AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag hoppas zen2 blir lite bättre än intel för då blir det nog fart på dom. då kan dom inte kompensera med att slänga på mer kärnor på sin gamla arkitektur, då måste dom komma med något nytt.

det enda dom behöver göra nu för att ligga på topp är just bara att slänga på mer kärnor för att matcha amd i antal kärnor och på så sätt köra om dom. det tar både tid och resurser från en ny arkitektur, kan dom inte tävla på så vis så kommer dom behöva gå all in för att kunna få ut sin nya arkitektur så snabbt som möjligt.

Det är nog hälsosammare om man inte "hoppas" någonting.
Det är en ny produkt, och den lär prestera bättre än zen/+ men att "hoppas" att den nya produkten kommer slå en konkurrerande produkt från en tillverkare som är både myyycket större och så klart har mer resurser är lite för mycket att hoppas på. Visst det kan väl hända och har hänt innan men lika bra att inte investera sina känslor i en produkt så att säga.

Kommer ju bli som med Ryzen 1xxx serien när vissa blev helt till sig när de såg swec å andra publikationer sammanfattade 1800x med: -Produktivitet som en i7 men spelprestanda som en i5.

Bättre att bara vänta och se liksom.

Skrivet av Ozzed:

Möjligen mina tidiga inlägg tidigt i tråden innan heltals-IPC var känd. Men utifrån de benchmarks som har läckt så kan vi ju se att heltals-IPC i princip är oförändrad från Zen+, och det kan de ju inte väga upp ens med 5.1Ghz boost, så det troliga är väl då att de minskar gapet, inte stänger det. Sen, visst, det kan väl hända att det kommer nya steppings och ny Microkod och allt vad det är som gör att IPC blir bättre, men tillräckligt bra fär att slå 9900K? Nej, det tror jag inte på.

Själv tycker jag mina inlägg numera handlar om att stävja de som tycker att AMD skall greeda och ta "bra" betalt för Zen2, det tycker ju inte jag om de inte just krossar 9900K i spel, och det lär ju inte hända, så jag tycker de istället skall krossa dem genom att erbjuda ett pris som gör dem oslagbara i pris/prestanda så att man får känna sig som en idiot om man väljer 9900K som är bra mycket dyrare men endast marginellt bättre i spel.

Fast det är ju inte helt omöjligt, det är ju så företag fungerar. De måste intala sig själva att de är ledande på något sätt, just nu är väl AMD ledande på pris/prestanda men de vill ju så klart vara klassledande och då kan inte priset vara "lågt"

Nu är tom Ryzen varumärket känt(inarbetat) och rätt så starkt bland entusiaster, och AMD sade väl själva att de siktar på högre vinstmarginal per sku jämfört med innan, så högre priser är nog oss att vänta.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast det är ju inte helt omöjligt, det är ju så företag fungerar. De måste intala sig själva att de är ledande på något sätt, just nu är väl AMD ledande på pris/prestanda men de vill ju så klart vara klassledande och då kan inte priset vara "lågt"

Nu är tom Ryzen varumärket känt(inarbetat) och rätt så starkt bland hos entusiaster, och AMD sade väl själva att de siktar på högre vinstmarginal per sku jämfört med innan, så högre priser är nog oss att vänta.

Ska de ta mer betalt så ska ju vi kunder ha mer tillbaka också. De kan inte bara komma och ta mer betalt oavsett hur prestandan blir utan vill de att vi hostar upp dyrbara slantar så får de leverera därefter. Om toppmodellen skall kosta som 9900K så får den ju lov att minst prestera som 9900K, annars kommer folk bara skratta ut dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är nog hälsosammare om man inte "hoppas" någonting.
Det är en ny produkt, och den lär prestera bättre än zen/+ men att "hoppas" att den nya produkten kommer slå en konkurrerande produkt från en tillverkare som är både myyycket större och så klart har mer resurser är lite för mycket att hoppas på. Visst det kan väl hända och har hänt innan men lika bra att inte investera sina känslor i en produkt så att säga.

Kommer ju bli som med Ryzen 1xxx serien när vissa blev helt till sig när de såg swec å andra publikationer sammanfattade 1800x med: -Produktivitet som en i7 men spelprestanda som en i5.

Bättre att bara vänta och se liksom.

Fast det är ju inte helt omöjligt, det är ju så företag fungerar. De måste intala sig själva att de är ledande på något sätt, just nu är väl AMD ledande på pris/prestanda men de vill ju så klart vara klassledande och då kan inte priset vara "lågt"

Nu är tom Ryzen varumärket känt(inarbetat) och rätt så starkt bland entusiaster, och AMD sade väl själva att de siktar på högre vinstmarginal per sku jämfört med innan, så högre priser är nog oss att vänta.

Klart man kan hoppas, hoppas jag vinner 1 miljon på triss varje gång, du vet vad dom säger, hoppet är det sista som överger en

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

dags för nästa Hype video

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Orkar du dig på en sammanfattning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood:

Ryzen 3000 16 kärnor 4.2-4.3 ghz boost ish early sample nästan 4300 Cinnebench score.

