Permalänk

Minsta möjliga chassi

Hallå alla datorälskare!

Från att inte ha byggt en dator sedan 2009 är det nu äntligen dags att sätta igång igen. Jag har under en längre tid tittat in här på sweclockers för att få guidning och tips om vilka delar jag ska köpa mig och har nu hittat en del bitar som jag har tänkt att snickra ihop, MEN: jag skulle vilja ha tips och idéer på vilket chassi jag ska köpa och även moderkort.

Jag har bestämt mig för en ryzen 2700x då jag har kommit över den till ett schysst pris, och ett gigabyte vega 56 gaming OC 8gb. Till processorn har jag köpt mig ett cm nepton 240m.

Då till den största frågan som snurrar i mitt huvud för stunden: finns det ett m-itx-chassi som dels rymmer en 240mm radiator, men även detta tjocka grafikkort (H=53 L=273.8 W=131.6 mm) som jag har kommit över, eller är det bara till att gå på att köpa ett m-atx?

Oavsett vilket, vill jag ha ett schysst moderkort till (inte för att jag ska överklocka eller liknande, men det känns dumt att betala för skräp)

Har ni några roliga förslag på lager?

Mvh

Permalänk
Medlem

Tror loque s1 är vad du söker?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Fractal Design Nano S kanske? Jag har aldrig byggt i det själv dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Tror loque s1 är vad du söker?

Tveksamt om kortet går in, dubbelkolla hemsidan i så fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evirob:

Tveksamt om kortet går in, dubbelkolla hemsidan i så fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att gpun är för bred för både loque s1 och nano s tyvärr. De är ju nästan lika brett som 2.5 slots

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Tveksamt om kortet går in, dubbelkolla hemsidan i så fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Worthalles:

Känns som att gpun är för bred för både loque s1 och nano s tyvärr. De är ju nästan lika brett som 2.5 slots

Det har ni nog rätt i iofs!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Jag tror att ncase m1 kan husera dessa delar. Dock så brukar det vara svårt att få tag på detta chassi www.sfflab.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

gigabyte vega 56 gaming OC 8gb

Om du inte redan har köpt det så: Köp inte detta. Har du redan köpt det så skulle jag starkt rekommendera att byta ut det om du kan.

Gigabyte har riktigt jävla usel kvalitet på Vega korten (ärligt talat har Gigabyte skräp kvalitet på det mesta, ett märke att undvika enligt mig). VRM-designen är helt knäpp, med en del av VRM på baksidan av kortet med väldigt begränsad kylning så det överhettas väldigt lätt.

Köp valfritt Sapphire eller Powercolor kort istället.

Permalänk
Skrivet av hg:

Om du inte redan har köpt det så: Köp inte detta. Har du redan köpt det så skulle jag starkt rekommendera att byta ut det om du kan.

Gigabyte har riktigt jävla usel kvalitet på Vega korten (ärligt talat har Gigabyte skräp kvalitet på det mesta, ett märke att undvika enligt mig). VRM-designen är helt knäpp, med en del av VRM på baksidan av kortet med väldigt begränsad kylning så det överhettas väldigt lätt.

Köp valfritt Sapphire eller Powercolor kort istället.

Jag har redan köpt det. Men det verkar som att jag får köra med ett referenskort om jag ska köra m-itx, då alla korten verkar vara 5cm tjocka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hg:

Om du inte redan har köpt det så: Köp inte detta. Har du redan köpt det så skulle jag starkt rekommendera att byta ut det om du kan.

Gigabyte har riktigt jävla usel kvalitet på Vega korten (ärligt talat har Gigabyte skräp kvalitet på det mesta, ett märke att undvika enligt mig). VRM-designen är helt knäpp, med en del av VRM på baksidan av kortet med väldigt begränsad kylning så det överhettas väldigt lätt.

Köp valfritt Sapphire eller Powercolor kort istället.

Jag har möjlighet att byta mot ett Asus gtx 1070 om jag vill (la ut mitt kort till försäljning) skulle du rekommendera det isf?

Har en skärm med freesync, men jag förmodar att det ska funka med 1070 med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I win 901 eller Jonsbo UMX1? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Går att få in dubbla 120mm rad med lite trix!

NHW kom med en passande artikel precis också!
https://www.nordichardware.se/sponsrat/varldens-minsta-gaming...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

I win 901 eller Jonsbo UMX1? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Går att få in dubbla 120mm rad med lite trix!
http://i.imgur.com/6q9Oylp.jpg

NHW kom med en passande artikel precis också!
https://www.nordichardware.se/sponsrat/varldens-minsta-gaming...

Det där såg ju riktigt nice ut!

Dock lutar det år att försöka byta ut kortet mot ett smalare efter föregående tips. Har en mitx-burk stående, så jag börjar förbereda för att byta till ett kort som "bara" täcker två platser.

Frågan är bara vad som är värt att byta mot, då jag har en skärm med freesync, är man ju sugen på amd

Permalänk
Medlem

Säger också Ncase M1. Det är inte exakt lika litet som ghost och liknande (Dock inte mycket större) och det borde få in både grafikkort och en 240mm radiator. Har personligen ett 2070 windforce och en 240mm radiator i mitt Ncase chassi

Permalänk
Skrivet av AfterShock:

Säger också Ncase M1. Det är inte exakt lika litet som ghost och liknande (Dock inte mycket större) och det borde få in både grafikkort och en 240mm radiator. Har personligen ett 2070 windforce och en 240mm radiator i mitt Ncase chassi

Det ser ju riktigt bra ut. Verkar vara svårt att få tag på till en vettig peng?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Worthalles: Ja det är tyvärr lite dyrare. Men det är också väldigt bra kvalité. Tror jag fick tag på mitt för ca 2500kr