Reklamationsrätt: Butik hävdar att jag har skadat mitt grafikkort, behöver tips och råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@aMpari: Jag är 100 % säker att ljuden hela tiden kommer från grafikkortet. När jag monterar in mitt gamla Asus 670 4gb så låter datorn inget typ. Chassit är helt stängt och jag sitter mer än 1 meter från datorn och hör detta väldigt tydligt. Jag är helt säker på att andra skulle höra detta ljud lika tydligt som jag.

Sitter nu i Idle och det låter mer än i spelet eller i ett benchmarks program. Min CPU har inget integrerat grafik.

Funderar på bygga in datorn i något mindre skåp eller något liknande men då kommer problemet att värmen ska bort där ifrån.

Hör ett annat ljud för tillfälligt som jag aldrig ha hört tidigare från min burk. Det låter som en mekanisk hårddisk som laddar. Kommer säkert från det nya grafikkortet också. Finns ingen mekanisk hårddisk i min burk har väldigt svårt att höra deras klickande ljud.

Tydligen så snurrar fläktarna lite hur dom vill nu. Det är 2 stycken fläktar som snurrar konstant och den tredje går igång lite när den vill. Jag använde deras Asus GPU Tweak 2 och stängde av fläktarna genom en funktion. Men tydligen vill dom ändå gå igång helt random.

Den sista fläkten går igång när det behövs. Har 2080 Strix från Asus och blev lite tveksam till en början över hur det kom sig. Men ingen fara. Det ska vara så. Lite coil som mest beror på andra komponenter som påverkar grafikkortets coils. Märkligt fenomen men tydligen möjligt nu när de använder coils med sämre kvalité

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Jag loggade in bara för att svara.

Tycker Inet har varit snälla, men det är det enda. De borde förklarat läget för dig varför det uppstår med olika setups osv. De borde med sin kompetens erbjudit sig att du får ta med datorn dit, visa och andra liknande saker efter iallafall 3 bytet.

Sen vad felet beror på är ditt eluttag och ditt Corsair nätagg. De lirar inte så bra ihop vilket gör att dessa ljud uppstår.

Jag föreslår att du pratar med Inet och ber att få först testa andra nätagg, förslagsvis BeQuiet och nått annat. Sedan att du köper en APC/UPS om inte bytet av agg funkar.

Permalänk
Medlem

Har läst alla kommentarerna osv. Tack för att vissa ändå förstår lite från mitt perspektiv.

1. Eluttaget har en elektriker bekräftat att allt är som det ska. Jag antog han gjorde sitt bästa när han gjorde mätningarna.

2. Jag köpte en 4k skärm för kunna spela 4K i spel bland annat. Därför var då 2080 Ti 11gb grafikkorten som var mest lämpligt. Men jag kan såklart skippa att spela i 4K men bara jag kan få upplösningen i windows och i program som tex. photoshop.

3. Jag håller på med lite 3D program, animering och spel. Det var skälet varför jag skaffade ett 2080 Ti kort för dom sägs vara bra. Jag skaffade inte ett beräkningskort för dom är mindre bra när det kommer till spel. Jag ville ha en dator som klarade lite av varje.

4. Jag kanske inte behöver just ett 2080 Ti grafikkort som någon frågade mig om. Skulle det räcka bara med ett 2080 8gb grafikkort? Eller är det lika mycket coil whine och missljud från dom också? Jag kan strunta att spela spel i 4k om jag slipper allt för mycket ljud från grafikkortet.

5. Jag har testat med olika nätaggregat allt från Antec, 3 olika från Corsair (nyare modell också), Bequiet. Ingen skillnad har jag märkt.

6. Just nu låter grafikkortet som en extern hårddisk. Det vill säga ett brummande ljud som att den skulle ladda massa information eller har svårt att starta upp. Chassit är helt stängt detta ljud överröstar coil whinet.