12 kärnor Boost 5ghz, på senaste revision.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ClintBeastwood:

Ryzen 3000 16 kärnor 4.2-4.3 ghz boost ish early sample nästan 4300 Cinnebench score.

12 kärnor Boost 5ghz, på senaste revision.

Jag kollade igenom klippet men tack ändå! Är nyfiken på om han har rätt och vad förklaringen kommer att bli om han har fel. Hoppas att han har rätt men det låter för bra för att vara sant, men vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Orkar du dig på en sammanfattning?

Skickades från m.sweclockers.com

Han nämna även att fläkten vid chipsetten är där pga det blir varmt vid raid med nvme diskar och att detta beror på PCIe gen 4 och att dem kan sträcka sina ben pga detta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Undrar om det är dumsnålt att välja 8c/16t över 12c/24t förutsatt att båda når åtminstone 5Ghhz med överklockning?
Vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt med minst en hundraprocentig prestandaökning i spel från min nuvarande i7 2600K@4.8Ghz (spel som nyttjar minst 12 trådar). Pris/prestanda så blir nog "3600-modellen" svårslagen. Observera att jag slutat ta saker med saltnypor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Man må ju säga att om de stämmer att han drar saker ur arslet så är han bra dryg och självsäker och kommer falla hårt i trovärdighet om hans information inte stämmer.

Hade varit värdefullt att veta om de 16-kärniga modellerna kommer samtidigt so de övriga eller o AMD drar ut på't. Jag vill och ska ha den högst klockade modellen oavsett antalet kärnor och om AMD lanserar den modellen senare för att jävlas så tvingar de ju mig att hålla i mina pengar helt i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man må ju säga att om de stämmer att han drar saker ur arslet så är han bra dryg och självsäker och kommer falla hårt i trovärdighet om hans information inte stämmer.

Hade varit värdefullt att veta om de 16-kärniga modellerna kommer samtidigt so de övriga eller o AMD drar ut på't. Jag vill och ska ha den högst klockade modellen oavsett antalet kärnor och om AMD lanserar den modellen senare för att jävlas så tvingar de ju mig att hålla i mina pengar helt i onödan.

Har svårt att tro att modeller med lägre antal kärnor inte skulle överklocka i närheten av de bästa chippen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ClintBeastwood:

Ryzen 3000 16 kärnor 4.2-4.3 ghz boost ish early sample nästan 4300 Cinnebench score.

12 kärnor Boost 5ghz, på senaste revision.

Typ 33% snabbare än en 2950X överklockad till 4,2GHz på alla kärnor, från en ES med 4,2-4,3 i boost. Behöver jag ens säga vad jag tycker om de uppgifterna.
Vet inte om jag ska klicka på länken och ge honom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har svårt att tro att modeller med lägre antal kärnor inte skulle överklocka i närheten av de bästa chippen.

Upprepas det som hände i 2000-serien så blir det ju så. 2600X klockar inte lika högt som 2700X. Sen är jag bortskämd med PBO nu. Jag vill ha både hög singe-core boost och multicore-boost. Om de med lägre kärnantal har lägre toppfrekvens ur fabrik så måste man ge sig i kast med manuell överklockning för att nå högre, och det går oftast inte komma lika högt som single-core boost i de fallen. Min 2700X gör 4.2Ghz på alla kärnor vid manuell överklockning, men det innebär ju också att single-core boost stannar där. Med PBO så kan jag få 4.2 på alla kärnor och fortfarande få 4.35Ghz när ett fåtal kärnor går på max.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gigabyte rep guarantees that we will be blown away by this year's Computex.

https://twitter.com/VideoCardz/status/1130805186233012224

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jonathanknet:

Gigabyte rep guarantees that we will be blown away by this year's Computex.

https://twitter.com/VideoCardz/status/1130805186233012224

Med tanke på kontext så behöver det bara betyda att Gigabyte ska visa X570 mammabrädor med feta VRMs. Eller bara med mycket RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Xyborg:

Med tanke på kontext så behöver det bara betyda att Gigabyte ska visa X570 mammabrädor med feta VRMs. Eller bara med mycket RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, så mycket RGB!

Personligen hoppas jag innerligt att AMD knappar in ännu mer. En sak som är säker är att Intel kommer få problem att kunna kriga med antalet kärnor om de ska fortsätta med Skylake-grunden. Antar att Intel jobbar hårt på chiplet design vid det här laget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Med tanke på kontext så behöver det bara betyda att Gigabyte ska visa X570 mammabrädor med feta VRMs. Eller bara med mycket RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

Two words: RBG VRMS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Med tanke på kontext så behöver det bara betyda att Gigabyte ska visa X570 mammabrädor med feta VRMs. Eller bara med mycket RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

120mm fläkt på modermodemet? xD

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Boggus:

Two words: RBG VRMS!

