AMD Ryzen 5 3400G och 3 3200G skymtas i databas – turbofrekvens upp till 4,2 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 3400G och 3 3200G skymtas i databas – turbofrekvens upp till 4,2 GHz

Instegsmodellerna i kommande Ryzen 3000-serien för stationära datorer ska utrustas med Vega-grafik och nu listas klockfrekvenserna för två av dem. I turboläge gäller 4,2 respektive 4,0 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt för min kommande FM dator

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom grövre 3700x (om dom nu heter så), faktiskt når 5Ghz.
Gör dom inte det så lär blir jag besviken efter all hype.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

*Ändring av inlägg*
Som folk skrev gäller detta gamla arkitekturen och man inte alls kan kan dra någon slutsatser kring Ryzen 3000. Så alla fruntimmer och matematikböcker känna känna sig trygga igen, jag kommer bli hängande vid datorn ett bra tag till.

Gamla inlägget:
Väldigt liten frekvensökning, detta bäddar inte gött för de vanliga modellerna. Helt plötsligt tappade jag datorlusten och jag funderar på vad jag ska spendera min fritid på istället? Fruntimmer, det är kört. Det får väl bli matematikens underbara värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hoppas att dom grövre 3700x (om dom nu heter så), faktiskt når 5Ghz.
Gör dom inte det så lär blir jag besviken efter all hype.

5GHz tror jag att man hoppat på hype-tåget och rest iväg utan väska. Når de 4.5GHz och 10-15% förbättrad IPC så ser jag det som en mycket lyckad produkt. Når någon modell 5GHz så har AMD överträffat även mina förväntningar med råge.

Värt att notera är ju dock att modellerna i artikeln INTE bygger på den nya arkitekturen utan den existerande Zen-arkitekturen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt liten frekvensökning, detta bäddar inte gött för de vanliga modellerna. Helt plötsligt tappade jag datorlusten och jag funderar på vad jag ska spendera min fritid på istället? Fruntimmer, det är kört. Det får väl bli matematikens underbara värld.

Men detta är inte 3000-serien av CPU utan APU, de ligger en serie efter i teknik jämfört med de andra.
Så håll dig borta från bråk och annan matematik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt liten frekvensökning, detta bäddar inte gött för de vanliga modellerna. Helt plötsligt tappade jag datorlusten och jag funderar på vad jag ska spendera min fritid på istället? Fruntimmer, det är kört. Det får väl bli matematikens underbara värld.

Notera att det är Zen+ som är nyheten i dessa APUer

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt liten frekvensökning, detta bäddar inte gött för de vanliga modellerna. Helt plötsligt tappade jag datorlusten och jag funderar på vad jag ska spendera min fritid på istället? Fruntimmer, det är kört. Det får väl bli matematikens underbara värld.

Dessa bygger ju dock på "gamla" Zen och Zen+ och inte Zen 2 vilket rätt tydligt framgår i artikeln. Att "G"-odellerna skulle göra detta har varit känt i flera månader. Så detta är den "nuvarande" generationen som når 4.2GHz med en GPU i paketet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

@inquam: @Igelkott: @Videoapan: @inquam:

Ni har helt rätt, jag tänkte inte till. Lite dåligt av AMD att kalla denna för Ryzen 3000G när det egentligen byggs på zen 2. Fast felet uppstod ju redan vid Ryzen 2000G.
Skillnaden då och nu är att folk med Zen 3 förväntar en större prestandaförbättring än emot Zen 2 och Zen 1.