7. Kommer aldrig acceptera att må dåligt av något oavsett vad det handlar om. Om datorn gör så att jag irriterar (dampar) mig på den nu med nyare grafikkort så finns det säkert grafikkort som inte gör samma ljud ifrån sig. Eftersom jag har mina diagnoser som jag har så är jag inte som alla andra.

Har även frågat Inet om råd angående detta där av också mina köp. Jag litade på Inet från början att dom här korten var tysta.

Jo jag gjorde en hel del sökande och försökte läsa så många kommentarer som möjligt innan jag gjorde mina val av grafikkort. Men det är så blandat med vad många anser med hög ljudnivå, bra prestanda osv. mycket är individuellt.

Frågan är varför grafikkortet låter som en extern hårddisk nu som står å brummar medans en av fläktarna slår av och på konstant. Ska försöka få upp en video lite senare.

Det var inte lätt att få med coil whine ljudet. Videon är lite lång ni får hoppa lite själva om ni orkar.

https://www.youtube.com/watch?v=diBhzOw8vaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Har läst alla kommentarerna osv. Tack för att vissa ändå förstår lite från mitt perspektiv.

1. Eluttaget har en elektriker bekräftat att allt är som det ska. Jag antog han gjorde sitt bästa när han gjorde mätningarna.

2. Jag köpte en 4k skärm för kunna spela 4K i spel bland annat. Därför var då 2080 Ti 11gb grafikkorten som var mest lämpligt. Men jag kan såklart skippa att spela i 4K men bara jag kan få upplösningen i windows och i program som tex. photoshop.

3. Jag håller på med lite 3D program, animering och spel. Det var skälet varför jag skaffade ett 2080 Ti kort för dom sägs vara bra. Jag skaffade inte ett beräkningskort för dom är mindre bra när det kommer till spel. Jag ville ha en dator som klarade lite av varje.

4. Jag kanske inte behöver just ett 2080 Ti grafikkort som någon frågade mig om. Skulle det räcka bara med ett 2080 8gb grafikkort? Eller är det lika mycket coil whine och missljud från dom också? Jag kan strunta att spela spel i 4k om jag slipper allt för mycket ljud från grafikkortet.

5. Jag har testat med olika nätaggregat allt från Antec, 3 olika från Corsair (nyare modell också), Bequiet. Ingen skillnad har jag märkt.

6. Just nu låter grafikkortet som en extern hårddisk. Det vill säga ett brummande ljud som att den skulle ladda massa information eller har svårt att starta upp. Chassit är helt stängt detta ljud överröstar coil whinet.

7. Kommer aldrig acceptera att må dåligt av något oavsett vad det handlar om. Om datorn gör så att jag irriterar (dampar) mig på den nu med nyare grafikkort så finns det säkert grafikkort som inte gör samma ljud ifrån sig. Eftersom jag har mina diagnoser som jag har så är jag inte som alla andra.

Har även frågat Inet om råd angående detta där av också mina köp. Jag litade på Inet från början att dom här korten var tysta.

Jo jag gjorde en hel del sökande och försökte läsa så många kommentarer som möjligt innan jag gjorde mina val av grafikkort. Men det är så blandat med vad många anser med hög ljudnivå, bra prestanda osv. mycket är individuellt.

Frågan är varför grafikkortet låter som en extern hårddisk nu som står å brummar medans en av fläktarna slår av och på konstant. Ska försöka få upp en video lite senare.

Det var inte lätt att få med coil whine ljudet. Videon är lite lång ni får hoppa lite själva om ni orkar.

https://www.youtube.com/watch?v=diBhzOw8vaw

Det brummande ljudet i videon låter som det kommer från din AIO pump och inte grafikkortet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Jag kan sätta in det gamla grafikkortet så får du höra att det inte är min pump som låter utan att det är 2080 grafikkortet. Det lät inte ens så där med MSI Trio grafikkortet. Det där har jag bara hört från Asus Strix grafikkortet.