Haha, då blir jag faktiskt lite mind blown

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Rekordmedlem

Värmer man upp spänningsregulatorerna tillräckligt så glöder de rött, det blir bara R-VRM

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen när de har tröttnat ut varje kund med RGB belysning får man börja betala extra för "premium no RGB" mode

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

En fråga som jag inte vet om det finns svar på i dagsläget. Sitter på detta moderkort https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/
med en 1600 processor. Kommer jag kunna köpa den nya 3000 serien och släng i den i mitt befintliga moderkort eller kommer jag stöta på patrull?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

En fråga som jag inte vet om det finns svar på i dagsläget. Sitter på detta moderkort https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/
med en 1600 processor. Kommer jag kunna köpa den nya 3000 serien och släng i den i mitt befintliga moderkort eller kommer jag stöta på patrull?

Det kommer till 99,99% säkerhet att fungera utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

En fråga som jag inte vet om det finns svar på i dagsläget. Sitter på detta moderkort https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/
med en 1600 processor. Kommer jag kunna köpa den nya 3000 serien och släng i den i mitt befintliga moderkort eller kommer jag stöta på patrull?

sålänge du har senaste bios installerat så ska det funka.

källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/27447-asus-listar-35-moderk...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@CebitZeros: Som sagt, det kommer fungera. Men du måste förstås uppdatera moderkortets BIOS först, vilket du kan göra redan nu om du vill eftersom senaste BIOS-versionen lägger till stöd för just nästa generation Ryzen.

Det kan dock hända att de släpper nyare versioner närmare release som förbättrar stödet, så det finns väl ingen större anledning att ha bråttom med uppdateringen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Olsson80: Vad är det för last som du ska lasta din dator med så du behöver mer än 16/32T?

Det här är ett entusiastforum.
Finns många goda skäl att skaffa sig 16C/32T, här är några.

  • Kul att leka med många kärnor.

  • Du har nästan alltid CPU-kraft till övers.

  • E-penis.

  • Alltid retar det någon.

  • Man bryter med den svenska vurmen för självutplåning.

  • En del anser att man hänger sig åt syndig självförhävelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ratatosk:

Det här är ett entusiastforum.
Finns många goda skäl att skaffa sig 16C/32T, här är några.

  • Kul att leka med många kärnor.

  • Du har nästan alltid CPU-kraft till övers.

  • E-penis.

  • Alltid retar det någon.

  • Man bryter med den svenska vurmen för självutplåning.

  • En del anser att man hänger sig åt syndig självförhävelse.

TLDR: E-Peen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är nog hälsosammare om man inte "hoppas" någonting.
Det är en ny produkt, och den lär prestera bättre än zen/+ men att "hoppas" att den nya produkten kommer slå en konkurrerande produkt från en tillverkare som är både myyycket större och så klart har mer resurser är lite för mycket att hoppas på. Visst det kan väl hända och har hänt innan men lika bra att inte investera sina känslor i en produkt så att säga.

Kommer ju bli som med Ryzen 1xxx serien när vissa blev helt till sig när de såg swec å andra publikationer sammanfattade 1800x med: -Produktivitet som en i7 men spelprestanda som en i5.

Bättre att bara vänta och se liksom.

Fast det är ju inte helt omöjligt, det är ju så företag fungerar. De måste intala sig själva att de är ledande på något sätt, just nu är väl AMD ledande på pris/prestanda men de vill ju så klart vara klassledande och då kan inte priset vara "lågt"

Nu är tom Ryzen varumärket känt(inarbetat) och rätt så starkt bland entusiaster, och AMD sade väl själva att de siktar på högre vinstmarginal per sku jämfört med innan, så högre priser är nog oss att vänta.

Nu tycker jag att du har en väldigt svart och vit bild över hur företag resonerar. Att man är ute efter vinst är en sak men detta görs oftast på olika vägar. Att börja ta enormt betalt för processorer i AMDs marknadsposition vore ren idioti eftersom det skulle bara få folk att vända sig åt Intel (because they're Intel). Så AMD måste lansera en produkt till ett attraktivt pris. Gör man det så kommer man suga upp marknadsandelar i rask takt med tanke på att Intel ett år bort med sina CPU:er i 10 nm för desktop.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha, så mycket RGB!

Personligen hoppas jag innerligt att AMD knappar in ännu mer. En sak som är säker är att Intel kommer få problem att kunna kriga med antalet kärnor om de ska fortsätta med Skylake-grunden. Antar att Intel jobbar hårt på chiplet design vid det här laget.

För att inte tala om strömförbrukning samt värmeutveckling. Skylake är processorer som är uppenbart inte designade för att användas som 10-12-16 kärniga processorer. Iallafall inte i det format som socketen för mainstream kräver.

Skrivet av Boggus:

Two words: RBG VRMS!

VRM-kylning som egentligen är RGB men ändå kyler VRM? Amaaaaguuuud take me money!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klart man kan hoppas, hoppas jag vinner 1 miljon på triss varje gång, du vet vad dom säger, hoppet är det sista som överger en

Jag skulle vilja säga att livet är det sista som överger en.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?