SVT Play har ishockey-VM i 50 fps – ibland

Permalänk
99:e percentilen

SVT Play har ishockey-VM i 50 fps – ibland

God afton, gott folk!

Jag har länge varit besviken på att SVT Play är begränsat till 25 fps och vid flera tillfällen skrivit om detta, bland annat här på forumet.

Men när jag nu under VM tog fram min surfplatta för att streama ishockey (på svtplay.se i Safari) blev jag överraskad av ett påtagligt bättre flyt i bilden än det sedvanliga hackandet man annars alltid får nöja sig med på SVT Play. Höll nästan på att falla av stolen. Äntligen 50 fps på SVT Play?! Såvitt jag kan se dock bara på just hockey-VM. Eurovision Song Contest som pågår i skrivande stund får jag till exempel bara i 25 fps; likaså "kanalerna", även om de sänder hockey-VM. Fyll för all del på i tråden om ni hittar mer 50 fps-innehåll! Men läs hela trådstarten först, för det blir konstigare …

Förutom med blotta ögat kan bildfrekvensen inspekteras med hjälp av Streamlink och VLC. Välj en sändning eller ett klipp (till exempel Sverige–Österrike), kopiera dess URL direkt från webbläsaren och kör Streamlink enligt följande exempel:

streamlink https://www.svtplay.se/video/21869614/ishockey-vm-herrar/ishockey-vm-15-maj-16-00-1 720p_alt

När strömmen öppnas i VLC, tryck Ctrl + J för att se teknisk information, inklusive bildfrekvens.

Observera att det för varje program tillhandahålls flera olika strömmar (720p, 720p_alt, 432p, etc); man måste specificera vilken man vill ha när man använder Streamlink. I exemplet ovan är det 720p_alt som väljs.

Det är nu det blir riktigt märkligt. Man får bara 50 fps ibland, på både 720p och 720p_alt. Jag kunde bokstavligen köra ovanstående kommando två gånger efter varandra och få olika bildfrekvenser. Kunde inte upptäcka något mönster.

Så det finns väl anledning att både glädjas och förundras, skulle jag säga. Expertutlåtanden eftersökes!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Alltså ja. Uppenbarligen kan de köra 50 fps. Jag nördgissar att det finns ett policybeslut om att konvertera till 25 fps "...tills vi bestämmer annat..." men att detta sker manuellt och några glömmer bort då och då. Eller är rebeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Alltså ja. Uppenbarligen kan de köra 50 fps. Jag nördgissar att det finns ett policybeslut om att konvertera till 25 fps "...tills vi bestämmer annat..." men att detta sker manuellt och några glömmer bort då och då. Eller är rebeller.

Tycker nog att vi ska va glada att svt visar ALLA matcher oavsett fps

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Föredetting
Skrivet av crew seven:

Tycker nog att vi ska va glada att svt visar ALLA matcher oavsett fps

Tycker nog man kan ställa lite krav med tanke på att man redan har betalt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Alltså ja. Uppenbarligen kan de köra 50 fps. Jag nördgissar att det finns ett policybeslut om att konvertera till 25 fps "...tills vi bestämmer annat..." men att detta sker manuellt och några glömmer bort då och då. Eller är rebeller.

Osäker på om du skojar eller inte. Med tanke på det enorma antal program och klipp som publiceras på SVT Play varje dag, och hur länge SVT producerat och distribuerat TV-innehåll på nationell skala, skulle jag bli mycket förvånad om allt sådant inte är automatiserat.

Jag tror att de högst medvetet experimenterar med 50 fps och att de valt ishockey-VM som försökskanin då bildfrekvens gör som störst skillnad på den typen av innehåll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Tycker nog att vi ska va glada att svt visar ALLA matcher oavsett fps

Men det gör de väl inte? De som visas via Viaplay kommer inte på Svtplay vad jag sett. Kanske jag missat något?

Permalänk
Medlem

@videopac: Kanal ett och två visar dom.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tycker nog att vi ska va glada att svt visar ALLA matcher oavsett fps

Jepp, här i Finland har MTV kommersiella tv kanalen köpt upp rättigheterna av YLE så de visar endast finlandsmatcherna i gratiskanalen med väldigt lite förhandssnack & efterhandssnack osv, resten visas på C-MORE (med den kända Mertaranta som kommentator). Som tur ser man också SVT här i trakterna.

Men inte nog med det, även en stor del av skidåkningen ska slutas visas i gratiskanalerna. Väldigt surt, vissa saker borde höra till allmänheten att få ses, borde finnas nån lagstiftning som begränsar vad kommersiell TV får göra med inhemsk elitidrott speciellt då man betalar ju en hel del för TV licensen hurshomheslt.

EDIT: Championsleague är ett annat exempel, brukade visas på tisdagar (och så kollade man onsdagsmatchen på sveriges TV), men nu är det slut med det också, går inte ens att se matcherna från TV3 (var det väl?) för de har blivit tvugna att blocka sändningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Osäker på om du skojar eller inte. Med tanke på det enorma antal program och klipp som publiceras på SVT Play varje dag, och hur länge SVT producerat och distribuerat TV-innehåll på nationell skala, skulle jag bli mycket förvånad om allt sådant inte är automatiserat.

