten, tungt bevis för att dom faktiskt spionerar för Kinas regering och har lagt in backdoors i deras enheter.

Men i verkligheten så har väl säkert bara Trump fått idén att dom gör det från Fox News så nu går fullt ös med att ljuga som vanligt för han vet knappt vad som skiljer mellan en hamburgare och en telefon på teknisk nivå.

Permalänk
Medlem

Stackars de som köpt deras telefoner om de slutar få uppdateringar. Kanske inte ens tillgång till play store mer?

Deras Kirin SoC är ju väldogt bra och kamerorna likaså men finns annat att välja på ändå men värre för de som just köpt en telefon för 10k och inte får uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Är det inte så att Huawei haft/har spionmjukvara i andra av sina teknikska leveranser? basstationer för mobiltelefoni t.ex, dom grävde väl sin egen grav när dom gick med på att samla information åt kinesiska staten. Det är ju inte så att USA sågar Huawei bara för att det är kul (lite kanske, men att dom skulle göra det för att gynna amerikanska tillverkare vetefan, så bra grejjer gör dom ju inte själva).

http://inbeijing.se/bulletin/2019/05/01/forsta-konkreta-bevis...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det går att lägga in begränsningar på vad som går att göra från Google-play, som enbart ladda hem uppdateringar. Dock ser jag ej extrema beslut som trovärdiga att de kommer inträffa som jag nämnde.

Att huwaie skulle dra sig ur europa ser jag som ren och skär protektionism, konkurrerande företag som jobbar inom 5G nätverket kan jubbla och säga, nu behöver vi inte prispressa lika hårt och fortfarande kan käka hummer och champagne till frukost.
IT säkerhet kring Huwaie är dock en annan viktig fråga, på samma sätt som man ej bör köpa något som har tillverkas i usa.

Nu var det deras konsumentprylar det handlade om. Google kommer göra minsta möjliga, det finns ingen funktion i deras tjänster att telefoner måste godkännas av Google för att använda butiken, och kan du inte använda butiken kan du inte uppdatera apparna. De kan väl i dagsläget spärra enheter från att installera vissa appar, men det gäller ju även uppdateringar.

Telekomutrustning är inte beroende av uppdateringar från ett amerikanskt företag på något liknande sätt, och det kommer inte finnas någon nackdel för europeiska länder att fortsätta köra med Huawei. Kina kan dessutom hindra Ericsson och Nokia från att tillverka sin utrustning om de hindras köpa nödvändig teknik, eller stänga ute dessa från kontrakt i Kina som båda är starkt beroende av. När det gäller Android så kommer de såklart inte retaliera mot Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är det inte så att Huawei haft/har spionmjukvara i andra av sina teknikska leveranser? basstationer för mobiltelefoni t.ex, dom grävde väl sin egen grav när dom gick med på att samla information åt kinesiska staten.

Har dom? Har du några bevis för det? (annat än dom nedan, mer om det sen).

Vi vet ju av Snowden att USA gör alla dom där sakerna i just hårdvara och mjukvara.

Skrivet av adfactory:

Det är ju inte så att USA sågar Huawei bara för att det är kul (lite kanske, men att dom skulle göra det för att gynna amerikanska tillverkare vetefan, så bra grejjer gör dom ju inte själva).

Dom gör det såklart för att dom känner sig hotade som världens främsta ekonomi.

Jag blir alltid skeptisk när jag läser nyhter 10 år efter att dom har hänt.

Permalänk
Medlem

Läser du mer än rubriker?

Skrivet av Elektroniktidningen:

Enligt Huawei var Telnetporten inte åtkomlig från den sida av routern som kopplas till Internet, utan från den sida som kopplas till lokalnätet. Huawei skulle alltså inte ha kunnat använda den för att ge sig själv access till Vodafones nät.

http://etn.se/index.php/65784

Att man lokalt kan använda telnet ihop med lösenord är normalt bland nätverksutrustning av alla slag. Eftersom det handlar om äldre utrustning är det inte konstigt på något sett, enklare hårdvara får kämpa med kryptering.

Permalänk
Medlem

Farlig situation för Huawei. Även om de kommer kunna använda sig av AOSP, så kommer de inte kunna använda Google Play Services och Google Mobile Services utöver Google Play Store. Innebär helt enkelt att de mer eller mindre måste bygga upp ett OS med tillhörande app store från scratch och samtidigt kunna övertyga miljontals utvecklare jorden runt att utveckla/porta sina appar till detta OS. Vi alla vet hur det gick med Microsofts egna OS för mobiltelefoner...