Permalänk
Medlem

Turbo kickarna är jag helt ointresserad av bas frekvensen är mer viktig för mig .
Men man klagar inte om bas frekvensen ligger runt 4Ghz eller lite mer
Bruka av en gammal vana stänga av turbon i bios så man slipper ryckningar i spelen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Då skillnaden är så små mellan 1000 och 2000 serien så är det inga problem att oc 2200G och 2400G till samma nivå som 3200G och 3400G SWEclockers oc grafiken till 1650MHz. Så 3000G inget att betala mer för än 2000G serien. Har vi tur så ökar inte strömförbrukningen på 3000 serien mot 2000 serien även om 3000G serien är något snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kommer G-modellerna alltid ligga en generation efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@inquam: En 12 kärnors CPU från AMD med 5GHz turbofrekvens (förmodligen max 2c/4t i 5GHz dock) har dykt upp i databaser. Så det är inte omöjligt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Kommer G-modellerna alltid ligga en generation efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen. Många mindre uppdaterade kunder kan då som mig tro att här har vi senast Ryzen 3000, samtidigt om cpiun idag endast hette 2000 så skulle folk kalla dessa för gamla och kanske leta efter nya modellerna. Om skillnaden är marginal så ser jag det som försumbart. Men nu väntar sig många att Ryzen 3000 ska bli det bästa sedan skivat bröd.
*edit*
Ryzen och Zen ja där skiljer sig namnet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@inquam: En 12 kärnors CPU från AMD med 5GHz turbofrekvens (förmodligen max 2c/4t i 5GHz dock) har dykt upp i databaser. Så det är inte omöjligt.

Vilken databs? Jag har hört lösa rykten, men inte sett den fångas i en test eller liknande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Troligen. Många mindre uppdaterade kunder kan då som mig tro att här har vi senast Zen 3 core, samtidigt om cpiun idag endast hette 2000 så skulle folk kalla dessa för gamla och kanske leta efter nya modellerna. Om skillnaden är marginal så ser jag det som försumbart. Men nu väntar sig många att Ryzen 3000 ska bli det bästa sedan skivat bröd.

Tror du tillhör en liten minoritet som håller sig informerad om nya arkitekturer, men ändå inte vet om att APUerna är en generation efter.
Fast jag vet inte hur man ska tolka det faktum att du tror att Zen 3 kommer i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jygge:

Vilka ryckningar? jag har spikat mina 8 kärnor på 5Ghz och där stannar dom så länge spelet är igång.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Tror du tillhör en liten minoritet som håller sig informerad om nya arkitekturer, men ändå inte vet om att APUerna är en generation efter.
Fast jag vet inte hur man ska tolka det faktum att du tror att Zen 3 kommer i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns otroligt mycket man ska hålla koll på inom hur många områden som helst, mitt liv kretsar inte kring konsumentcpuer. Jag vet mycket väl att APU ligger en gen efter, likaså att arkitekturen Zen inte är detsamma som seriena i Ryzen.
Men i stundens hetta så kan man tänka fel och det är väldigt dåligt av AMD att blanda namn kors och tvärs som blir förvirring. På persondatorsidan ta allt kring usb generationer, namn på wifistandarder innan wifi 6. Det skapar förvirring.
Även om man som mig har lärt sig detta så glömmer man bort reglerna rätt som tvärt, jag ser det lite som de där matematkreglerna man kunde för 6 månader sedan som nu är i glömska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

@inquam: @Igelkott: @Videoapan: @inquam:

Ni har helt rätt, jag tänkte inte till. Lite dåligt av AMD att kalla denna för Ryzen 3000G när det egentligen byggs på zen 2. Fast felet uppstod ju redan vid Ryzen 2000G.
Skillnaden då och nu är att folk med Zen 3 förväntar en större prestandaförbättring än emot Zen 2 och Zen 1.

Det är Zen 2 som är på gång nu. Zen 3 dröjer minst ett år till.
Ja, det är förvirrande, men så är det.
Zen utgör Ryzen 1xxx, Zen+ utgör Ryzen 2000 (utom de med integrerad grafik som är Zen) och Zen 2 utgör Ryzen 3000 (utom de med integrerad grafik som är Zen+).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

5GHz tror jag att man hoppat på hype-tåget och rest iväg utan väska. Når de 4.5GHz och 10-15% förbättrad IPC så ser jag det som en mycket lyckad produkt. Når någon modell 5GHz så har AMD överträffat även mina förväntningar med råge.

Värt att notera är ju dock att modellerna i artikeln INTE bygger på den nya arkitekturen utan den existerande Zen-arkitekturen.