Jag tror att de högst medvetet experimenterar med 50 fps och att de valt ishockey-VM som försökskanin då bildfrekvens gör som störst skillnad på den typen av innehåll.

Ska erkänna att mina kunskaper och TV och videoproduktion är begränsade men är det inte så att SVT bara vidaresänder en sänding som dom får in från annat håll när det gäller livesändningar?

Permalänk
Medlem

Syncen med ljudet går sådär för mig... Ibland före, ibland efter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att mina kunskaper och TV och videoproduktion är begränsade men är det inte så att SVT bara vidaresänder en sänding som dom får in från annat håll när det gäller livesändningar?

Kan inget om TV- och videoproduktion heller, så vet inte var gränsen går mellan att "vidaresända" och att "producera själv". Men de producerar (eller vad det heter) ju garanterat till exempel Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning själva.

Vid närmare eftertanke förstår jag, oavsett vad, inte riktigt vad du menar. Vad är det för slutsats du försöker underbygga?

Skrivet av Igelkott:

Syncen med ljudet går sådär för mig... Ibland före, ibland efter.

Kollar du i webbläsaren, någon app, VLC/Streamlink eller något annat?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vid närmare eftertanke förstår jag, oavsett vad, inte riktigt vad du menar. Vad är det för slutsats du försöker underbygga?

Att om SVT tar emot sändningen i bättre kvalite än normalt så sänder dom även ut den i bättre kvalite än normalt. Så var det väl även tidigare med fotbolls VM osv som också var klart bättre kvalite än SVTs normala sändingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

@videopac: Kanal ett och två visar dom.

Min poäng var att inte alla matcher visas i SVT. En del matcher har enbart visats på Viaplay.

Exempelvis, matchen mellan Österrike och Italien den 20:e maj. Kunde du se den på SVT, kanal ett, två eller SVTplay?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Att om SVT tar emot sändningen i bättre kvalite än normalt så sänder dom även ut den i bättre kvalite än normalt. Så var det väl även tidigare med fotbolls VM osv som också var klart bättre kvalite än SVTs normala sändingar.

Talar du om SVT Play nu?

Är långt ifrån övertygad att det skulle vara som du menar, då allt innehåll jag någonsin sett på SVT Play varit i (native eller uppskalat) 720p25, inklusive hur många program som helst som produceras av eller i samarbete med SVT och sänds i 50 fps på vanlig TV – till exempel Rapport, Aktuellt, Uppdrag granskning, Melodifestivalen, Eurovision Song Contest, Agenda, Opinion live, längdskidåkning osv osv.

Tittade aldrig på fotbolls-VM på Play. Var det i 50 fps?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Talar du om SVT Play nu?

Är långt ifrån övertygad att det skulle vara som du menar, då allt innehåll jag någonsin sett på SVT Play varit i (native eller uppskalat) 720p25, inklusive hur många program som helst som produceras av eller i samarbete med SVT och sänds i 50 fps på vanlig TV – till exempel Rapport, Aktuellt, Uppdrag granskning, Melodifestivalen, Eurovision Song Contest, Agenda, Opinion live, längdskidåkning osv osv.

Tittade aldrig på fotbolls-VM på Play. Var det i 50 fps?

Tror inte det tillför så mkt att två personer som uppenbarligen inte vet gissar kring detta, är förmodligen bättre att en som vet berättar hur det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kollar du i webbläsaren, någon app, VLC/Streamlink eller något annat?

VLC. Men nu när jag bytte dator så funkade det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Tycker det flyter på bättre på svt.se än svtplay.se

https://www.svt.se/sport/ishockey/19-30-tre-kronor-stalls-mot...

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tommybellan:

Tycker det flyter på bättre på svt.se än svtplay.se

https://www.svt.se/sport/ishockey/19-30-tre-kronor-stalls-mot...

Såg detta inlägg först nu. Provade länken nu precis, och det tog några sekunder innan den gick över till 50 fps-strömmen, men sedan flöt det på som det skulle. Menar du att det var bättre på svt.se än på svtplay.se? Borde rimligen vara samma sak, tänker man ju.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Senaste Aktuellt (onsdag 2021‑05‑26) var i 50 fps – är det nu det händer?!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Senaste Aktuellt (onsdag 2021‑05‑26) var i 50 fps – är det nu det händer?!

Kan du fortfarande använda streamlink med SVT Play? Jag har inte lyckats med det på några år. Får bara ett felmeddelande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jnsson:

Kan du fortfarande använda streamlink med SVT Play? Jag har inte lyckats med det på några år. Får bara ett felmeddelande

Det var längesedan jag ens försökte. Inlägget om Aktuellt ovan skrev jag efter att jag hade satt mig framför TV:n för att titta via den officiella SVT Play-appen och blivit minst sagt överraskad att jag plötsligt fick 50 bilder per sekund där det annars alltid varit 25 trötta fps.