Känns inte som man har så stora krav eller många just nu. Det ända jag vill är kunna sitta vid datorn och arbeta, göra musik samt göra saker i olika program och känna det är skoj och kunna slappna av. Jag vet att ni inte bryr er ett skit om om jag har det skoj eller inte. Jag hoppas Inet har en bra lösning på detta. Finns inga garantier att om jag lämnar in datorn att dom kan fixa så den är tyst med ett nyare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@muSashi: Jag kan sätta in det gamla grafikkortet så får du höra att det inte är min pump som låter utan att det är 2080 grafikkortet. Det lät inte ens så där med MSI Trio grafikkortet. Det där har jag bara hört från Asus Strix grafikkortet.

Känns inte som man har så stora krav eller många just nu. Det ända jag vill är kunna sitta vid datorn och arbeta, göra musik samt göra saker i olika program och känna det är skoj och kunna slappna av. Jag vet att ni inte bryr er ett skit om om jag har det skoj eller inte. Jag hoppas Inet har en bra lösning på detta. Finns inga garantier att om jag lämnar in datorn att dom kan fixa så den är tyst med ett nyare grafikkort.

Vidhåller att det är pumpen, har haft flera AIOs och dom låter exakt sådär, ljudet kan dock variera rätt så mycket från tillfälle till tillfälle, och ibland kan pumpen vara knappt hörbar, men ljudet från videon är enligt min åsikt från din AIO.

Rekommenderar att du skaffar luftkylning om du är så känslig för ljud! Noctua gör fina och effektiva kylare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Det är konstigt då att jag aldrig hört det ljudet tidigare i denna dator ( mer än 2 år nu ) Men nu när jag satt in Asus Strix grafikkortet så kom det.

Men uppskattar att du iaf försöker hjälpa mig med mina problem hehe.

Borde jag satsa på ett 2080 8gb grafikkort istället och skippa hela Ti serien ?

Kommer lämna tillbaka det här grafikkortet. Jag betalar inte 16 000 kr för att ha tinnitus ljud i öronen för det är exakt så det låter här. Vem betalar för att få sådana ljud lixom?

Permalänk
Medlem

Beklagar situationen, tungt när en ligger ute med mycket pengar och det ändå inte blir rätt.

Det skrapande slumpmässigt förekommande ljudet som låter som en brunstig groda hade jag stört ihjäl mig på till att börja med. Låter ju nästan som en fläkt som försöker starta, drar i en kabel och stänger av sig..

Mellan 1.20 och 1.40 så hörs ju ett vinande, dock inte särskilt bra fångat av micen i de högre frekvenserna om det finns något.

Har ingen diagnos men hör däremot höga frekvenser ganska bra, felande Wifi-krets ett exempel – givetvis inte 2,4Ghz då utan någon bi-frekvens i den lägre skalan så jag är helt med på att du stör dig på detta.

Men eftersom du starkt misstänker grafikkorten och det även sker i idle så kan vi ju fokusera på att hitta problemet.

En tanke är att andra kretsar som ev. får jobba hårt eller hårdare i detta fall är om du kopplar in din nya skärm vilken du inte verkar använda med det andra grafikkortet. Hög upplösning och Hz-inställning i Windows skulle kunna leda till att något i anslutning till denna del (klock-generator?) börjar surra / tjuta.

Edit: Mitt förslag är att testa 1080p 60hz i windows och se om du upplever tjutet, grodan vet jag inte vad du ska göra åt – döda den?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: Det hördes bättre genom mobilens högtalare av någon anledning (Samsung galaxy 10). Jag är 100 % säker att det är det nya Asus Strix grafikkortet. Aldrig hört något liknande från min dator förut och inte ens från MSI Trio grafikkortet när jag väl hade det monterat.

Problemet med min diagnos gör att jag blir riktigt irriterad / dampar när jag hör ljud som jag verkligen är känslig mot. Det behöver inte alltid vara det högre frekvenserna utan också dom lägre. Jag kan störas riktigt mycket bara att höra bilar ute eller mopeder. När jag hör sådana här ljud som coil whine skapar det kaos i mitt huvud. Jag fångar upp dom här ljuden mycket lättare och är mycket mer känslig än andra.

Ska jag strunta i Ti serien helt om det är ett förekommande problem med dom grafikkorten? Satsa på 2080 8gb bara?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte vad det är för ljud du har spelat in men det låter inte som spoltjut men nått är det, ljud kan uppstå pga hur man kombinerar delar så jag tycker du ska ta hjälp med felsökningen i stället för att hålla på själv för du har troligen för lite olika prylar att växla med för att kunna felsöka på bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@tuomi: Det hördes bättre genom mobilens högtalare av någon anledning (Samsung galaxy 10). Jag är 100 % säker att det är det nya Asus Strix grafikkortet. Aldrig hört något liknande från min dator förut och inte ens från MSI Trio grafikkortet när jag väl hade det monterat.

Problemet med min diagnos gör att jag blir riktigt irriterad / dampar när jag hör ljud som jag verkligen är känslig mot. Det behöver inte alltid vara det högre frekvenserna utan också dom lägre. Jag kan störas riktigt mycket bara att höra bilar ute eller mopeder. När jag hör sådana här ljud som coil whine skapar det kaos i mitt huvud. Jag fångar upp dom här ljuden mycket lättare och är mycket mer känslig än andra.

Ska jag strunta i Ti serien helt om det är ett förekommande problem med dom grafikkorten? Satsa på 2080 8gb bara?

Läs om slutet av mitt svar.

Grodan kan jag inte säga så mycket om och inte heller vilken GPU som passar bäst, sannolikt är det 2080 TI du behöver om du ska driva din skärm i närheten av specen.

Edit: Verkar vara rätt vanligt att om en kör 144hz (samt 4k?) på skrivbordet att GPUn klockar upp sig som om den körde något intensivt.
Tycker detta också indikeras av dina i mina ögon relativt höga temperaturer om 53 grader samt att fläktarna inte är passiva i idle..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tråkig situation! kanske kan vara värt att testa ett vattenkylt? Tex MSI 2080ti sea hawk x. Har absolut ingen erfarenhet av vattenkylda grafikkort så någon mer kunnig kanske kan säga om det ens är något att fundera på. Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@excsm: Försök få tag på en riktig mikrofon som du kan rikta betydligt bättre så du kan lokalisera exakt var ljudet kommer ifrån. Med tanke på hur mycket och dyra komponenter du håller på med så kan det nog vara värt pengarna att få reda på exakt vad det är som låter i ditt fall. En mobil som du håller emot en låda är inte speciellt exakt för att tala om vilken komponent det är som låter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic samt ohjälpsamma svar i enlighet med §1.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Tar jag bort grafikkortet och sätter dit ett annat så låter det inget. Så om jag får gissa så är det nya grafikkortet som orsakar detta coil whine och ljud. Jag vet att en bättre mic är en bra lösning för få en bättre inspelning. Men jag tror inte det behövs i detta fall hehe.

Permalänk
Skrivet av excsm:

@ToddTheOdd: Tar jag bort grafikkortet och sätter dit ett annat så låter det inget. Så om jag får gissa så är det nya grafikkortet som orsakar detta coil whine och ljud. Jag vet att en bättre mic är en bra lösning för få en bättre inspelning. Men jag tror inte det behövs i detta fall hehe.

Jag vill att du åker in med datorn imorgon med båda grafikkort och visar problemet för dem.

Permalänk
Medlem

@FlytPojken: Med tanke på vad som hände med förra MSI Trio grafikkortet angående Displayporten så vågar jag inte lämna in min dator till dom. Vem vet vad dom kan göra med den? Sen komma med en löjlig kommentar som jag fick förut.

Det borde räcka med orden: Jag söker ett tyst grafikkort. Sen ska dom ha den kunskapen att kunna välja ett sådant till mig.

Funderar på om det finns ljuddämpande datorskåp som ser helt okej ut. Försöker googla runt lite efter ett sådant. Men jag tar gärna emot tips om någon kan länka en sida/butik som säljer sådant.

Permalänk
Medlem

Usch trist. Tycker Inet verkat varit väldigt schyssta.