Jo men det vet jag, det var nya generations rykten jag syftade på med 5Ghz.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra att lägre CPU klasser med 4 kärnor fortfarande görs, eftersom att det har ökats rejält i antalet kärnor i genomsnitt sen Ryzen 2017.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde släppa en top of the line APU.
8 kärnor och en gpu del som klara 1080p med hyfsade inställningar. Utan tvekan värt en TDP på 95W eller kanske rent av 135W.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Jygge:

Vilka ryckningar? jag har spikat mina 8 kärnor på 5Ghz och där stannar dom så länge spelet är igång.

Man kan få grafikryckningar när cpu turbo kickar de var vanligt förr då stängde man av turbon för att slippa de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

CPU/APU-rebranding... ingen nyhet för min del eftersom de här ryktena cirkulerat ett tag nu. Men usch! Håller er borta från det här smutssegmentet om de inte prisdroppar dessa rejält.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jo men det vet jag, det var nya generations rykten jag syftade på med 5Ghz.

Jag också

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

CPU/APU-rebranding... ingen nyhet för min del eftersom de här ryktena cirkulerat ett tag nu. Men usch! Håller er borta från det här smutssegmentet om de inte prisdroppar dessa rejält.

Smutssegment? Är ju deras enda med IGP. Köpte precis en 2400G och den är riktigt grym så de är bra, det gäller bara att veta om att de inte har senaste tekniken.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Jygge:

Vilka ryckningar? jag har spikat mina 8 kärnor på 5Ghz och där stannar dom så länge spelet är igång.

Då har du ju gått förbi turbo funktionen så det är ju inte så konstigt.

@Chris_Kadaver jag skulle inte kalla det för rebranding "refresh" är mer passande enligt mig. Zen+ är lite bättre än första Zen även vid samma klockfrekvens.
Kika här där testas båda generationer i 2,8Ghz
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då har du ju gått förbi turbo funktionen så det är ju inte så konstigt.

@Chris_Kadaver jag skulle inte kalla det för rebranding "refresh" är mer passande enligt mig. Zen+ är lite bättre än första Zen även vid samma klockfrekvens.
Kika här där testas båda generationer i 2,8Ghz
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Minnet går snabbare i testet på 2000 jämfört med 1000. Det kanske är skillnad när båda två har samma minneshastighet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då har du ju gått förbi turbo funktionen så det är ju inte så konstigt.

@Chris_Kadaver jag skulle inte kalla det för rebranding "refresh" är mer passande enligt mig. Zen+ är lite bättre än första Zen även vid samma klockfrekvens.
Kika här där testas båda generationer i 2,8Ghz
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Njae det har jag väll inte ? Kanske skrev lite dumt ser jag nu...

CPUn pendlar allt från 800Mhz som lägst till 5Ghz som högst. Det jag menar är att CPUn bostar (kalla det turbo eller vad du vill) till 5Ghz vid belastning och stannar där sålänge ngt krävande är igång (typ ett spel) . Det jag menar är att jag inte upplever några "ryck" eller liknande vid spel. Kollar man tex MSI Afterburner efter en spelrunda på ett par timmar så ser man att CPUn ligger stadigt på 5Ghz över alla Kärnor och GPUn håller sig på samma sätt på 2010Mhz , dvs både GPUn och CPUn håller konstant maxfrekvens sålänge spelet är igång. Är det inte så man vill ha det?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@AxF missförstod dig trodde du överklockat till 5Ghz. Klarar processorn att ligga på 5Ghz utan att gå ner vid spelande så märker du ju inget ryckande men säg att den hade pendlat mellan 4,6 och 5 Ghz så hade det säkert kunnat bli lite instabil upplevelse. Jag har dock aldrig själv upplevt det så jag har aldrig stängt av turbofunktionerna på mina datorer. Är nog mer en grej man upplever på system med begränsad kylning ex bärbara datorer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Minnet går snabbare i testet på 2000 jämfört med 1000. Det kanske är skillnad när båda två har samma minneshastighet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm det tänkte jag inte på men enligt AMD så har de fått ner Latenser till cache och minne och det ska ge runt 3% bättre prestanda.

Ganska säker på att Zen+ processorer är lite bättre än zen vid samma frekvens även när minnet är identiskt men knappast så man märker av det utan att se siffror.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb