Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@niemert: Huawei är anklagade för spionage av amerikanska staten, vilket i olika etapper lett fram till att de nu svartlistas. Andra kinesiska telefonföretag som ZTE, Oneplus, Xiaomi, med flera är inte anklagade för spionage och kommer därmed inte påverkas av just det här beslutet.

Edit: ZTE har varit svartlistade från att köpa amerikanska komponenter tidigare, men inte för spionage utan för att de handlade med Iran och Nordkorea. Den svartlistningen har sedan hävts, men det kan bli aktuellt att åter svartlista ZTE. Det har varit på tapeten att både Huawei och ZTE ska svartlistas i år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@niemert: Huawei är anklagade för spionage av amerikanska staten, vilket i olika etapper lett fram till att de nu svartlistas. Andra kinesiska telefonföretag som ZTE, Oneplus, Xiaomi, med flera är inte anklagade för spionage och kommer därmed inte påverkas av just det här beslutet.

Tekniskt sett är ZTE också anklagade.

Eftersom du redigerade inlägget, jo ZTE har varit utpekade för spionage i bland annat FBI-rapporter.

Både Nokia och Ericsson har handlat med Iran och Nordkorea för övrigt.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är riktigt glad att Google gjorde detta även om jag gillade Huawei telefoner.
Kina är ett vidrigt land mot sin befolkning (även USA) och Huawei har gång på gång stulit västerländsk teknologi m.m vilket innebär förlorade intäkter för västerländska länder och i slutändan blir det befolkningen som blir lidande.

Även om det tar på mig att säga det så gör Trump helt rätt här, ni som grinar över detta "angrepp" förstår nog inte hur vidriga Kina med deras regering är..och nej USA är inte i närheten av dem oavsett vad ni väljer att tro.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av roxkz:

Så, OM telefonen tappar sin utlovade funktionalitet och utlovat stöd vad gäller kommande säkerhetsuppdateringar... Är det giltigt skäl för att reklamera produkten som konsument? Telefonen ligger trots allt på "enterprise recommended" med 36 månader utlovade säkerhetsuppdateringar, som även skyltats med hos flera ÅF... Som nu uteblir?

Eller kommer säkerhetsuppdateringarna och normal funktionalitet fortsätta som vanligt för nuvarande?

Skrivet av anon159643:

Säkerhetsuppdateringar är en sak som är negativ, men om extremfallet Google Appstore slutar fungera så blir inte de som nyss har köpt en Huwaie för 10 000kr ej glada.
Jag själv har Huwaieprodukter (2 st mobiler och en surfplatta) värda strax under 10 000kr totalt som bara blir bortblåst. Visst surfplattan är gammal, men jag får ändå köpa en ny.

*edit*
Jag tror ej extremfallet uppstår det skulle bli upplopp. Men ändå, jag tänker på en som idag jobbar i en elektronikbutik, kan dessa idag rekommendera Huwaie till kunder utan att nämna detta?
Min gissning är att majoriteten av de säljare som just har mobilavdelningen inte ens bryr sig.

Skrivet av Freezer64Pro:

Hm. Jag som nyligen köpt en ny huawei och jag använder den till att ha koll på mina mailkonton (gmail, hotmail) samt använder andra appar som är beroende av Google. Kan inte gå tillbaka till förra telefonen heller då det är en Honor 8.
Kommer det innebära att alla tjänster som är beroende av Google slutar att fungera eller gäller det endast nya telefoner.

Freezer

Jag har också en Huawei och förstår oron, men jag tror inte ni behöver oroa er.

Artikeln från Reuter nämner detta:

Skrivet av Reuter:

"Popular Google apps such as Gmail, YouTube and the Chrome browser that are available through Google’s Play Store will disappear from future Huawei handsets as those services are not covered by the open source license and require a commercial agreement with Google.

But users of existing Huawei devices who have access to the Google Play Store will still be able to download app updates provided by Google. Apps such as Gmail are updated through the store, unlike operating system updates which are typically handled by phone manufacturers and telecoms carriers, which the blacklist could affect, the source said."

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@niemert: Huawei är anklagade för spionage av amerikanska staten, vilket i olika etapper lett fram till att de nu svartlistas. Andra kinesiska telefonföretag som ZTE, Oneplus, Xiaomi, med flera är inte anklagade för spionage och kommer därmed inte påverkas av just det här beslutet.

Edit: ZTE har varit svartlistade från att köpa amerikanska komponenter tidigare, men inte för spionage utan för att de handlade med Iran och Nordkorea. Den svartlistningen har sedan hävts, men det kan bli aktuellt att åter svartlista ZTE. Det har varit på tapeten att både Huawei och ZTE ska svartlistas i år.