Men, angående kortet. Tycker det är lite skevt att de kanske till 100% säger att du gjort fel när de själva hanterat kortet under test. De är ju människor precis som du och det är ju högst troligt att en böjd pin är ett misstag från en människa. Men ingen kan säkert veta vem det är.

Tycker Inet och alla andra företag för den delen, borde ta bilder eller filma pins osv innan de börjar testa och efteråt också, så att det finns bevis för att dem inte skadat produkten. Har man inte gjort detta så tycker jag de ska ersätta varan då dem inte kan veta helt säkert att det inte är de som skadat varan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag vet att flera serviceverkstäder tar bild på komponenterna innan de testar dem, alternativt tar bild på eventuella skador som är synliga direkt. Problemet är att det går att fuska, de kan lika väl ta bilden efter de felsökt och då de själva skadat produkten. Ingen vet med all säkerhet vem som böjde pinsen då ingen vill erkänna det. Jag har själv jobbat inom servicebranschen och tyvärr följer inte alla medarbetarna protokoll till 100% eftersom det kostar företaget för mycket pengar. Kanske var det en sommarjobbare eller en nyanställd som inte vågar erkänna sitt misstag, det är också vanligt förekommande.

Permalänk
Medlem

Det här låter säkert svindrygt, men det här med att ha höga krav på sig själv och andra - fungerar rätt bra i vissa sammanhang, men i andra är det svårt. Man kan inte gå in i en mataffär och hitta 15 potatisar som ser exakt lika ut och väger på grammet lika mycket. Inte lika extremt, men lite samma, är det med det mesta - elektronik är individer, den ena är inte 100% lik den andra. Som andra påpekat, saker och ting lirar olika bra med andra. En fläkt ihop med ett nätagg fungerar bra, men med ett annat framkallas vibrationer eller missljud.

Har du tittat på alternativa lösningar för datorn, chassi som är vettigt ljuddämpat eller ha datorn stående in bakom en skiva eller liknande, försöka möblera platsen för att jaga ljuddämpning?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så har alla nvidiakort coilwhine under hög belastning. I vissa spel så låter mitt 1080ti knappt något, men i andra spel när gpu användningen är högre låter den mer. Jag ville reklamera, men tyvärr är coil whine inget fabriksfel enligt affären. Jag har fått leva med det helt enkelt. Mitt 980ti var tystare under hög belastning så jag hade väll tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@FlytPojken: Med tanke på vad som hände med förra MSI Trio grafikkortet angående Displayporten så vågar jag inte lämna in min dator till dom. Vem vet vad dom kan göra med den? Sen komma med en löjlig kommentar som jag fick förut.

Det borde räcka med orden: Jag söker ett tyst grafikkort. Sen ska dom ha den kunskapen att kunna välja ett sådant till mig.

Funderar på om det finns ljuddämpande datorskåp som ser helt okej ut. Försöker googla runt lite efter ett sådant. Men jag tar gärna emot tips om någon kan länka en sida/butik som säljer sådant.

Problemet är att ett grafikkort kan vara tyst i en dator och låta i en annan. Om du efterfrågar ett tyst grafikkort så kommer man att ge dig ett med en effektiv kylare där fläktarna inte behöver jobba så hårt för att kyla ner det. Något annat kan de inte göra. Även om ljudet uppkommer när du stoppar in ett nytt grafikkort så kan det vara något annat i datorn som börjar låta, eller att det är någon annan komponent som gör att grafikkorten börjar låta. Vill du vara garanterad att du får ett tyst grafikkort så är nog bästa sättet att faktiskt ta med datorn och testa grafikkort på plats, om butiken är villig att ställa upp på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Har läst alla kommentarerna osv. Tack för att vissa ändå förstår lite från mitt perspektiv.

1. Eluttaget har en elektriker bekräftat att allt är som det ska. Jag antog han gjorde sitt bästa när han gjorde mätningarna.