Om jag nu är lite pessimistisk här, vad händer med Kinas ekonomi (samt övriga världen) om Huawei går i konkurs p.g.a. situationen de befinner sig i?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Läst och följt lite då och då om hur Ubuntu utvecklat ett OS för telefoner, hade ju varit klockrent om dom fick fram något "alternativ" åtgärd att kunna köpa Huawei med deras OS. Hur utvecklat det är osv vet jag inte med känns som där får man opensource i alla fall. https://docs.ubuntu.com/phone/en/

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Nu tappade Google det mesta av sin trovärdighet, de är ju värre än Microsoft på sin tid. Nä, Google har definitivt blivit för stora. Och att de skulle gå i Trumps släptåg trodde jag verkligen inte. Fram tills nu har jag inte tyckt deras storlek spelade så stor roll eftersom man lite naivt trott på deras devis "dont be evil". Men det är just evil de är nu. Synd bara att det inte finns något bra alternativ idag. Tizen kanske? Min nästa telefon blir nog en Huawei tack vare detta. Med eller utan Android.

Europa och Kina borde faktiskt göra gemensam sak och bojkotta företag från USA. De kan tillverka och sälja sin skit i sitt stora patetiska land. Vi klarar oss säkert bättre utan deras skräp. Då skulle andra mindre företag få chansen de inte får idag.

Sen undrar jag hur Trumph tänker.. Varför förbjuder han inte Apple att tillverka sina produkter i Kina? Såklart vill han att Usa ska kunna utnyttja Kina för sin egen vinning men Kina ska inte få utnyttja Usa för sin vinning. Det bevisar bara vilken bortskämd barnunge Trump fortfarande är, trots sin ålder. Född med silversked i mun och han har inte en aning om hur den riktiga världen fungerar. Tyvärr verkar inte Usas befolkning det minsta smartare eftersom de röstade på honom, och kommer säkert göra det igen.

PS. Vem blir nästa president efter Trump? Min gissning är Sylvester Stallone.. Han kan säkert sätta hårt mot hårt.. Ha ha... DS.

Varför skall Kina bojkotta USA för? Kina är ju inget U-land längre så de borde väl spela under samma regler som de andra I-länder och betala för sig, tycker du inte det?

Märkligt att du ej nämner nåt om vår nuvarande regering som får Google att införa censur titt som tätt på sina sociala plattformar i det här landet. Trump gick till val på att få ned arbetslösheten i USA vilket han lyckats med ypperligt. Den är väldigt låg just nu mot vad den varit under lång tid. Vad är det för del att en landsfader bryr sig om sitt eget land och sin egen befolkning som prio? Tänk om vår statsminister kunde göra samma sak.

Vi har snart mer skottlossningar, rån, och mord än Brasilien per capita men det enda som du verkar bry dig om är telefoner? Gällande våldtäkter så ligger vi världstvåa nu per capita. Känns det bra att klanka ned på andra makthavare som bryr sig om sin egen befolkning än så som vi fått i det här landet sista 9 åren?

Du pratar om smarta väljare. Vad tycker du om Sveriges väljare som vill ha allt elände vi nu fått samt snart är ett U-land? Kasta inte sten i glashus tack. Förmodligen så hade SLY varit en betydligt bättre landsfader än Löfven någonsin kommer att bli.

Var du glad att inte Clinton vann valet för då hade vi nog redan tredje världskriget knackande på dörren. Men det kanske är viktigare med lite appar för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Mobiler med operativsystem baserade på fri mjukvara kan inte komma snabbt nog nu...

Opensource/privacy-telefonen finns redan för pre-order or heter Librem.

Skrivet av TObbeSkatt:

Läst och följt lite då och då om hur Ubuntu utvecklat ett OS för telefoner....

Men de slutade utveckla det för ganska länge sen, va? (för att de inte fick telefonbiten att fungera?)

Permalänk
Medlem

Trist för alla med en Huawei-lur, den blev över en natt en mycket dyr pappersvikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Trist för alla med en Huawei-lur, den blev över en natt en mycket dyr pappersvikt.

Skickades från m.sweclockers.com

https://twitter.com/Android/status/1130313848332988421

Permalänk
Medlem

Köpte alldeles nyligen en P30 Pro, är det värt att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka den för att byta mot t.ex. nya Oneplus?

Eller är det bara nästa generations Huawei som inte kommer få använda Googles tjänster??

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Köpte alldeles nyligen en P30 Pro, är det värt att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka den för att byta mot t.ex. nya Oneplus?

Eller är det bara nästa generations Huawei som inte kommer få använda Googles tjänster??

https://twitter.com/Android/status/1130313848332988421

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Okej, vad betyder detta för alla som har en Huawei-telefon t ex för en som inte är så insatt alls. Är det lika bra att försöka hitta en ny telefon eller betyder detta ingenting egentligen? Köpte min P20 för bara några månader sen liksom...