ZTE var ju illa ute tills att kinesiska staten gav ordentliga bidrag till byggandet av ett indonesiskt nöjesfält. Ett nöjesfält där det kommer att finns ett Trump-hotell och en Trump-golfbana...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Petterk: Absolut, de har varit anklagade för spionage, men det var inte det som fick dem svartlistade den gången. Det var just deras handel med sanktionerade länder som Iran och Nordkorea. Spionage-frågan kan säkert räknas med om de skulle bli svartlistade igen däremot.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nu tappade Google det mesta av sin trovärdighet, de är ju värre än Microsoft på sin tid. Nä, Google har definitivt blivit för stora. Och att de skulle gå i Trumps släptåg trodde jag verkligen inte. Fram tills nu har jag inte tyckt deras storlek spelade så stor roll eftersom man lite naivt trott på deras devis "dont be evil". Men det är just evil de är nu. Synd bara att det inte finns något bra alternativ idag. Tizen kanske? Min nästa telefon blir nog en Huawei tack vare detta. Med eller utan Android.

Europa och Kina borde faktiskt göra gemensam sak och bojkotta företag från USA. De kan tillverka och sälja sin skit i sitt stora patetiska land. Vi klarar oss säkert bättre utan deras skräp. Då skulle andra mindre företag få chansen de inte får idag.

Sen undrar jag hur Trumph tänker.. Varför förbjuder han inte Apple att tillverka sina produkter i Kina? Såklart vill han att Usa ska kunna utnyttja Kina för sin egen vinning men Kina ska inte få utnyttja Usa för sin vinning. Det bevisar bara vilken bortskämd barnunge Trump fortfarande är, trots sin ålder. Född med silversked i mun och han har inte en aning om hur den riktiga världen fungerar. Tyvärr verkar inte Usas befolkning det minsta smartare eftersom de röstade på honom, och kommer säkert göra det igen.

PS. Vem blir nästa president efter Trump? Min gissning är Sylvester Stallone.. Han kan säkert sätta hårt mot hårt.. Ha ha... DS.

Permalänk
Medlem

Okej, vad betyder detta för alla som har en Huawei-telefon t ex för en som inte är så insatt alls. Är det lika bra att försöka hitta en ny telefon eller betyder detta ingenting egentligen? Köpte min P20 för bara några månader sen liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Petterk: Absolut, de har varit anklagade för spionage, men det var inte det som fick dem svartlistade den gången. Det var just deras handel med sanktionerade länder som Iran och Nordkorea. Spionage-frågan kan säkert räknas med om de skulle bli svartlistade igen däremot.

ZTE är inte en tillräckligt stark konkurrent för att fortsätta bråka om, därför de släppte sanktionerna. Senaten kommer fortsätta bråka om ZTE, men Vita huset och FBI med flera lär inte driva något nytt där. Myndigheter i USA kommer inte köpa in utrustning från ZTE vilket som, ZTE är fortfarande svartlistade från myndighetsanvändning/kontrakt. Amerikanska firmor lär få fortsätta sälja komponenter till ZTE, leverantörer som ZTE är en viktig marknad för amerikanska firmor och ZTEs närvaro på Nordamerikanska marknaden har aldrig varit stor, så de har inte förlorat så mycket på svartlistningen.

Alla telekomföretag säljer till Syrien, Iran och Nordkorea, och det är inte olagligt att så göra. I.a.f. så länge vi inte blandar in dotter eller huvudbolag i USA i affärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nu tappade Google det mesta av sin trovärdighet, de är ju värre än Microsoft på sin tid. Nä, Google har definitivt blivit för stora. Och att de skulle gå i Trumps släptåg trodde jag verkligen inte. Fram tills nu har jag inte tyckt deras storlek spelade så stor roll eftersom man lite naivt trott på deras devis "dont be evil". Men det är just evil de är nu. Synd bara att det inte finns något bra alternativ idag. Tizen kanske? Min nästa telefon blir nog en Huawei tack vare detta. Med eller utan Android.

De är tvungna.

Permalänk
Medlem

Skönt att man bytte ut sin Huawei mot en Sony. När jag råkar slänga färgat glas i ofärgat så kan jag i alla fall trösta mig med att jag inte har en diktaturlur i fickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är emot protektionism men ett företag som kontrolleras kinesiska staten är inte heller bra.