2. Jag köpte en 4k skärm för kunna spela 4K i spel bland annat. Därför var då 2080 Ti 11gb grafikkorten som var mest lämpligt. Men jag kan såklart skippa att spela i 4K men bara jag kan få upplösningen i windows och i program som tex. photoshop.

3. Jag håller på med lite 3D program, animering och spel. Det var skälet varför jag skaffade ett 2080 Ti kort för dom sägs vara bra. Jag skaffade inte ett beräkningskort för dom är mindre bra när det kommer till spel. Jag ville ha en dator som klarade lite av varje.

4. Jag kanske inte behöver just ett 2080 Ti grafikkort som någon frågade mig om. Skulle det räcka bara med ett 2080 8gb grafikkort? Eller är det lika mycket coil whine och missljud från dom också? Jag kan strunta att spela spel i 4k om jag slipper allt för mycket ljud från grafikkortet.

5. Jag har testat med olika nätaggregat allt från Antec, 3 olika från Corsair (nyare modell också), Bequiet. Ingen skillnad har jag märkt.

6. Just nu låter grafikkortet som en extern hårddisk. Det vill säga ett brummande ljud som att den skulle ladda massa information eller har svårt att starta upp. Chassit är helt stängt detta ljud överröstar coil whinet.

7. Kommer aldrig acceptera att må dåligt av något oavsett vad det handlar om. Om datorn gör så att jag irriterar (dampar) mig på den nu med nyare grafikkort så finns det säkert grafikkort som inte gör samma ljud ifrån sig. Eftersom jag har mina diagnoser som jag har så är jag inte som alla andra.

Har även frågat Inet om råd angående detta där av också mina köp. Jag litade på Inet från början att dom här korten var tysta.

Jo jag gjorde en hel del sökande och försökte läsa så många kommentarer som möjligt innan jag gjorde mina val av grafikkort. Men det är så blandat med vad många anser med hög ljudnivå, bra prestanda osv. mycket är individuellt.

Frågan är varför grafikkortet låter som en extern hårddisk nu som står å brummar medans en av fläktarna slår av och på konstant. Ska försöka få upp en video lite senare.

Det var inte lätt att få med coil whine ljudet. Videon är lite lång ni får hoppa lite själva om ni orkar.

https://www.youtube.com/watch?v=diBhzOw8vaw

Ja något coilwhine är det inte som du påstår... Grodlätet kommer som flera andra redan påpekat från pumpen till cpu kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@FlytPojken: Med tanke på vad som hände med förra MSI Trio grafikkortet angående Displayporten så vågar jag inte lämna in min dator till dom. Vem vet vad dom kan göra med den? Sen komma med en löjlig kommentar som jag fick förut.

Det borde räcka med orden: Jag söker ett tyst grafikkort. Sen ska dom ha den kunskapen att kunna välja ett sådant till mig.

Funderar på om det finns ljuddämpande datorskåp som ser helt okej ut. Försöker googla runt lite efter ett sådant. Men jag tar gärna emot tips om någon kan länka en sida/butik som säljer sådant.

Antar att det knastrande ljudet som kommer ibland är det du menar låter som en hårddisk? Så ska det definitivt inte låta. Mina öron gissar på en snurrande fläkt som går emot något. Försvinner det ljudet om du stänger av grafikkortets fläktar?

Annars låter det ju helt normalt. Du får nog försöka stoppa undan och skärma av datorn från dig så du störs så lite som möjligt av den.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket: Micken fångade inte alls upp coil whinet det som var det stora problemet med videoklippet jag laddade upp. Men lixom man hör det väldigt tydligt 4-5 meter bort från datorn här.

Det ljudet jag också påpekade om kommer inte från någon pump. Det där ljudet började efter jag hade satt in detta grafikkort. Har haft datorn 2 år utan hört det ljudet. Som sagt jag är väldigt känslig för ljud så jag har stor koll på mina ljud från min dator hehe xD Sorry för en dålig formulering.