Vad får du för felmeddelande och med vilka versioner av inblandade mjukvaror?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det var längesedan jag ens försökte. Inlägget om Aktuellt ovan skrev jag efter att jag hade satt mig framför TV:n för att titta via den officiella SVT Play-appen och blivit minst sagt överraskad att jag plötsligt fick 50 bilder per sekund där det annars alltid varit 25 trötta fps.

Vad får du för felmeddelande och med vilka versioner av inblandade mjukvaror?

Streamlink version 2.0.0. VLC 2.2.8 dock så kommer jag inte så långt så att VLC öppnas. Får detta felmeddelande. Tog ESC men det spelar ingen roll vad jag väljer

"error: No playable streams found on this URL: https://www.svtplay.se/video/30974438/eurovision-song-contest... när jag tryckt på spela, det gjorde jag inte i bilden, men testade med det också, fortfarande samma felmeddelande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kul! Går att trycka d för att få bildinformatorn på svtplay.se för er som inte visste.
Själv har jag inte tänkt på SVTPlay kör i 25 fps. SVTPlay har länge haft bättre kvalité än vanligt tv tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att de dramatiskt höjde bitraten på allt som prio 1 så man slipper blockfest så fort det rör sig, och som prio 2 höjde bildstorleken till 1920x1080 som standard. Bildfrekvens är en nischgrej som mest bara har nån betydelse vid snabba sporter som just hockey. Att se nyheter i 50 fps känns förbaskat onödigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Senaste Aktuellt (onsdag 2021‑05‑26) var i 50 fps – är det nu det händer?!

De frågade om man vill vara med i ett test av bildkvalitet för några månader sedan, det kanske har nått samband. Hur som helst >

Tänk om de nu bara kunde få tummen ur och fixa ljudet nån gång även för SVTplay...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kul även om jag hade föredragit att de snart kunde börja med åtminstone 1080. Av någon anledning så visas lokala nyheter, t e sydnytt i 240p på play appen på Nvidia shield, hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade hellre sett att de dramatiskt höjde bitraten på allt som prio 1 så man slipper blockfest så fort det rör sig, och som prio 2 höjde bildstorleken till 1920x1080 som standard. Bildfrekvens är en nischgrej som mest bara har nån betydelse vid snabba sporter som just hockey. Att se nyheter i 50 fps känns förbaskat onödigt.

Skrivet av Baxtex:

Kul även om jag hade föredragit att de snart kunde börja med åtminstone 1080. Av någon anledning så visas lokala nyheter, t e sydnytt i 240p på play appen på Nvidia shield, hopplöst.

SVT följer EBUs rekommendationer från ett antal år tillbaka och har hela sin sändningskedja i 720p50 istället för 1080i50 som många andra. Därför är det 720p som gäller. Sen är det ytterst vanligt med decoders i devicer som klarar max h264 level 4. Därför blir det plötsligt väldigt krångligt tekniskt att sända exempelvis 1080p50.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade hellre sett att de dramatiskt höjde bitraten på allt som prio 1 så man slipper blockfest så fort det rör sig, och som prio 2 höjde bildstorleken till 1920x1080 som standard. Bildfrekvens är en nischgrej som mest bara har nån betydelse vid snabba sporter som just hockey. Att se nyheter i 50 fps känns förbaskat onödigt.

Nyheter i 50fps, visst, men snart sagt all sport tjänar definitivt på 50fps, vi har sett exempelvis konståkning i 25fps och det är ju groteskt mycket sämre än att se det i 50fps, så även om hockey och bandy är typexempel på när hög fps - och bra bitrate! - är vettigt så gäller det egentligen alla sporter undantaget typ schack, kanske.

Min prio:
1) fps
2) bitrate
3) upplösning

Om vi nu talar om HD, full-HD, 4K och 25/50fps. Sedan kan jag väl anse att vissa långsamma sporter är bättre i 25p4K än 50p720, menmen. Jag tillhör ju dem som tycker att HFR/48p borde vara minimum även på biofilmer så jag kanske är en minoritet.

Glädjande ändå att SVT uppar kvaliteten igen, det har varit si och så med det på senare år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

SVT följer EBUs rekommendationer från ett antal år tillbaka och har hela sin sändningskedja i 720p50 istället för 1080i50 som många andra. Därför är det 720p som gäller. Sen är det ytterst vanligt med decoders i devicer som klarar max h264 level 4. Därför blir det plötsligt väldigt krångligt tekniskt att sända exempelvis 1080p50.

Men nu pratar jag om SVT Play. Den används i datorer och på mobila enheter. Där kan man spela upp strömmar som nog är dussintals gånger så "tunga" som SVT:s...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk om de nu bara kunde få tummen ur och fixa ljudet nån gång även för SVTplay...

Är det fel på ljudet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S