Det är ju rätt uppenbart nu att USA kontrollerar Google.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwanztah:

Måste säga att jag är riktigt glad att Google gjorde detta även om jag gillade Huawei telefoner.
Kina är ett vidrigt land mot sin befolkning (även USA) och Huawei har gång på gång stulit västerländsk teknologi m.m vilket innebär förlorade intäkter för västerländska länder och i slutändan blir det befolkningen som blir lidande.

Även om det tar på mig att säga det så gör Trump helt rätt här, ni som grinar över detta "angrepp" förstår nog inte hur vidriga Kina med deras regering är..och nej USA är inte i närheten av dem oavsett vad ni väljer att tro.

Starkt medhåll. I detta fall är USA bara "the lesser of two evils" så då är det bara att bita i det sura äpplet. Hellre föredrar jag en HTC eller en Samsung framför Huawei & Apple.

När USA börjar använda sin egen militär mot sin egen befolkning och avrätta politiska motståndare så kommer jag att likställa USA med Kina, och även Ryssland & Nordkorea, men än så länge har inte det inträffat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det är ju rätt uppenbart nu att USA kontrollerar Google.

Överlag så är det mer IT-företagen som kontrollerar USA (och så bankerna/vapenindustrin).

Frågan är väl varför Google viker sig för Trump av alla.

Permalänk
Medlem

Kanske det enda bra Trump har gjort. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Överlag så är det mer IT-företagen som kontrollerar USA (och så bankerna/vapenindustrin).

Frågan är väl varför Google viker sig för Trump av alla.

Skrivet av anon14781:

Ett land behöver inte vara diktatur för att kontrollera företag som marionettdockor. Detta är bevis för att USA har Google i ett koppel.

Ni vet väl att Google inte är de enda som begränsar sin handel med Kinesiska företag? Handelskriget mellan USA och Kina har pågått ett tag nu, och extremt många företag har varit tvungna att avsluta samarbeten med kinesiska partners. Lite roligt att det är nu ni märker hur stort detta handelskrig är, när det helt plötsligt är elektronik-bolag som blir drabbade. Läs nyheterna lite mer kanske

Givetvis är detta inget som Google vill ha. De förlorar ju bara pengar genom att avsluta samarbete med en av världens största mobiltillverkare. Det handlar om att de är tvungna av amerikanska staten..

Permalänk
Medlem

Lär väl gå att dra in https://opengapps.org/

Permalänk

Hm, men det här gäller nästkommande telefoner och inte de som är på marknaden nu hoppas jag? Känns surt då jag rätt nyligen fixade en sådan telefon åt en bekant.

Permalänk
Medlem

Min bild av situationen här:

USA - Kasst ställt mot Sverige, nuvarande politiska läget är också riktigt otrevligt där borta. Förkärlek för att starta blodiga krig och störta regeringar.

Kina - Diktatur som förtrycker sitt eget folk (sätter bl.a. muslimer i läger just nu) och som systematiskt försöker utrota allt som gör Tibet till Tibet.

Kina är mycket värre än USA och en riktigt obehaglig spelare på världsmarknaden. Deras svineri i Afrika är riktigt vidrigt och deras industri-spioneri är ett hot mot alla västerländska tillverkningsföretag.

Jag är väldigt glad att världens länder äntligen sätter ner foten emot allt fulspel Kina kommit undan med så länge för att de producerar våra varor. Att tycka USA / Google gör fel här är för mig helt obegripligt. Ska de bara låta Huawei spionera, stjäla och röva hur de vill? Det måste finnas konsekvenser och arresteringar, tillsägningar och fängelsetid inte verkar bita då är handelsförbud det enda som kan rå på dem. Jag vill se ännu mer förbud och handelsbojkotter. Förstår inte alls varför folk vill stötta ett företag som Huawei och ett land som Kina.

Permalänk
Medlem

Passande att kollegan visade upp sin nya P30 nu under nattskiftet, visade upp denna artikel strax efter

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dom som äger en dyrare Huaweimobil, att man ständigt försvarar Huawei med att USA också spionerar är rätt löjligt.

I USA har du åtminstone bättre yttrandefrihet än i Sverige, medan Kina fängslar dissidenter. Jag är absolut inget jättefan av USA, men Kina ligger på en bra mycket lägre nivå.

Permalänk
Medlem

Jag tror ändå att jag skulle se detta som positivt på lång sikt då Google/Microsoft har haft alldeles för stort inflytande dem senaste åren. Detta medför ett nytt operativsystem som äntligen kan ge dem en kamp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Satan så ödesdigert. Jag som lyckades få morsan att uppgradera till Honor 8. Hon kommer inte vara lättövertalad att byta igen. :S

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Jag tror ändå att jag skulle se detta som positivt på lång sikt då Google/Microsoft har haft alldeles för stort inflytande dem senaste åren. Detta medför ett nytt operativsystem som äntligen kan ge dem en kamp.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle du vilja använda deras egna OS?