Det har varit standard under många år att de speciella tjänsterna från Google som inte är open source ändå gått att ladda ner och använda utan några som helst bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det har varit standard under många år att de speciella tjänsterna från Google som inte är open source ändå gått att ladda ner och använda utan några som helst bekymmer.

Grejen är väl snarare att om Google-Apps (ex.vis. Play store) inte finns förinstallerat på telefonen så blir det tufft, oavsett om det finns pirat-Google-Apps att ladda ned och manuellt installera för den som vet hur.

OM detta händer, och det händer på det här viset, så kommer Huawei behöva hitta en egen lösning och om de inte gör det är det ju mycket möjligt att de blir ett ointressant alternativ för den stora massan och försvinner från hyllorna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känns ju lagomt roligt. Köpte nyligen en P20 och en P30 Pro 256GB.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Känns ju lagomt roligt. Köpte nyligen en P20 och en P30 Pro 256GB.

Gäller bara nya telefoner som inte är sålda, alla produkter som redan finns ute kommer att fortsatt ha stöd för google men dom kan bara använda den öppna källkoden för android os.

"For Huawei users' questions regarding our steps to comply w/ the recent US government actions: We assure you while we are complying with all US gov't requirements, services like Google Play & security from Google Play Protect will keep functioning on your existing Huawei device," the Android Twitter account said on Monday.

Google Play Protect is a security service built into Google's Play Store that scans apps in the store and on user devices.

While the details are scant, the tweet indicates that Google will not degrade the experience of phones already in use. Future Huawei phones will be without Google services.

Huawei has been said to be developing its own OS as a backup for an Android ban.

Permalänk
Medlem

Okay, så Play och Play Protect kommer fortsatt fungera.. Men själva OSet då? Kanske jag som är trög men kan inte hitta info om att uppdateringar gör själva Android kommer fortsätta som innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Lodisen: Ingen fara, som nämnt i de flesta artiklar förutom Sweclockers så står tydligt att detta gäller NYA kommande telefoner och inte de som redan är på marknaden.
Man tar alltså inte och stoppar uppdateringar till befintliga enheter/modeller som redan är licenserade.

Borde förtydligas egentligen, annars blir det nästan lite clickbait.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Gäller bara nya telefoner som inte är sålda, alla produkter som redan finns ute kommer att fortsatt ha stöd för google men dom kan bara använda den öppna källkoden för android os.

"For Huawei users' questions regarding our steps to comply w/ the recent US government actions: We assure you while we are complying with all US gov't requirements, services like Google Play & security from Google Play Protect will keep functioning on your existing Huawei device," the Android Twitter account said on Monday.

Google Play Protect is a security service built into Google's Play Store that scans apps in the store and on user devices.

While the details are scant, the tweet indicates that Google will not degrade the experience of phones already in use. Future Huawei phones will be without Google services.

Huawei has been said to be developing its own OS as a backup for an Android ban.

Skrivet av SollieFoto:

@Lodisen: Ingen fara, som nämnt i de flesta artiklar förutom Sweclockers så står tydligt att detta gäller NYA kommande telefoner och inte de som redan är på marknaden.
Man tar alltså inte och stoppar uppdateringar till befintliga enheter/modeller som redan är licenserade.

Borde förtydligas egentligen, annars blir det nästan lite clickbait.

Så länge uppdateringar till operativet + samt nya versioner av Android kommer till dessa är jag nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Detta lär slå ut Huawei helt på de flesta marknader utanför Kina. Även om de har förberett ett eget OS är det ju väldigt svårt att locka över folk till det när man inte ens har Play store med allt innehåll som finns där.

Permalänk

Min syster som precis tog ut en ny P30 Pro, borde hon byta den mot en S10 istället? Tänker på uppdateringar osv.

EDIT: Läste precis att detta bara gäller nya telefoner som ej är på marknaden nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Min syster som precis tog ut en ny P30 Pro, borde hon byta den mot en S10 istället? Tänker på uppdateringar osv.

EDIT: Läste precis att detta bara gäller nya telefoner som ej är på marknaden nu.

Officella Android Twitter:
https://twitter.com/Android/status/1130313848332988421

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu beskriver du Googles produkter och inte Kina.

Men du inser väl att det är värre om informationen tillkommer en främmande stat än din egen? Då hamnar du i informationsunderläge som kan innebära fullt av säkerhetsrisker. Problemet som beskrivs med Huawei är just deras kopplingar direkt till det Kinesiska kommunistiska partiet.
Här är ett avsnitt av CBS 60 Minutes som handlar om Huaweis kopplingar till det det Kinesiska kommunistiska partiet:

Dold text
Permalänk
Medlem

Hmm. Står å klurar på om jag ska uppgradera min Honor 8 till en Honor View 20 elelr Zenfone 6. Blir nog till att testa Asus denna gång. Riktigt nöjd med Huawei/Honor annars. De behövs på marknaden!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W