Permalänk

Hej! Det där låter inte som coil whine alls, det är väldigt skärande och följer belastningen av kortet. Jag skulle prova att hålla på olika delar av sidopaneler av chassit och speciellt botten av chassit samt testa om ljudet är kvar om du lyfter på chassit medans den är igång

Permalänk
Medlem

Gör som jag gjorde. Flytta dator till annat rum!

Min dator står i köket sedan ett par år tillbaks. Datorrummet delar väggen med köket och jag gjorde ett hål i väggen där alla kablar går. Har du hus/bostadsrätt så gör det inget däremot skulle jag kanske inte göra detta om man bodde i hyresrätt.

Det är iaf den bästa "modden" jag någonsing gjort med datorn då jag i princip knappt hör den vid tyngre belastning plus man slipper all värme.

Permalänk
Skrivet av excsm:

@FlytPojken: Med tanke på vad som hände med förra MSI Trio grafikkortet angående Displayporten så vågar jag inte lämna in min dator till dom. Vem vet vad dom kan göra med den? Sen komma med en löjlig kommentar som jag fick förut.

Det borde räcka med orden: Jag söker ett tyst grafikkort. Sen ska dom ha den kunskapen att kunna välja ett sådant till mig.

Funderar på om det finns ljuddämpande datorskåp som ser helt okej ut. Försöker googla runt lite efter ett sådant. Men jag tar gärna emot tips om någon kan länka en sida/butik som säljer sådant.

Du måste givetvis medverka vid felsökningen!

Jag håller absolut med och de har gjort vad de kan UTAN att vara hemma hos dig och lyssnat.

Tycker det blir lite löjligt när du jobbar mot dig själv genom att göra en halvdan inspelning som inte stärker det du säger. Samt att du heller inte ser vinsten med att visa problemet för butiken. Jag tror att om kortet fungerar i deras testrigg så efter allt detta borde du säkert få låna hem delar för att hitta den setup som inte låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

@Puttefnasket: Micken fångade inte alls upp coil whinet det som var det stora problemet med videoklippet jag laddade upp. Men lixom man hör det väldigt tydligt 4-5 meter bort från datorn här.

Det ljudet jag också påpekade om kommer inte från någon pump. Det där ljudet började efter jag hade satt in detta grafikkort. Har haft datorn 2 år utan hört det ljudet. Som sagt jag är väldigt känslig för ljud så jag har stor koll på mina ljud från min dator hehe xD Sorry för en dålig formulering.

Nu är jag inte alls särskilt bevandrad gällande datorbyggen och olika komponenter i detaljnivå. Men det har upprepats flera gånger i tråden att missljud kan uppstå baserat på vilken kombination av komponenter man använder. Datorkomponenter lever i en slags symbios med varandra och att byta ut en viss komponent kan påverka flera andra. Till exempel kan belastningen öka på andra komponenter vid byte till ett högpresterande grafikkort. Detta är dock något du inte alls vill kännas vid. Utan felet måste helt och hållet vara isolerat till det nya grafikkortet (trots att du provat snart 10 stycken).

Skrivet av excsm:

5. Jag har testat med olika nätaggregat allt från Antec, 3 olika från Corsair (nyare modell också), Bequiet. Ingen skillnad har jag märkt.

Har du alltså testat alla nya grafikkort med alla dessa nätagg, eller pratar du bara om vad du testat genom din livstid?

Det låter verkligen som att du behöver låta någon som är kunnig felsöka vad ljudet kommer ifrån. Till exempel genom att prova byta andra komponenter runtikring ditt grafikkort. Om du inte vågar låta Inet göra detta, så finns det ingen uppenbar lösning på problemet.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft X antal kort med Coilwhine i början, det brukar försvinna med tiden, ju mer man använder dem. Jag kan förstå att Inet tröttnar på att du lämnar in kort på kort pga Coilwhine. visst dem kanske bara letade efter en ursäkt för dig att inte kunna lämna igen kortet, men det är upp till köpare att kontrollera produkten och tyvärr så måste man i stort sett filmen varje produkt som man öppnar nu för-tiden för att kolla att inga fysiska defekter finns.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.