Permalänk
Medlem

Det är nog inte helt kört för Huawei. Hur länge kan Trump upprätthålla nödläget? Efter nödläget är över så kan väl huawei återigen sluta avtal med Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Tråkigt för dom som äger en dyrare Huaweimobil, att man ständigt försvarar Huawei med att USA också spionerar är rätt löjligt.

I USA har du åtminstone bättre yttrandefrihet än i Sverige, medan Kina fängslar dissidenter. Jag är absolut inget jättefan av USA, men Kina ligger på en bra mycket lägre nivå.

Huawei är inget land och Huawei har inte demonstrerats ha några bakdörrar eller sårbarheter som Kinas underrättelsetjänst ständigt använder sig av. Hade de varit ett demonstrerat säkerhetshot hade det inte varit så stort politisk spel och påtryckningar kring det hela. Vill underrättelsetjänster i Kina manipulera t.ex. telefoner och lägger resurser på det så kan de så göra oavsett om varumärket är Apple, Samsung, Sony eller LG. Nokias och Ericssons basstationer tillverkas i Kina, andra telekomleverantörer tillverkar i Kina o.s.v. Kina har inte mer makt över Huawei än något annat företag som har tillverkning i Kina, när det gäller underrättelsearbete och liknande.

Om problemet vore Kinas lagar som de så ofta påstår så skulle inget telekomföretag kunna arbeta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det är nog inte helt kört för Huawei. Hur länge kan Trump upprätthålla nödläget? Efter nödläget är över så kan väl huawei återigen sluta avtal med Google

Nödlägen löper inte ut av sig självt i USA och det är presidenten själv som förlänger dessa, det pågår just nu 33 nödlägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soitora:

Jag har också en Huawei och förstår oron, men jag tror inte ni behöver oroa er.

Jag ororar mig inte då jag tror på upplopp vid extremfallet. Men texten i länken markerade var: But users of existing Huawei devices who have access to the Google Play Store will still be able to download app updates provided by Google. Apps such as Gmail are updated through the store https://www.reuters.com/article/us-huawei-tech-alphabet-exclu...

Det står fortfarande kunna ladda hem app uppdateringar, men det står inget om att kunna ladda hem nya appar. Att kunna ladda hem nya appar är något jag måste göra.
Om extremfallet uppstår så tror jag dock att jag klarar mig ett tag utan nya appar så jag förlorar kanske inte 10 000kr utan säg 5-7000kr. Men jag får i förtid göra ett nyköp av 2 mobiler och en surfplatta och får lägga ut lite pengar. Jag klarar väl detta, men det är ej alla som gör det.
Jag är då inte rädd för att detta sker då folk skulle bli så arga. Höjda skatter är en sak folk ej fattar, men om de tvingas byta hårdvara p.g.a politikers beslut upprör mycket.

Angående google är förstora som några andra har nämnt. Så är det problem för mobilapptillverkare att utveckla flera olika appar och det ska appar till allt idag som hemautomation.
För mig är en mobilOs som ej stöder västtrafikappen eller bankId ett Os jag aldrig skulle vilja ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit en stor USA-vän hela mitt liv, men senaste årens utveckling förskräcker. I och med detta beslut som fick bägaren att rinna över, får jag väl gratulera Trump att lyckats skaffa sitt land ännu en ovän. Aldrig tidigare har mina lojaliteter skiftats så fundamentalt. De som känner mig förstår vilken bedrift det är.

Förhoppningsvis hinner ledningen på andra sidan Atlanten bytas ut innan vi har ett tredje världskrig på halsen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@anon159643: Fast vad pratar du om? Huawei har max 1 % av marknaden i USA. I EMEA och så även Västeuropa säljer Huawei bättre än Apple sedan ett tag. De som sanktionerar är inte de som drabbas. ZTE stod för typ 11 % av försäljningen i USA när de sanktionerades för den delen. Rim och reson kan man inte riktigt räkna med.

@MultiMan: Med klimatet som är i USA så hade senaten och kongressen tryckt igenom sanktioner om inte presidenten så gjorde. Presidenten följer bara de strömningar som finns i politiken och har vuxit fram under längre tid. Handlar inte om politiker och folk i ledande positioner, det är djupt rotat i systemet vid det här laget.